2010-12-01, 06:39
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
hur många procents ogiltig frånvaro får man ha under en termin för att få fortsätta få studiemedel under nästa? Hur "hårda" är dem angående ogiltigt frånvaro?

Om man börjar nästa termin typ 13 januari, får man pengarna i början av januari då, eller får man dem den 25:e?
Senast redigerad av EcstasyOfGold 2010-12-01 kl. 07:05.
2010-12-01, 10:06
Medlem
fittas avatar
Har precis köpt BULL OMX X3 H, men vad betyder bokstaven H och kan jag sälja den först om en vecka om jag vill eller går den ut idag?

Förstår inte jättemycket än men vadfan... aktier har jag lärt mig genom att prova mig fram så gör samma sak här med.
2010-12-01, 10:16
Medlem
skoningens avatar
Har skaffat mig ett konto på avanza (finns det något bättre sida eller ska jag hålla mig till den?) och har börjat småhandla lite, kan dock absolut ingenting om detta men har några hundra tusen jag skulle vilja sprida riskerna med. Har köpt några svenska aktier men kan man handla med alla länders där?

Hur mycket är klokt att ha i svenska aktier i %? Dum fråga kanske men de utländska bolag som är med på stockholmsbörsen räknas de in där? Kan som sagt inget om detta.
2010-12-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Har precis köpt BULL OMX X3 H, men vad betyder bokstaven H och kan jag sälja den först om en vecka om jag vill eller går den ut idag?

Förstår inte jättemycket än men vadfan... aktier har jag lärt mig genom att prova mig fram så gör samma sak här med.
H står väl bara för handelsbanken och du kan väl sälja när du vill. Tror inte det är någon avgift / dag? Bara en låg förvaltningsavgift (0.8% tror jag att jag har sett?) per år / inbakat i kursen?
2010-12-01, 10:35
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoningen
Har skaffat mig ett konto på avanza (finns det något bättre sida eller ska jag hålla mig till den?) och har börjat småhandla lite, kan dock absolut ingenting om detta men har några hundra tusen jag skulle vilja sprida riskerna med. Har köpt några svenska aktier men kan man handla med alla länders där?

Hur mycket är klokt att ha i svenska aktier i %? Dum fråga kanske men de utländska bolag som är med på stockholmsbörsen räknas de in där? Kan som sagt inget om detta.

Det kan du men först måste du godkänna avanza och de andra börsernas avtal... det gör man nånstanns där på sidan, tror det kom upp automatiskt för mig när jag ville handla på nasdaq.

Det är väl klokt att ha runt 70% i Svenska aktier men det väljer du helt själv... kolla in vad denna kille gillar nånstanns under portfölj: http://40procent20ar.blogspot.com/
2010-12-01, 10:53
Medlem
skoningens avatar
Fick detta sänt till mig på avanza

" Kupongcertifikat Råvaror

Med Råvaror kan du få en hög avkastning på preliminärt 40 procent per år. Kupongcertifikatet innehåller råvarorna: naturgas, nickel, råolja och vete. Certifikatet har en löptid på 1, 2, 3, 4 eller 5 år.

Om samtliga fyra råvaror i kupongcertifikatet är oförändrade eller har stigit till observationsdagen år 1, avslutas kupongcertifikatet och du får tillbaka ditt placerade belopp och en kupong på 40 procent. Om däremot någon av de fyra råvarorna har fallit i värde, fortsätter kupongcertifikatet i ytterliggare ett år. Samma kontroll görs sedan på observationsdagarna år 2, år 3 och år 4. År 5 görs samma kontroll men om minst en av råvarorna fallit, men den råvara som utvecklats sämst inte har fallit med mer än 40 procent får du tillbaka ditt placerade belopp. Om någon av råvarorna fallit med mer än 40 procent, minskas det belopp du får tillbaka med procentuellt lika mycket som den aktie sam fallit mest.

