• 1
  • 2
2013-09-07, 16:19
Medlem
Hej.

Under mitt senaste besk p min internetbank upptckte jag att rntan p mitt sparkonto var fruktansvrt lg, 0,87%. Om inte jag r ute och cyklar frlorar jag pengar varje r p grund av inflationen och s kan man givetvis inte ha det. Drfr frgar jag nu flashbacks ekonominrdar var jag ska placera mina pengar istllet.

Grundfrutsttningarna r som fljer;

Sysselsttning; Student.
Inkomst; 5kkr/mnad.
Utgifter; 5-7kkr/mnad (jobbar dock p loven s det tar ut sig).
Kapital; 125kkr varar 75kkr som jag vill placera p bsta mjliga stlle.
Bank; Nordea.

Jag hade sjlv tnkt boka in ett mta med min bank men litar inte p att dom kommer rekommendera det som r bst fr mig - utan fr dem.

r inte ute efter snabba pengar, siktar p en rnta runt 3-5%.

N, vad sger ni?
Citera
2013-09-07, 16:22
Medlem
Jinxedds avatar
r inget ekonomitroll dessvrre men jag hade lagt det p ett fastrntekonto.

Kolla in Nordeas sida o se vad dom erbjuder dr.

Annars kan du ju alltid lgga dom i fonder, Avanza Zero r ju en populr fond.
Citera
2013-09-07, 16:56
Medlem
Bbobis avatar
Fonder?

SPP's fonder tycker jag r bra. Har tex pengar i SPP aktiefond sverige som r upp 17% i r;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...iefond-sverige

Spiltan rntefond anvnder jag som sparkonto fr pengar som "bara ska ligga", + 2,75% senaste ret;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige

Anledningen till att jag gillar spps fonder r att det r en lg avgift p dem. Kollar du tex Swedbank Roburs motsvarighet till den fonden s ligger den p i princip samma niv men dom tar 1,22% mer i avgift n spp gr.

Frska stta dig in lite i detta, det gr din ekonomi mer "levande" och du kommer tycka det r intressant tror jag

Och vad du n gr. Stt inte in ngot som heter Pensionsfond. Skyhga kpavgifter och frvaltningsavgifter fr fonder som inte gr bttre n andra.

Som att kalla en borste fr superborste och ta 400% mer betalt fr den.
Citera
2013-09-07, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Fonder?

SPP's fonder tycker jag r bra. Har tex pengar i SPP aktiefond sverige som r upp 17% i r;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...iefond-sverige

Spiltan rntefond anvnder jag som sparkonto fr pengar som "bara ska ligga", + 2,75% senaste ret;
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tefond-sverige

Anledningen till att jag gillar spps fonder r att det r en lg avgift p dem. Kollar du tex Swedbank Roburs motsvarighet till den fonden s ligger den p i princip samma niv men dom tar 1,22% mer i avgift n spp gr.

Frska stta dig in lite i detta, det gr din ekonomi mer "levande" och du kommer tycka det r intressant tror jag

Och vad du n gr. Stt inte in ngot som heter Pensionsfond. Skyhga kpavgifter och frvaltningsavgifter fr fonder som inte gr bttre n andra.

Som att kalla en borste fr superborste och ta 400% mer betalt fr den.
Lnar trden lite..
Om jag vill stta in (lt oss sga) 1000kr i din frsta lnkade fond frn mitt handelsbanken konto, hur jag gr och har du/ni ngra tips?!
tackartackar
Citera
2013-09-07, 17:28
Medlem
Om du hade tnkt ha investeringen p lng sikt, vad sgs om att placera en del av pengarna p skagen m2? Har gtt ner en hel del p sistone och personligen tror jag att det vnder uppt i takt med att vrldsekonomin gr i rtt riktning
Citera
2013-09-07, 17:36
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Lnar trden lite..
Om jag vill stta in (lt oss sga) 1000kr i din frsta lnkade fond frn mitt handelsbanken konto, hur jag gr och har du/ni ngra tips?!
tackartackar

Har inte handelsbanken men r vll som p alla andra.

Privat->Spara & placera -> Fonder -> Fondtorg -> Vlj spp i "fondbolag" eller sk med fritext -> Vlj fonden -> Kolla efter en kpknapp -> Tryck p denna -> vlj belopp och placera order.

Sedan fr du tnka p att kursen gr upp och ner. Dagen efter att du kpt kan den dippa ner 2% p en gng. Jag stter in en summa varje gng nr lnen kommer in p kontot. S ibland kper jag nr den r billigare, ibland nr den r dyrare s det jmnar ut sig.

