2013-09-22, 23:37
Medlem
anteri17s avatar
Fast Mario i stim, som sista 25 idag, så är det inte många som är bättre. Messi är väl oftast på en egen nivå, men så jävla fel hade ju inte Sveriges överlägsne expert.
Citera
2013-09-22, 23:44
Medlem
Jag gillar Åslund men ingen är ens i närheten av Messi just nu.
Citera
2013-09-22, 23:49
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malchik
Jag gillar Åslund men ingen är ens i närheten av Messi just nu.

Men förstå. Några spelare kan på sin absoluta topp mäta sig någorlunda med Messi, inte svårare än så.
Citera
2013-09-22, 23:56
Medlem
Fast det där är ett konstigt resonemang. Ska man jämföra spelare x absoluta högstanivå med övriga spelares lägstanivå/vanliga nivå? Ja, då är det många spelare som på en bra dag kan vara världens bästa spelare.
Senast redigerad av dickpUmp 2013-09-23 kl. 00:00.
Citera
2013-09-23, 00:13
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Fast det där är ett konstigt resonemang. Ska man jämföra spelare x absoluta högstanivå med övriga spelares lägstanivå/vanliga nivå? Ja, då är det många spelare som på en bra dag kan vara världens bästa spelare.

Ja visst är det konstigt, men uttalandet i sig är ju inte direkt felaktigt. Det Balo presterar i en halvtimme var femte match, gör Messi varannan. Och när han inte gör det så gör han ändå två poäng. Så visst blir det lite skevt. Däremot ganska bra beskrivet på hur bra Balo var under slutet av matchen.
Citera
2013-09-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvarito
Jag skäms ibland när jag läser serie a tråden ibland när vissa wannabe italienare diskuterar viner och oliver istället för fotboll största tönten är nog jesper i klubb calcio.

Idrotten är ju en del av samhället, så viss kunskap om landet och dess historia tycker jag är bara bra.
Citera
2013-09-30, 16:26
Medlem
Steff83s avatar
Nja...Däremot tycker jag att det som kännetecknar italofilerna att dom är i ständig försvarsställning så fort minst lilla kritik kommer mot deras liga. Anglofilerna lever mer på riktigt i sin egna bubbla, och är mer "korkat" självsäkra.
Citera
2013-09-30, 22:43
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nja...Däremot tycker jag att det som kännetecknar italofilerna att dom är i ständig försvarsställning så fort minst lilla kritik kommer mot deras liga. Anglofilerna lever mer på riktigt i sin egna bubbla, och är mer "korkat" självsäkra.

Ett beteende som kommer av år av häcklande. Årets säsong ser dock lovande ut. Serie A bjuder på bra spel och italienska klubbar gör bra i Europa. Lägg till ett italienskt VM-guld i sommar så kanske man kan lätta på defensiven.
Citera
2013-09-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Ett beteende som kommer av år av häcklande. Årets säsong ser dock lovande ut. Serie A bjuder på bra spel och italienska klubbar gör bra i Europa. Lägg till ett italienskt VM-guld i sommar så kanske man kan lätta på defensiven.
Du kan ha en poäng. I slutet av 2007 så skrev jag följande inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Milan bärgar ännu en internationell titel. När de är laddade och motiverade så är de bäst i världen. Jämnheten lyser dock med sin frånvaro i Serie A. Till januari så kommer förstärkning i form av Pato och kanske även Ronaldo, även om jag är skeptisk till den sistnämnda.

Italien samt spelare och lag från Serie A är därmed regerande:
Världsmästare
CL-mästare
Europeiska Supercup-mästare
World Club Cup-mästare
Ballon d’Or
Guldskon
...
Och det var väl då som hånet och de värsta attackerna avtog här. Dessutom inbillar jag mig att vi här på Flashback som gillar Calcio, faktiskt har lyckats få en viss respekt genom våra inlägg och att vi inte går på jihad mot de andra ligorna.

Försöker ha en skön attityd, vilket vi bevisade i medgång. Då jag tror att vi inte var onödigt dryga. Finns inget värre än dåliga vinnare.
Citera
2013-10-01, 14:47
Medlem
callons avatar
Serie A tråden här är ju ganska bra, även om den ibland går rätt så mycket off-topic. Men det är ju när den tillåts gå på lite snedspår som den är som bäst, blir det lite för mycket som det är ibland kan man ju trots allt hoppa över det. Mediefolket däremot kör ju på det spåret mest hela tiden och det är rätt jobbigt för oss som inte är italienare...
Citera
2013-10-01, 14:55
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callon
Serie A tråden här är ju ganska bra, även om den ibland går rätt så mycket off-topic. Men det är ju när den tillåts gå på lite snedspår som den är som bäst, blir det lite för mycket som det är ibland kan man ju trots allt hoppa över det. Mediefolket däremot kör ju på det spåret mest hela tiden och det är rätt jobbigt för oss som inte är italienare...

Det var ju anledningen till namnbytet. "Allt om Calcio". Calcio är mer än bara fotboll. Finns inga nästan inga "off-topics"
Citera
2014-02-01, 13:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Liknelsen med Touren var rätt bra faktiskt. Utan sidohistorierna, anekdoterna, bakgrundshistorier, rivaliteter och annat smått och gått hade en spurtetapp varit outhärdlig just eftersom det är fem timmars väntan på något som är över på några sekunder.

Det tycker jag Italofilerna är bra på, att just måla upp en förskönad bild utav fotbollen så att det är annat än 11 inköpta snubbar vs 11 andra inköpta snubbar i två utav ligans sämsta lag. Det blir större än själva sporten, det finns en själ i det hela.

Det är ju anglofilerna något sämre på, åtminstone här på detta forum. Främst beror det väl på att PL är just den populäraste ligan och "kufarna" inte syns lika mycket som den vanlige fotbollsfantasten som nöjer sig med att följa ett lag och det som sker kring laget. Inget fel med det, det är inte ens plastigt eftersom det grundar sig i ett intresse som vi alla delar men för en läsare kan det bli något långrandigt

Samtidig kan man säga att det mesta om England sagts. Brittisk fotboll har visats här i snart 50 år. Vi har har pubar efter (inbillad) brittisk förebild, engelsk pop, engelska TV-produktioner etc. Vi är ö h t väldigt starkt påverkade av det brittiska/anglikanska. Men visst har italiensk kultur (i ett vitt begrepp) också en stor påverkan på oss.
Så det engelska blir då inte lika exotiskt och spännande. Dessutom tror jag att det italienska ter sig mer exotiskt och livsbejakande för oss än det brittiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in