2012-08-07, 14:19
Bannlyst
Jag sitter i ett litet dilemma, reserv till ett program 50/50 att jag kommer in och antagen till ett annat. Ska söka studiemedel och CSN vill veta vilket program jag ska läsa, hur och vad göra jag? Jag vet ju inte själv så...är rädd att jag ansöker försent och inte får någon studiemedel
2012-08-07, 14:20
Medlem
Metsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minkusinbernt
Vad ligger taket för vad man får ha tjänat för att få studiemedel? Blev lite konstigt formulerat kanske.
Jobbat heltid 2år och ska börja plugga i september
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopphttp://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp
2012-08-07, 15:47
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Du ska ju köpa kurslitteratur också - beroende på utbildning kan detta kosta 500-1000 kr per månad.

Visst - så länge man är ung, frisk och bor billigt är det helt okej. Men vad händer om man måste gå till tandläkaren, köpa ny dator eller ifall man är äldre och har barn?
Ursäkta att jag säger det men:
Vilket program har kurslitteratur för 5000 per termin? Juridik med silverbibeln som kurslitteratur? Nu har jag själv i och för sig ganska begränsad erfarenhet av universitet, har bara läst ett år vid tre olika instutioner (historia, fysik och musikvetenskap) men jag har aldrig haft utgifter på över 2000 per termin för kurslitteratur. Den mest av litteraturen går trots allt att låna på biblioteken.

Vad gäller det där med huruvida studenter har det knapert eller inte är jag osäker på men:
1. Ny dator köper man inte. Jag handlar uteslutande all min elektronik begagnad och då har jag ändå ett relativt stort teknikintresse. Min senaste dator köpte jag för 1200 spänn begagnat på blocket och då funkade ändå BF3 med hyfsad grafik på denna.
2. Man har väl tandvårdsförsäkringen för ett par hundralappar av en anledning?
3. Förstår att det är surt att plugga med barn men det finns merlånstillägg.
Om man drog bort skatter så motsvarar studiebidraget en månadslön på ca 13-14000 innan skatt (beroende på var man bor och exklusive kyrkoskatt), vilket är ungefär samma som många undersköterskor och andra lågavlönade yrkesgrupper har. Ungefär såhär ser min ekonomi ut:
1. Bostad (2200:- i månaden inklusive el och internet)
2. Mat (1500 i månaden)
3. Kurslitteratur (300kronor i månaden)
4. Försäkringar (100 kronor i månaden)
Allt som allt ger det mig nästan 4800 över till kläder, äta ute och gymande. Lever inte direkt fattigt men inte heller rikt.
Senast redigerad av eradico 2012-08-07 kl. 15:49.
2012-08-07, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malewhale
Om du får din norska lön till ett norskt konto är det ingen fara. Om du däremot får in den norska lönen till ditt svenska konto är det nog dags att ringa CSN..
Har du själv varit i samma situation som mig? I sådana fall, hur längesedan var det du var i Norge och arbetade?
2012-08-07, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malewhale
Om du får din norska lön till ett norskt konto är det ingen fara. Om du däremot får in den norska lönen till ditt svenska konto är det nog dags att ringa CSN..
Spelar väl ingen roll. CSN går på taxerad inkomst och skatteverket får inga uppgifter från företagen i Norge. Däremot skulle banken kunna säga till skatteverket att du har fått in såhär mycket och det beror på arbete i norge, detta gör dock inte att dina pengar ska beskattas i Sverige och de kommer inte med på deklarationen, så jag ser faktiskt inte hur CSN kommer märka det.

Dessutom så är det bara helårsinkomsten som är intressant. Tjänar du allt under en månad spelar det ingen roll om du inte går över helårsbeloppet, då det är detta csn kontrollerar, om du går över så får du redogöra för när du har tjänat dina pengar så de kan räkna ut vad de ska ha tillbaka plus ränta, been there,done that.
2012-08-07, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Spelar väl ingen roll. CSN går på taxerad inkomst och skatteverket får inga uppgifter från företagen i Norge. Däremot skulle banken kunna säga till skatteverket att du har fått in såhär mycket och det beror på arbete i norge, detta gör dock inte att dina pengar ska beskattas i Sverige och de kommer inte med på deklarationen, så jag ser faktiskt inte hur CSN kommer märka det.

