2008-12-19, 18:00
  #2545
Medlem
Epicept

Citat:
Ursprungligen postat av Mazr
Vad tror ni om Epicept? Senast i Juli kommer domen, tror ni att detta är något att satsa på? Hade tänkt mig denna högriskaktie då en kompis redan köpt och rekommenderar mig att satsa lite.

Vad tror ni?

Jag tror att innan Januaris slut 09 gör denna aktie 50-100% upp. Avtal för distributionspartner i EU för deras godkända läkemedel ceplene kommer presenters samt medicinen börja säljas. Den tillverkas redan och lagras i UK.

De kommer även presentera studie resultat för deras smärtkräm NP-1 närsom helst. VD har utalat att det kommer bli top of line resultat.

De har haft en dålig ekonomisk situation. Det har delvis löst sig genom uppskjutning av lån, Samt konvertibler som har lösts in och tecknande av nya konvertibler.

Sitter själv fyllskiten i denna aktie tills avatalet presenteras.

Ser den ej som en högriskaktie där av så hårt in. Det är en av aktierna som klarat sig bäst under hösten.
__________________
Senast redigerad av yezaiha 2008-12-19 kl. 18:03.
Citera
2008-12-20, 23:30
  #2546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yezaiha
Jag tror att innan Januaris slut 09 gör denna aktie 50-100% upp. Avtal för distributionspartner i EU för deras godkända läkemedel ceplene kommer presenters samt medicinen börja säljas. Den tillverkas redan och lagras i UK.

De kommer även presentera studie resultat för deras smärtkräm NP-1 närsom helst. VD har utalat att det kommer bli top of line resultat.

De har haft en dålig ekonomisk situation. Det har delvis löst sig genom uppskjutning av lån, Samt konvertibler som har lösts in och tecknande av nya konvertibler.

Sitter själv fyllskiten i denna aktie tills avatalet presenteras.

Ser den ej som en högriskaktie där av så hårt in. Det är en av aktierna som klarat sig bäst under hösten.

Jag sitter också djup i denna, men inte lika djup som du. Det jag ser som något problematiskt är att marknaden inte har reagerat nämnvärt på de goda nyheter som hittills har kommit från bolaget.

Sen undrar jag om du eller någon annan har koll på vad Merryl Lynch (MLI - right?) har haft för sig? Jag läste något på avanza om att de har köpt amerikanska epiceptaktier och sålt dem här..?

GOD JUL!
Citera
2008-12-21, 15:56
  #2547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockson
Jag sitter också djup i denna, men inte lika djup som du. Det jag ser som något problematiskt är att marknaden inte har reagerat nämnvärt på de goda nyheter som hittills har kommit från bolaget.

Sen undrar jag om du eller någon annan har koll på vad Merryl Lynch (MLI - right?) har haft för sig? Jag läste något på avanza om att de har köpt amerikanska epiceptaktier och sålt dem här..?

GOD JUL!

De är ju bara 312% upp sedan botten i sommras. Det tycker jag är en hyffsad reaktion under rådande börsklimat. Tror även funderingar kring den finnansiella situationen hållet tillbaka kursen något. Även MILs handel har hållit tillbaka kursen. Värderingen är fortfarande på tok förlåg, vilket jag är övertygad om rättar tillsig när partneravtalet kommer på plats.

De jag har fått för mig angående MIL är att de köpt aktier i US stämplat om dem och sålt här. Då kursen i us har varit mycket lägre har detta varit riskfritt med lättförtjänta pengar. De aktier de köpt i us har huvudsakligen kommit från konvertibler.
__________________
Senast redigerad av yezaiha 2008-12-21 kl. 15:59.
Citera
2008-12-21, 16:19
  #2548
Medlem
_Winstons avatar
Vad tror panelen om kinnevik? Såg att korsnäs vinstvarnat nu men största delen av produktionen består av konjunkturokänslig verksamhet (Bla stor kund åt tetrapack, <-- stavningskontrollen föreslår trollpacka ).

