Citat:
Ursprungligen postat av
Borg123
Verkar som det flesta är inne på fonder, dessvärre har jag nollkoll på fondmarknaden och hur den fungerar, gissar att de är som aktier typ?
Det känns därför lite halvkonstigt att bara kasta in alla mina besparingar i nåt som jag inte vet var det är, om ni förstår hur jag känner. Fasträntekonto känns just nu som det mest aktuella då jag vet vad jag får och inte kan gå minus. Jag har därför bestämt mig för att gå till banken på måndag och höra vad dom har att erbjuda.
Fonder är väldigt enkla för dig.
Du sparar pengar såsom många andra i en fond som mot ev avgift (läs: förvaltningsavgift) som förvaltas av fondbolaget i fråga. Du behöver inte kunna någonting om aktiehandel eller vilka företag som är värda att köpas. Det sköter fondförvaltaren åt dig mot en avgift, som sagt, förvaltningsavgiften.
Du investerar med ett par knapptryck vald summa i en fond. Med lika många knapptryck tar du ut pengarna ur fonden igen, då med positiv eller negativ kurs.
En fond ger dig utan kunskap om aktiehandel chans att få en stor avkastning. Som sagt är min favoritfond upp 25% senaste året utan att jag gjort mer än att investera i (köpa) fonden. Det är då en aktiefond där jag köper andelar i fonden som sedan investeras av en fondförvaltare. Jag betalar 0,2% i avgift för denna tjänst.
Alla fonder innebär inte heller en risk. Du kan investera i fonder som köper räntebärande papper vilket innebär en liten men konstant avkastning. Jag använder mig av spiltan räntefond som är upp 2,75% senaste året.
Mitt tips är att du testar att köpa nån fond, varför inte en enkel räntefond där dina pengar kommer få en positiv avkastning som räcker inflationen, garanterat?
Du förlorar inget på det men får testa på lite. Det är faktiskt rätt intressant när man börjar sätta sig in i det. Och det är ännu roligare att varje dag kunna logga in på banken och se hur pengarna har växt.