• 3
  • 4
2013-09-11, 19:58
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
Kan inte alla bara lägga ner snacket om att fritidsgårdar skulle kunna göra saken bättre.

Fritidsgårdar skulle göra saker bättre. Allt som kan fånga upp unga människor från att driva omkring.
På fritidsgårdarna ska man kunna fortsätta med läxor, snacka om samhället, vänskap, det ska vara en frizon från kriminalitet och droger.

Det ska finnas ett alternativ, där vuxenvärlden, finns istället för sin pissiga hemmiljö, från att ledas in i kriminella gäng som annars är alterativet för människor som är vilsna.

När jag var ung fanns fritidsgårdar och det var hur kul som helst att gå tid istället för att bara driva omkring och hitta på bus.

Precis som det finns lekparker som gör att barn har kul, leker, utvecklas, testar sina gränsern, ska det finns ett alternativ för alla de som inte har lust att gunga längre.
Precis som vi vuxna som går på bio, äter ute, tränar, ser på kultur, så ska det finnas för de människor som inte har råd att ha ett ställe dit man kan utvecklas, ha trevligt, umgås, utvecklas.

Det är en sjuuuuuuuukt billig investering om man betänker att ett barn på glid kostar samhället 2 miljoner om året.
Har vi 100 ungar som kostar 2 miljoner om året så är det 200 miljoner om året som samhället kan spara in på om man ger de ett annat alterantiv än kriminalitet.

Lägg 10 miljoner på en fritidsgård i stället.
Citera
2013-09-11, 19:59
Bannlyst
Hårdare straff såklart måste snart vara ett slut med allt daltande.
Citera
2013-09-12, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
All forskning visar att ju tidigare samhället sätter in resurser på de barn och unga som börjar skolka, begå brott, missbruka osv... redan i andra, tredje klass...
Ser man att barn redan i förskolan har problem med inlärning, har problem hemma osv... så bör samhället ta tag i problemet direkt.
Annars blir konstanderna sjuka i slutändan.

Finns en nationalekonom som räknat ut vad det kostar med barn och ungdomar som hamnar utanför systemet. Kommer inte ihåg hans namn, men runt 2 miljoner om året kostar det att ta hand om ett barn som tidigt hamnar snett.

Tar man en kostnad på 500 000 och punktmarkerar den individen så slipper man ju notan på 2 miljoner om året...

Sätt in tidiga resurser. Få de att gå kvar i skolan.
Polisen måste tidigt slå stenhårt mot kriminella gäng.
Avlyssning. Infiltrering osv.

Samhället kan aldrig acceptera att individer kränker andra genom brott.

Bra skrivet, håller med till fullo. Identifiera och tidigt bearbeta barnen som är på glid.
Mycket viktigt att samhället tar vid när föräldrar inte har möjlighet.

Skärpt vapenlag är redan på gång, lagar förebygger dock inte problemen i stort men att bära vapen måste svida mer än vad det gör idag.
Citera
2013-09-12, 08:56
Medlem
Intelligenskvots avatar
Alla förvirrade vänstermänniskor borde läsa detta:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/inv...nskar-med-ran/

Ungdomar rånar inte pga fattigdom utan pga av långt mer otrevliga och inte politiskt korrekt anledningar.

Skippa babblet om drogliberalisering som någon slags universallösning. Idag är är detta bara en liten del av vad den snabbt växande organiserade brottsligheten sysslar med.

Sedan är förstås en hel del av brottsligheten antagligen orsakad av genetiska skillnader beträffande exempelvis IQ och testosteron.
Senast redigerad av Intelligenskvot 2013-09-12 kl. 09:01.
Citera
2013-09-12, 11:44
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Alla förvirrade vänstermänniskor borde läsa detta:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/inv...nskar-med-ran/

Ungdomar rånar inte pga fattigdom utan pga av långt mer otrevliga och inte politiskt korrekt anledningar.
Tröttsamt med denna kategorisering av människor man hela tiden ser här inne. "Vänstermänniskor hit och högerpatrask dit bla bla bla".
Sen är det ju förga förvånande att ett påstående likt detta du kommer med kommer från just en sån som dig, dvs att "invandrarna för krig mot oss vita genom att personråna oss."
Du borde verkligen ta och tänka över om du eventuellt borde byta nick här inne på Flashback då ditt nuvarande inte verkar vara särskilt trovärdigt.