Dessutom så är det bara helårsinkomsten som är intressant. Tjänar du allt under en månad spelar det ingen roll om du inte går över helårsbeloppet, då det är detta csn kontrollerar, om du går över så får du redogöra för när du har tjänat dina pengar så de kan räkna ut vad de ska ha tillbaka plus ränta, been there,done that.
Okej men jag har ett norskt bankkonto som jag har fått in cashen på. Har ändå nojat lite över att skatteetaten (skattemyndigheten i norge) skickar uppgifter till skatteverket som sedan CSN tar del av. Det var därför jag är intresserad av att höra någon som har varit i exakt samma situation som mig vad gäller CSN och cash i norge med norskt bankkonto.
2012-08-07, 16:58
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Ursäkta att jag säger det men:
Vilket program har kurslitteratur för 5000 per termin? Juridik med silverbibeln som kurslitteratur? Nu har jag själv i och för sig ganska begränsad erfarenhet av universitet, har bara läst ett år vid tre olika instutioner (historia, fysik och musikvetenskap) men jag har aldrig haft utgifter på över 2000 per termin för kurslitteratur. Den mest av litteraturen går trots allt att låna på biblioteken.

Om du inte ens har haft 2000 per termin har du haft tur. Om det är en kurs med 100 deltagare är det svårt att få tag på böckerna på ett bibliotek också. 3000-5000 per termin är nog en rimlig uppskattning för normalstudenten.
2012-08-07, 17:08
Medlem
Hejhej!
Säkert tagits upp flera gånger, men men..
Har lagt undan en hel del pengar från sommarjobb till framtiden, och högskolan står nu och väntar på en troligtvis.

är ju 2700-2800:- i bidrag som man får ut, men hur mycket lån tycker ni att jag ska ta utöver det?
hyran är runt 3500-3600:- i månaden. Sedan är det ju mat, blir väl en del nudlar kan jag tänka mig.

Men hur mycket tog/tar ni i lån? Tack för alla svar!
2012-08-07, 17:20
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollepolle
Hejhej!
Säkert tagits upp flera gånger, men men..
Har lagt undan en hel del pengar från sommarjobb till framtiden, och högskolan står nu och väntar på en troligtvis.

är ju 2700-2800:- i bidrag som man får ut, men hur mycket lån tycker ni att jag ska ta utöver det?
hyran är runt 3500-3600:- i månaden. Sedan är det ju mat, blir väl en del nudlar kan jag tänka mig.

Men hur mycket tog/tar ni i lån? Tack för alla svar!

Ta fullt lån, men håll koll på ekonomin. Då har du några kronor sparade för oväntade utgifter, t.ex. om du inte klarar dina poäng, råkar ut för något eller insats till en lägenhet.
2012-08-07, 17:25
Medlem
Citat:

Det är sällan som bibliotek har tillräckligt med exemplar för en hel studentgrupp. Oftast finns det ju ett par exemplar - övriga studenter får lösa boksituationen på annat sätt. Att en månad köpa kurslitteratur för 1000 kr tror jag inte alls är särskilt ovanligt. Självklart gör man det inte varje månad, därför angav jag spannet 500-1000 kr. Även kopiering kostar pengar.

Citat:
1. Ny dator köper man inte. Jag handlar uteslutande all min elektronik begagnad och då har jag ändå ett relativt stort teknikintresse. Min senaste dator köpte jag för 1200 spänn begagnat på blocket och då funkade ändå BF3 med hyfsad grafik på denna.

Klart att man kan köpa en dator begagnat. Men 1200 kr också en kostnad.

Citat:
2. Man har väl tandvårdsförsäkringen för ett par hundralappar av en anledning?

Om man nu har hunnit teckna en sådan! Men även då går det iväg ett par hundralappar per månad.

Citat:
Om man drog bort skatter så motsvarar studiebidraget en månadslön på ca 13-14000 innan skatt (beroende på var man bor och exklusive kyrkoskatt), vilket är ungefär samma som många undersköterskor och andra lågavlönade yrkesgrupper har.

Vilka heltidsarbetande, lag- och avtalsmässigt anställda år 2012 har en lön på 13.000 per månad? Snittlönen inom LO ligger över 18.000.

