2011-01-14, 04:09
Medlem
Stardustbabys avatar
Hejhej!

Det är kanske någon som kan hjälpa mig.

Jag läser en kurs som pågår under HT och nu VT och består av 15 hp. Jag läser även andra kurser och jag bör nu ha fått ihop alla poäng för att få csn - men dessa 7,5 poäng från 15 hp kursen har inte kommit in ännu.

Jag har redan snackat med CSN om detta men det enda de kan se är att skolan har inte rapporterat in de 7,5 än - men tänk om de rapporterar in 15 hp vid slutet av denna termin istället för halva efter första termin?

Får jag inte studiemedel då eller...? hur ska jag göra :S ??
2011-01-14, 07:24
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambumannen
Inte allt för lite att börja med. Alla måste ju börja nånstans, eller hur?

Med relativt små summor är det bäst att söka efter lägsta möjliga minimicourtage. Annars riskerar courtageavgifterna att äta upp alldeles för stor andel av dina pengar. Rekommenderar Nordnetdirekt eller Avanza Mini just nu, men när du börjar göra affärer som överskrider minimicortaget bör du se över dina behov igen.
Alla måste börja någonstans men att köpa aktier för 500kr är alldeles för lite även med courtage på 9kr. Jag skulle rekommendera att spara i en aktiefond istället tills du har sparat undan lite mer pengar. Varför inte Avanza Zero som är avgiftsfri?
2011-01-14, 09:09
Avslutad
är relativt nyanställd på en high-cap företag, kollade lite på insider handeln på avanza och såg att folk som handlade så lite som 100 aktier noterades, måste jag upplysa min aktiemäklare att jag jobbar på det här företaget innan jag köper?
2011-01-14, 09:15
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterdaim
Jag såg att under januari 2010 fick jag pengarna den 19:e, min kurs börjar den 17:e, så jag gissar på att man får den 19:e i år igen!

Var inte så säker på det, det kan ta längre tid.

Citat:
Ursprungligen postat av loostiinyyou
Suck, borde det inte komma upp snart vilket datum man ska få pengar? Jag lämnade in studieförsäkran i måndags plus registerade mig på kursen via internet samtidigt.

Jag trodde grejen med att registera sig på internet var att man slapp vänta tills kursen börjar för att få pengar.

Nä, det är egentligen alltid så att pengarna egentligen kommer tidigast en vecka efter kursstart. Ibland kan det dock förändras och göra så att man får dom under första veckan av terminen.

Dock så betalar CSN inte ut pengar (kanske om det är något exceptionellt som hänt) innan terminen startat.

Citat:
Ursprungligen postat av J12
Två frågor

1. Jag har snart omtenta - om jag inte klarar den, har man möjlighet till omtenta igen eller är det sista chansen? (15-poängskurs, enda tentan på kursen, universitet)

2. Om jag inte klarar den där tentan - kan jag aldrig få studiemedel igen då? Eller räcker det med att jag pluggar 15 poäng utan studiemedel (så att man "tar igen" poängen), och sedan har jag möjlighet till studiemedel igen?

Hemskt tacksam för säkra svar.

1. Du har fem chanser på dig att klara varje tenta, därefter är du rökt.

2. Du behöver bara ta igen poängen. Du blir naturligtvis inte "banned for life" från CSN.

Citat:
Ursprungligen postat av MeNeFrego
ni som har blivit beviljade fullt lån samt bidrag, hur mycket kommer att utbetalas till er den 25e denna månad?

12 174:-
2011-01-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Misstänker att de kommer bevilja det i februari, när du fått resultatet. De brukar vara ganska snabba när de väl beviljar, så undervisningsavgiften borde gå att betala då direkt.

Vilket uni läser du vid btw?

Uni. Chichester. Eftersom jag inte fått studiresultaten ännu så vet jag inte hur de kommer se ut. Men mellan 75 och 100% kommer jag ligga på då, förväntar jag mig. Skulle jag mot förmodan få 50%, kommer jag kunna få studiemedel fram till omtentan? Eller måste jag klara mig själv fram till omtentan? Alltså, om jag kontaktar CSN och berättar att en omtenta är på G, kan de ha överseende då?

