2012-08-07, 18:27
  #17761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Ta fullt lån, men håll koll på ekonomin. Då har du några kronor sparade för oväntade utgifter, t.ex. om du inte klarar dina poäng, råkar ut för något eller insats till en lägenhet.

Jaså, du rekommenderar fullt? :P Känns som det bara blir en tung skuld och betala om man tar fullt lån i 3 år, så jag är lite kluven i denna situation...
2012-08-07, 18:55
  #17762
Medlem
Metsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle
Jaså, du rekommenderar fullt? :P Känns som det bara blir en tung skuld och betala om man tar fullt lån i 3 år, så jag är lite kluven i denna situation...

ta fullt lån första året då och spara undan så mkt du kan och se hur bra du klarar dig, och ansök om studiemedel för år 2 efter det så vet du hur mycket du gör av med på ett år
2012-08-07, 21:59
  #17763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdraipower
Okej men jag har ett norskt bankkonto som jag har fått in cashen på. Har ändå nojat lite över att skatteetaten (skattemyndigheten i norge) skickar uppgifter till skatteverket som sedan CSN tar del av. Det var därför jag är intresserad av att höra någon som har varit i exakt samma situation som mig vad gäller CSN och cash i norge med norskt bankkonto.
Om de gör det spelar det ju ingen roll, då är du körd oavsett. Men går du över årstotalen? Den ligger väl på ca 130 000 eller något sådant numera?
2012-08-07, 22:11
  #17764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Om de gör det spelar det ju ingen roll, då är du körd oavsett. Men går du över årstotalen? Den ligger väl på ca 130 000 eller något sådant numera?
Årstotalen? Det vet jag inte men kommer hamna nära den isådana fall. Jag hamnade över hösthalvårets gräns förra året när jag sommarjobbade i Sverige och de jävlarna CSN reducerade mitt bidrag och lån med 61 % på allting som översteg 73 tusen när jag tjänat över gränsen fast jag inte hamnade över årstotalen. Grejen var ju den att jag erkände vilka månader jag tjänat in cashen. Så då blev det reduktion. Men tror du inte de ser vilka månader man har tjänat pengarna eller iaf frågar när man har tjänat in pengarna om man försöker sprida ut årstotalen över båda kalenderhalvåren i ansökan och därmed "hamna under gränsen"?
2012-08-07, 22:16
  #17765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdraipower
Årstotalen? Det vet jag inte men kommer hamna nära den isådana fall. Jag hamnade över hösthalvårets gräns förra året när jag sommarjobbade i Sverige och de jävlarna CSN reducerade mitt bidrag och lån med 61 % på allting som översteg 73 tusen när jag tjänat över gränsen fast jag inte hamnade över årstotalen. Grejen var ju den att jag erkände vilka månader jag tjänat in cashen. Så då blev det reduktion. Men tror du inte de ser vilka månader man har tjänat pengarna eller iaf frågar när man har tjänat in pengarna om man försöker sprida ut årstotalen över båda kalenderhalvåren i ansökan och därmed "hamna under gränsen"?
Haha, tycker lite synd om dig nu. När jag fyllde i mina ansökningar till CSN så skrev jag alltid 0 i inkomst.

CSN granskar din inkomst genom skatteverket, skatteverket uppger endast en total summa för året, om du inte går över den kommer de inte göra något. Om du gör det så hör de av sig ca 2 år efteråt och ber dig att redogöra när du tjänade vad, annars fördelar de inkomsten jämt över året. Här kan det vara lurt att försöka redovisa så mycket som möjligt i december eftersom du så slipper räntan, även om den låg, notera dock att du måste stärka inkomsten med lönespeccar.
2012-08-07, 22:36
  #17766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Haha, tycker lite synd om dig nu. När jag fyllde i mina ansökningar till CSN så skrev jag alltid 0 i inkomst.

