• 2
  • 3
2013-09-11, 18:58
Medlem
klinger75s avatar
Tror ingen kommit med förslaget premieobligatoner , om du har 50 k kan du köpa en hel serie och få garanti avkastning på minst 1% du har dock chans att vinna 1 miljon .

Akter eller fonder? Definitivt aktier kan ge all från förlust till vinst på flera 100% , fonder är till för att bankerna skall tjäna pengar , går du på aktier så satsa på branscher där du har koll och tveka aldrig att sälja, om du känner dig osäker även om du gör förlust så sälj ....

Det finns räntekonto med bra ränta
Citera
2013-09-11, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Hej.

Under mitt senaste besök på min internetbank upptäckte jag att räntan på mitt sparkonto var fruktansvärt låg, 0,87%. Om inte jag är ute och cyklar förlorar jag pengar varje år på grund av inflationen och så kan man givetvis inte ha det. Därför frågar jag nu flashbacks ekonominördar var jag ska placera mina pengar istället.

Grundförutsättningarna är som följer;

Sysselsättning; Student.
Inkomst; 5kkr/månad.
Utgifter; 5-7kkr/månad (jobbar dock på loven så det tar ut sig).
Kapital; 125kkr varar 75kkr som jag vill placera på bästa möjliga ställe.
Bank; Nordea.

Jag hade själv tänkt boka in ett möta med min bank men litar inte på att dom kommer rekommendera det som är bäst för mig - utan för dem.

Är inte ute efter snabba pengar, siktar på en ränta runt 3-5%.

Nå, vad säger ni?

Hur menar du att du förlorar pengar varje år på ett sparkonto? Har du 75k där kan det väl inte minska under 75k.
Citera
2013-09-11, 19:49
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuke
Hur menar du att du förlorar pengar varje år på ett sparkonto? Har du 75k där kan det väl inte minska under 75k.

Han menar att räntan typ 0,85% är lägre än inflationenen som just nu är typ 2% så minskar hans sparkapital.
Citera
2013-09-11, 19:53
Medlem
Inflationen gör att pengarna blir mindre värda.
Citera
2013-09-11, 21:51
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuke
Vad skulle ni säga som lägsta belopp för att köpa fonder? Om man är ny och enbart vill testa och sätta sig in i det.

Har fonden en köpgräns så får du hålla dig till den. Kan vara 100kr, 300kr eller liknande.

Avgifter och värdeökning är ju i procent så hur mycket du sätter in spelar ingen roll isig om du bara ska testa lite.

Titta lite på avgifterna mellan fonderna, du kan som sagt hitta en fonds motsvarigheter hos olika banker med väldigt stora skillnader i avgift. Varför betala mer för samma tjänst?

Tänker personligen mest på tex Swedbank robur som vars motsvarighet till spp aktiefond sverige har mer eller mindre samma värdeutveckling men 7ggr högre avgift om jag inte missminner mig.

Inte utan anledning swedbank slår rekord i sina miljardvinster, samtidigt som de höjer avgifterna för kunden.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-11 kl. 21:55.
Citera
2013-09-11, 22:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Han menar att räntan typ 0,85% är lägre än inflationenen som just nu är typ 2% så minskar hans sparkapital.

Är inflationen verkligen 2%? Du får nog kolla upp det där.....

2% är riksbankens mål, men vi är långt ifrån där. Det är därför vi fortfarande kan ha så låga räntor på bolån.
Citera
2013-09-12, 10:40
Medlem
Enligt konjunkturinstitutets hemsida ligger inflationen nu på 0,1 och väntas stiga till 0,8 2014.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in