2013-09-07, 03:46
Medlem
Fanns det mycket gängkriminalitet (i Sverige) på 60-70-80-90-talet?

Alla vet redan vad som behöver göras för att det ska stoppas/försvinna.
Citera
2013-09-07, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Finns gott om svarta människor som är hur trevliga som helst - frågan man bör ställa sig varför är dessa svarta människor inte kriminella ligister - mitt svar är social bakgrund.

Klart det finns duktiga/snälla negrer, har jag påstått något annat? Dock så existerar det inga välfungerande negersamhällen!

Snarare låg IQ, hög impulsivitet/hög testestoronhalt (typiskt bland svarta). Socialblablabla har politikerna yrat om i decennium - bullshit!

Se ex stenkastande blattar (tom på vårdpersonal!), varför sysslar inte "fattiga" svenskar med det?

Sen, fanns det inte fattiga svenskar förr (även idag)? Med låg social status... Varför är detta skjutande/grov gäng kriminalitet något som knappt existerade så sent som 80-talet?

Citera
2013-09-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Svår fråga, finns tusen olika faktorer att väga in. Jag tror inte gängkriminaliteten kommer minska i Sverige utan snarare öka. Social bakgrund är en stor faktor - har föräldrarna jobb och sköter sig i övrigt är risken avsevärt mindre att man själv ska bli en missbrukande gangster

Helt fel.

Det kvittar om du är rik eller fattig när det gäller aktiviteter, det enda som skiljer är i slutet

Den rike får behandling, får en andra chans till jobb

Den fattige får ingen behandling, finns inga jobb till den stämplade

Därför ska det satsas på öppna Studior, fritidsgårdar, idrottsföreningar mm. för att få bort de som endast halkat in på fel banor på grund av fel umgänge, om nu denne kände att det fanns en chans inom sport/musik skulle förmodligen de personerna välja bort att vandalisera, robba och cutta

Tycker också att det snackas skit i tråden, att spekulera inom analyser ger ingenting. Fråga ungdomar själva vad de tycker fattas, att rasera varenda fritidsgård som finns kvar med razzior av poliser bygger knappast någonting gott.
Citera
2013-09-07, 12:50
Medlem
Roadrages avatar
Jag påstår inte att detta skulle lösa alla problemen med ungdomar som dras in i gängkriminalitet, men skulle man legalisera droger så skulle en stor del av det dom kan syssla med vad gäller inkomstbringande brottslighet att försvinna.

Att narkotikahandeln står för en mycket stor del av den organiserade brottsligheten är ingen hemlighet, och skulle den sektorn försvinna så skulle lockelsen att tjäna enkla pengar på knarklangning också i princip försvinna.

Visst finns det andra saker att tjäna pengar på, men inte något som är lika enkelt och ger lika stora pengar som knarklangning.
Finns det inte lika mycket pengar att tjäna i gängbranschen så borde nyrekryteringen även minska rent logiskt sett.

Polisen skulle dessutom ha betydligt mer resurser att sätta in mot de resterande sektorerna som brukar beröras av gängbrottsligheten.
Med andra ord blir det lättare att få tag på buset innan dom har hunnit bli allt för härdade av gängkulturen.
Citera
2013-09-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Visst finns det andra saker att tjäna pengar på, men inte något som är lika enkelt och ger lika stora pengar som knarklangning.
Finns det inte lika mycket pengar att tjäna i gängbranschen så borde nyrekryteringen även minska rent logiskt sett.

