2013-09-15, 20:33
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Och anglofilerna använder aldrig engelska ord? Skillnaden är att de ärt på ett språk du förstår och inte reagerar över och det är ju sällan avancerad italienska de kör med och följs oftast av en förklaring av vad ordet betyder, men vill man inte lära sig något nytt så skit i det då. Sedan är väl italofilerna med på det större planet. Politik, kultur, historia, mat och samhället i stort. Anglofilerna verkar inte se längre än till nästa ligaomgång, England som land har de mer eller mindre börjat skita i då det inte var så jävla intressant när allt väl kom omkring och när man efter sina otaliga helger i London har sett "allt" så är det inte direkt att de längtar efter Southamptons "stränder" eller en weekend i Fucking Birmingham.

Och när svenskarnas sammanlagda avtryck på 100 år kan summeras till Limpar, Ljungberg och Svennis haveri så kan italofilerna relatera till stora profiler som gjort avtryck både som spelare och tränare samt är ihågkomna som de hjältar och profiler dom är, uppskattade av både unga och gamla samt nämnda med respekt av både journalister, tränare, spelare och fans.

Jag är inte här för att försvara anglofilerna dock så finns de mer än nästa ligaomgång i England, där finns fish n chips, en speciell pubkultur etc etc. Nej Sverige och svenska fotbollsspelare/tränare är väl inte så stor men de finns där. Ljungberg är hur stor som helst kring Emirates och där talar alla gott om honom och har för mig att han redan fått en staty.
Citera
2013-09-15, 20:38
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Hade jag inte varit småberusad av den här Villa Puccini-flaskan skulle jag tagit på mig min Corneliani-kavaj, tagit min Alfa Romeo & kört & dunkat dig i skallen med en salami.

För övrigt är jag rätt trött på såna killar som inte verkar ha något intresse för geografi, kultur & historia utan bara kan snacka fotboll. Ofta blir även deras fotbollskunskaper platta då de just saknar det där djupet som geografi, kultur & historia ger. Det blir ett plastigt, ytligt intresse som mest verkar kretsa kring att babbla om att köpa & sälja spelare. Järnkoll på hur många miljoner euro varenda spelare är värd men kan inte pricka in vilken landsände Bari ligger i. Det är för mig själva definitionen av plast.

Att snacka viner & olivolja ger djup & karaktär till ens fotbollsintresse. Sådant som även övriga gäster kring middagsbordet kan tycka är intressant. Däremot skiter dom fullständigt i om Arsenal ryktas köpa en ny mittback eller vad Thomas Müllers marknadsvärde ligger på.

Dom som känner sig träffade är dom jag menar.

Kör du en Alfa Romeo? Fan vad häftigt!
Citera
2013-09-15, 20:45
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Jag är inte här för att försvara anglofilerna dock så finns de mer än nästa ligaomgång i England, där finns fish n chips, en speciell pubkultur etc etc. Nej Sverige och svenska fotbollsspelare/tränare är väl inte så stor men de finns där. Ljungberg är hur stor som helst kring Emirates och där talar alla gott om honom och har för mig att han redan fått en staty.

Stämmer såklart. Förr var jag lika mycket anglofil som italianofil & frankofil. Plastigheten, skrytsamheten & okunnigheten som präglat en ny generation PL-fantaster skrämde dock bort mig från den engelska fotbollen.

Dock så finns det många kunniga på Flashback som skriver i England-tråden. Snubbar som är som hämtade ur den pubmiljö du snackar om. Men det finns många gapiga också som yrar om "hård fotboll" utan att veta vad hårdhet är, samt pajaser som bara pratar om spelarköp.

Angående italienska ord så använder man ju dem för att skapa stämning. Det är oerhört viktigt att skapa stämning. Om jag läser en text vill jag att den ska dofta Italien om den handlar om Italien & dofta British om den handlar om England.
Citera
2013-09-15, 20:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Kör du en Alfa Romeo? Fan vad häftigt!

Faktiskt inte. Jag kryddade mitt inlägg helt enkelt ( ). Har två franska & en amerikansk bil.

EDIT: Tre gamla häckar då alltså.
Senast redigerad av Stivali 2013-09-15 kl. 20:51.
Citera
2013-09-15, 20:58
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Faktiskt inte. Jag kryddade mitt inlägg helt enkelt ( ). Har två franska & en amerikansk bil.

