2013-11-23, 18:25
  #25033
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Jag läser på högskolan och tar studielån för heltid (30 HP). Enligt CSN måste jag ta minst 20 HP för att ha rätt till CSN nästa termin, då jag också kommer studera på heltid. Av olika skäl kommer jag troligtvis endast ta 17 hp den här terminen och kommer eventuellt att komplettera med det jag har missat senare. Kan det bli några andra konsekvenser, t. ex. att jag blir återbetalningsskyldig eller är det bara att jag inte får studiemedel igen förrän jag har tagit igen poängen?
2013-11-23, 18:29
  #25034
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainSweatpants
Jag läser på högskolan och tar studielån för heltid (30 HP). Enligt CSN måste jag ta minst 20 HP för att ha rätt till CSN nästa termin, då jag också kommer studera på heltid. Av olika skäl kommer jag troligtvis endast ta 17 hp den här terminen och kommer eventuellt att komplettera med det jag har missat senare. Kan det bli några andra konsekvenser, t. ex. att jag blir återbetalningsskyldig eller är det bara att jag inte får studiemedel igen förrän jag har tagit igen poängen?

Låter konstigt, det borde antingen krävas 75 % eller 62,5 %, men bortsett för det från det så är du inne på rätt spår. Om du har läst kurserna men inte klarar tentorna får du inte fortsatt studiemedel förrns du har tagit poängen. Om du däremot inte läser kurserna men får studiemedel kan det bli problem. Men jag antar att du är registrerad på kurserna etc.
2013-11-23, 18:51
  #25035
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Låter konstigt, det borde antingen krävas 75 % eller 62,5 %, men bortsett för det från det så är du inne på rätt spår. Om du har läst kurserna men inte klarar tentorna får du inte fortsatt studiemedel förrns du har tagit poängen. Om du däremot inte läser kurserna men får studiemedel kan det bli problem. Men jag antar att du är registrerad på kurserna etc.

Jag är registrerad på kurserna och har deltagit på alla moment hittills. 62,5% var det. Det är min andra termin som jag läser på heltid, så 75% gäller inte förrän nästa termin om jag har förstått det rätt. Jag har bara ansökt om lån för höstterminen än så länge, då jag läser enstaka kurser och inte ett helt program. Att jag inte får studiemedel i början av nästa termin räknar jag med. Jag får helt enkelt ringa CSN på måndag och kolla exakt vad som gäller. Tack för svaret.
2013-11-23, 20:22
  #25036
Medlem
jzprs avatar
Kan man läsa klart kurser efter att man meddelat CSN om studieavbrott och tillgodoräkna dessa poäng för att slippa bli återbetalningsskyldig?
2013-11-23, 21:10
  #25037
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Tjena.

Vet inte riktigt hur jag ska tillämpa CSN's regler i mitt fall. Jag har läst sidan om krav för att erhålla bidraget (ej lån, endast studiebidraget på 2.8k) men förstår inte riktigt hur det funkar för mig.

Jag har sedan tidigare läst 2 terminer vid universitetet, båda på heltid och båda med godkända resultat, alltså 60hp av 60 möjliga för det jag läste. HT13 påbörjade jag ett program på 3 år men jag kommer att till VT14 byta utbildning. Jag har hittills fått godkänt på 7hp av 14 möjliga. Jag undrar om jag kan skippa den tentan jag har underkänt i och istället satsa på resterande tentor och på så sätt erhålla 23hp av 30 möjliga när terminen är slut för att sedan byta utbildning. Anledningen till detta är att jag kommer att byta utbildning och eftersom det jag läser nu är irrelevant för det jag kommer att läsa vill jag helst inte "slita" för att göra den där tentan.

Vad bör jag göra? Har även övervägt att skriva av mig men det känns onödigt då jag knappt har ett jobb vid sidan av för tillfället och helst vill vänta tills antagningsbeskeden kommit. Jag vill alltså undvika att bli återbetalningsskyldig men har inget emot att berövas mitt CSN - det är "penningskulden" som jag inte pallar.

Bumpar då jag verkligen är i behov av svar.
2013-11-23, 21:54
  #25038
Medlem
Förra terminen klarade jag 22,5 HP av 30.
Denna termin kommer jag att klara av 18 HP av 30. Men kommer också att ta de 7,5p som jag missade förra terminen. Betyder det att jag kommer ta 25,5p/37,5p=68% eller betyder det att jag kommer ta 25,5p/30p=85%?
2013-11-23, 22:05
  #25039
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtzehn
Förra terminen klarade jag 22,5 HP av 30.
Denna termin kommer jag att klara av 18 HP av 30. Men kommer också att ta de 7,5p som jag missade förra terminen. Betyder det att jag kommer ta 25,5p/37,5p=68% eller betyder det att jag kommer ta 25,5p/30p=85%?

25,5/30, det är väl ändå 30 hp du har sökt för i höst?
2013-11-23, 22:07
  #25040
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Bumpar då jag verkligen är i behov av svar.

Vad är problemet? Du läser kurserna och har inte hoppat av, och klarar du 23 hp så har du kommit över 75 % av hösten och får nya pengar i vår.. Tror inte du har något att vara orolig över för tillfället!
2013-11-23, 22:08
  #25041
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
25,5/30, det är väl ändå 30 hp du har sökt för i höst?

Jo det är 30 hp jag sökt för i år. Jag är mest orolig för ifall de 7,5 poängen från förra terminen inte räknas, för isåfall ligger jag risigt till då kraven för att söka studielån nästa termin är 70%. Men om det är 25,5/30 som du säger kan jag andas ut!
2013-11-23, 22:10
  #25042
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtzehn
Jo det är 30 hp jag sökt för i år. Jag är mest orolig för ifall de 7,5 poängen från förra terminen inte räknas, för isåfall ligger jag risigt till då kraven för att söka studielån nästa termin är 70%. Men om det är 25,5/30 som du säger kan jag andas ut!
Det är aldrig 70%, det är 75%. CSN tittar i stegen 62.5%, 75%, och 100% (det sistnämnda förekommer inte på högskola).
2013-11-23, 22:12
  #25043
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Det är aldrig 70%, det är 75%. CSN tittar i stegen 62.5%, 75%, och 100% (det sistnämnda förekommer inte på högskola).

Fel av mig, 75% ska det vara såklart.
De första 40 veckorna klarar man sig på 62,5%, men min fråga är då:
Gäller dessa 62,5% även andra terminen om man söker studiemedel termin för termin, och inte ett helt läsår?
2013-11-23, 22:18
  #25044
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtzehn
Fel av mig, 75% ska det vara såklart.
De första 40 veckorna klarar man sig på 62,5%, men min fråga är då:
Gäller dessa 62,5% även andra terminen om man söker studiemedel termin för termin, och inte ett helt läsår?
Ja. 62.5% gäller de 40 första (heltids)veckorna. Det betyder att skulle du bara läsa (eller ta ut studiemedel) på 50% studietakt så gäller 62.5% i 4 terminer. För att 50% i 4 terminer motsvarar 100% i 2 terminer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in