Telefoni är också ett hyfsat säkert kort under en lågkunjunktur, Millicom växer så det knakar och Tele2 blickar österut. Mycket av kursraset torde bero på rätt stora engagemang i bla Ryssland. Ett investmentbolag med krydda kan man väl säga, eventuellt devalvering borde redan vara diskonterad. Dock är skuldsättningen en aning ansträngande, undrar hur det blir nu när Korsnäs säkert kommer behöva kapitaltillskott..

Trackrecord:
"Under de senaste 30 åren har Kinnevikaktien, genom kursstegring och utdelningar, givit en genomsnittlig totalavkastning om 18 procent per år. För de senaste fem åren är motsvarande siffra 13 procent. Det är ett väldigt imponerande track record och tyder på skicklighet hos ledningen. Vi har en positiv syn på Kinneviks portföljinnehav och bedömer att de värden som under de senaste veckorna gått förlorade i de viktigaste innehaven Millicom och Tele2 kommer tillbaka i sinom tid. Det anser vi kommer att driva aktien uppåt och rekommenderar Köp i Kinnevik."

http://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=69200
http://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=66081
Citera
2008-12-21, 22:09
  #2549
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhon bickle
Håller med om att de ständigt gör bort sig i prognoserna. Känner sig nog väldigt pressade av kvartalskapitalismen.

Morphic är en av de bättre lottsedlarna iaf med tanke på att clean-tech kommer bli oerhört stort.

Morphic redovisade en förlust på 84,7 miljoner för årets andra (brutet räkenskapsår) kvartal. Det är något mer är samma period året innan då förlusten var 6,5 miljoner. Kursutvecklingen det senaste året är inget att hänga i julgranen direkt.
Citera
2008-12-21, 23:46
  #2550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillsam
Morphic redovisade en förlust på 84,7 miljoner för årets andra (brutet räkenskapsår) kvartal. Det är något mer är samma period året innan då förlusten var 6,5 miljoner. Kursutvecklingen det senaste året är inget att hänga i julgranen direkt.

Pratade med en kille som jobbar på dynamis(del av morphic) förra veckan. Han sa de försöker sälja ut all verksamhet och bara behålla bränsleplattorna.

Blir inte mycket kvar då om inte den marknade tar fart snart.
Citera
2008-12-22, 01:11
  #2551
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Chokladfabrikören Cloetta börsnoterades härom dagen, efter att ha knoppats av från Cloetta Fazer som ska avnoteras.

Aktien handlas till betydligt lägre nyckettal än sina konkurrenter i branschen.


För att få med diagram och tabeller ligger analysen i en pdf-fil:
http://www.speedyshare.com/698771909.html

Så nu har jag äntligen fått tid att läsa igenom din analys! Har dock inte gjort en egen granskning som jag gjorde för East cap. explorer. Men min spontana tanke är att det är kostnadstrukturen som verkar vara en nyckelfaktor kring om bolaget orkar vända uppåt. Rörelsemarginalen ser inge bra ut. Är den mycket högre i de konkurrerande bolagen? Det mesta annat ser dock väldigt juste ut. Soliditet, försäljning, aktiepris, starka varumärken.

hur stor proportion av kostnaderna är råvarubaserad?
Citera
2008-12-22, 12:13
  #2552
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Så nu har jag äntligen fått tid att läsa igenom din analys!
Kursen har visserligen gått upp 25% sedan analysen gjordes men jag tror att den fortfarande är lågt värderad relativt konkurrenterna.
Som jag förstått det kommer det dröja fram till januari innan ägarna av Fazer-aktien får sina 0.92 Cloetta-aktier som betalning, så rimligtvis borde kursen hållas nere av ett säljtryck fram till att en del av dessa hunnit sälja.

Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Men min spontana tanke är att det är kostnadstrukturen som verkar vara en nyckelfaktor kring om bolaget orkar vända uppåt.
Ja, helt klart. Och det kommer säkert ta ett antal kvartal innan vi vet hur det går. Det är t.ex. svårt att veta hur lång tid det tar innan de lägre råvarupriserna börjar synas i resultaträkningen.
De bedömer att omstruktureringskostnaderna kommer belasta resultatet med 25-30 MSEK.

