Citat:
Ursprungligen postat av
tjenaretjenare
Som ni ser, läser diverse bloggar om all typ av fotboll och jag kollar även in alla möjliga nyhetssidor, forum och såklart sändningarna. Tycker fotboll är trevligt ur min objektiva syn på det hela men en sak som jag har märkt på sistone är att Italien älskarna blivit värre. Club calcio där ett gäng svenska herrar sitter och mer eller mindre bryter på Italienska med en massa fraser som man inte har en aning om vad de betyder. Lägg därtill Willbacher i Eurotalk aldrig kan säga en mening utan att tänka på Italien eller uttrycka en italiensk fras, vi har Birro o co samt en hel del andra bloggare. Lägg därtill diverse forum för olika italienska lag.
Så håller ni med? Har Italien älskarna blivit värre än anglofilerna? Enligt mig har de börjat synas och höras på ett sätt som är mer eller mindre osunt. Själv kollar jag gärna italiensk fotboll och ser några matcher i veckan men som sagt Italien älskarna.
Och anglofilerna använder aldrig engelska ord? Skillnaden är att de ärt på ett språk du förstår och inte reagerar över och det är ju sällan avancerad italienska de kör med och följs oftast av en förklaring av vad ordet betyder, men vill man inte lära sig något nytt så skit i det då. Sedan är väl italofilerna med på det större planet. Politik, kultur, historia, mat och samhället i stort. Anglofilerna verkar inte se längre än till nästa ligaomgång, England som land har de mer eller mindre börjat skita i då det inte var så jävla intressant när allt väl kom omkring och när man efter sina otaliga helger i London har sett "allt" så är det inte direkt att de längtar efter Southamptons "stränder" eller en weekend i Fucking Birmingham.
Och när svenskarnas sammanlagda avtryck på 100 år kan summeras till Limpar, Ljungberg och Svennis haveri så kan italofilerna relatera till stora profiler som gjort avtryck både som spelare och tränare samt är ihågkomna som de hjältar och profiler dom är, uppskattade av både unga och gamla samt nämnda med respekt av både journalister, tränare, spelare och fans.