Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Så nu har jag äntligen fått tid att läsa igenom din analys!
Kursen har visserligen gått upp 25% sedan analysen gjordes men jag tror att den fortfarande är lågt värderad relativt konkurrenterna.
Som jag förstått det kommer det dröja fram till januari innan ägarna av Fazer-aktien får sina 0.92 Cloetta-aktier som betalning, så rimligtvis borde kursen hållas nere av ett säljtryck fram till att en del av dessa hunnit sälja.
Citat:
Men min spontana tanke är att det är kostnadstrukturen som verkar vara en nyckelfaktor kring om bolaget orkar vända uppåt.
Ja, helt klart. Och det kommer säkert ta ett antal kvartal innan vi vet hur det går. Det är t.ex. svårt att veta hur lång tid det tar innan de lägre råvarupriserna börjar synas i resultaträkningen.
De bedömer att omstruktureringskostnaderna kommer belasta resultatet med 25-30 MSEK.
Innevarande kvartal kommer bli starkt eftersom de fortfarande säljer Fazerprodukterna 2008 ut, men efter det kommer de tappa 40%.
Nästa år blir det alltså inledningsvis lägre intäkter och för stor kostym vilket medför omstruktureringskostnader, men det är det scenariot proformaredovisningen bygger på. Det intressanta är att försöka bedöma hur läget ser ut efter detta.
Citat:
Rörelsemarginalen ser inge bra ut. Är den mycket högre i de konkurrerande bolagen? Det mesta annat ser dock väldigt juste ut. Soliditet, försäljning, aktiepris, starka varumärken.
I Cloetta-Fazer låg rörelsemarginalen på mellan 9.6% och 12.9% de senaste 5 åren, så målet på 8% på sikt känns inte orealistiskt.
När ett företag genomgår stora förändringar som belastar marginaler och resultat får man ju använda andra parametrar som p/s och substansrabatt som underlag för att försöka gissa var företaget kommer hamna när omvandlingen är klar.
Skulle man i analysen applicerat en rörelsemarginal om 8% på proformaomsättningen hade p/e-talet blivit 5.9 justerat för nettokassan. Fast det är inget kul att göra glädjekalkyler och bygga sina beslut på "best case scenarios".
Citat:
hur stor proportion av kostnaderna är råvarubaserad?
1% prisändring på råvaror och emballage påverkar resultatet före skatt med 4.0%.
1% ändring av energipriset påverkar resultatet före skatt med 0.2%
1% ändring av löner påverkar resultatet före skatt med 0.8%.
1% ändring av räntan påverkar resultatet före skatt med 1.8%.
1% ändring av EUR/SEK påverkar resultatet före skatt med 2.0% (exkl. hedgning).
Du hittar tabellen under känslighetsanalys på sidan 44 i
prospektet.
Kostnader för råvarupriser och räntor kommer alltså att minska medan valutakursen kommer att tynga (fast där ska minst 50% vara hedgat).
Cloetta har förresten inlett ett samarbete med finska Panda, som kommer distribuera deras produkter på den finska marknaden:
http://www.cloetta.se/sv/Finansiellt/Pressmeddelanden.aspx?rssid=398057&rsstype=1&rslyc tl01=2008