2011-07-22, 09:13
Medlem
Veritas.s avatar
Hej!

Jag har planer på att läsa spanska i sydamerika, och dessutom få lån och bidrag från CSN.
Enligt regler hos CSN är detta inte möjligt som det flesta vet. Undantaget är att man läser spanska som en förberedande kurs, för övriga studier i värdlandet.

Nu vill jag som sagt endast läsa spanskakursen, inga övriga kurser. Men för att få medel från CSN planerar jag dock att söka och bli antagen till efterföljande kurs, för att sedan avregistrera mig från denna och åka hem, när jag avslutat spanskakursen.

Hur ser ni på detta, är det möjligt, slipper jag komplikationer osv?

Tack på förhand
2011-07-22, 09:32
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Projects
Nää.. jag her en bekant som under 90-talet förlorade 100 000 kr genom att försöka förutspå ett positivt/negativt resultat för eriksson. Det kallades något. Han köpte nått värdepapper av något slag. haha
Jag är ju inte insatt i alla sådana där grejer men det är väl kanske optioner eller något. Lär ju finnas gott om människor som kan svara. Bara konstigt att de inte har gjort det ännu.

(Fast borde väl inte vara att köpa optioner utan snarare att sälja dem isf? Någon slags hävstångsgrej borde det ju vara om det skall gå helt åt helvete.)
Senast redigerad av annanmedlem 2011-07-22 kl. 09:36.
2011-07-22, 10:13
Medlem
datorhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echelon.
Om jag läste 30HP i höstas (klarade alla) och 30 nu i våras (klarade 15) + en sommarkurs på 7,5hp nu, då borde jag väl ska få csn i höst?

Är mitt första år på högskolan, dock sökte jag för en period höst->vinter, sedan sökte jag igen, vinter->sommar om det spelar någon roll.

För jag har nämligen sökt och fått avslag, de säger att de väntar på att fler poäng ska rapporteras in, men som jag fattat det behöver man bara klara av 62,5% första året? Mina poäng skulle räcka även om så sommarkursen skulle vart kuggad (men den är jag säker på att jag klarar, missade 15hp pga fel kurser för min del).

Om du har sökt för terminerna som varsina perioder så är det den senaste perioden de kollar ditt resultat mot. Alltså har du klarat 50% (15 av 30 hp). Men när din sommarkurs blir inrapporterad så bör du få studiemedel, förutsatt att du klarade den.
2011-07-22, 10:40
Medlem
Hur snabbt kommer csn i augusti? Jag påbörjar studier den 22a, måste hinna få pengarna innan hyran ska in. Tror det stod "tidigast första veckan efter registrering", hur brukar det se ut rent generellt?
2011-07-22, 13:37
Medlem
pimmetjes avatar
Jag har tackat ja till en 30hp kurs på helfart i höst men blev även antagen till en som går på halvfart som jag inte tänker tacka ja till. Har gått in på csn för att söka bidrag men där står det att jag kommer läsa 45hp vilket jag inte tänker göra. När kommer det att ändras? Efter andra antagningen? Spelar det någon roll om jag redan söker bidrag eller kommer det köra ihop sig eftersom att jag har fler poäng registrerat just nu? (Man kan väl ändå bara få bidrag för 100% studietakt, jag kan väl inte få 50% extra pengar?)

Dessutom så kommer jag till en början bo hos mina föräldrar och behöver därför inte lån-delen. Men när jag hittat en lägenhet så kommer jag antagligen behöva lån också, går det att söka mitt i terminen eller bör jag söka det redan nu? Kan jag också avbryta det mitt i en termin om jag inte längre skulle behöva lån? Jag skulle nämligen helst slippa lån helt..

Tillägger att jag kommer ha jobbat utomlands februari - augusti i år och kommer ha tjänat totalt ~30 000kr, inga pengar jag kommer ha kvar då de har gått till hyra, mat och flytt tillbaka till Sverige, behöver jag nämna det i min ansökan och kommer det påverka bidraget? Känns segt att få mindre bidrag trots att jag inte kommer ha några pengar kvar egentligen.
Senast redigerad av pimmetje 2011-07-22 kl. 13:40.
2011-07-22, 13:43
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Nää.. jag her en bekant som under 90-talet förlorade 100 000 kr genom att försöka förutspå ett positivt/negativt resultat för eriksson. Det kallades något. Han köpte nått värdepapper av något slag. haha

Förmodligen, som annanmedlem säger så köpte han en köp- eller sälj-option för att få hävstång. Alternativet är ju (för att förlora så stora summor) att han utfärdade (sålde) optionerna och sen gick på nit helt enkelt.
2011-07-22, 13:52
Medlem
Echelon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datorhell
Om du har sökt för terminerna som varsina perioder så är det den senaste perioden de kollar ditt resultat mot. Alltså har du klarat 50% (15 av 30 hp). Men när din sommarkurs blir inrapporterad så bör du få studiemedel, förutsatt att du klarade den.

