Citat:
Ursprungligen postat av
Intelligenskvot
Finns så mycket annat idag.
De unga personer som dras in i gängvärlden sysslar övervägande med just narkotikabrott. Visst finns det en och annan som sysslar med stölder och personrån etc, men den största delen där yngre förmågor är involverade är just inom narkotika-sektorn.
Citat:
Beskyddarverksamhet, utpressning
Detta är inte brott som småknattar ägnar sig åt i någon större utsträckning annat än möjligtvis pressa andra jämnåriga på småsummor.
Citat:
människosmuggling, människohandel, smuggling av varor med höga punktskatter
Dessa brott är brott som ungdomar i princip aldrig är involverade i.
Citat:
metallstölder, transportstölder, dieselstölder, bostadsinbrott
Nja, möjligtvis bostadsinbrott då. Metall, transport och diselstölder lämpar sig bäst för lite äldre personer. Visst förekommer det säkert då och då att någon yngre förmåga är inblandad i även dessa sorters stölder, men inte på långt när lika ofta som t.ex bostadsinbrott.
Citat:
värdetransportrån, rån av värdeväskor
Är väll samma sak tycker jag, och definitivt inget som brukar förekomma så värst ofta vad gäller småkillar.
Till viss del om man räknar väskryckningar i denna kategori. Men det är inte så värst ofta som ungdomar brukar råna gamlingar i deras hem om det nu var det du tänkte på?
Citat:
vapensmuggling, avfallsvapensmuggling
Nej ungdomar är väldigt sällan involverade i vapensmuggling.
Vad
"avfallsvapensmuggling" skall vara har jag ingen aning om. Antagligen så har du säkert skrivit fel.
Citat:
skimning, artskyddsbrott, penningtvätt, och häleri. Sedan de lite mer avancerade ekonomiska brotten.
Häleri är det säkert många ungdomar som gör sig skyldiga till, men sällan i någon organiserad form som förekommer inom ramen för gängverksamhet.
Resten av brotten du räknar upp här är inte brott som lämpar sig för ungdomar.
Du verkar ha en väldigt skev bild av vad ungdomar sysslar med för brottslighet när dom involveras i gängkulturen. Men det kanske beror på vad du räknar som ungdomar i och för sig?
Personligen så räknar jag alla som är omyndiga som ungdomar. Och det var ungdomar inom gängen och hur man skall stoppa nyrekryteringen av dessa till gängen som var trådens ämne.