Citat:
Hej!
Kul att du börjat komma igång.
1) Skillnaden ligger framförallt i hur kontotyperna beskattas. Ett aktie- och fondkonto beskattas på vanligt vis, dvs när du säljer en aktie så behöver du ta upp detta i din deklaration. Vi rapporterar in försäljningarna och du behöver sedan ange vad du köpt aktierna för (i genomsnitt), du kan använda dig av vår K4-tjänst när det är dags. Kapitalvinst beskattas med 30%, har du gjort förlust så har du möjlighet att kvitta alternativt göra avdrag för denna förlust (görs automatiskt i deklarationen så länge du anger inköpskostnad).
En kapitalförsäkring är istället schablonbeskattad, detta innebär att man betalar en viss procentsats varje år i skatt oavsett om man gjort vinst eller förlust. I kapitalförsäkringen så äger du själv inte innehavet, det gör försäkringsbolaget. Detta innebär att du inte behöver ta upp något i din deklaration, samtidigt så innebär det att du inte har möjlighet att gå på bolagsstämma och rösta.
Avkastningsskatten är 30% av statslåneräntan den 30 nov året innan (1,49%), detta ger en avkastningsskatt för år 2013 på 0,447% av kapitalunderlaget.
Kapitalunderlaget beräknas enligt följande:
Värdet den 1 januari + alla insättningar t.o.m. 30 juni + 50% av insättningar efter 30 juni
Skatten delas upp och dras från kontot efter varje kvartalsskifte.
En annan skillnad är att en kapitalförsäkring har ett förmånstagarförordnande vilket innebär att om du avlider så betalas pengarna ut enligt förmånstagarförordnandet och ingår alltså inte i dödsboet (vilket är fallet med ett aktie- och fondkonto).
3) Courtaget dras först under natten när notorna skapas. Vad det kostar beror på vad du valt för kundkategori. Minimicourtaget för Bas är 39 kr och för Premium är det 99 kr (för svenska aktier). Här hittar du prislista för Bas samt Premium.
/Daniel, Avanza Bank
Kul att du börjat komma igång.
1) Skillnaden ligger framförallt i hur kontotyperna beskattas. Ett aktie- och fondkonto beskattas på vanligt vis, dvs när du säljer en aktie så behöver du ta upp detta i din deklaration. Vi rapporterar in försäljningarna och du behöver sedan ange vad du köpt aktierna för (i genomsnitt), du kan använda dig av vår K4-tjänst när det är dags. Kapitalvinst beskattas med 30%, har du gjort förlust så har du möjlighet att kvitta alternativt göra avdrag för denna förlust (görs automatiskt i deklarationen så länge du anger inköpskostnad).
En kapitalförsäkring är istället schablonbeskattad, detta innebär att man betalar en viss procentsats varje år i skatt oavsett om man gjort vinst eller förlust. I kapitalförsäkringen så äger du själv inte innehavet, det gör försäkringsbolaget. Detta innebär att du inte behöver ta upp något i din deklaration, samtidigt så innebär det att du inte har möjlighet att gå på bolagsstämma och rösta.
Avkastningsskatten är 30% av statslåneräntan den 30 nov året innan (1,49%), detta ger en avkastningsskatt för år 2013 på 0,447% av kapitalunderlaget.
Kapitalunderlaget beräknas enligt följande:
Värdet den 1 januari + alla insättningar t.o.m. 30 juni + 50% av insättningar efter 30 juni
Skatten delas upp och dras från kontot efter varje kvartalsskifte.
En annan skillnad är att en kapitalförsäkring har ett förmånstagarförordnande vilket innebär att om du avlider så betalas pengarna ut enligt förmånstagarförordnandet och ingår alltså inte i dödsboet (vilket är fallet med ett aktie- och fondkonto).
3) Courtaget dras först under natten när notorna skapas. Vad det kostar beror på vad du valt för kundkategori. Minimicourtaget för Bas är 39 kr och för Premium är det 99 kr (för svenska aktier). Här hittar du prislista för Bas samt Premium.
/Daniel, Avanza Bank
Tack för ditt svar!
Angående 1 och 3+4:
1) Eftersom jag nu har lagt in en x-antal summa i både dessa 2 konton men för smidighetensskull vill jag ha allt samlat, kan jag då enkelt bara föra över dessa pengar sen till 1 dessa kontona? (det var av misstag det blir utspritt mellan dessa 2 konton.)
Men nu i början leker jag mest bara med 10 000kr för att få en uppfattning om hur allt fungerar, säljer då och då med en liten vinst. Vilket konto är mest lämpligt för mig då? Har nämligen svårt att få en bra uppfattning om vilket konto som passar mig.
3+4)
Kostar den här minicouraget alltid 39kr vid per handel? Så det spelar ingen roll om jag köper 1 aktie eller 1000 i ett företag?
Så om jag förstår det hela rätt så kostar det 39kr vid ett köp och sedan vid sälj 0,15%, är det då 0,15% per aktie eller på hela säljet?
En liten plus fråga: Eftersom jag köpte aktier för alla pengar på kontona och couraget dras i efterhand så ligger jag nu minus på kontona så står detta:
**Ditt konto är övertrasserat. Detta måste omgående regleras genom försäljning av värdepapper alternativt måste ytterligare kapital skjutas till."
Bör jag genast föra över mer pengar?
Ha en bra dag!
__________________
Senast redigerad av Baabaman 2013-08-29 kl. 11:19.
Senast redigerad av Baabaman 2013-08-29 kl. 11:19.