2010-12-01, 14:43
Medlem
svennes20000000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
tack. vafan, måste man ringa försäkringskassan när man är sjuk? eller menar dem om det är flera dagar/veckor i rad?

Det handlar inte om du varit hemma en dag för feber utan om du missat många dagar pga sjukdom. Vinterkräksjukan nu skulle t ex kunna vara en anledning till att man missar allt fram till jul, då krävs det att försäkringskassan godkänt din frånvaro. Att missa en dag är inget man tar så allvarligt på om det inte är en dag med obligatorsikt seminarium eller tenta/examinationsmoment. Då måste man ibland ha sjukintyg även om det bara är en dag.
2010-12-01, 15:19
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennes20000000
Det handlar inte om du varit hemma en dag för feber utan om du missat många dagar pga sjukdom. Vinterkräksjukan nu skulle t ex kunna vara en anledning till att man missar allt fram till jul, då krävs det att försäkringskassan godkänt din frånvaro. Att missa en dag är inget man tar så allvarligt på om det inte är en dag med obligatorsikt seminarium eller tenta/examinationsmoment. Då måste man ibland ha sjukintyg även om det bara är en dag.

ah okej tackar!
2010-12-01, 18:48
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Hur menar du på marginalen? Jag kan ju förstå hur det kan gå åt helvete om man handlar aktier, belånar depån, handlar mer aktier, belånar de med, osv, och så blir aktierna typ inte värda något. Lycka till med den säkerheten ..

Fråga ett är väl helt enkelt:
Med 4x hävstång, motsvarar 25% nedgång total förlust av pengarna?

Fråga två:
Med exempelvis 4x hävstång, kan man någonsin bli skyldig pengar?

Fråga tre:
Med exempelvis 4x hävstång, kan man s.a.s. "åka ur" vid 25% nedgång för att man har slut på pengar investerat?

Fråga fyra:
Räknas hävstångsfaktorn på upp- eller nedgången sedan man köpte instrumentet eller efter varje dag, på varje punkt eller för varje procent?

Appropå punkt fyra glömde jag ju dagfaktorn. Det skulle väl kanske kunna vara så att dagens startnivå är den hävstången multipliceras med. Hade ju väldigt osannolikt resulterat i noll och absolut inte alls med ett negativt värde isf (möjligen vid över 25% nedgång på en dag vid 4x hävstång iofs.)

Brukar det inte snackas om att risken är större med dessa?
För att 5% nedgång ger 0.8 av värdet och således kräver 25% uppgång vilket motsvarar 6.25%.
Att jämföras med 1/0.95 = 5.26% i fallet där hävstång inte användes?
5% uppgång = 1.2, kräver bara 4.165% nedgång för att hamna på +/- 0 att jämföras med 4.76% nedgång utan hävstång?

Att handla på marginalen menar jag att vara belånad.

http://flutetankar.blogspot.com/2010/03/urholkningseffekten-i-etfer.html

Kanske ger dig lite mer info i ämnet. Även http://40procent20ar.blogspot.com/2009/12/etf-xact-fonder-kan-bli-en-langsiktig.html är ett läsvärt blogginlägg.

Måste krypa till korset och säga att jag inte heller har full koll på detta område så någon annan mer insatt får hemskt gärna besvara ovanstående frågeställare.
2010-12-01, 19:28
Medlem
totens avatar
När man ska kvitta vinster mot förluster, hur går man tillväga för att göra detta? Måste man göra det innan året är slut eller gör man det i dekl..?
2010-12-01, 20:46
Medlem
Fixa CSN/Mecenat studentkort??

Jag pluggar men har inte betalt nån avgift.
Kan jag få ett giltigt studentkort ändå? Eller måste ja betala kåravgiften då?

Tacksam för svar!
2010-12-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkoTerrorist
Har ett problem.
Dum som jag är har jag väntat med att skicka in uppgifter till min lärare, samlat dom på hög på datorn. För ca en vecka sen kraschade min disk och all data gick förlorad, har försökt återställa utan lycka.
Det betyder att jag nu får göra om hela Medicinsk grundkurs(100 poäng) från grunden.
Jag läste att man måste bli godkänd i minst 75% för att få CSN nästkommande termin.
Jag är godkänd i Arbetsmiljö och säkerthet samt Vård och omsorg, vilket är 250 poäng sammanlagt
Jag håller på och kör ett rejs med cola, snus och Red Bull för att hinna ikapp så mycket som möjligt.