Citat:
Skippa babblet om drogliberalisering som någon slags universallösning. Idag är är detta bara en liten del av vad den snabbt växande organiserade brottsligheten sysslar med.
Jag antar att det var riktat till mig då det endast verkar vara jag här i tråden som skulle vilja se detta som en del i lösningen. Och ingenstans har jag sagt att det är en universallösning att legalisera narkotika, däremot är det en del av lösningen.
Narkotikahandeln är en av de absolut största inkomsterna för den organiserade brottsligheten, och det är fakta.
Ungefär 2000 miljarder kr om året omsätter narkotikahandeln världen över.
Kollar man på situationen vi har här i Sverige så är det förmodligen den största verksamheten som kriminella gäng sysslar med.
Lägger vi därtill de verksamheter som de yngre förmågorna kan syssla med så är narkotikahandeln den överlägset största verksamheten då dessa småttingar varken har kompetensen eller förtroendet av de äldre gängmedlemmarna att involveras i t.ex ekonomisk brottslighet som även den kan inbringa stora summor.

Åter igen, jag säger inte att en legalisering skulle radera bort gängbrottsligheten men vid en legalisering skulle ett mycket hårt slag utdelas mot den organiserade brottsligheten som då skulle förlora en stor del av sin lockelse bland vilsna ungdomar då det inte längre är lika lätt att tjäna lätta pengar.

Citat:
Sedan är förstås en hel del av brottsligheten antagligen orsakad av genetiska skillnader beträffande exempelvis IQ och testosteron.
Låt mig gissa, självklart är det alla ickevita ungdomar som du syftar på här?
Citera
2013-09-12, 14:04
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Kollar man på situationen vi har här i Sverige så är det förmodligen den största verksamheten som kriminella gäng sysslar med.
Lägger vi därtill de verksamheter som de yngre förmågorna kan syssla med så är narkotikahandeln den överlägset största verksamheten då dessa småttingar varken har kompetensen eller förtroendet av de äldre gängmedlemmarna att involveras i t.ex ekonomisk brottslighet som även den kan inbringa stora summor.

Åter igen, jag säger inte att en legalisering skulle radera bort gängbrottsligheten men vid en legalisering skulle ett mycket hårt slag utdelas mot den organiserade brottsligheten som då skulle förlora en stor del av sin lockelse bland vilsna ungdomar då det inte längre är lika lätt att tjäna lätta pengar.
Finns så mycket annat idag. Beskyddarverksamhet, utpressning, människosmuggling, människohandel, smuggling av varor med höga punktskatter, metallstölder, transportstölder, dieselstölder, bostadsinbrott, värdetransportrån, rån av värdeväskor, åldringsbrott, vapensmuggling, avfallsvapensmuggling, skimning, artskyddsbrott, penningtvätt, och häleri. Sedan de lite mer avancerade ekonomiska brotten.
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Låt mig gissa, självklart är det alla ickevita ungdomar som du syftar på här?
Nej, finns personer med låg IQ och höga testosteronnivåer med extra stor risk för brottslighet alla grupper. Andelarna är dock större i vissa.

Finns en orsak till att vi knappt hade någon gängbrottslighet för några decennier sedan medan idag polisen talar om att man håller på att förlora kampen. Samhällsförfallet har gått mycket snabbt.
Citera
2013-09-12, 16:43
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Finns så mycket annat idag.
De unga personer som dras in i gängvärlden sysslar övervägande med just narkotikabrott. Visst finns det en och annan som sysslar med stölder och personrån etc, men den största delen där yngre förmågor är involverade är just inom narkotika-sektorn.

Citat:
Beskyddarverksamhet, utpressning
Detta är inte brott som småknattar ägnar sig åt i någon större utsträckning annat än möjligtvis pressa andra jämnåriga på småsummor.

Citat:
människosmuggling, människohandel, smuggling av varor med höga punktskatter
Dessa brott är brott som ungdomar i princip aldrig är involverade i.
Citat:
metallstölder, transportstölder, dieselstölder, bostadsinbrott
Nja, möjligtvis bostadsinbrott då. Metall, transport och diselstölder lämpar sig bäst för lite äldre personer. Visst förekommer det säkert då och då att någon yngre förmåga är inblandad i även dessa sorters stölder, men inte på långt när lika ofta som t.ex bostadsinbrott.
Citat:
värdetransportrån, rån av värdeväskor
Är väll samma sak tycker jag, och definitivt inget som brukar förekomma så värst ofta vad gäller småkillar.
Citat:
åldringsbrott
Till viss del om man räknar väskryckningar i denna kategori. Men det är inte så värst ofta som ungdomar brukar råna gamlingar i deras hem om det nu var det du tänkte på?
Citat:
vapensmuggling, avfallsvapensmuggling
Nej ungdomar är väldigt sällan involverade i vapensmuggling.
Vad "avfallsvapensmuggling" skall vara har jag ingen aning om. Antagligen så har du säkert skrivit fel.
Citat:
skimning, artskyddsbrott, penningtvätt, och häleri. Sedan de lite mer avancerade ekonomiska brotten.
Häleri är det säkert många ungdomar som gör sig skyldiga till, men sällan i någon organiserad form som förekommer inom ramen för gängverksamhet.
Resten av brotten du räknar upp här är inte brott som lämpar sig för ungdomar.

