• 1
  • 2
2013-09-06, 11:18
Medlem
Troligen skulle gängkriminaliteten inte gå att förhindra i förorterna även om alla insatser som tänkas kunde sattes in redan i förskolan.

Intressant inlägg i dagens Ring P1: en kvinna fick faktiskt säga vad det handlar om, nämligen att hon som länge arbetande med ungdomar i dessa miljöer kunde se redan när pojkarna var 8-10 år vad det skulle barka. När pojkarna - eller värstingarna - var 15 år behärskade de föräldrarna. Föräldrarna var handikappade av språkförbistring och illa hemma i det nya landet. Pojkarna - eller värstingarna - tog över. Vägen till livstidskriminalitet låg öppen. För livstid blir det även om förbrytarna vill komma ur det före 25 år. Men de är stämplade för livet, ingen arbetsgivare vill ha med dem att göra. Och så långt tänker ju inte machona när de påbörjar sina karriärer.

Men folkpartisten får väl åka till Göteborg och en vecka sätta sitt kontor där.
Citera
2013-09-06, 12:47
Moderator
blomvattnares avatar
Trådstarten är ett flyttat inlägg från en tråd om ett specifikt brottsfall.

https://www.flashback.org/t2213295

Här kan man diskutera mer generellt hur gängkriminalitet bland ungdomar ska kunna stoppas.

Håll topic. Undvik meningslösa oneliners.

/Mod
Citera
2013-09-06, 12:52
Medlem
Skippa rasist snacket också.

Det kommer aldrig kunna stoppas som det ser ut i dag. Eftersom alla som bor i förorter eller är uppväxta i förorter blir stämplade direkt, hela livet. Även om man inte ens är dömd. Sitter typ 40 kameror uppe i biskop, snuten tar folk helt utan grunder och visiterar barn redan där börjar snuthatet.
Citera
2013-09-06, 13:05
Medlem
Bajskatts avatar
Man kan rösta på Anton Abele, en ung driven nymoderat som har ungdomskriminalitet som sin största fråga.

Fanns en bra video där han förklarar att det är kriminellt att vara kriminell när man är under 18 år, men den verkar inte gå att hitta på nätet längre.

Edit :

Hittade en video till slut. inte fullständig men ändå

http://www.youtube.com/watch?v=vElp8gIGveM
Senast redigerad av Bajskatt 2013-09-06 kl. 13:15.
Citera
2013-09-06, 13:19
Medlem
skalman1973s avatar
Visst kan man lösa problemet ! De som är predestinerade pga sociala / kulturella orsaker kan lätt sorteras ur och omplaceras i riktiga hem / miljöer och skolor . Givetvis med hård tuktan och respekt för rättssystemet på schemat
Citera
2013-09-06, 14:34
Medlem
Jag tänker så här.
Det står väl klart att den långsiktiga lösningen inte är att skrämma, straffa eller tukta bort beteenden. Positiv motivering fungerar däremot. Det vet framförallt de flesta som har barn själva.

För att förebygga det hela måste man se det hela på en djupare sociologisk nivå.
Om man ställer en diagnos utan att direkt försöka lösa problemet så:

I alla områden, i alla tider och samhällen har det funnits sociala skillnader, och grupper med låg social status. Det man frågar sig är varför denna grupp uppstår och finns, vilket blir lite som hönan eller ägget och kan debatteras djupt..
Denna grupp är överrepresenterad när det kommer till arbetslöshet, missbruk och kriminalitet.

De lågutbildade tar lång tid att sysselsätta.
De missbrukande kräver mycket resurser för att få hjälp.
De nyanlända medborgarna tar olika lång tid att integrera i samhället.
Låg sysselsättning skapar missbruk och/eller kriminalitet.

Kriminalitet är ju som bekant i sig ofta ett symtom på ovanstående cirkel.

Barn som föds och växer upp i dessa områden exponeras för en extremt stor benägenhet att hamna i dessa svårigheter kanske för att det saknas starkt engagemang från föräldrar. Stor utmaning ligger hos föräldrarna att motivera barnen åt rätt håll då de negativa influenserna ständigt finns närvarande.
Trots föräldraskapet kan givetvis barnen ändå hamna i problem, ofta kan ju även föräldrarna ha ett missbruksproblem vilket lägger ännu större risk och börda på barnen.

Gängbildningen i dessa områden är inget nytt påfund i Sverige däremot tror jag man ser effekterna av de kriminella insatserna idag då samhället inte hängt med i den snabba utvecklingen.

Så kontentan enligt min hobbybakgrund utan att i detalj gå in på lösningarna till problemet är:
De negativa sociologiska faktorerna måste bearbetas mycket hastigare och tidigare.
Särskilt då befolkningstakten ökar och all penetrering i samhället går fortare än någonsin.

Jag tror ändå någonstans på filosofin att långsiktigt tänkande och en gedigen grund att stå på i form av en utbildning måste förankras i barnen så väl som föräldrarna. Detta är givetvis svårt då den sjunkande skolmotivationen kryper längre ner i åldrarna
Senast redigerad av menful 2013-09-06 kl. 14:40. Anledning: Ändring
Citera
2013-09-06, 19:56
Medlem
Det jag tycker fattas.

