2013-09-17, 02:13
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
"Ja, det var ju nånstans här han satte helheten, kan man ju argumentera för. Eller så gjorde han inte det. Det där kan man ju backa bandet och vända och vrida på hur länge som helst. Ja, så är det ju. Och backa bandet, det gillar vi ju här i CaC, eller hur? Nånstans gör vi ju det. Backa bandet, it is. Bandbackning, alltså."

Haha perfekt sammanfattat. Det tar dock emot att säga att du har rätt
Citera
2013-09-17, 02:21
Bannlyst
Citat:
Kommer aldrig glömma en händelse inför säsongen när Viasat hade köpt rättigheterna till engelska ligan. Niklas Jidhe, på skridskor(!), intervjuar en hockeyspelare i Allsvenskan och avslutar med följande:

"Världens bästa liga börjar ju sändas i Viasat till helgen, vilket är ditt favoritlag i världens bästa liga, Premier League"?

Jag har aldrig spytt sådana mängder i min egen mun.
Visst är det tråkigt att de flesta svenskar är så anglofila och enbart bryr sig om engelsk fotboll, men det är förståeligt. Så mycket i vår kultur handlar om England/USA och om det engelska språket. Det är enklare för en svensk att identifiera sig med England och engelsk fotboll än med lag från Spanien, Tyskland eller Italien vars lag och spelare har namn som de inte ens kan uttala.

Rätt svårt för en svensk från Värnamo att kunna identifiera sig med Lazio eller Juventus, enklare då att han håller på något engelskt lag som hans pappa och farfar hållt på i decennier.

Sverige är idag en del av den engelska/amerikanska världen i allting nu förutom att vi fortfarande har ett eget inhemskt språk. Men i kultur och mentalitet har Sverige blivit helt assimilerat i den anglo-saxiska sfären, övriga europeiska länder kan svenskar ingenting om och bryr sig ingenting om. Det enda svenskar vet om Spanien är deras charter-semester till Mallorca.

Jag skulle också önska att övriga fotbollsligor fick mer uppmärksamhet i Sverige men samtidigt vet jag att intresset i Sverige för spansk, italiensk eller tysk fotboll är minimal och därför är det onödigt för medierna att skriva om de ligorna när de inte har några fans eller något egentligt intresse från den typiske svensken.

Det som gör Serie A och la liga relevant i Sverige är för att de med utländsk bakgrund inte alls är lika anglofila som svenskarna, ofta gillar araber, kurder, juggar osv italienska och spanska lag, men för den rågblonde Kalle är chansen 99 % att det är Arsenal, Liverpool, United osv som gäller.
Citera
2013-09-17, 02:21
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Borell har ju flippat ut på senaste. Att lyssna på km d'amore är numera totalt outhärdligt. Han kan inte prata ordentligt längre utan allt som sägs är till 100% intern jargong och wannaben Antonio Abizzo hänger på.

Viss jargong är instrumentalt, som sagt, annars blir det bara Kalle Karlssonskt redovisande. Men det finns ju för fan ingen substans alls längre. Borell kan nu göra ett specialavsnitt om en tränare i Lumezzane på 50-talet utan att egentligen säga någonting om den tränaren i 45 minuter.

"Ja, det var ju nånstans här han satte helheten, kan man ju argumentera för. Eller så gjorde han inte det. Det där kan man ju backa bandet och vända och vrida på hur länge som helst. Ja, så är det ju. Och backa bandet, det gillar vi ju här i CaC, eller hur? Nånstans gör vi ju det. Backa bandet, it is. Bandbackning, alltså."

Han är mer kär i tanken att göra sådana program än att faktiskt göra dem, om du förstår vad jag menar.

Tyvärr stämmer din kritik ganska väl, vilket är synd. I början var nivån hög och det var intressant att lyssna på. Mer konkret, verklighetsbaserat.
Citera
2013-09-17, 03:07
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Han är mer kär i tanken att göra sådana program än att faktiskt göra dem, om du förstår vad jag menar.

Tyvärr stämmer din kritik ganska väl, vilket är synd. I början var nivån hög och det var intressant att lyssna på. Mer konkret, verklighetsbaserat.
Precis så är det. È cosi.

Tror att Borell och Wilbacher triggade varandra till att famla allt djupare i den sortens dravel. Det var kul i början och jag har hyllat Borell för hans kufighet både en och två gånger här. Men det kommer alltid en backlash för den som inte hittar balansen.

Tror det var nyttigt för Wilbacher att komma till Expressen och starta en ny pod som jag kommer att följa.
Citera
2013-09-17, 18:08
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Borell har ju flippat ut på senaste. Att lyssna på km d'amore är numera totalt outhärdligt. Han kan inte prata ordentligt längre utan allt som sägs är till 100% intern jargong och wannaben Antonio Abizzo hänger på.