Du kommer att kunna följa utvecklingen av Kupongcertifikat Råvaror på din depå. "

För en nybörjare som mig låter det som ett bra erbjudande, vad säger ni andra? Hur ser prognoserna ut för dessa index? Kan det bli som de ev lovar en utdelning på 40%?
2010-12-01, 11:12
Medlem
Förutsatt att alla fem stiger på ett år verkar det ju vara så.

Men det du får räkna med är ju att de räknar med att inte förlora på det hela .. Det fanns ju visst en möjlighet där på slutet att du får tillbaka mindre pengar än du satte in?, och då även om fyra andra hade gått upp antar jag. Läste inte så noga.

Personligen skulle jag bara konstatera att den påstådda minskningen i risk (eller hur man skall se på det, fanns ju ökad risk där på slutet .. Men i obligationer i stort så anses ju risken vara mindre iaf, kalla det vad du vill, skit i "risk" som begrepp och tänk "paketerade produkten" om det känns bättre) ju överförs till dem och det vill de naturligtvis ha kompensation på, genom att i genomsnittsfallet vinna på affären. Och om de i genomsnittet vinner så innebär ju det att du förlorar .. Och eftersom jag inte är mycket för spel skulle jag tacka nej =P

Jag hade således hellre köpt de fem råvarorna själv och sett hur det gick, om jag nu ens ville ha dem.
2010-12-01, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
hur många procents ogiltig frånvaro får man ha under en termin för att få fortsätta få studiemedel under nästa? Hur "hårda" är dem angående ogiltigt frånvaro?

Om man börjar nästa termin typ 13 januari, får man pengarna i början av januari då, eller får man dem den 25:e?

Nu vet jag ju inte om det är gymnasie, komvux, universitet eller vad du går.
Men har du lån så måste du klara minst 75% av kurserna för att få behålla det.
2010-12-01, 13:12
Medlem
karamellas avatar
Citat:

På svenska universitet finns det ingenting som heter "ogiltig frånvaro", eftersom det inte finns någonting som heter giltig närvaro heller. De kollar inte vem som är där eller inte, föreläsningarna är bara till för att hjälpa studenterna att lära sig det som behövs till tentan. Ibland är det obligatoriska seminarium, men de kan man komplettera efterhand om man vill. Det enda du verkligen bör gå på är själva tentan, men missar du den får du möjligheten till ett omtentamenstillfälle istället. CSN och studiemedel baseras alltså inte på närvaro. Du kan ha 100% frånvaro på alla dina föreläsningar och fortfarande ha rätt till studiemedel - så länge du har klarat minst 75% av de kurser du har varit registrerad på samt att du har varit registrerad på minst samma mängd kurser som du tagit ut studiemedel för.

Man brukar få ut första månadens pengar ungefär en vecka efter terminsstart, man måste skicka in en försäkran ("jag försäkrar att..") på att man har påbörjat utbildningen man sökt pengar för.

När det gäller gymnasiet brukar gränsen vara 30% ogiltig frånvaro.
2010-12-01, 14:17
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EkoTerrorist
Nu vet jag ju inte om det är gymnasie, komvux, universitet eller vad du går.
Men har du lån så måste du klara minst 75% av kurserna för att få behålla det.

det är komvux det handlar om. ok, så det betyder att om man klarar 75% av kurserna får man behålla sitt studiemedel OAVSETT hur mycket frånvaro man har, eller vadå?
2010-12-01, 14:20
Medlem
karamellas avatar
Citat:
det är komvux det handlar om. ok, så det betyder att om man klarar 75% av kurserna får man behålla sitt studiemedel OAVSETT hur mycket frånvaro man har, eller vadå?

Här är reglerna för hur mycket du måste klara av om du läser komvux för att fortsätta få studiemedel:
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav/studieresultat/krav-studieresultat
2010-12-01, 14:34
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Här är reglerna för hur mycket du måste klara av om du läser komvux för att fortsätta få studiemedel:
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/krav/studieresultat/krav-studieresultat

tack. vafan, måste man ringa försäkringskassan när man är sjuk? eller menar dem om det är flera dagar/veckor i rad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in