• 1
  • 2
2013-09-07, 16:19
Medlem
Hej.

Under mitt senaste besök på min internetbank upptäckte jag att räntan på mitt sparkonto var fruktansvärt låg, 0,87%. Om inte jag är ute och cyklar förlorar jag pengar varje år på grund av inflationen och så kan man givetvis inte ha det. Därför frågar jag nu flashbacks ekonominördar var jag ska placera mina pengar istället.

Grundförutsättningarna är som följer;

Sysselsättning; Student.
Inkomst; 5kkr/månad.
Utgifter; 5-7kkr/månad (jobbar dock på loven så det tar ut sig).
Kapital; 125kkr varar 75kkr som jag vill placera på bästa möjliga ställe.
Bank; Nordea.

Jag hade själv tänkt boka in ett möta med min bank men litar inte på att dom kommer rekommendera det som är bäst för mig - utan för dem.

Är inte ute efter snabba pengar, siktar på en ränta runt 3-5%.

Nå, vad säger ni?
Citera
2013-09-07, 16:22
Medlem
Jinxedds avatar
Är inget ekonomitroll dessvärre men jag hade lagt det på ett fasträntekonto.

Kolla in Nordeas sida o se vad dom erbjuder där.

Annars kan du ju alltid lägga dom i fonder, Avanza Zero är ju en populär fond.
Citera
2013-09-07, 16:56
Medlem
Bbobis avatar
Fonder?

SPP's fonder tycker jag är bra. Har tex pengar i SPP aktiefond sverige som är upp 17% i år;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...iefond-sverige

Spiltan räntefond använder jag som sparkonto för pengar som "bara ska ligga", + 2,75% senaste året;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige

Anledningen till att jag gillar spps fonder är att det är en låg avgift på dem. Kollar du tex Swedbank Roburs motsvarighet till den fonden så ligger den på i princip samma nivå men dom tar 1,22% mer i avgift än spp gör.

Försöka sätta dig in lite i detta, det gör din ekonomi mer "levande" och du kommer tycka det är intressant tror jag

Och vad du än gör. Sätt inte in något som heter Pensionsfond. Skyhöga köpavgifter och förvaltningsavgifter för fonder som inte går bättre än andra.

Som att kalla en borste för superborste och ta 400% mer betalt för den.
Citera
2013-09-07, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fonder?

SPP's fonder tycker jag är bra. Har tex pengar i SPP aktiefond sverige som är upp 17% i år;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...iefond-sverige

Spiltan räntefond använder jag som sparkonto för pengar som "bara ska ligga", + 2,75% senaste året;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige

Anledningen till att jag gillar spps fonder är att det är en låg avgift på dem. Kollar du tex Swedbank Roburs motsvarighet till den fonden så ligger den på i princip samma nivå men dom tar 1,22% mer i avgift än spp gör.

Försöka sätta dig in lite i detta, det gör din ekonomi mer "levande" och du kommer tycka det är intressant tror jag

Och vad du än gör. Sätt inte in något som heter Pensionsfond. Skyhöga köpavgifter och förvaltningsavgifter för fonder som inte går bättre än andra.

Som att kalla en borste för superborste och ta 400% mer betalt för den.
Lånar tråden lite..
Om jag vill sätta in (låt oss säga) 1000kr i din första länkade fond från mitt handelsbanken konto, hur jag gör och har du/ni några tips?!
tackartackar
Citera
2013-09-07, 17:28
Medlem
Om du hade tänkt ha investeringen på lång sikt, vad sägs om att placera en del av pengarna på skagen m2? Har gått ner en hel del på sistone och personligen tror jag att det vänder uppåt i takt med att världsekonomin går i rätt riktning
Citera
2013-09-07, 17:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Lånar tråden lite..
Om jag vill sätta in (låt oss säga) 1000kr i din första länkade fond från mitt handelsbanken konto, hur jag gör och har du/ni några tips?!
tackartackar

Har inte handelsbanken men är väll som på alla andra.

Privat->Spara & placera -> Fonder -> Fondtorg -> Välj spp i "fondbolag" eller sök med fritext -> Välj fonden -> Kolla efter en köpknapp -> Tryck på denna -> välj belopp och placera order.

Sedan får du tänka på att kursen går upp och ner. Dagen efter att du köpt kan den dippa ner 2% på en gång. Jag sätter in en summa varje gång när lönen kommer in på kontot. Så ibland köper jag när den är billigare, ibland när den är dyrare så det jämnar ut sig.