Du kan ju se i historiken att ven om den gtt upp 25% senaste ret s har den bara gtt upp 33% de senaste 3 ren.

Nu r vll inte det s "bara" men det ger ju en idikation p hur det kan skifta.
Senast redigerad av Bbobi 2013-09-07 kl. 17:43.
Citera
2013-09-07, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Har inte handelsbanken men r vll som p alla andra.

Privat->Spara & placera -> Fonder -> Fondtorg -> Vlj spp i "fondbolag" eller sk med fritext -> Vlj fonden -> Kolla efter en kpknapp -> Tryck p denna -> vlj belopp och placera order.

Sedan fr du tnka p att kursen gr upp och ner. Dagen efter att du kpt kan den dippa ner 2% p en gng. Jag stter in en summa varje gng nr lnen kommer in p kontot. S ibland kper jag nr den r billigare, ibland nr den r dyrare s det jmnar ut sig.

Du kan ju se i historiken att ven om den gtt upp 25% senaste ret s har den bara gtt upp 33% de senaste 3 ren.

Nu r vll inte det s "bara" men det ger ju en idikation p hur det kan skifta.
Tackar tackar, intresset vxer och jag ser framfr mig en frmgen butterflykniv
Citera
2013-09-07, 17:52
Medlem
Zikniks avatar
Lngsiktigt: kp aktier i stora stabila fretag, grna investmentbolag. Eller preferensaktier.
Kortare: fastrntekonto, men se till att det r i stabilt fretag eller att det finns insttningsgaranti.
Citera
2013-09-07, 18:57
Medlem
Trustbuddy. 12% rnta.
Citera
2013-09-07, 19:43
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Hej.

Under mitt senaste besk p min internetbank upptckte jag att rntan p mitt sparkonto var fruktansvrt lg, 0,87%. Om inte jag r ute och cyklar frlorar jag pengar varje r p grund av inflationen och s kan man givetvis inte ha det. Drfr frgar jag nu flashbacks ekonominrdar var jag ska placera mina pengar istllet.

Grundfrutsttningarna r som fljer;

Sysselsttning; Student.
Inkomst; 5kkr/mnad.
Utgifter; 5-7kkr/mnad (jobbar dock p loven s det tar ut sig).
Kapital; 125kkr varar 75kkr som jag vill placera p bsta mjliga stlle.
Bank; Nordea.

Jag hade sjlv tnkt boka in ett mta med min bank men litar inte p att dom kommer rekommendera det som r bst fr mig - utan fr dem.

r inte ute efter snabba pengar, siktar p en rnta runt 3-5%.

N, vad sger ni?

inflationen ligger vl p 0.1% eller?

klla http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Inflation/
Citera
2013-09-07, 19:52
Medlem
Verkar som det flesta r inne p fonder, dessvrre har jag nollkoll p fondmarknaden och hur den fungerar, gissar att de r som aktier typ?

Det knns drfr lite halvkonstigt att bara kasta in alla mina besparingar i nt som jag inte vet var det r, om ni frstr hur jag knner. Fastrntekonto knns just nu som det mest aktuella d jag vet vad jag fr och inte kan g minus. Jag har drfr bestmt mig fr att g till banken p mndag och hra vad dom har att erbjuda.
Citera
2013-09-07, 20:09
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borg123
Verkar som det flesta r inne p fonder, dessvrre har jag nollkoll p fondmarknaden och hur den fungerar, gissar att de r som aktier typ?

Det knns drfr lite halvkonstigt att bara kasta in alla mina besparingar i nt som jag inte vet var det r, om ni frstr hur jag knner. Fastrntekonto knns just nu som det mest aktuella d jag vet vad jag fr och inte kan g minus. Jag har drfr bestmt mig fr att g till banken p mndag och hra vad dom har att erbjuda.

Fastrntekonto hos en nischbank som tcks av statliga insttningsgarantin. Hr har du en bra lnk:

http://finans.pricerunner.se/pr/spara/jamfor.php

Kolla upp villkor, bindningstiden, fria uttag och annat s det passar dig och vlj sen den med bst rnta.

Ge definitivt fan i fonder och aktier i nulget om du inte r mycket insatt. Det rcker med att konflikten i Syrien sprar ur och oljepriset hoppar till $150 fatet s kan dina 75K bli till 50K i ett nafs. De riskerna kan du ta senare i livet om du har pengar ver men som student br du ha som prio 1 att INTE FRLORA PENGAR. Upprepa det 10 ggr fr dig sjlv och vlj sen en trygg bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in