2013-09-16, 22:13
Medlem
LuaLuas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Andy Hinchcliffe, Evertons högerback, var otrolig på krosspassningar. Det var hans specialitet. Kanske en ganska medioker spelare i övrigt men fan vad han kunde byta kant med långa svepande bollar. Därför är jag hundra på att kommentatorn snackade om krossbollar när Everton spelade på 90-talet.

Hinchcliffe var vänsterback! Tveksam på om han ens hade någon högerfot

Alldeles nyligen sa Bosse att Shelvey "är en liverpool-kille". Jag hade föredragit en kommentator som kunde dra en historia om hur Shelvey skänkte bort segern för sitt Charlton i lokalderbyt mot Leyton Orient efter att ha sänkt tre pints bitter och en steak & ale pie än att gubbjäveln sitter och hasplar ur sig felaktigheter.
Citera
2013-09-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Hörde samma sak. Det är däremot ett helt meningslöst ord, finns ett adekvat svenskt uttryck.

Annars är detta med vilka ord som ska användas i svenskan för olika företeelser eller begrepp inte alls speciellt självklart, så att du hade totalfel nyss behöver du inte skämmas för. Svenska fotbollsförbundet har en egen liten ordbok för att alla ska "prata" samma språk, sådant fick man lära sig på tränarutbildningarna. Men gissar att den är lika aktuell som SAOL var förr i tiden, om inte trequartista finns med.
Ett exempel är just namnet second striker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Forward_%28association_football%29#Second_striker

För att kunna snacka om det så kan vi använda ett lag som alla är familjära med. Cagliari spelar med Cossu som trequartista och Sau som secunda punta. Båda ryms i begreppet second striker, trots att deras spelstil, placering och uppgift är helt olika.

Och om jag hänger med i begreppen så motsvaras second striker av släpande anfallare? Men det finns så många olika varianter. Nummer 10, falsk nia, höger respektive vänster-inner, ytteranfallare, osv. Genom att använda de italienska begreppen då italienska lag spelar så förstår de insatta bättre vad som menas, och sannolikheten att man faktiskt har rätt ökar. Även om jag själv försöker undvika det eftersom jag faktiskt för det mesta inte har stenkoll…
Citera
2013-09-16, 22:29
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Hörde samma sak. Det är däremot ett helt meningslöst ord, finns ett adekvat svenskt uttryck.

Annars är detta med vilka ord som ska användas i svenskan för olika företeelser eller begrepp inte alls speciellt självklart, så att du hade totalfel nyss behöver du inte skämmas för. Svenska fotbollsförbundet har en egen liten ordbok för att alla ska "prata" samma språk, sådant fick man lära sig på tränarutbildningarna. Men gissar att den är lika aktuell som SAOL var förr i tiden, om inte trequartista finns med.
Det gör jag så ofta att jag är van. Snacka först, faktakolla sen är mitt motto.

Citat:
Ursprungligen postat av LuaLua
Alldeles nyligen sa Bosse att Shelvey "är en liverpool-kille". Jag hade föredragit en kommentator som kunde dra en historia om hur Shelvey skänkte bort segern för sitt Charlton i lokalderbyt mot Leyton Orient efter att ha sänkt tre pints bitter och en steak & ale pie än att gubbjäveln sitter och hasplar ur sig felaktigheter.
Det skulle verkligen vara något om Viasat lyckades få in mer kultur i sina sändningar istället för att enbart importera helt onödiga termer. Jag skulle exempelvis tänka mig att betala mer för att se Erik Niva moffa steak & kidney pie mellan anekdoterna.

Det är just den kulturella aspekt som gör att Uno Kryss Due än idag är det bästa fotbollsprogram som någonsin har visats i Sverige.
Citera
2013-09-16, 22:43
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Hinchcliffe var vänsterback! Tveksam på om han ens hade någon högerfot

Japp, du har såklart rätt! Läser nu i mitt Everton-lexikon att han var vänsterback. "Hinchcliffe is a man with a golden gift. The quiet Mancunian is a wickedly fine crosser of the ball."

"From the left flank his low-trajectory missiles home in unerringly on the six-yard box, only to bend away tantalisingly at the last instant creating absolute havoc for defenders."

Hm...jag behöver nog ett språklexikon här, men budskapet fattar jag nog.