Du kan ju se i historiken att även om den gått upp 25% senaste året så har den bara gått upp 33% de senaste 3 åren.

Nu är väll inte det så "bara" men det ger ju en idikation på hur det kan skifta.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-07 kl. 17:43.
Citera
2013-09-07, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Har inte handelsbanken men är väll som på alla andra.

Privat->Spara & placera -> Fonder -> Fondtorg -> Välj spp i "fondbolag" eller sök med fritext -> Välj fonden -> Kolla efter en köpknapp -> Tryck på denna -> välj belopp och placera order.

Sedan får du tänka på att kursen går upp och ner. Dagen efter att du köpt kan den dippa ner 2% på en gång. Jag sätter in en summa varje gång när lönen kommer in på kontot. Så ibland köper jag när den är billigare, ibland när den är dyrare så det jämnar ut sig.

Du kan ju se i historiken att även om den gått upp 25% senaste året så har den bara gått upp 33% de senaste 3 åren.

Nu är väll inte det så "bara" men det ger ju en idikation på hur det kan skifta.
Tackar tackar, intresset växer och jag ser framför mig en förmögen butterflykniv
Citera
2013-09-07, 17:52
Medlem
Zikniks avatar
Långsiktigt: köp aktier i stora stabila företag, gärna investmentbolag. Eller preferensaktier.
Kortare: fasträntekonto, men se till att det är i stabilt företag eller att det finns insättningsgaranti.
Citera
2013-09-07, 18:57
Medlem
Trustbuddy. 12% ränta.
Citera
2013-09-07, 19:43
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Hej.

Under mitt senaste besök på min internetbank upptäckte jag att räntan på mitt sparkonto var fruktansvärt låg, 0,87%. Om inte jag är ute och cyklar förlorar jag pengar varje år på grund av inflationen och så kan man givetvis inte ha det. Därför frågar jag nu flashbacks ekonominördar var jag ska placera mina pengar istället.

Grundförutsättningarna är som följer;

Sysselsättning; Student.
Inkomst; 5kkr/månad.
Utgifter; 5-7kkr/månad (jobbar dock på loven så det tar ut sig).
Kapital; 125kkr varar 75kkr som jag vill placera på bästa möjliga ställe.
Bank; Nordea.

Jag hade själv tänkt boka in ett möta med min bank men litar inte på att dom kommer rekommendera det som är bäst för mig - utan för dem.

Är inte ute efter snabba pengar, siktar på en ränta runt 3-5%.

Nå, vad säger ni?

inflationen ligger väl på 0.1% eller?

källa http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/
Citera
2013-09-07, 19:52
Medlem
Verkar som det flesta är inne på fonder, dessvärre har jag nollkoll på fondmarknaden och hur den fungerar, gissar att de är som aktier typ?

Det känns därför lite halvkonstigt att bara kasta in alla mina besparingar i nåt som jag inte vet var det är, om ni förstår hur jag känner. Fasträntekonto känns just nu som det mest aktuella då jag vet vad jag får och inte kan gå minus. Jag har därför bestämt mig för att gå till banken på måndag och höra vad dom har att erbjuda.
Citera
2013-09-07, 20:09
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Verkar som det flesta är inne på fonder, dessvärre har jag nollkoll på fondmarknaden och hur den fungerar, gissar att de är som aktier typ?

Det känns därför lite halvkonstigt att bara kasta in alla mina besparingar i nåt som jag inte vet var det är, om ni förstår hur jag känner. Fasträntekonto känns just nu som det mest aktuella då jag vet vad jag får och inte kan gå minus. Jag har därför bestämt mig för att gå till banken på måndag och höra vad dom har att erbjuda.

Fasträntekonto hos en nischbank som täcks av statliga insättningsgarantin. Här har du en bra länk:

http://finans.pricerunner.se/pr/spara/jamfor.php

Kolla upp villkor, bindningstiden, fria uttag och annat så det passar dig och välj sen den med bäst ränta.

Ge definitivt fan i fonder och aktier i nuläget om du inte är mycket insatt. Det räcker med att konflikten i Syrien spårar ur och oljepriset hoppar till $150 fatet så kan dina 75K bli till 50K i ett nafs. De riskerna kan du ta senare i livet om du har pengar över men som student bör du ha som prio 1 att INTE FÖRLORA PENGAR. Upprepa det 10 ggr för dig själv och välj sen en trygg bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in