CSN granskar din inkomst genom skatteverket, skatteverket uppger endast en total summa för året, om du inte går över den kommer de inte göra något. Om du gör det så hör de av sig ca 2 år efteråt och ber dig att redogöra när du tjänade vad, annars fördelar de inkomsten jämt över året. Här kan det vara lurt att försöka redovisa så mycket som möjligt i december eftersom du så slipper räntan, även om den låg, notera dock att du måste stärka inkomsten med lönespeccar.
Hur menar du att jag slipper räntan om jag redovisar så mycket som möjligt i december?
2012-08-08, 00:14
  #17767
Medlem
anonpeds avatar
Om någon här inne ska läsa vid LiTH och vill sänka en öl eller något strax innan terminsstart för ni gärna sula iväg ett PM. Kommer knappt känna en kotte där nere.
2012-08-08, 00:19
  #17768
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olgert
HP kan du komma in med efter basår/termin.
Tyvärr så hjälper det inte mig i min situation med kassa betyg. Men men, får väl plugga hemma på egen hand innan jag söker utbildningen.
2012-08-08, 01:50
  #17769
Medlem
MissIceCools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
CSN med lån = drygt 8000 + Pengar du jobbat in = 14-16k enligt vad du skrev tidigare.

Men även om du tjänar 4000 är det ändå 4000 extra än de flesta studenter gör och dom flesta brukar gå runt ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Vad menar du?

CSN ger studiemedel (lån och/eller bidrag) till högskolestuderande, http://www.csn.se/hogskola/2.1169 - hur du använder dessa pengar (om du betalar hyran eller betalar på krogen) är helt och hållet upp till dig.

Men jag är inte 20. Och jag kommer inte studera i Borås högskola. Jag kommer att plugga på folkhögskola.

Är född 93- Alltså fyllde 19 i år.. Har jag rätt till lån ändå?

Jobbet jag har är fram tills December. Hade kontrakt på ett år och då går den ut. Söker redan nytt så jag slipper hamna i paniksituation då.

Jag har registrerat mig på massa ställen, skickat intresseanmälan och kollar blocket regelbundet.

Måste verkligen hitta nåt.. -.-
2012-08-08, 07:56
  #17770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissIceCool
Men jag är inte 20. Och jag kommer inte studera i Borås högskola. Jag kommer att plugga på folkhögskola.

Är född 93- Alltså fyllde 19 i år.. Har jag rätt till lån ändå?

Jobbet jag har är fram tills December. Hade kontrakt på ett år och då går den ut. Söker redan nytt så jag slipper hamna i paniksituation då.

Jag har registrerat mig på massa ställen, skickat intresseanmälan och kollar blocket regelbundet.

Måste verkligen hitta nåt.. -.-

Det bästa är väl att du helt enkelt läser runt på CSNs hemsida, och eventuellt ringer CSN och ställer dina frågor direkt till dem.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn
2012-08-08, 09:37
  #17771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mdraipower
Hur menar du att jag slipper räntan om jag redovisar så mycket som möjligt i december?
Du slipper inte all ränta, men desto senare du gick över fribeloppet desto bättre eftersom det är från då du har fått felaktiga utbetalningar och det är då räntan börjar ticka.
2012-08-08, 13:32
  #17772
Medlem
theshades avatar
Jag skulle behöva lite specifik information om hur CSN fungerar från Flashback-panelen då CSN har 50+ samtal i kö just nu och de vägrar svara på personliga ärenden i chatten på deras hemsida.

1:
Om jag har läst en 15P-kurs i etik inom lärarprogrammets ämnesinriktning religion, får jag då ta ut studiemedel för att läsa etik grundkurs som fristående kurs, trots att innehållet i kurserna kan vara liknande/motsvarande?

2:
Om jag har läst en 15P religionskurs som jag ej klarat (två 7.0P-tentor ligger kvar som rest) får jag då läsa om denna kurs och få studiemedel för denna om jag samtidigt läser en "ny" kurs (likt etik-kursen ovan)?

Jag kan tillägga att detta var lösningen som min studievägledare höll fram, men hon menade att jag skulle kolla med CSN om detta var OK. I chatten med CSN fick jag bara svaret att "Du får studiemedel för de kurser skolan registrerar dig på". Är det alltså skolan som bestämmer vilka kurser jag får läsa?

Bör jag kanske göra en separat tråd för detta? Tacksam för (snabba) svar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in