Citat:
1. Bostad (2200:- i månaden inklusive el och internet)

Detta är ju en väldigt förmånlig hyra. De flesta studentbostäder jag har sett, på olika orter, ligger snarare på 3-4000 per månad. Du har tur (eller skicklighet) som lyckats få en billig hyra - men det är en unik situation.
2012-08-07, 18:11
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Det är sällan som bibliotek har tillräckligt med exemplar för en hel studentgrupp. Oftast finns det ju ett par exemplar - övriga studenter får lösa boksituationen på annat sätt. Att en månad köpa kurslitteratur för 1000 kr tror jag inte alls är särskilt ovanligt. Självklart gör man det inte varje månad, därför angav jag spannet 500-1000 kr. Även kopiering kostar pengar.

Klart att man kan köpa en dator begagnat. Men 1200 kr också en kostnad.

Om man nu har hunnit teckna en sådan! Men även då går det iväg ett par hundralappar per månad.

Vilka heltidsarbetande, lag- och avtalsmässigt anställda år 2012 har en lön på 13.000 per månad? Snittlönen inom LO ligger över 18.000.

Detta är ju en väldigt förmånlig hyra. De flesta studentbostäder jag har sett, på olika orter, ligger snarare på 3-4000 per månad. Du har tur (eller skicklighet) som lyckats få en billig hyra - men det är en unik situation.

Vid alla instutioner jag läst har jag fått tag på kurslitteraturen på bibliotek, bör då tilläggas att jag pluggar i Lund. I de mest extrema situationerna läste jag dock referensexemplaren på bibliotek, vilket kanske inte alltid är optimalt. Detta var på a-nivå. På b-nivå var i regel de enda kostnaderna kompendier, vilket motsvarade ca 600 per termin. När jag nu i höst ska börja plugga till civilingenjör hamnade min litteraturkostnad på runt 1100 kronor för en hel termin. De studenter som har extremt höga kostnader för kurslitteratur är de som inte lånar på bibliotek eller köper i andra hand.

1200 kronor är en kostnad ja men med tanke på att man i regel bör ha en del pengar bör man kunna spara ihop en dator på ett par CSN.

Att du inte har hunnit teckna en tandvårdsförsäkring får väl stå för dig? Jag har inte heller någon tandvårdsförsäkring men däremot har jag sparade pengar till tandvård. Planerar man har jag svårt att se att man har tandvårdskostnader för över 200 kronor i månaden.

13 000 är förvisso i det undre snåret men likväl så har jag träffat på en del människor som jobbar kommunalt under mitt korta yrkesliv som ligger mellan 13-15 000 kronor i månaden. Dessa är oftast lokalvårdare, vårdare i allmänhet och dylikt. Dessa har i regel dessutom familjer att försörja.

Jag bor i bostadsrätt tillsammans med min sambo. Enligt de hyror som ligger på AFB (återigen Lund) så ligger de på mellan 2400 och 3200 för ett korridorrum med nio månaders hyra, vilket gör att jag hamnar på ungefär samma.

Som student blir du inte rik men om du däremot planerar din ekonomi genom att låna böcker på biblioteket, bor billigt (jag har själv bott i korridor och hade utan tvekat bott en vända till om jag blev tvungen) och dessutom handlar mat som inte är oxfilé så klarar man sig. De flesta av mina studentkompisar med kass ekonomi börjar leta kurslitteratur två veckor innan tentan, bor i en trea som de hyr i andra hand och äter lunch ute samtidigt som de surfar på sin leasade macbook pro. Har man de prioriteringarna får man skylla sig själv. Undantaget är givetvis de som bor i Stockholm utan möjlighet att ha med sig matlåda.

Vi kan för enkelhetens skull göra en överslagsräkning:
Hyra: 2900 (medelvärde Lund) kronor per månad i nio månader.
Mat: 1400 kronor
Telefon: 150 kronor
Gym: 117 kronor
Försäkringar: 100 kronor
Kurslitteratur: 600 kronor

Det ger ca 3653 kronor över. Drar du sedan bort 1200 i sparande och ytterliggare 1200 på kläder har du ändå 1253 kronor kvar som ska täcka in uteliv/nöjen. Går man sedan på studentklubbar och liknande är detta en helt okej summa.
Senast redigerad av eradico 2012-08-07 kl. 18:15.
2012-08-07, 18:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Om du inte ens har haft 2000 per termin har du haft tur. Om det är en kurs med 100 deltagare är det svårt att få tag på böckerna på ett bibliotek också. 3000-5000 per termin är nog en rimlig uppskattning för normalstudenten.
Första terminen gav mig 4000 i nykostnad, jag hade tur och fick det mesta begagnat av en vän som köpt allt redan, så jag gav "bara" 2000 vid terminsstarten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in