2013-09-07, 20:16
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Jag har därför bestämt mig för att gå till banken på måndag och höra vad dom har att erbjuda.

Läs på först för jag kan till 100% garantera dig att ingen bankman hos Nordea kommer erbjuda annat än nån kass Nordea-lösning. I värsta fall försöker de få dig att teckna deras pissusla pensionsparanden. "Du kan börja med 200 i månaden, det viktigaste är att du kommer igång i ung ålder"

100% säker är jag på detta, inte 98% eller 99%. De kommer försöka prata in dig i att ha pengarna kvar hos dem, för det är deras jobb. Och storbankerna har inte bäst villkor så enkelt är det. Du ger troligen upp minst 1% i ränta om du tar den enkla vägen och låter din bank presentera alternativen.

Eller gå dit med öppet sinne men bestämd i att inte fatta något beslut där och då och lyssna på dem och du kommer se att jag har rätt. Det kan vara en viktig upplevelse för framtiden.
Citera
2013-09-07, 20:23
Medlem
RiverStyxs avatar
Och en sista anmärkning. Du kan i Pricerunner-länken se att vissa nischbanker erbjuder 6-7% ränta. Det är så klart av en anledning att de kan skilja sig så markant från de andra. Det är för att de inte omfattas av statliga insättningsgarantin.

Sådana banker ska du inte ha dina pengar hos. Om de kursar, vilket är fullt möjligt, så försvinner varenda sparkrona. Det är inte värt att ta den risken, definitivt inte.

Banker som omfattas av garantin har striktare regler och är därför mindre sannolika att gå i konkurs. Och om de ändå gör det så garanterar staten upp till €100.000 i insatta medel för varje sparande. Du kan klicka på "MER INFO" ikonen och läsa huruvida garantin gäller eller ej, men oftast ser du det på räntenivån
Citera
2013-09-07, 20:26
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Och en sista anmärkning. Du kan i Pricerunner-länken se att vissa nischbanker erbjuder 6-7% ränta. Det är så klart av en anledning att de kan skilja sig så markant från de andra. Det är för att de inte omfattas av statliga insättningsgarantin.

Sådana banker ska du inte ha dina pengar hos. Om de kursar, vilket är fullt möjligt, så försvinner varenda sparkrona. Det är inte värt att ta den risken, definitivt inte.

Banker som omfattas av garantin har striktare regler och är därför mindre sannolika att gå i konkurs. Och om de ändå gör det så garanterar staten upp till €100.000 i insatta medel för varje sparande. Du kan klicka på "MER INFO" ikonen och läsa huruvida garantin gäller eller ej, men oftast ser du det på räntenivån

+1
rekommenderar Bluestep!
Citera
2013-09-07, 20:38
Medlem
RiverStyxs avatar
Och ännu ett par sista råd jag kom på. Det finna banker som IKANO-bank och ICA-bank som ger andra fördelaktiga villkor.

Till exempel är ICA-bank den enda bank (mig veterligen) som har avgiftsfria uttag i utlandet och där du kan göra uttag utan valutapåslag. Normalt norpar banken nån procent i växlingsavgift men ICA-bank ger dig aktuell dagskurs. Väldigt bra om man reser ofta.

Det kanske inte alls är väsentligt för dig men poängen är att kolla upp en hel hög banker och välja den som har de bästa villkoren för dig personligen.

Ofta kan man till exempel få snäppet bättre ränta om man binder insatta medel över en viss tid. Risken med det är att om räntorna går upp så är man fast vid den nivå man band till, och om man i en akut situation behöver pengarna så blir det straffavgift om man tar ut dem i förtid. Jag skulle generellt inte rekommendera att binda mer än 12 månader, men återigen det är upp till din personliga situation.
Citera
2013-09-07, 20:42
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
+1
rekommenderar Bluestep!

Ett av de bättre alternativen ja. Så länge man sparar hos dem och inte är en rövknullad låntagare där.
Citera
2013-09-08, 07:12
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Verkar som det flesta är inne på fonder, dessvärre har jag nollkoll på fondmarknaden och hur den fungerar, gissar att de är som aktier typ?

Det känns därför lite halvkonstigt att bara kasta in alla mina besparingar i nåt som jag inte vet var det är, om ni förstår hur jag känner. Fasträntekonto känns just nu som det mest aktuella då jag vet vad jag får och inte kan gå minus. Jag har därför bestämt mig för att gå till banken på måndag och höra vad dom har att erbjuda.

Fonder är väldigt enkla för dig.

Du sparar pengar såsom många andra i en fond som mot ev avgift (läs: förvaltningsavgift) som förvaltas av fondbolaget i fråga. Du behöver inte kunna någonting om aktiehandel eller vilka företag som är värda att köpas. Det sköter fondförvaltaren åt dig mot en avgift, som sagt, förvaltningsavgiften.

Du investerar med ett par knapptryck vald summa i en fond. Med lika många knapptryck tar du ut pengarna ur fonden igen, då med positiv eller negativ kurs.

