2012-09-28, 14:42
  #18961
Medlem
annanmedlems avatar
Undra hur många vi är här som visste att ni erbjöd valutakonto?

Kring källskatten hade jag för mig att det var som ni sade kring er KF nuförtiden (antagligen alltid men det tog ju ett tag innan även ni gjorde det.)

Jag antar att det inte är någon ränta på valutakontot? Eller går det att se den någonstans?
2012-09-28, 14:51
  #18962
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Undra hur många vi är här som visste att ni erbjöd valutakonto?

Kring källskatten hade jag för mig att det var som ni sade kring er KF nuförtiden (antagligen alltid men det tog ju ett tag innan även ni gjorde det.)

Jag antar att det inte är någon ränta på valutakontot? Eller går det att se den någonstans?
Ja det är ju bra att man kan göra folk uppmärksamma på att möjligheten finns. Det kanske är något vi borde informera mer om på hemsidan kan jag också tycka. Ska framföra det.

För tillfället så är det ingen inlåningsränta på våra valutakonton till följd av marknadsläget. Det har dock varit det tidigare och de olika valutornas inlåningsräntor kan ändras oberoende av varandra så det är alltid bäst att titta i prislistan efter de aktuella räntorna.

/Daniel
2012-09-28, 17:53
  #18963
Medlem
annanmedlems avatar
Nej det är klart. En ränta på usd vore kanske exceptionellt.. =P
2012-09-28, 17:57
  #18964
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Ja det är ju bra att man kan göra folk uppmärksamma på att möjligheten finns. Det kanske är något vi borde informera mer om på hemsidan kan jag också tycka. Ska framföra det.

För tillfället så är det ingen inlåningsränta på våra valutakonton till följd av marknadsläget. Det har dock varit det tidigare och de olika valutornas inlåningsräntor kan ändras oberoende av varandra så det är alltid bäst att titta i prislistan efter de aktuella räntorna.

/Daniel
Jag är ju rätt aktiv här så tills jag blir bannad här kan ju jag upplysa om saken, sedan får väl någon annan ta på sig rollen =P
2012-09-29, 10:34
  #18965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Säljer du dem så får du ta upp 20% anskaffningsvärde.

Ex, du säljer en aktie för 100 SEK
20 kronor räknas som anskaffningsvärde
vinsten blir 80 kronor
skatt på vinsten = 0.3*80 = 24 kronor

Hm hänger inte riktigt med ovasett om man inte vet vad man köpte dem för får man ta upp 20% anskaffningsvärde?

så att behöver inte betala 24% på hela summan av mina aktier med andra ord?
2012-09-29, 11:07
  #18966
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Hm hänger inte riktigt med ovasett om man inte vet vad man köpte dem för får man ta upp 20% anskaffningsvärde?

så att behöver inte betala 24% på hela summan av mina aktier med andra ord?
Jo.

Schablonen räknar med att 80% av värdet är vinst (femdubbling av pengarna) och du betalar 30% på vinsten, dvs 24% på hela värdet.
2012-09-29, 17:37
  #18967
Medlem
Narcoticas avatar
Måste jag sälja av mina fonder för att inkludera dom i en nyförskaffad kapitalförsäkring?
2012-09-30, 10:04
  #18968
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narcotica
Måste jag sälja av mina fonder för att inkludera dom i en nyförskaffad kapitalförsäkring?

ja du kan väl endast flytta in pengar men i isk så kan man flytta över värdepapper (men då sker det en "administrativ försäljning")
2012-09-30, 13:40
  #18969
Medlem
Sökte studiestöd för 30hp den 3 september, saknade 15poäng, tog in de ganska omgående.

Men min fråga är, jag ska få min första utbetalning imorgon för 30 hp med beloppet 17690 (2 utbetalningar då jag saknade poäng) Men idag gjorde jag ett avbrott på 15 hp. Så jag undrar kommer beloppet ändras trots att jag läser 15hp mindre?

Anmälde detta hos CSN givetvis idag också, kan tillägga att jag enbart sökte studiestöd fram till november


Mvh
__________________
Senast redigerad av airy 2012-09-30 kl. 13:46.
2012-09-30, 15:20
  #18970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airy
Sökte studiestöd för 30hp den 3 september, saknade 15poäng, tog in de ganska omgående.

Men min fråga är, jag ska få min första utbetalning imorgon för 30 hp med beloppet 17690 (2 utbetalningar då jag saknade poäng) Men idag gjorde jag ett avbrott på 15 hp. Så jag undrar kommer beloppet ändras trots att jag läser 15hp mindre?

Anmälde detta hos CSN givetvis idag också, kan tillägga att jag enbart sökte studiestöd fram till november


Mvh

Har egentligen svårt att se att du har rätt till något studiemedel överhuvudtaget. De 15 hp du läste in för att bli berättigad studiemedel för får du inget studiemedel för, och ska du nu läsa 15 hp mindre är det ju inga högskolepoäng kvar.
2012-09-30, 15:28
  #18971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HearthOfSweden
Har egentligen svårt att se att du har rätt till något studiemedel överhuvudtaget. De 15 hp du läste in för att bli berättigad studiemedel för får du inget studiemedel för, och ska du nu läsa 15 hp mindre är det ju inga högskolepoäng kvar.


Då har du missuppfattat mig, utöver dessa 15 poäng sökte jag 30 till.

Totalt sökte jag 45HP, kom in på dessa, klarade 15 har 30 kvar.
2012-09-30, 15:35
  #18972
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airy
Då har du missuppfattat mig, utöver dessa 15 poäng sökte jag 30 till.

Totalt sökte jag 45HP, kom in på dessa, klarade 15 har 30 kvar.
Utöver att du inte kommer få för 30hp, du läser ju bara 15hp (15 avhoppade, 15 för att få studiemedel alls, de sista 15 med studiemedel). Frågan är istället när i tiden dessa 15 hp du faktiskt läser kommer vara. När går den kursen/de kurserna? Du ska omgående kontakta CSN och ändra din anmälan så den endast speglar de 15hp du ska läsa. Detta i både omfång (storlek på kursen), tiden (vilka veckor den är rapporterad att gå), och studietakten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in