Fritidsgårdar, öppna fler istället för att stänga ned, stöd alla fritidsgårdar och sponsra med saker. Minns själv hur det blev när våran fritidsgård stängde ned, blev en hel del urbalans lekar med de äldre i jakt på någonting

Öppna Studior i förorterna, låt alla som vill spela in sin musik, ha tillgång till att göra beats och bara kunna känna sig hemma, de skulle bli ett VÄLDIGT stort plus att ha ett ställe att känna sig hemma på

Anordna fler fotbolls cupper, innebandy, basket. och även träningar mm. Det hjälper folk att inte hamna utanför på fritiden, att alltid ha sportpolare liksom, utanförskap är någonting som Sverige verkligen är kass på att bekämpa

Istället för att döma småkids till soc mm. borde Polisen faktiskt se igenom situationen och på ett professionellt sett varna om vad som händer och kommer att hända, skolorna ska även ha likadan information om vad som händer när man åker fast och om alla konsekvenser.

Dehär skulle faktiskt få bort det mesta av vilsna ungdomarna i förorterna, men lägg pengar på Obama istället, bli inte förvånad om det kommer fler upplopp bara om ni väljer bort förorterna och alla andra.
Citera
2013-09-06, 21:29
Medlem
Intressant fråga du ställer. Det har ju forskats kring det där, vad som orsakar gängkriminalitet. Är det dålig moral, dålig ekonomi, grupptryck eller vad?

En undersökning utgick från upploppen i England där folk gick bärsärk i ett helt område där det var kaos. Polisen fick order om att hålla sig därifrån för att inte trigga det ännu värre. Folk bröt sig in i affärer och stal det de ville ha och slog sönder och vandaliserade hej vilt. När man sen analyserade övervakningsbilderna från upploppen så visade det sig att det inte bara var kriminellt belastade ungdomar utan vanligt folk som råkade gå förbi. Tillfället gör tjuven så att säga. När man vet att man inte kommer åka fast om man traschar en butik och stjäl lite prylar, så är det ingen skillnad på yrkeskriminella och vanligt folk,Med andra ord så förkastades dålig mora teorin.

Det är alltså inte på grund av god moral som vi vanligt folk undviker att begå brott. Det är på grund av att vi har så mycket mer att förlora om vi åker fast. Socialt anseende, jobb etc. Vi kalkylerar med den risken och avstår från brott eftersom vi har mer att förlora än vad vi har att vinna på brottet i de flesta fall.

Receptet är alltså: Ge ungdomarna i våra förorterna något att förlora. Respekt, socialt anseende, jobb och ansvar. De har inget av detta i nuläget.
Citera
2013-09-07, 00:51
Medlem
picazzas avatar
Minns min egen tonårstid, vi var ett större gäng som alltid samlades på helgerna, vi drack
våra öl gick på någon Pub åkte in till stan något disco. Ingen av oss hade rika föräldrar
själva hade vi heller inte mycket pengar, men att begå rån eller skjuta några eller andra
brott var inte ens ett tänkbart alternativ, vi roade oss själva jag som tjej gick hem mitt i
natten utan en tanke på att något skulle hända mig. Det hände aldrig något heller i våran
förort. Men vad har hänt nu, där jag en gång växt upp har nu förvandlats till ett getto där polis
ständigt kallas till. Undrar bara hur är det om ytterligare 10 år kan man ens gå och handla då?
Skrämmande utveckling i vårat en gång så lugna Sverige.
Citera
2013-09-07, 02:41
Medlem
Christopher.s avatar
Svår fråga, finns tusen olika faktorer att väga in. Jag tror inte gängkriminaliteten kommer minska i Sverige utan snarare öka. Social bakgrund är en stor faktor - har föräldrarna jobb och sköter sig i övrigt är risken avsevärt mindre att man själv ska bli en missbrukande gangster. Det jag tror man ska satsa på är idrott - det billigaste alternativet till att ge folk en temporär social trygghet. Men det räcker naturligtvis inte.

Många av dessa ungdomar satsar naturligtvis inte heller på skolan - på grund av social bakgrund. Samhället är dynamiskt och skiten rinner neråt. Det måste finnas en framtid för dessa ungdomar även som unga vuxna - jobb är nyckeln.

För att på lång sikt kunna bekämpa kriminaliteten behövs en möjlighet för dessa ungdomar att bli Svensson - villa, volvo, vovve. Jobb behövs helt enkelt.
Citera
2013-09-07, 02:53
Medlem
Eftersom en grav majoritet är blattar/negrer som bara räds ett enda straff, nämligen utvisning (tillsammans med minst en målsman om ej myndig) så känns det som det enda vettiga/verklighetsförankrade alternativet.

Tjöta med batikhäxor och dialogpoliser har ju verkligen gett resultat.
Citera
2013-09-07, 03:38
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenDinge
Eftersom en grav majoritet är blattar/negrer som bara räds ett enda straff, nämligen utvisning (tillsammans med minst en målsman om ej myndig) så känns det som det enda vettiga/verklighetsförankrade alternativet.

Tjöta med batikhäxor och dialogpoliser har ju verkligen gett resultat.

Finns gott om svarta människor som är hur trevliga som helst - frågan man bör ställa sig varför är dessa svarta människor inte kriminella ligister - mitt svar är social bakgrund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in