Håller med om att anekdoter är viktigt. Engelska-tråden på FB är mycket bra ur det fotbollstaktiska perspektivet men jag tycker inte att den andas "British". Det har liksom inte känts som att sinnet hamnat på öarna när jag gått in där. Viasat-studion borde givetvis varit i pubmiljö. Fattar inte hur de kan missa en sådan grej. Det gjorde inte Billy Lansdowne som körde runt i Hundkoja i TV4:s gamla Tipslördag.
Senast redigerad av Stivali 2013-09-16 kl. 22:47.
Citera
2013-09-16, 23:34
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Alldeles nyligen sa Bosse att Shelvey "är en liverpool-kille".

Ola Wenström korrigerade det där nyss så han måste ha fått klagomål.

Jag nämnde att det inte funkar att plocka in tyckare ur folklagren då jag påpekade ett fiasko med ett Lazio-fan i TV4:s studio. Mediefolket är proffs & oerhört skickliga på att föra sig i TV. Vi vanligt patrask har lätt för att sitta & spela Allan bakom datorn. Många av oss skulle dock tyvärr gjort bort oss i TV. Det var Wenströms fel att Lazio-supportern gjorde bort sig. Wenström skulle inte ställt svåra frågor till honom utan bara låtit honom tala fritt. Det är lätt att vara tuff bakom datorn men vad gör man när man i direktsänd TV får en svår fråga att svara på?

Som sagt. Man gör bort sig.

Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Det skulle verkligen vara något om Viasat lyckades få in mer kultur i sina sändningar istället för att enbart importera helt onödiga termer. Jag skulle exempelvis tänka mig att betala mer för att se Erik Niva moffa steak & kidney pie mellan anekdoterna.

Det är just den kulturella aspekt som gör att Uno Kryss Due än idag är det bästa fotbollsprogram som någonsin har visats i Sverige.

Vi ligger helt på samma plan. Vi har ju diskuterat det här lite smått tidigare att vi bägge är smått anglofiler men att den plastigheten & skrytsamheten (hos svenska PL-fans) som gett karaktär åt PL har förstört mycket av det där genuina.

Som Brille påpekar så är ju England ett utpräglat klassamhälle. Det är också detta som gör Storbritannien till ett av världens mest intressanta länder. Man kan kolla på en skitig gangsterfilm som doftar alkoholmissbruk för att sedan gå över till ett intellektuellt kostymdrama i snobbig slottsmiljö. Bägge är urbrittiska. Man kan tänka på Swinging London som ligger i absolut framkant inom populärkultur, London är "the Place to be in", och sen tänka på urkonservativ lantlig godsmiljö med rävjakt & hela fräset.

Detta borde man anspela på mera i åskådliggörandet av engelsk fotboll.

Italien är också fantastiskt i detta avseende. Jordnära olivskörd på vischan i ena stunden & exklusiva Gucci-skor i andra stunden. Detta anspelar vi Calcio-entusiaster gärna på.
Citera
2013-09-16, 23:52
Medlem
Fjodorovs avatar
Liknelsen med Touren var rätt bra faktiskt. Utan sidohistorierna, anekdoterna, bakgrundshistorier, rivaliteter och annat smått och gått hade en spurtetapp varit outhärdlig just eftersom det är fem timmars väntan på något som är över på några sekunder.

Det tycker jag Italofilerna är bra på, att just måla upp en förskönad bild utav fotbollen så att det är annat än 11 inköpta snubbar vs 11 andra inköpta snubbar i två utav ligans sämsta lag. Det blir större än själva sporten, det finns en själ i det hela.

Det är ju anglofilerna något sämre på, åtminstone här på detta forum. Främst beror det väl på att PL är just den populäraste ligan och "kufarna" inte syns lika mycket som den vanlige fotbollsfantasten som nöjer sig med att följa ett lag och det som sker kring laget. Inget fel med det, det är inte ens plastigt eftersom det grundar sig i ett intresse som vi alla delar men för en läsare kan det bli något långrandigt.

Tar man en titt på andra sidor så är det oftast de mindre lagens supportrar som har ork och tid till att måla upp "bilder", snacka om bakgrundshistoria och göra det till något mer än vad det egentligen är. Många av storlagen har supportrar som hellre diskuterar startelvor och övergångar, vilket jag kan tycka är långrandigt och tråkigt.

Apropå Calcio-tråden så har där skapats en viss jargong, ett visst konsensus om hur man "kan" lägga fram sina inlägg på. Likaså är experterna oftast väldigt pålästa, såsom Borell exempelvis kanske främst för att den ligan han är mest intresserad utav ses som mindervärdig emellanåt (med all rätt nuförtiden kan väl tyckas?).
Citera
2013-09-17, 00:34
Medlem
Spinnacers avatar
Nej, håller inte med alls. Hussfelt är den enda som är pinsam och ibland predikande, men det är bara roligt tycker jag.