Du verkar ha en väldigt skev bild av vad ungdomar sysslar med för brottslighet när dom involveras i gängkulturen. Men det kanske beror på vad du räknar som ungdomar i och för sig?
Personligen så räknar jag alla som är omyndiga som ungdomar. Och det var ungdomar inom gängen och hur man skall stoppa nyrekryteringen av dessa till gängen som var trådens ämne.
Citera
2013-09-13, 00:41
Medlem
GÖTEBORG. Det eskalerande våldet i Göteborgsregionen har ingenting med "utanförskap, brist på fritidsgårdar, strukturell rasism eller andra floskler" att göra. Nu måste politikerna se sanningen i vitögat och slå tillbaka hårt mot de kriminella gängen, skriver säkerhetsexperten Olle Fjordgren på SVT Debatt.

Fjordgren, som har arbetat som säkerhetsrådgivare och -expert i ett trettiotal länder, hävdar att politikerna och polisen i Göteborg måste inse att de befinner sig i ett ”asymmetriskt inbördeskrig” mot gängen.
Så sent som förra veckan sköts två personer ihjäl i Biskopsgården på Hisingen och skottlossningar hör numera till vardagen i stora delar av storstadsområdet.
Olle Fjordgren ger inte mycket för myndigheternas officiella inställning till utvecklingen, som går ut på att det är rasism från svenskarnas sida som får invandrarna att ägna sig åt grov kriminalitet.
”Det har inget att göra med utanförskap, brist på fritidsgårdar, strukturell rasism eller andra floskler som haglar i det snömos som döljer bristen på idéer, tankar och initiativ. Det har att göra med en konsekvent politik som gör allt för att dölja faktum som att det är enklare att sitta hemma än att jobba, storleken på samhällets alla understöd gör det oftare lönsammare”, skriver han.
Enligt Fjordgren har politikerna helt tappat kontrollen över situationen och han menar att internationellt kända kriminella gäng som Bloods och Crips i Los Angeles skulle bli gröna av avund om de såg med vilken slapphet de svenska myndigheterna behandlade den organiserade brottsligheten.
För att få bukt med problemet finns nu bara ett alternativ: att förklara krig.
”Vad ni skall göra är följande: Förklara krig mot gängen. Strunta i att slänga pengar på dialoggrupper och andra charlataner. Inse att ni är i krig. Se till att polisen inför nolltolerans i ghetton”, påpekar han.
Om de styrande inte gör något snart kommer invandrargängen snart att hemsöka även de finare områden där politikerna och journalisterna bor, varnar Fjordgren.
”I morgon kommer de till enklaverna där ni bor och arbetar. Och då är det tack vare er okunskap, oförmåga eller ovilja att ta situationen på allvar.

http://debatt.svt.se/2013/09/12/dags...-gangstergang/
Citera
2022-06-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Svår fråga, finns tusen olika faktorer att väga in. Jag tror inte gängkriminaliteten kommer minska i Sverige utan snarare öka. Social bakgrund är en stor faktor - har föräldrarna jobb och sköter sig i övrigt är risken avsevärt mindre att man själv ska bli en missbrukande gangster. Det jag tror man ska satsa på är idrott - det billigaste alternativet till att ge folk en temporär social trygghet. Men det räcker naturligtvis inte.

Många av dessa ungdomar satsar naturligtvis inte heller på skolan - på grund av social bakgrund. Samhället är dynamiskt och skiten rinner neråt. Det måste finnas en framtid för dessa ungdomar även som unga vuxna - jobb är nyckeln.

För att på lång sikt kunna bekämpa kriminaliteten behövs en möjlighet för dessa ungdomar att bli Svensson - villa, volvo, vovve. Jobb behövs helt enkelt.

Jag håller med dig i mycket av det du säger.
men för att nå fram till ungdomar som löper risk att i framtiden bli gängkriminella så behövs en insikt i deras miljö och vardag, och det är väl ingen tonåring som drömmer om att bli svensson.
stränga straff för myndiga personer som är involverade i kriminalitet med omyndiga personer skulle kanske kunna avskräcka äldre att skaffa sig små kriminella springpojkar
Citera
2022-06-21, 10:14
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har sagt det förr, men folk fattar inte det geniala med min idé.

Vid första (någorlunda allvarliga) brottet amputeras ett lillfinger på brottslingen. Vid andra brottet ett ringfinger. Sedan fortsätter det tills inga fingrar finns kvar.

Jag gissar att majoriteten börjar tänka till om framtiden när två - tre fingrar är borta. Tvivlar på att någon känner sig sugen på att fortsätta sin kriminella bana när sju - åtta fingrar saknas.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in