Viss jargong är instrumentalt, som sagt, annars blir det bara Kalle Karlssonskt redovisande. Men det finns ju för fan ingen substans alls längre. Borell kan nu göra ett specialavsnitt om en tränare i Lumezzane på 50-talet utan att egentligen säga någonting om den tränaren i 45 minuter.

Såpass, trodde han fortfarande var vettig men det var i och för sig snart ett år sedan jag seriöst följde den internationella fotbollen så.
Citera
2013-09-21, 00:34
Medlem
Citat:

Haha, du träffar verkligen mitt i prick här. Jag tycker att det var lite mer konkret med Wilbacher i podden. Wilbacher tycker säkert det är intressant med gamla sportchefer från 40-talet också, men han är smart nog att förstå att det inte är vad majoriteten av lyssnarna vill höra på, trots att de gillar italiensk fotboll. Nu utan Wilbacher gör Borell vad han känner för utan att bli ifrågasatt, det är ju knappast så att unge Abizzo vågar opponera sig mot il grande Borell?

Det hela kan liknas vid Star Wars-filmerna som George Lucas (Borell) gjorde. De tre första var hur bra som helst. Under den här tiden jobbade Lucas sannolikt med folk (Wilbacher) som vågade säga emot och komma med invändningar under filmskapandet. Genom att han tog till sig kritiken och ändrade om i filmerna blev slutprodukten mästerlig. Men när Lucas sedan ger sig på att göra de tre senaste Star Wars-filmerna blir det bara skit. Anledningen till att filmerna blev sådan dynga var antagligen för att ingen (Abizzo) vågade ifrågasätta Lucas idéer alternativt att de hade Lucas som idol och var således förblindade för allt som var dåligt med filmerna. Filmerna var hans, han skrev manus och regisserade. Hans kollegor borde gissningsvis ha insett att hela storyn var skräp, men vågade likväl inte anmärka på något, Lucas hade nog inte tvekat att sparka ut dom från produktionen. Lucas hade helt enkelt tappat det.
Senast redigerad av Pellebelle 2013-09-21 kl. 00:40.
Citera
2013-09-21, 01:02
Medlem
P.Gs avatar
Är det Alan LAdd Jr. du tänker på? Backade Lucas när ingen annan trodde på Star Wars. Var även producent i Alien och Blade Runner, konstigt nog de enda bra filmerna Ridley Scott har gjort.
Citera
2013-09-21, 03:13
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Är det Alan LAdd Jr. du tänker på? Backade Lucas när ingen annan trodde på Star Wars. Var även producent i Alien och Blade Runner, konstigt nog de enda bra filmerna Ridley Scott har gjort.

Go fuck yourself PG! Du skrev ett skitinlägg.

Thelma & Louise, för fan!!

1492: Conquest of Paradise, för faaaan!!!!

Hannibal, för helvete!!!

Rymdvarelser & robotar har inget i min video eller DVD att göra. Roadmovie med brudar i Ford Thunderbird, dåren från Genua som seglade till fel kontinent eller en skön kannibal i Florensmiljö är själva definitionen på bra film.

Genua, Florens...nu lyckades jag ta tråden tillbaka till Italien. Wilbacher & vi Calcio-fantaster är tydligen kända för just det draget, att alltid landa i Italien. Alla vägar bär ju till Rom. Den andre Hannibal försökte anfalla Rom med elefanter till hjälp. Kanske hade det lyckats om han kört 65:ans Ford Thunderbird istället. Eller kommit i Niña, Pinta & Santa Maria som grabbarna Grus.
Citera
2013-09-21, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Känner inte till några specifika namn på de som Lucas jobbade med. Låter dock som det skulle kunna vara Alan Ladd Jr. som du nämner, personen som såg potentialen men samtidigt vågade ifrågasätta.
Citera
2013-09-22, 11:16
Medlem
JayGatsbys avatar
Ser du inte hellre reportage från ett soligt Italien där man kryddar med lite vin och mattips än att se nån fulblek journalist hänga i regnblåsiga England ätandes fish'n'chips med andra fulbleka britter i nån gudsförgäten skithåla?

Nej du, Forza Calcio.
Citera
2013-09-22, 23:22
Medlem
Martin Åslund sa precis att Balotelli kan vara bäst i världen när han är på humör.
Citera
2013-09-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malchik
Martin Åslund sa precis att Balotelli kan vara bäst i världen när han är på humör.

Jag tänkte också på det. Bäst i världen är att ta i..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in