Tycker denna trådstart är lite pinsam med frågeställningen:"Vad är det för fel på svenska?" när det i själva verket handlar om enstaka ord som saknar direkt svensk översättning. Tycker utsvävningarna om kultur/geografi/historia är intressanta och ger en ny dimension till det hela.

Premier League är ju nuförtiden den mest plastiga av alla ligor i Europa tyvärr, och England är inte det land det en gång var heller. Om man söker den gamla engelska fotbollskulturen så får man bege sig till matcherna i de lägre divisionerna.

Jag läser då hellre Calcio-tråden än La Liga/Premier League-tråden där det allt för ofta är rena sandelådenivån och den genomsnittliga skribentens okunskap och ignorans lyser igenom.
Senast redigerad av Spinnacer 2013-09-17 kl. 00:42.
Citera
2013-09-17, 00:51
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bullshit, hur ofta hör du någon referera till en wingback eller winger?

Nä men "Possessionspel" får mig att vilja yxmörda alla närvarande i TV-studion.

Själv har jag varit fast i Serie A sedan 2000 då jag såg min först kvällsända match där den täta bengaldimman gjorde sitt bästa från att hålla borta månens sken, bomber briserade, speakaren [sic! ] vrålade ut startelvan och man välkommnades av Jesper Hussfelt med ett "Buona serata!"

Och visst har vi ett Club Calcio nu men det var fan inte längesen Anglofilen Olof Lund och någon annan tjomme kommenterade italienska cupfinalen i Sportexpressens/TV4 från en städskrubb. När obildade kommentatorer kallade Aquilani för "Aquilina" en hel match och eftermiddagens serie A-match fick lämna plats åt innebandy. Tro fan att man överkompenserar.
Senast redigerad av TheDarkKniggit 2013-09-17 kl. 01:01.
Citera
2013-09-17, 00:56
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Och anglofilerna använder aldrig engelska ord?

Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Bullshit, hur ofta hör du någon referera till en wingback eller winger? Händer för fan aldrig men folk som Wilbacher klarar inte en dag utan att säga trequartista, catenaccio eller mercato.

Hur kan jag vara den ende som noterade detta?
Citera
2013-09-17, 01:00
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Kommer aldrig glömma en händelse inför säsongen när Viasat hade köpt rättigheterna till engelska ligan. Niklas Jidhe, på skridskor(!), intervjuar en hockeyspelare i Allsvenskan och avslutar med följande:

"Världens bästa liga börjar ju sändas i Viasat till helgen, vilket är ditt favoritlag i världens bästa liga, Premier League"?

Jag har aldrig spytt sådana mängder i min egen mun.
Citera
2013-09-17, 01:03
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Själv har jag varit fast i Serie A sedan 2000 då jag såg min först kvällsända match där den täta bengaldimman gjorde sitt bästa från att hålla borta månens sken, bomber briserade, speakaren [sic! ] vrålade ut startelvan och man välkommnades av Jesper Hussfelt med ett "Buona serata!"

Precis, på den tiden Hussfelt var bra och Serie A gick i Canal Plus, det var tider det.
Citera
2013-09-17, 01:10
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodorov
Apropå Calcio-tråden så har där skapats en viss jargong, ett visst konsensus om hur man "kan" lägga fram sina inlägg på. Likaså är experterna oftast väldigt pålästa, såsom Borell exempelvis kanske främst för att den ligan han är mest intresserad utav ses som mindervärdig emellanåt (med all rätt nuförtiden kan väl tyckas?).

Borell har ju flippat ut på senaste. Att lyssna på km d'amore är numera totalt outhärdligt. Han kan inte prata ordentligt längre utan allt som sägs är till 100% intern jargong och wannaben Antonio Abizzo hänger på.

Viss jargong är instrumentalt, som sagt, annars blir det bara Kalle Karlssonskt redovisande. Men det finns ju för fan ingen substans alls längre. Borell kan nu göra ett specialavsnitt om en tränare i Lumezzane på 50-talet utan att egentligen säga någonting om den tränaren i 45 minuter.

"Ja, det var ju nånstans här han satte helheten, kan man ju argumentera för. Eller så gjorde han inte det. Det där kan man ju backa bandet och vända och vrida på hur länge som helst. Ja, så är det ju. Och backa bandet, det gillar vi ju här i CaC, eller hur? Nånstans gör vi ju det. Backa bandet, it is. Bandbackning, alltså."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in