En fond ger dig utan kunskap om aktiehandel chans att få en stor avkastning. Som sagt är min favoritfond upp 25% senaste året utan att jag gjort mer än att investera i (köpa) fonden. Det är då en aktiefond där jag köper andelar i fonden som sedan investeras av en fondförvaltare. Jag betalar 0,2% i avgift för denna tjänst.

Alla fonder innebär inte heller en risk. Du kan investera i fonder som köper räntebärande papper vilket innebär en liten men konstant avkastning. Jag använder mig av spiltan räntefond som är upp 2,75% senaste året.

Mitt tips är att du testar att köpa nån fond, varför inte en enkel räntefond där dina pengar kommer få en positiv avkastning som räcker inflationen, garanterat?

Du förlorar inget på det men får testa på lite. Det är faktiskt rätt intressant när man börjar sätta sig in i det. Och det är ännu roligare att varje dag kunna logga in på banken och se hur pengarna har växt.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-08 kl. 07:22.
Citera
2013-09-08, 10:33
Medlem
Hej..

Kan passa på att fråga, har 200 000, tänkte jobba ihop 400 000 till mitt bostadsköp, just nu har jag swedbank, och jag vet inte riktigt vad jag får för ränta, kan man förhandla med dom när man redan sitter på 200 000 om man tänkas att byta?

iaf så blev jag lite sugen på ikano bank.. dom har 3.40% ränta så det blir 4500:- extra men vad menas med detta? Tänk på att slutbeloppet är efter skatteavdrag på 30%. ?

är inte så insatt i detta.
Citera
2013-09-08, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 123ADHD
Hej..

Kan passa på att fråga, har 200 000, tänkte jobba ihop 400 000 till mitt bostadsköp, just nu har jag swedbank, och jag vet inte riktigt vad jag får för ränta, kan man förhandla med dom när man redan sitter på 200 000 om man tänkas att byta?

iaf så blev jag lite sugen på ikano bank.. dom har 3.40% ränta så det blir 4500:- extra men vad menas med detta? Tänk på att slutbeloppet är efter skatteavdrag på 30%. ?

är inte så insatt i detta.

http://www.ikanobank.se/spara?cmpid=ppc_412576333390046&tduid=977cee30da48 7b700f72b11078a6d835
Citera
2013-09-08, 10:35
Medlem
Viktigt att behålla värdet - räntekonto. Finns småbanker som ger upp till 6% ränta. Annars fonder, aktier är överskattat såvida man inte orkar sätta sig in och vill vara "aktiv".
Citera
2013-09-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fonder?

SPP's fonder tycker jag är bra. Har tex pengar i SPP aktiefond sverige som är upp 17% i år;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...iefond-sverige

Spiltan räntefond använder jag som sparkonto för pengar som "bara ska ligga", + 2,75% senaste året;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige

Anledningen till att jag gillar spps fonder är att det är en låg avgift på dem. Kollar du tex Swedbank Roburs motsvarighet till den fonden så ligger den på i princip samma nivå men dom tar 1,22% mer i avgift än spp gör.

Försöka sätta dig in lite i detta, det gör din ekonomi mer "levande" och du kommer tycka det är intressant tror jag

Och vad du än gör. Sätt inte in något som heter Pensionsfond. Skyhöga köpavgifter och förvaltningsavgifter för fonder som inte går bättre än andra.

Som att kalla en borste för superborste och ta 400% mer betalt för den.

Ursäkta dumheten men om jag placerar 100k i en fond som heter då SPP och efter ett år vill jag plocka ut dem. Tar jag då ut 100k + 17% på 100k det vill säga en totalsumma på 117k utan någon avgift eller skatt?

Tacksam för svar!
Citera
2013-09-09, 15:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Ursäkta dumheten men om jag placerar 100k i en fond som heter då SPP och efter ett år vill jag plocka ut dem. Tar jag då ut 100k + 17% på 100k det vill säga en totalsumma på 117k utan någon avgift eller skatt?

Tacksam för svar!

Nu är jag inte så insatt i de olika kontona man kan handla med. Finns ju investeringsparkonto, fondkonto och kapitalförsäkring om jag minns rätt?

Där är skilladen att du antingen betalar 30% av vinsten i skatt eller i andra falle en viss % av hela ditt innehav. I det första fallet betalar du alltså bara skatt om du gått med vinst, medan i det andra fallet även om du gått i förlust fast då som sagt en % av innehavet.

Så om du har ett vanligt aktie/fondkonto så kommer du få betala ~30% i skatt på 17k. Du kommer alltså få behålla 11900 eller en totalsumma på 111900.

Sedan när det är deklarationstider så skickar banken denna information till skatteverket och det kommer synas på din deklaration.

Där tas även förluster upp som kvittas mot vinster. Så har du gjort vinst med en fond men förlorat med en annan så det går jämnt ut behöver du inte betala någon skatt.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-09 kl. 15:38.
Citera
2013-09-11, 18:28
Medlem
Vad skulle ni säga som lägsta belopp för att köpa fonder? Om man är ny och enbart vill testa och sätta sig in i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in