EDIT: Tre gamla häckar då alltså.

http://ipocars.com/imgs/a/a/h/b/y/alfa_romeo__2600_touring_spider_1964_1_lgw.jpg

En sådan gammal skönhet skulle man ha! Kan inte så mycket om bilar egentligen, men Alfa Romeo har många vackra modeller.

Annars skall jag säga att jag verkligen tycker om engelsk pubkultur och tycker även att Premier League är trevligt att kolla på. Däremot följer jag det ju inte alls med samma passion som Serie A, men får jag välja någon ligafotboll att kolla på förutom den italienska så väljer jag England och Premier League.
Citera
2013-09-15, 21:15
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
http://ipocars.com/imgs/a/a/h/b/y/alfa_romeo__2600_touring_spider_1964_1_lgw.jpg

En sådan gammal skönhet skulle man ha! Kan inte så mycket om bilar egentligen, men Alfa Romeo har många vackra modeller.

Che meraviglia! Ljuva 60-tal.

Kräver dock en del att ta hand om en sådan. Vet inte vad du har för ekonomi framöver men både 147 & 156 är trevliga bilar för överkomliga priser om du vill ha en mera användbar bruksbil. Även FIAT Barchetta är annars en mycket lyckad modern variant på den Alfa Spider-modell du postade.

Kul att du postade en bild på min bil förresten. Ja, alltså den Peugeot 406 uppe i högerhörnet.
Citera
2013-09-15, 21:21
Medlem
TSK1453s avatar
Italien > England

Italien är för evigt "det klassiska" fotbollslandet för min del.

Alla som gapar om att serie A skulle vara "tråkig" vet ju inte det första om fotboll. hehe vilka nollor.
Citera
2013-09-15, 21:45
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Che meraviglia! Ljuva 60-tal.

Kräver dock en del att ta hand om en sådan. Vet inte vad du har för ekonomi framöver men både 147 & 156 är trevliga bilar för överkomliga priser om du vill ha en mera användbar bruksbil. Även FIAT Barchetta är annars en mycket lyckad modern variant på den Alfa Spider-modell du postade.

Kul att du postade en bild på min bil förresten. Ja, alltså den Peugeot 406 uppe i högerhörnet.

Tja, min ekonomi tillåter mig att gå ut och dricka öl på helgerna, så jag får nog vänta lite med bilköpen...

Alfamodellerna var snygga. Annars tycker jag det hade varit sjukt grymt att köra runt i en 313. En sådan här alltså!

http://comicwiki.dk/images/313_SE.jpg
Citera
2013-09-15, 21:57
Medlem
Exaktes avatar
Det är en reaktion mot att den italienska fotbollen har blivit så bespottad i Sverige de senaste åren.

Krönikörer har undrat om någon fortfarande tittar och TV-kanalerna misshandlade rättigheterna de köpt. Det italienska landslaget har sänkts till botten av tyckare på Flashback och på skolgårdar och Facebook pratas det om divor med hårgelé som ligger och gråter i gräset i 90 minuter.

När en grupp människor konstant får ta så mycket skit för att de tycker om vad de tycker om, så blir resultatet så här. Man skapar en sekt med människor som förstår varandra och så sitter man och runkar i en cirkel. Inga konstigheter. Det är skönt att sitta i den cirkeln.

Nuförtiden är calciofilerna dock medvetna om det här och jag får intrycket av att de flesta idag har kvar glimten i ögat när de välkomnar till en fotbollskväll med att säga buonasera.
Citera
2013-09-15, 22:37
Medlem
Håller med om allt som Stivali har skrivit i tråden.

Så länge inte italien-älskandet går över till hat och okunnighet om andra ligor så har jag inget emot det.

Tvärtom tycker jag att alla italienska ord, faktumet att gazetta dello sport ligger på bordet osv bara bygger upp stämningen mer och gör allt mer intressant.
Folk som inte förstår sig på detta förstår jag mig inte på.

Subjektivitet kan ha sin charm, så länge det finns fler sidor av myntet.

