Citat:
Ursprungligen postat av
BonhommeDeNeige
Kommer aldrig glömma en händelse inför säsongen när Viasat hade köpt rättigheterna till engelska ligan. Niklas Jidhe, på skridskor(!), intervjuar en hockeyspelare i Allsvenskan och avslutar med följande:
"Världens bästa liga börjar ju sändas i Viasat till helgen, vilket är ditt favoritlag i världens bästa liga, Premier League"?
Jag har aldrig spytt sådana mängder i min egen mun.
Visst är det tråkigt att de flesta svenskar är så anglofila och enbart bryr sig om engelsk fotboll, men det är förståeligt. Så mycket i vår kultur handlar om England/USA och om det engelska språket. Det är enklare för en svensk att identifiera sig med England och engelsk fotboll än med lag från Spanien, Tyskland eller Italien vars lag och spelare har namn som de inte ens kan uttala.
Rätt svårt för en svensk från Värnamo att kunna identifiera sig med Lazio eller Juventus, enklare då att han håller på något engelskt lag som hans pappa och farfar hållt på i decennier.
Sverige är idag en del av den engelska/amerikanska världen i allting nu förutom att vi fortfarande har ett eget inhemskt språk. Men i kultur och mentalitet har Sverige blivit helt assimilerat i den anglo-saxiska sfären, övriga europeiska länder kan svenskar ingenting om och bryr sig ingenting om. Det enda svenskar vet om Spanien är deras charter-semester till Mallorca.
Jag skulle också önska att övriga fotbollsligor fick mer uppmärksamhet i Sverige men samtidigt vet jag att intresset i Sverige för spansk, italiensk eller tysk fotboll är minimal och därför är det onödigt för medierna att skriva om de ligorna när de inte har några fans eller något egentligt intresse från den typiske svensken.
Det som gör Serie A och la liga relevant i Sverige är för att de med utländsk bakgrund inte alls är lika anglofila som svenskarna, ofta gillar araber, kurder, juggar osv italienska och spanska lag, men för den rågblonde Kalle är chansen 99 % att det är Arsenal, Liverpool, United osv som gäller.