2009-08-30, 22:45
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Verkligen intressant bolag. Har följt dem i några månader(kanske ett halvår?) men har valt att stå utanför så länge vilket varit rätt då aktien har legat på samma nivå hela tiden. Men kan absolut bli ett köp.
Som sagt substansrabbaten och att det bara kan bli bättre resultatmässigt/konjunkturmässigt. Alltid trevligt med rejäl utdelning också.

Att aktien legat på samma nivå hela tiden bör väl ses som ett tecken på styrka? Verkar vara ett bolag som snart kommer dra iväg uppåt enligt mig. Rederierna brukar handlas upp i god tid innan plusresultaten kommer, jag tror marknaden prisar in alltför mycket elände. Finansiella ställningen ser också fin ut och risken låg, medan potentialen är mycket stor, särskilt med tanke på utdelningarna som kommer bli fina över åren. Ett klockrent innehav i en kapitalförsäkring.
Citera
2009-08-30, 22:46
Medlem
[quote=Caparzo]Okej, jag ber om ursäkt för mitt påhopp. Jag vet att ruric mycket väl kan gå i konkurs, Vostok är nog stabilare eftersom deras portfölj är mer diversifierad.

Coola bananer. Läste f ö ett pressmeddelande om att ekonomichefen i V. Nafta köpt på sig aktier vid dagens låga nivåer. Detta tillsammans med siffrorna som nämndes i din rek tycker jag talar för att det ser ganska bra ut för företaget.
Senast redigerad av c.g.b. 2009-08-30 kl. 22:48.
Citera
2009-08-31, 00:35
Medlem
Hertigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Att aktien legat på samma nivå hela tiden bör väl ses som ett tecken på styrka? Verkar vara ett bolag som snart kommer dra iväg uppåt enligt mig. Rederierna brukar handlas upp i god tid innan plusresultaten kommer, jag tror marknaden prisar in alltför mycket elände. Finansiella ställningen ser också fin ut och risken låg, medan potentialen är mycket stor, särskilt med tanke på utdelningarna som kommer bli fina över åren. Ett klockrent innehav i en kapitalförsäkring.

Har aktier i ett annat rederi, Golden Ocean Group, aktien har tagit mkt stryk de senaste året (knappast ensam) vad tror du/ni om bolaget?
Citera
2009-08-31, 18:00
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hertigen
Har aktier i ett annat rederi, Golden Ocean Group, aktien har tagit mkt stryk de senaste året (knappast ensam) vad tror du/ni om bolaget?

Jag gillar inte att investera i utländska bolag för att de är mer svåranalyserade, du får växlingskostnader, du tar en valutarisk etc. Jag har tyvärr ingen info om bolaget, men på Stockholmsbörsen har du två rederier: Transatlantic och Concordia. Av dessa två har den senare mindre potential och mindre risk. Men om du sitter på en förlust, sitt kvar, jag tror på rederibranschen framöver. Kan som sagt inget om bolaget tyvärr.

Favoriten i sektorn är emellertid Transatlantic, passade på att tanka aktier i dag på gav 25,40. Jag ger blanka fan i kortsiktiga utvecklingen, jag avvaktar en månad, tills "svara september" är förbi och kollar på kursen då. Är kursen lägre då dubblar jag innehavet, är kursen högre kan jag glädja mig åt en vinst. Om inte index totalhavererar ser jag nedsidan begränsad till 5,5 %, tror inte aktien sjunker lägre än 24 kronor.
Citera
2009-08-31, 18:38
Medlem
Citat:
Att aktien legat på samma nivå hela tiden bör väl ses som ett tecken på styrka?

Att jag sa att det varit rätt att stå utanför var att det har inte funnits någon anledning att gå in om den ligger still. Då börsen har haft ett litet rally dem senaste månaderna har det varit bättre att ha pengarna i annat än transatlantic.
Bättre att gå in nu än att ha gått in för några månader sedan och missat uppgång menar jag.
Citera
2009-08-31, 18:47
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Att jag sa att det varit rätt att stå utanför var att det har inte funnits någon anledning att gå in om den ligger still. Då börsen har haft ett litet rally dem senaste månaderna har det varit bättre att ha pengarna i annat än transatlantic.
Bättre att gå in nu än att ha gått in för några månader sedan och missat uppgång menar jag.