Jag skulle kunna sitta i timmar och lyssna på Wilbacher och Birro's prateri där dom knyter ihop miljonspelare med anekdoter från små italienska byar, just för att det ger en extra dimension i fotbolls-prateriet.

Med det sagt så kan jag dock tycka att en sån som Jesper Hussfelt känns mindre äkta och lite smått löjlig.
Senast redigerad av Obscene1 2013-09-15 kl. 22:39.
Citera
2013-09-16, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obscene1
Håller med om allt som Stivali har skrivit i tråden.

Så länge inte italien-älskandet går över till hat och okunnighet om andra ligor så har jag inget emot det.

Tvärtom tycker jag att alla italienska ord, faktumet att gazetta dello sport ligger på bordet osv bara bygger upp stämningen mer och gör allt mer intressant.
Folk som inte förstår sig på detta förstår jag mig inte på.

Subjektivitet kan ha sin charm, så länge det finns fler sidor av myntet.

Jag skulle kunna sitta i timmar och lyssna på Wilbacher och Birro's prateri där dom knyter ihop miljonspelare med anekdoter från små italienska byar, just för att det ger en extra dimension i fotbolls-prateriet.

Med det sagt så kan jag dock tycka att en sån som Jesper Hussfelt känns mindre äkta och lite smått löjlig.
"Prateri". Lol. Just att Serie A i sverige fått människor som Wilbacher, Hussfelt och Birro som förgrundsfigurer och hejaklacksledare gör ju att man automatiskt distanserar sig en aning. Vilka fjantar. Sen inser man orimligheten i sin egen reaktion, ser bortom fånarna och inser att det är en väldigt härlig liga om man väl sätter in sig i den. Det gäller förövrigt de flesta ligor. Har börjat följa Bundesliga lite närmre nu när jag bor i Kina då det är det enda dom sänder här. Igår såg jag Braunsweig (stavning) - Nürnberg. Småtrevligt. Att se en sunkmatch i botten av bundesliga hade jag aldrig gjort för några månader sen, men nu vet jag mer av sammanhanget, och genast blir det intressantare.
Citera
2013-09-16, 09:59
Medlem
motvalls avatar
Trevligt att denna diskussion håller någon form av nivå, till skillnad från vad dylika brukar göra. Håller verkligen med om att fotbollsdiskussioner får ett extra djup om de innehåller aspekter av historia eller lokal kultur. Sporten har så många fler dimensioner än vilka elva som just den dagen är på planen.

TS tyckte att vin inte skulle få ingå. Vin? Alla vi som exempelvis en gång försökt beställa ett norditalienskt vin på Sicilien vet att det har betydelse. Lokalpatriotiska så till den milda grad man nästan stocknar, höll på att bli utslängd från restaurangen helt enkelt.

Kanske är det så att dessa lokala aspekter är särskilt viktiga i just den italienska fotbollen. Varför, jo landet är en nykonstruktion. Fanns överhuvudtaget aldrig något som ens kunde liknas vid Italien före 1860-talet. De talade inte ens samma språk (är så än idag förresten i viss mån).

Under ytan på det förment enade landet lever alla dessa gamla kulturer med över tusenårig egen historia, självklart har en sådan aspekt betydelse för en så stor sport som fotboll med lokala lag. Att som exempel fansen i Siena ogillar de i Florens är inget som fotbollen skapat, det är något fotbollen ärv. De städerna har varit i krig med varandra ett antal gånger.

Att diskutera italiensk fotboll utan att ta upp sådana aspekter vore lika blekt som om man gjorde det om den i Glasgow utan att ta upp den religösa aspekten eller den östtyska utan att beröra DDR-tiden. Bara tomt prat om vem som är bästa ytterback eller annat skit. Det handlar om så mycket mer.

Håller dock med om att mediafigurer som Hussfelt och Birro är lite löjliga, antagligen beror det på att de hamnat i någon märklig försvarsställning sedan den italienska klubbfotbollen försämrats de senaste decenniet. Undrar om det i deras fall inte handlar om att man är rädd för att förlora jobbet.

Men det finns liknande fjantar som är ”experter” för alla ligor. Är man verkligt intresserad av något lands fotboll så bryr man sig inte om dessa, numera är det hur enkelt som helst att skaffa sig andra informationsvägar än tjatiga och tradiga svenska mediaprofiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in