Innevarande kvartal kommer bli starkt eftersom de fortfarande säljer Fazerprodukterna 2008 ut, men efter det kommer de tappa 40%.
Nästa år blir det alltså inledningsvis lägre intäkter och för stor kostym vilket medför omstruktureringskostnader, men det är det scenariot proformaredovisningen bygger på. Det intressanta är att försöka bedöma hur läget ser ut efter detta.

Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Rörelsemarginalen ser inge bra ut. Är den mycket högre i de konkurrerande bolagen? Det mesta annat ser dock väldigt juste ut. Soliditet, försäljning, aktiepris, starka varumärken.
I Cloetta-Fazer låg rörelsemarginalen på mellan 9.6% och 12.9% de senaste 5 åren, så målet på 8% på sikt känns inte orealistiskt.

När ett företag genomgår stora förändringar som belastar marginaler och resultat får man ju använda andra parametrar som p/s och substansrabatt som underlag för att försöka gissa var företaget kommer hamna när omvandlingen är klar.

Skulle man i analysen applicerat en rörelsemarginal om 8% på proformaomsättningen hade p/e-talet blivit 5.9 justerat för nettokassan. Fast det är inget kul att göra glädjekalkyler och bygga sina beslut på "best case scenarios".

Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
hur stor proportion av kostnaderna är råvarubaserad?
1% prisändring på råvaror och emballage påverkar resultatet före skatt med 4.0%.
1% ändring av energipriset påverkar resultatet före skatt med 0.2%
1% ändring av löner påverkar resultatet före skatt med 0.8%.
1% ändring av räntan påverkar resultatet före skatt med 1.8%.
1% ändring av EUR/SEK påverkar resultatet före skatt med 2.0% (exkl. hedgning).

Du hittar tabellen under känslighetsanalys på sidan 44 i prospektet.

Kostnader för råvarupriser och räntor kommer alltså att minska medan valutakursen kommer att tynga (fast där ska minst 50% vara hedgat).


Cloetta har förresten inlett ett samarbete med finska Panda, som kommer distribuera deras produkter på den finska marknaden: http://www.cloetta.se/sv/Finansiellt/Pressmeddelanden.aspx?rssid=398057&rsstype=1&rslyc tl01=2008
__________________
Senast redigerad av ksv 2008-12-22 kl. 12:19.
Citera
2008-12-22, 13:27
  #2553
Medlem
gogogagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Kursen har visserligen gått upp 25% sedan analysen gjordes men jag tror att den fortfarande är lågt värderad relativt konkurrenterna.
hehe låter trevligt för din del


Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Innevarande kvartal kommer bli starkt eftersom de fortfarande säljer Fazerprodukterna 2008 ut, men efter det kommer de tappa 40%.
borde inte detta vara en stor varningsklocka? Hur stor del av rörelseresultatet bygger dessa 40 % på? Om man antar lika hög rörelsemarginal för dessa 40% som för de resterade 60% samt antar långsiktig rörelsemarginal på 8%... så gör jag lite huvudräkning.
1400 (gammal långsiktig omsättning) * 0,6 = 840.
840 * 0,08 (långsitkig rörelsemarginal i det nya bolaget) = 67.2
Vinst efter skatt = 67,2*0,7 = 47 MSEK.
långsiktig vinst efter skatt/aktie = 1,95
dagens P/E = 12,5 (P/E vid börsintroduktionen = 9)

låg värdering om man jämför med konkurrenterna. Men hur fick du fram P/E-tal på 5,9?


