2024-06-03, 13:00
Medlem
sealstrypers avatar
Vaz Lada var inte höjdpunkten på min bilkarriär men höll för hur mycket misshandel som helst.

Den överlägset mest rackliga bil jag haft var Mercedes 300 , förutom motorn som var odödlig så krånglade i stort sett allt.
Nackstöden for upp och ned , den hydrauliska fjädringen pajade varje vinter och krängningshämmarstagen fram var i plast och gick av så fort det var kallare än -10 ute .

Den var inte många år gammal då jag köpte den men fy vilket skrot
Citera
2024-06-03, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket är den sämsta bil ni haft?
Märke och modell?
Varför var den dålig?
Vilka lärdomar fick du av den bilen?
BMW 2002, Lada Niva, SAAB och Volvokombi..
SAAB och Volvo köpta ny, de andra "nästan nya".

Aldrig mer BMW, Niva, SAAB eller Volvo.
Citera
2024-06-03, 13:37
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
BMW 2002, Lada Niva, SAAB och Volvokombi..
SAAB och Volvo köpta ny, de andra "nästan nya".

Aldrig mer BMW, Niva, SAAB eller Volvo.

Jag hade en Niva kring 1990.
Var mer en traktor än bil.
Totalt trygg i snöstorm och elände, helt värdelös på motorvägen vid normalt väglag.
Efter en färd Färingsö (en av Mälaröarna) - Uppsala sålde jag bilen.
Den lät för djävligt, hörselkåpa var standardutrustning.
Knutkorset gick sönder / behövde bytas.
Citera
2024-06-03, 13:41
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Efter att ha räknat igenom de nämnda bilarna i tråden, så här långt.
Så är det, inte oväntat, franskt i toppen.
Peugeot
en god bit efter kommer Renault och Ford.
Citroen oväntat långt ner, men det kanske inte är så många som ägt en sådan.

Nej jag tror att det snarare är så att Citroen är väldigt underskattade.
Har ägt ett antal bruksbilar av det märket och det är nog bilen som har krånglat minst för mig.
Citera
2024-06-03, 13:41
Medlem
Sterges avatar
Måste ändå säga min första bruksbil, en Golf 2 -84. 4 växlar gjorde den värdelös att köra på motorväg. Sålde bilen 2012 och samma ägare har kvar den än idag, lite kul att den fortfarande lever.
Citera
2024-06-03, 13:51
Medlem
daf66s avatar
Det måste ha varit en Opel Astra 1.9 CDTI från 2006, absolut billigaste bilen jag haft (0,5L/mil i motorvägsfart) men stora strul avlöste varandra, allt från motor till kosmetiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Måste ändå säga min första bruksbil, en Golf 2 -84. 4 växlar gjorde den värdelös att köra på motorväg. Sålde bilen 2012 och samma ägare har kvar den än idag, lite kul att den fortfarande lever.
Volkswagen mellan 80-03 ville aldrig åka över 100. Många däromkring hade anmärkningsvärt konstig växelratio för att vara allround bruksbilar, köra på femman i 30kmh utan att lådan stressas osv. Men kanonbilar för stadskörning.
Senast redigerad av daf66 2024-06-03 kl. 13:54.
Citera
2024-06-03, 13:51
Medlem
JH1960s avatar
En fråga i början av TS var vilken läxa man lärt sig. Jag har lärt mig att aldrig köpa en begagnad lyxbil/sport bil utan att vara lika rik som Jay Leno. Köpte en 10 år gammal
BMW 3,0 Csi med rak 3-liters sexa på 200 HK för ca 20 000 kr.. Tyvärr tilllverkad av Karman Giha och rostade mycket. Men motorn och allt annat med denna bil var en tvättäkta ruin, det enda jag gjorde var att besöka banken och försöka betala räkningarna från bilverkstaden. Ny slutljuddämpare från Ebersprächer kostade 6 000 kr år 1983. Resten av kostnaderna var en ännu värre mardröm. Lyckades bli av med den.