Om jag failar i med grund, men är godkänd i resten, kommer jag då få behålla mitt studiestöd nästa termin?

EDIT: Har informerat min lärare om diskkraschen så hon är medveten om den.

EDIT2: Om jag nu inte skulle bli klar innan jullovet och faila, men jag gör ikapp allt under jullovet. Kan jag då få rätt till CSN igen till våren när det är bevisat att jag gjort klart?

Tänkte om nån mer undrar:
Pratat med CSN i dag och detta var svaret jag fick:
Iom att det är första gången jag har CSN så ställer dom krav på 130 poäng på mig.
2010-12-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axeo

Tacksam för svar!

så vitt jag vet måste du betala. hursom betalar sig kortet av sig självt genom de rabatter du får. jag har alltid haft studentkort de senaste åren, även fast jag inte studerat. bättre affär får man leta efter.
2010-12-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toten
När man ska kvitta vinster mot förluster, hur går man tillväga för att göra detta? Måste man göra det innan året är slut eller gör man det i dekl..?

Det görs i deklarationen och det gäller per kalenderår. Om du har sålt med förlust under 2010 kan det vara klokt att sälja av vinstaktier innan året är slut. Det är ju bara att köpa dem på nytt igen. På så vis slipper du en del av vinstskatten jämfört med om du säljer dem när de gått upp ytterligare.
2010-12-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axeo

Tacksam för svar!

Du behöver inte längre betala någon kåravgift - kårobligatoriet är ju numer slopat - så du borde få kortet hemskickat bara du är registrerad på en kurs eller liknande.

Står visserligen så här på Mecenatkortets hemsida:

Berättigad Mecenatkort
Du som pluggar på universitet eller högskola och betalar kåravgift till en av de kårer som har avtal med oss är berättigad till ett Mecenatkort.

Vet inte om det skiljer sig från universitet till universitet men jag har ett kort och betalar mig veterligen ingen kåravgift.

http://www.mecenat.se/kundtjanst.aspx Här kunde man tydligen knappa in sitt personnummer och kolla...
Senast redigerad av Tory 2010-12-01 kl. 22:29.
2010-12-01, 23:58
Medlem
MüsliMannens avatar
Hade tänkt att investera i en indexfond (avanza zero) eller ett antal större svenska bolag då jag är helt grön inom aktier/fonder. Tycker ni jag bör vänta med detta? Vad tror ni det är för risk för stora nedgångar inom ett halvår-år på stockholmbörsen, som det senaste året skjutit i höjden?
Skulle även vara tacksam för länkar/tips vart man kan lära sig mer om aktier/fonder!
Tack på förhand!
2010-12-02, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MüsliMannen
Hade tänkt att investera i en indexfond (avanza zero) eller ett antal större svenska bolag då jag är helt grön inom aktier/fonder. Tycker ni jag bör vänta med detta? Vad tror ni det är för risk för stora nedgångar inom ett halvår-år på stockholmbörsen, som det senaste året skjutit i höjden?
Skulle även vara tacksam för länkar/tips vart man kan lära sig mer om aktier/fonder!
Tack på förhand!
Det där kommer ju ingen helt säkert kunna svara på.

Kunde ju göra någon slags kompromiss och köpa för säg 20% nu i dagarna, 10% en gång i månaden och mer om det går ner om du vill få in pengarna rätt snart men minska risken att köpa vid fel tillfälle. Å andra sidan går det uppåt så förlorar du ju på det.

Fast det är bara ett svar utan någon som helst bakgrund bakom. Men det går ju att göra så iaf.
2010-12-02, 02:10
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Har precis köpt BULL OMX X3 H, men vad betyder bokstaven H och kan jag sälja den först om en vecka om jag vill eller går den ut idag?

Förstår inte jättemycket än men vadfan... aktier har jag lärt mig genom att prova mig fram så gör samma sak här med.

Alltså jag har verkligen fingrar för det här med ekonomi nu när man summerar dagen, eller så är det bara nybörjartur. Ändå lyckas jag gång på gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in