Isåfall blir du blastad om du står ivägen för flos, tuffare tag skulle det bli.
Citera
2013-09-08, 11:42
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockey92
Isåfall blir du blastad om du står ivägen för flos, tuffare tag skulle det bli.
Vet inte riktigt om jag förstod vad du menade.
Menade du att de som kommer att legalisera narkotika och på så sätt tar bort möjligheterna att tjäna stora pengar för gängen kommer att bli "blastad"?
Citera
2013-09-08, 11:56
Medlem
Fromlandss avatar
Det handlar om att plocka bort incitamenten för att bli "gängkriminell".
Unga män (pojkspolingar) vill ofta synas och få status i gruppen. Exakt hur man (samhället) ska göra vet jag inte men att plocka bort statusen att vara kriminell och se till att status får man genom att klara skolan, ta ansvar osv..
Straffen biter inte på de gängkriminella som de gör på oss andra. Man har olika saker att förlora och dessa saker är man väldigt rädd om.
Vi icke-kriminella är rädda att hamna hos kronofogden för då kan vi inte få bolånet. Hamnar vi i fängelse är livet typ slut..
För en gängkriminell är fängelse bara coolt och där kan man lära sig mer om att begå brott och det kan ge högre staus när de kommer ut. Den dag en gängkriminell märker att ingen brud tycker att denne är attraktiv och folk skrattar och ser ner på den kriminelle - då först fattar dom att de är på fel bana och söker sig till ett lagligt liv.
Citera
2013-09-08, 12:00
Bannlyst
Det första som kommer i tanke är att det är ett politiskt problem i sin helhet. Eftersom barnen (även föräldrarna) blir en produkt av deras omgivning så beroende på miljö och familjeförhållande, där blir det en korsväg. Det här leder senare in följande problem vilket är klassificering av människan "stämpeln" som kanske inte riktigt tillhör den här diskussionen men allt faller tillbaka till politik och miljöförhållanden.

Tankar?
Citera
2013-09-08, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrage
Vet inte riktigt om jag förstod vad du menade.
Menade du att de som kommer att legalisera narkotika och på så sätt tar bort möjligheterna att tjäna stora pengar för gängen kommer att bli "blastad"?

Ursäkta, var lite flummig

Det jag menar är att det kommer bli tuffare tag och hårdare konkurrens att styra de tyngre drogerna, Crack kommer nog bli stort isåfall.

Om de nu skulle legalisera alla sorts narkotika skulle det även bli samma sak, hade jag varit leverantör skulle jag ju inte vilja ha någon konkurrens.

Off Topic: Passar på att rekommendera en serie, "The Wire" väldigt bra serie.
Senast redigerad av Hockey92 2013-09-08 kl. 16:47.
Citera
2013-09-08, 18:06
Medlem
Roadrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockey92
Ursäkta, var lite flummig

Det jag menar är att det kommer bli tuffare tag och hårdare konkurrens att styra de tyngre drogerna, Crack kommer nog bli stort isåfall.

Om de nu skulle legalisera alla sorts narkotika skulle det även bli samma sak, hade jag varit leverantör skulle jag ju inte vilja ha någon konkurrens.

Off Topic: Passar på att rekommendera en serie, "The Wire" väldigt bra serie.
Jag talar om att legalisera och reglera alla droger.
Ingen illegal marknad ska få förekomma. Visst kommer det att uppstå en viss svart marknad precis som med alkohol och tobak, men de stora vinsterna som narkotikahandeln genererar idag skulle inte längre hamna i den organiserade brottslighetens fickor.
Därav skulle det finnas mindre pengar att tjäna som gängkriminell och det bidrar till att minska nyrekryteringen.

Att den organiserade brottsligheten skulle ogilla en legalisering är ju helt klart, men dom skulle aldrig kunna förhindra det om myndigheterna gjorde slag i saken och legaliserade.

Och visst har jag sett The Wire, en mycket bra serie.
Citera
2013-09-08, 19:48
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Hämta inspiration i följande tråd.

https://www.flashback.org/t2129478
Tre ungdomar misshandlades i 10 timmar av butiksägare

Anställ ovanstående butiksägare med fet lön och personal till att dressera drägget.
Tydligen hade behandlingen effekt, för de var inte lika kaxiga efteråt.
Posttraumatisk stress och mardrömmar av chockterapin får dem till att vara snälla i fortsättningen.
Senast redigerad av WriteMasterTM 2013-09-08 kl. 19:51.
Citera
2013-09-08, 20:23
Medlem
0jonz0s avatar
De stoppas med tiden, förr eller senare blir de dödade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in