Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Det är sällan som bibliotek har tillräckligt med exemplar för en hel studentgrupp. Oftast finns det ju ett par exemplar - övriga studenter får lösa boksituationen på annat sätt. Att en månad köpa kurslitteratur för 1000 kr tror jag inte alls är särskilt ovanligt. Självklart gör man det inte varje månad, därför angav jag spannet 500-1000 kr. Även kopiering kostar pengar.
Klart att man kan köpa en dator begagnat. Men 1200 kr också en kostnad.
Om man nu har hunnit teckna en sådan! Men även då går det iväg ett par hundralappar per månad.
3. Förstår att det är surt att plugga med barn men det finns merlånstillägg.
Vilka heltidsarbetande, lag- och avtalsmässigt anställda år 2012 har en lön på 13.000 per månad? Snittlönen inom LO ligger över 18.000.
Detta är ju en väldigt förmånlig hyra. De flesta studentbostäder jag har sett, på olika orter, ligger snarare på 3-4000 per månad. Du har tur (eller skicklighet) som lyckats få en billig hyra - men det är en unik situation.
Vid alla instutioner jag läst har jag fått tag på kurslitteraturen på bibliotek, bör då tilläggas att jag pluggar i Lund. I de mest extrema situationerna läste jag dock referensexemplaren på bibliotek, vilket kanske inte alltid är optimalt. Detta var på a-nivå. På b-nivå var i regel de enda kostnaderna kompendier, vilket motsvarade ca 600 per termin. När jag nu i höst ska börja plugga till civilingenjör hamnade min litteraturkostnad på runt 1100 kronor för en hel termin. De studenter som har extremt höga kostnader för kurslitteratur är de som inte lånar på bibliotek eller köper i andra hand.
1200 kronor är en kostnad ja men med tanke på att man i regel bör ha en del pengar bör man kunna spara ihop en dator på ett par CSN.
Att du inte har hunnit teckna en tandvårdsförsäkring får väl stå för dig? Jag har inte heller någon tandvårdsförsäkring men däremot har jag sparade pengar till tandvård. Planerar man har jag svårt att se att man har tandvårdskostnader för över 200 kronor i månaden.
13 000 är förvisso i det undre snåret men likväl så har jag träffat på en del människor som jobbar kommunalt under mitt korta yrkesliv som ligger mellan 13-15 000 kronor i månaden. Dessa är oftast lokalvårdare, vårdare i allmänhet och dylikt. Dessa har i regel dessutom familjer att försörja.
Jag bor i bostadsrätt tillsammans med min sambo. Enligt de hyror som ligger på AFB (återigen Lund) så ligger de på mellan 2400 och 3200 för ett korridorrum med nio månaders hyra, vilket gör att jag hamnar på ungefär samma.
Som student blir du inte rik men om du däremot planerar din ekonomi genom att låna böcker på biblioteket, bor billigt (jag har själv bott i korridor och hade utan tvekat bott en vända till om jag blev tvungen) och dessutom handlar mat som inte är oxfilé så klarar man sig. De flesta av mina studentkompisar med kass ekonomi börjar leta kurslitteratur två veckor innan tentan, bor i en trea som de hyr i andra hand och äter lunch ute samtidigt som de surfar på sin leasade macbook pro. Har man de prioriteringarna får man skylla sig själv. Undantaget är givetvis de som bor i Stockholm utan möjlighet att ha med sig matlåda.
Vi kan för enkelhetens skull göra en överslagsräkning:
Hyra: 2900 (medelvärde Lund) kronor per månad i nio månader.
Mat: 1400 kronor
Telefon: 150 kronor
Gym: 117 kronor
Försäkringar: 100 kronor
Kurslitteratur: 600 kronor
Det ger ca 3653 kronor över. Drar du sedan bort 1200 i sparande och ytterliggare 1200 på kläder har du ändå 1253 kronor kvar som ska täcka in uteliv/nöjen. Går man sedan på studentklubbar och liknande är detta en helt okej summa.