Snygg bil och hade jag haft Jay Lenons pengar hade jag renoverat den, nu hade jag inte det och det var en ren dröm att bli av med denna bil som bara drog pengar utan dess like. idag kanske jag klarat de kostnaderna, men det var för mycket då.
Citera
2024-06-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
för mig är det en Toyota Carina II 1990. Det var min första bil, och som alla vet så är det alltid någonting speciellt med första bilen. Det var det även i det här fallet, kanske lite för speciellt...
Osäker på vilken bil man skulle köpa, alla sa "köp en japanare, de håller" och det blev en toyota.
3 månader efter köpet var bilen såld. hade köpt den för 18000 och sålde den för samma trots att jag lagt ner mer än 10000 kronor i reparationer på den under den tiden.
nytt:
avgassystem, torkarmotor, generator, kofångare, framskärm, vindruta, nyckel, taket läckte, nytt batteri m.m.m.m.m.m.m.m.m.m.
slutade räkna kvitton när jag kom till 10.000 :-, och gick till datorn och skrev ut "till salu" lappar och satte upp i rutorna.

det "roliga" är att dagen efter bilen blev såld så ringde den nya ägaren och klagade. bilen började krångla igen...

te curse of toyota...

Aldrig ägt någon riktigt dålig bil. Har snarare varit väldigt bra i förhållande till pris och vad som de varit.

Den sämsta bil som jag dock hyrt är en Toyota Yaris miljöhybrid-bil. Sämsta skiten jag någonsin kört.

Plastig, klen/effektlös, styrkänsla som potatismos, instabil i högre farter när man till slut lyckats pressa upp den i 130-140 (känns som att pressa upp en gammal Trabant som börjar själva). Hela känslan att köra denna Toyota var så hemsk att man nästan fick suicidala känslor. Värsta skiten någonsin!
Citera
2024-06-03, 14:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Nej jag tror att det snarare är så att Citroen är väldigt underskattade.
Har ägt ett antal bruksbilar av det märket och det är nog bilen som har krånglat minst för mig.
Och jag tror att övriga bilmärken sålts så mycket mer än Citroen, och därför har fler skräckhistorier.
Citroen har inte haft särskilt stor del av bilförsäljningen i Sverige.

Men det är ändå franskt i topp, som väntat.
Citera
2024-06-03, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och jag tror att övriga bilmärken sålts så mycket mer än Citroen, och därför har fler skräckhistorier.
Citroen har inte haft särskilt stor del av bilförsäljningen i Sverige.

Men det är ändå franskt i topp, som väntat.
Var inte Citroen mest sålda fabrikat någon månad på fyrtio- eller femtiotalet?
Har själv alltid de senaste drygt 50 åren haft minst en Citroen och en svart labbetik i hushållet.
Vad vore livet utan en 2CV och en labbe?
Gärna en dag som denna, med öppet tak så solen får skina in, doften av nyslaget hö samt fågelkvitter och en labbe liggande bredvid med huvudet vilande på mitt högra lår.
Det är billycka det.
Citera
2024-06-03, 16:59
Medlem
Alla modeller har måndags ex och har blivit behandlade olika men den sämsta bil jag haft är nog en gammal polo från mitten av 90 talet.
Bra bruks bil om man gillar att ha frisklufts intag lite överallt, ja den rostade rejält lite överallt men balkarna klarade sig rätt bra så trots alla hål så fick den hänga med länge.

I princip alla asiatiska märken från 80-90 talet och där var det rosten, ofta väldigt pålitliga maskinellt men rosten fyfan.
Citera
2024-06-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longinus
Volvo V70 2,5 AWD 2004. När jag äntligen gav upp innehavet räknade jag ut att den gått i snitt 50 mil mellan reparationerna.

Hur långt hade den gått och vad reparerade du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in