Tack ska du ha för svaret! Men är inte det lite bakframt trots allt, för det är ju ändå första året även om jag sökt för två perioder? Kanske det kan lösas om man ringer till CSN, eller är det ännu en sak som de är stenhårda på?

EDIT: Ringde CSN och det fixade sig direkt!
Senast redigerad av Echelon. 2011-07-22 kl. 14:27.
2011-07-22, 13:59
Medlem
Projectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Förmodligen, som annanmedlem säger så köpte han en köp- eller sälj-option för att få hävstång. Alternativet är ju (för att förlora så stora summor) att han utfärdade (sålde) optionerna och sen gick på nit helt enkelt.

Jaa det var precis vad jag försökte komma på. Hur fungerar det egentligen?
2011-07-22, 14:17
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Jaa det var precis vad jag försökte komma på. Hur fungerar det egentligen?

Utfärdar du en option får du en premie för varje option. Till skillnad från att köpa en köp/sälj-option är du tvungen att slutföra transaktionen om du skriver den och kan på så sätt förlora enorma summor.

Ponera att du har en aktie på 100 kronor styck. Du utfärdar 100 köpoptioner för 105 kronor styck med en löptid på 3 månader (med andra ord kan man säga att du tror att marknaden ska gå ned) Säg att du får 2 kronor per option (200 SEK totalt)

Efter tre månader kan följande hända

1 Aktien går ner till 90 kronor
2 Aktien står kvar på 100 kronor
3 Aktien går upp till 110 kronor

1. Bra för dig! INGEN kommer vilja fullfölja köpoptionerna för 105 kronor och du behåller hela din premie, vilket blir din vinst (+200 kr)

2. Även detta bra för dig. Ingen kommer att köpa aktien för 105 kronor när de kan köpa den på marknaden för 105 kronor. Samma vinst som i 1.

3. Här åker du på en nit. Optionen att köpa aktierna för 105 kronor kommer bli utnyttjad. Eftersom du är tvungen att sälja aktierna för 105 kronor så kommer du gå en femma i back på varje option (110 - 105). Här blir din förlust (500-200) alltså totalt -300 kronor som du får hosta upp ur egen ficka.

Finns enormt mycket exempel om du ids att googla lite som förklarar mer ingående hur det är upplagt och ger mer realistiska exempel än det ovan. Minns jag inte helt fel är det heller inte längre möjligt för privatpersoner att skriva optioner (sälja) just för att de kan dra på sig potentiella förluster som de inte har en möjlighet att täcka.
2011-07-22, 14:45
Medlem
datorhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echelon.
Tack ska du ha för svaret! Men är inte det lite bakframt trots allt, för det är ju ändå första året även om jag sökt för två perioder? Kanske det kan lösas om man ringer till CSN, eller är det ännu en sak som de är stenhårda på?

EDIT: Ringde CSN och det fixade sig direkt!

Alltså, det är 62,5% första året, men du har ju sökt för två perioder, så du måste få 62,5% på varje period (om du inte tar 100% på andra perioden, då kan du ta lite mindre än 62,5% på första). Söker du för hela året som en period, då ska du ha 62,5% på hela året. Förstår du? Nu fick du 50% i din senaste period, och du ska ha 62,5% vilket du kommer upp i med hjälp av sommarkursen (om du nu klarade den).
Dock kan jag tänka mig att de kan ha överseende med folk som söker första året som två perioder istället för en, men efter första året tror jag att de är hårdare när det kommer till detta.
Senast redigerad av datorhell 2011-07-22 kl. 14:47.
2011-07-22, 15:27
Medlem
Echelon.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datorhell
Alltså, det är 62,5% första året, men du har ju sökt för två perioder, så du måste få 62,5% på varje period (om du inte tar 100% på andra perioden, då kan du ta lite mindre än 62,5% på första). Söker du för hela året som en period, då ska du ha 62,5% på hela året. Förstår du? Nu fick du 50% i din senaste period, och du ska ha 62,5% vilket du kommer upp i med hjälp av sommarkursen (om du nu klarade den).
Dock kan jag tänka mig att de kan ha överseende med folk som söker första året som två perioder istället för en, men efter första året tror jag att de är hårdare när det kommer till detta.

Ja de måste haft överseende i sådana fall för jag fick det fixat direkt i telefon när jag blev kopplad till en handläggare. De sa i alla fall att det blivit fel då svaret gått ut automatiskt och att även fast jag sökt för två perioder var det de första 40 veckorna de kollade på, sen läste jag en sommarkurs nu också så jag har ju läst 44 veckor och då ska jag klara 75% av poängen på sommarkursen, men även om jag skulle kugga den skulle jag fortfarande ha tillräckligt med poäng så det löste sig.
2011-07-22, 15:32
Medlem
Mantzels avatar
När får man pengarna, är det samma månad som man börjar på universitetet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in