2012-06-28, 14:37
  #17161
Medlem
Hej,

Det högre bidraget--
Jag är 20 år och ska börja studera på absolut heltid på Komvux nu i Juli, detta för att komplettera mitt ej fullständiga gymnasiebetyg och just nu driver CSN något de kallar för en "tillfällig satsning på unga utan slutbetyg", vilket jag vill ta del av.
Jag anser mig fylla alla de krav som ställs för det högre bidraget förutom ett, som verkar motstridigt i sin beskrivelse, nämnligen kravet att vara inskriven på Jobbgarantin inom Arbetsförmedlingen. Varför bör man vara inskriven här då man på heltid studerar på komvux? Jag kommer ej ha tid till att aktivt söka jobb eller jobba samtidigt som jag ägnar mig åt mina studier.

Min fråga är, vem är det högre bidraget ämnat till egentligen? Det kan ej vara till mig, då jag ska studera.
Har jag kanske fått Jobbgaratins innebörd om bakfoten?
2012-06-28, 15:54
  #17162
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawra
Hej,

Det högre bidraget--
Jag är 20 år och ska börja studera på absolut heltid på Komvux nu i Juli, detta för att komplettera mitt ej fullständiga gymnasiebetyg och just nu driver CSN något de kallar för en "tillfällig satsning på unga utan slutbetyg", vilket jag vill ta del av.
Jag anser mig fylla alla de krav som ställs för det högre bidraget förutom ett, som verkar motstridigt i sin beskrivelse, nämnligen kravet att vara inskriven på Jobbgarantin inom Arbetsförmedlingen. Varför bör man vara inskriven här då man på heltid studerar på komvux? Jag kommer ej ha tid till att aktivt söka jobb eller jobba samtidigt som jag ägnar mig åt mina studier.

Min fråga är, vem är det högre bidraget ämnat till egentligen? Det kan ej vara till mig, då jag ska studera.
Har jag kanske fått Jobbgaratins innebörd om bakfoten?
Det är en del av jobbgarantin. Den är att du ska få jobb, och denna satsning på studier är för att göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden.
2012-06-28, 16:05
  #17163
Medlem
Har en fråga, vet inte hur jag ska börja.

Jag har studerat tidigare och klarat poängen, började studera nu i höstas igen men hann inte klart med en enda kurs.. Samtliga var halvklara, lite mer än så. Först fick jag problem med min bostad och hamnade i världens ångestsituation där jag inte kunde slutföra studierna pga platsbrist.

När detta ordnat sig så omkom min absolut bäste vän i en olycka, detta för några få veckor sedan. Jag har världens ångest över detta, och att jag skulle hinna klart var en omöjlighet.

Tror ni att de kan ha överseende med detta? Jag har redan sökt vidare kurser till hösten och är antagen.. Men är väldigt orolig att jag inte får studiestöd, då ryker lägenheten osv.

Världen är väl inte rättvis såklart, men hur kan man göra annars?

Tacksam för svar..
2012-06-28, 17:22
  #17164
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
Har en fråga, vet inte hur jag ska börja.

Jag har studerat tidigare och klarat poängen, började studera nu i höstas igen men hann inte klart med en enda kurs.. Samtliga var halvklara, lite mer än så. Först fick jag problem med min bostad och hamnade i världens ångestsituation där jag inte kunde slutföra studierna pga platsbrist.

När detta ordnat sig så omkom min absolut bäste vän i en olycka, detta för några få veckor sedan. Jag har världens ångest över detta, och att jag skulle hinna klart var en omöjlighet.

Tror ni att de kan ha överseende med detta? Jag har redan sökt vidare kurser till hösten och är antagen.. Men är väldigt orolig att jag inte får studiestöd, då ryker lägenheten osv.

Världen är väl inte rättvis såklart, men hur kan man göra annars?

Tacksam för svar..
Din enda chans till studiemedel är att du ansöker och säger att du har synnerliga skäl. Detta ska du bevisa genom läkarintyg om att du varit dålig, varför detta påverkade dina studier, och att det inte kommer påverka dina kommande studier. Har du inget läkarintyg så... Well, då ser det mörkt ut. Man får tänka som när det gäller jobbet. Dyker du bara inte upp och inte gör det du ska så blir det jobbiga konsekvenser. Man måste sjukskriva sig.
2012-06-28, 23:06
  #17165
Medlem
Ekonomiska frågor kring högskolan

Härnäst börjar man i högskolan där man nu själv finansierar för böcker, mat, busskort mm. Lås oss säga jag börjar 25 augusti, kommer jag få något studiebidrag slutet av den månaden så jag har pengarna till busskortet och allt det jag behöver?

Och vad händer fall man börjar i början av september?