Aha, jag missuppfattade dig. Vad anser du om risken i Transatlantic? Föreligger en konkursrisk? Hur ser det utdelningen, kommer den sänkas nästa år och finns det en risk att aktien tar stryk vid en sådan nyhet?

Verkar finnas ett stöd vid 24 kronor, sjunker aktien dit är det definitivt köpläge.
Citera
2009-08-31, 22:47
Medlem
Dreass avatar
Vet inte vart jag ska ställa frågan så gör det här: Vad fan händer med Countermine? De sjunker ju som en sten....
Citera
2009-08-31, 23:10
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Vet inte vart jag ska ställa frågan så gör det här: Vad fan händer med Countermine? De sjunker ju som en sten....

Håll dig helst borta från aktien, finns intressantare alternativ. De ska ha NE nu, därför kursen tar stryk.
Citera
2009-08-31, 23:46
Medlem
Minerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas

Jo tack. Man kan ju undra vad fan i helvete de håller på med. Ligger närmare 8k back. Kanske inte världens undergång men visst fan känns det.

Förövrigt vet jag inte vad jag ska tro längre. De sparkar den enda förhandlaren i Libyen de hade. Libyen, som vi har väntat på order i ett halvår.

Dock säger de att de inte hinner presentera NE-villkoren. Så de kanske har något på G ändå. Lybien är ju fortfarande ett väldigt intressant land, men börjar tro på att LN har "screwed up" big time där, därav hans avgång.

Jag sitter kvar i båten och ska förhoppningsvis tanka på lite nu på de lägre nivåerna så mitt GAV inte blir så jävla högt.
Citera
2009-08-31, 23:53
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mineral
Jo tack. Man kan ju undra vad fan i helvete de håller på med. Ligger närmare 8k back. Kanske inte världens undergång men visst fan känns det.

Förövrigt vet jag inte vad jag ska tro längre. De sparkar den enda förhandlaren i Libyen de hade. Libyen, som vi har väntat på order i ett halvår.

Dock säger de att de inte hinner presentera NE-villkoren. Så de kanske har något på G ändå. Lybien är ju fortfarande ett väldigt intressant land, men börjar tro på att LN har "screwed up" big time där, därav hans avgång.

Jag sitter kvar i båten och ska förhoppningsvis tanka på lite nu på de lägre nivåerna så mitt GAV inte blir så jävla högt.

Hur stor andel av portföljen ligger i Counter? Counter är enligt mig ett riktigt högriskbolag som du ska krydda portföljen med ytterst sparsamt. Jag hoppas att du inte har mer än 10, helst inte mer än 5 % i aktien.

Som Buffet säger ungefär: Tiden är det bra bolagets bästa vän, medan det är det mediokra bolagets värsta vän.
Citera
2009-09-01, 00:11
Medlem
Minerals avatar
Citat:
Hur stor andel av portföljen ligger i Counter? Counter är enligt mig ett riktigt högriskbolag som du ska krydda portföljen med ytterst sparsamt. Jag hoppas att du inte har mer än 10, helst inte mer än 5 % i aktien.

Som Buffet säger ungefär: Tiden är det bra bolagets bästa vän, medan det är det mediokra bolagets värsta vän.

Pengarna är det ingen fara med. Köpte aktien i hopp iom att det skulle bli en riktigt jävla kurs-raket. Lite som en triss, kan man säga. Men än är det inte slut, hoppas jag
Citera
2009-09-01, 09:35
Medlem
Inför black september kan det vara läge att tanka läkemedel, jag har själv funderingar på Meda som inväntar formellt godkännande från FDA för en ny produkt under september samt har starka fundamenta men ändå inte lyckats hänga med i börsuppgången. På kort sikt tror jag uppsidan kan bli avsevärt bättre än börsen i stort.

Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in