Citat:
Ursprungligen postat av ksv
1% prisändring på råvaror och emballage påverkar resultatet före skatt med 4.0%.
tittade snabbt på prospektet och såg att socker + kakao står för drygt 50 % av råvarukostnaderna. En sänkning på 25 % betyder alltså en rörelsevinstökning på 25*4*0,5 = 50 %. Borde båda gott om prissäkningen blir permanent

Du är bra påläst och ger bra aktietips! Gillar dina inlägg skarpt! Än har jag dock inte köpt något du rekommenderat
Citera
2008-12-22, 18:01
  #2554
Medlem
bozze4evigts avatar
Är helt nybörjare på det här, men satte in 10.000 för att "leka" med.

Det jag köpte var

Biosensor - 15000st
International Gold Exploration - 8000st
EpiCept - 350st

Helt åt helvete?
Citera
2008-12-22, 20:15
  #2555
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
borde inte detta vara en stor varningsklocka?
Inte så länge man gör värderingen från de förutsättningarna.

Att omsättning som härör från den andra halvan försvinner när ett bolag delas, är ju inte i sig något konstigt med.

Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Hur stor del av rörelseresultatet bygger dessa 40 % på?
Titta på proformaredovisningen på sidan 46-48 i prospektet jag länkade till i förra posten. Där redovisas hur de senaste 12 månaderna teoretiskt skulle sett ut för Cloetta om delning skett för ett år sedan. Det är egentligen det mest exakta vi har som underlag för vår värdering.

Av en omsättning på 1387 MSEK avgår 538 för Fazer-verksamhet. Efter att 83 återförts, hamnar man på 932 MSEK för Cloetta.

Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Om man antar lika hög rörelsemarginal för dessa 40% som för de resterade 60% samt antar långsiktig rörelsemarginal på 8%... så gör jag lite huvudräkning.
1400 (gammal långsiktig omsättning) * 0,6 = 840.
840 * 0,08 (långsitkig rörelsemarginal i det nya bolaget) = 67.2
Vinst efter skatt = 67,2*0,7 = 47 MSEK.
långsiktig vinst efter skatt/aktie = 1,95
dagens P/E = 12,5 (P/E vid börsintroduktionen = 9)

låg värdering om man jämför med konkurrenterna. Men hur fick du fram P/E-tal på 5,9?
Rörelseresultat: 932 * 0.08 = 75.
Vinst efter skatt: 0.7 * 75 = 53.

Börsvärdet när analysen gjordes var 484, vilket då ger ett p/e-tal på 9.1.
Drar man ifrån nettokassan på 171 från börsvärdet får man ett Enterprise Value på 314 (se sista sidan i analysen). Och 314/53 = 5.9.

Nettokassan är ju något som teoretiskt sett är extrapengar som ännu inte genererar någon avkastning. Den kan t.ex. delas ut eller komma att användas vid uppköp av andra företag och då bidra till ökade intäkter.
För egen del använder jag oftast hellre EV/EBIT eller EV/EBITDA när jag jämför företag, än p/e-tal.

Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
tittade snabbt på prospektet och såg att socker + kakao står för drygt 50 % av råvarukostnaderna. En sänkning på 25 % betyder alltså en rörelsevinstökning på 25*4*0,5 = 50 %. Borde båda gott om prissäkningen blir permanent
Åtminstone borde det hjälpa dem på vägen att nå målet för rörelsemarginalen.

Citat:
Ursprungligen postat av gogogaga
Du är bra påläst och ger bra aktietips! Gillar dina inlägg skarpt! Än har jag dock inte köpt något du rekommenderat
Tackar!
Om tipsen är bra vet jag inte, men förhoppningsvis kan faktan jag sammanställer vara till hjälp och ge en hint om vad som kan vara värt att titta närmare på.

Men man ska aldrig lita på köpråd från andra. Däremot kan det ju vara tidsbesparande med välgjorda analyser så man vet var man ska gräva vidare.

För egen del hoppas jag på saklig granskning av det jag skriver, eftersom det är ganska lätt att bara se till fördelarna med någon aktie man fastnat för och sedan förminska det som talar emot.
Citera
2008-12-28, 00:03
  #2556
Medlem
Ingen som har några förslag såhär i mellandagarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in