En edit fråga, delas studiebidraget ut imorgon till dem som tog studenten i slutet av maj månad?
2012-06-28, 23:15
  #17166
Medlem
Karl Svampens avatar
Jag har för mig att man får CSN för de veckorna du börjar tidigare, men de betalas ut nästa månad, September. Inte 100% på detta. Bäst är att spara ihop lite pengar så du har en buffert till du börjar.

Sen är det ju skillnad på vad du tänker börja läsa.
2012-06-28, 23:39
  #17167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Din enda chans till studiemedel är att du ansöker och säger att du har synnerliga skäl. Detta ska du bevisa genom läkarintyg om att du varit dålig, varför detta påverkade dina studier, och att det inte kommer påverka dina kommande studier. Har du inget läkarintyg så... Well, då ser det mörkt ut. Man får tänka som när det gäller jobbet. Dyker du bara inte upp och inte gör det du ska så blir det jobbiga konsekvenser. Man måste sjukskriva sig.

Tack för svaret! Får försöka lösa detta på något sätt.
2012-06-28, 23:50
  #17168
Medlem
Hur bör jag tänka kring det här med courtage?

Jag har tänkt mig någon strategi likt lundaluppen ungefär, dvs. köpa "bra" bolag, gärna med utdelning och behålla länge. Horisonten ligger där någonstans kring 10-20-70 år.

Jag är student och försöker lägga undan regelbundet och har ett litet kapital. Hade jag köpt fonder (förutom avanza zero) hade ju avgifterna ätit upp en del. Om jag nu, som jag planerar, skaffar ett ISK. Bör jag ligga sömnlös över ett courtage på kring 100 pix. Det blir väl en engångsavgiften om jag trycker på papprena länge, vid första utdelningsvåren bör jag i bästa fall redan ligga plusminusnoll eller lite plus...

Alltså; är det någon idé att skaffa ett ISK redan nu, och få ner skatten lite (30% är fanimej mycket ändå). Eller ska jag harva på med minikontot...?
2012-06-29, 00:05
  #17169
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DPRK
Hur bör jag tänka kring det här med courtage?

Jag har tänkt mig någon strategi likt lundaluppen ungefär, dvs. köpa "bra" bolag, gärna med utdelning och behålla länge. Horisonten ligger där någonstans kring 10-20-70 år.

Jag är student och försöker lägga undan regelbundet och har ett litet kapital. Hade jag köpt fonder (förutom avanza zero) hade ju avgifterna ätit upp en del. Om jag nu, som jag planerar, skaffar ett ISK. Bör jag ligga sömnlös över ett courtage på kring 100 pix. Det blir väl en engångsavgiften om jag trycker på papprena länge, vid första utdelningsvåren bör jag i bästa fall redan ligga plusminusnoll eller lite plus...

Alltså; är det någon idé att skaffa ett ISK redan nu, och få ner skatten lite (30% är fanimej mycket ändå). Eller ska jag harva på med minikontot...?

Ett courtage på 100 kronor kan ju vara överkomligt om du köper för en tillräckligt stor summa. Jag har som tumregel att iaf inte betala mer än 1% i courtage, men helst vill jag att det skall vara mycket mindre än så. Under tiden som jag samlar på mig mer kapital lägger jag undan pengarna i en korträntefond.

Sedan håller jag med dig om att om man tänker behålla aktien länge så spelar en initialt hög kostnad mindre roll.
2012-06-29, 00:31
  #17170
Medlem
Första studiemedlet brukar komma någon vecka efter att du registrerats på kursen och skickat in din studieförsäkran.

Brukar finnas med en utbetalningsplan för terminen i meddelandet man får från csn när man beviljas studiemedel.
2012-06-29, 00:36
  #17171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Ett courtage på 100 kronor kan ju vara överkomligt om du köper för en tillräckligt stor summa. Jag har som tumregel att iaf inte betala mer än 1% i courtage, men helst vill jag att det skall vara mycket mindre än så. Under tiden som jag samlar på mig mer kapital lägger jag undan pengarna i en korträntefond.

Sedan håller jag med dig om att om man tänker behålla aktien länge så spelar en initialt hög kostnad mindre roll.

Hmm, jag skulle kunna sträcka mig till 1-2 %. I takt med att konto och månadsinkomst växer kan jag unna mig att köpa för större summor förhoppningsvis. Men som sagt, jag satsar på utdelningar och långsiktighet.
2012-06-29, 00:52
  #17172
Medlem
LikeAGloves avatar
Någon som vet hur det funkar med studiebidrag om man samtidigt driver företag. Låt oss säga att jag driver företag vid sidan om studierna men aldrig plockar ut någon lön, kan man fortfarande få studiebidrag då? På hemsidan hittar jag nämligen två motsägelsefulla svar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in