Det känns faktiskt lite lugnare nu, då jag kontaktat SEB om ett eventuellt studielån på 25 000 kr. Men det här måste ju lösas med CSN, tar för mycket på nerverna.
2011-01-14, 11:40
Medlem
bambumannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Alla måste börja någonstans men att köpa aktier för 500kr är alldeles för lite även med courtage på 9kr. Jag skulle rekommendera att spara i en aktiefond istället tills du har sparat undan lite mer pengar. Varför inte Avanza Zero som är avgiftsfri?

Absolut, det blir lite svårare att tjäna några stora pengar, om ens några pengar alls. Jag ser dock ett värde i att utbilda sig själv, analysera på egen hand och lära sig av de misstag man gör. Det gör man genom att själv välja ut vilka bolag man vill investera i och löpande följa dem medan man söker nya prospekt och följer världsläget. En fond som följer index ger inte samma effekt.

Jag själv började med 500 kronor och köpte fem bolag, 9 kronor i minimicourtage. Med köp- och säljcourtage inräknat hade jag gjort en förlust på runt 20% per aktie redan från början. Jag gick såklart inte med vinst, men jag lärde mig så mycket att jag är helt säker på att de erfarenheter jag fick då har givit mig mer i avkastning än de 250 kronor jag förlorade på det äventyret.

Bättre att göra sina misstag med 1 000 kr än med 100 000 kr.
2011-01-14, 13:26
Medlem
J12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
2. Du behöver bara ta igen poängen. Du blir naturligtvis inte "banned for life" från CSN.
Nej, det skulle vara lite konstigt tänkte jag. Men det står såhär på CSNs hemsida, därför jag blev lite fundersam:

"Om du haft studiemedel förut, prövar CSN dessutom att du

har tillräckliga studieresultat från tidigare studier på högskola"
2011-01-14, 13:30
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J12
Nej, det skulle vara lite konstigt tänkte jag. Men det står såhär på CSNs hemsida, därför jag blev lite fundersam:

"Om du haft studiemedel förut, prövar CSN dessutom att du

har tillräckliga studieresultat från tidigare studier på högskola"

Ja, precis. Dom gör en prövning för att se om du tog tillräckligt många poäng senast du pluggade. Om du har gjort det så får du studiemedel utan problem. Har du däremot inte tagit tillräckligt med poäng så måste du läsa in dom som saknas innan du kan få studiemedel på nytt.
2011-01-14, 13:41
Medlem
romanov01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big B
är relativt nyanställd på en high-cap företag, kollade lite på insider handeln på avanza och såg att folk som handlade så lite som 100 aktier noterades, måste jag upplysa min aktiemäklare att jag jobbar på det här företaget innan jag köper?

Det är väl bara ett fåtal högt upp i ledningen som är listade, har jag för mig.

Om man står i kassan i HM-butik är man inte en insider i HM.
2011-01-14, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
Det är väl bara ett fåtal högt upp i ledningen som är listade, har jag för mig.

Om man står i kassan i HM-butik är man inte en insider i HM.
Det var väl det jag misstänkte.
Jobbar dock på en nivå där jag får reda på vissa beslut före almänheten, men gäller nog som sagt ledningen.
Senast redigerad av Big B 2011-01-14 kl. 14:26.
2011-01-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Funderar på att skriva en. Rabbla upp ord som jag kan ha med. Kommer naturligtvis också skriva ord från en finansieringsbok osv.

Jag skulle verkligen uppskatta en faq! Skulle vara ett fint initiativ av dig.

Ge mig lite tid så kommer jag med ord jag inte förstår. Måste gå på jobb nu..
2011-01-14, 14:29
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big B
Det var väl det jag misstänkte.
Jobbar dock på en nivå där jag får reda på vissa beslut före almänheten, men gäller nog som sagt ledningen.

Hade tagit reda på hur det låg till, känns bäst att vara säker i dessa lägen.
"Den som av oaktsamhet begår insiderbrott kan dömas till böter eller fängelse i högst ett år"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in