2013-08-24, 21:11
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Jag behöver en siffra.
100kr för en paprika, 3000kr för ett kilo kött (de kostar massa olja att skörda spannmål som korna äter m.m.)

Äter inte mat ofta, det är slöseri. Man ska återanvända maten.
Citera
2013-08-24, 21:28
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupper
Snacka om kul liv

Varför endast 100 spänn i månaden?

hehehe, ja. Att äta var inte höjdpunken på dagen och gick ner ganska mycke i vikt.

Men jag var ung och tyckte livet handlade om att festa och knulla. Gick även på aktivitets stöd eller var det nu heter.
Så bade inte i stålars, så alla kronor man lyckades spara in var lite mer festande.
Citera
2013-08-25, 09:11
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-kontot
Nej den är för billig med tanke på att den är inte är förnybar. Den borde kosta massa mer.

Vad menar du med förnybar?
Du omvandlar jo energin till en annan energi
Citera
2013-08-25, 09:25
Medlem
Jag fick en stor chock när jag kom till London och skulle handla mat till en grillfest för 6-7 personer. Allt var så jäkla billigt att jag nästan grät när jag tänkte på våra svenska matpriser. Köttfärs kostade t.ex. 20:-/kg. Vi fick fyra proppfulla matkassar för en femhundring. Då ingick även lite alkohol (bl.a. Kopparbergs Päroncider).

Ja, de har inte lika hög skatt på livsmedel. Dessutom större inkomstklyftor. Men ändå - 70:- till 80:-/kg för nötfärs ÄR ett högt pris.
Citera
2013-08-25, 09:47
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avkyld
Jag fick en stor chock när jag kom till London och skulle handla mat till en grillfest för 6-7 personer. Allt var så jäkla billigt att jag nästan grät när jag tänkte på våra svenska matpriser. Köttfärs kostade t.ex. 20:-/kg. Vi fick fyra proppfulla matkassar för en femhundring. Då ingick även lite alkohol (bl.a. Kopparbergs Päroncider).

Ja, de har inte lika hög skatt på livsmedel. Dessutom större inkomstklyftor. Men ändå - 70:- till 80:-/kg för nötfärs ÄR ett högt pris.

Genmanipulerade?
Citera
2013-08-25, 11:08
Medlem
Enydrions avatar
Sverige är väl ett av få länder i europa där det lönar sig att baka sitt bröd själv , så det är väl så att de tar mycket mer betalt för mat i sverige än vad de skulle behöva...
Citera
2013-08-25, 12:58
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Sverige är väl ett av få länder i europa där det lönar sig att baka sitt bröd själv , så det är väl så att de tar mycket mer betalt för mat i sverige än vad de skulle behöva...

Klart! Alla vill ha 120kr i timmen då kostar det
Elen+hyran+försäkring+annat
Citera
2013-08-25, 13:28
Medlem
exquisitelys avatar
Oftast brukar det gnällas över att kött och frukt/grönskar är dyrt. Men köper man tex säsongsprodukter, tar sig tid att studera affärernas reklamblad, handlar på torg etc så kan det bli billigare. Vissa köttyper så som fläskkött eller vissa styckdelar som tex högrev är så klart billigare än fina biffar.Eller att man gör sig besväret att åka utanför stan till nån Willys eller liknande. En hel del torra basvaror finns billigt på ÖB. Sen gäller det också att studera kilopriserna och kolla vilken vara som ger mest för pengarna. Sylten med 30% hallon eller den med 50% hallon?
Citera
2013-08-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Alla pratar hela tiden om att mat är dyrt. Jag tycker mat är billigt. Med tanke på vad man får så är det väldigt mycket för pengarna. Det som är hemligheten är att folk har en tendens att trycka i sig för mycket mat. Så länge man håller sig till sunda matransoner så är mat billigt. På vilket sätt är det dyrt med en burk sill för 15 kr?

Är mat dyrt eller billigt? Motivera erat svar i sann darwiniansk anda.

nu har jag ej läst hela tråden, men jag håller med dig i att mat är billigt.
det jag tror gör att folk tycker det är dyrt med mat är deras överkonsumtion av mat.

1. det handlas dubbelt så ofta som det behövs. (t.ex saltet är slut och när dom ändå är i affären så passar dom på att handla det och det och det osv.
2. det handlas en massa läsk och godis och annat onyttigt som ej behövs men som folk vräker i sig mer och mer.
3. folk har tendens att laga för mycket mat och sen när dom har ätit så kastas resterna istället för att läggas i matlådor och frysas in.
Citera
2013-08-25, 19:41
Medlem
Handlade mat idag för 200 kr. Kommer att räcka för hela veckan. 2 kilo blandfärs bland annat.
Citera
2013-08-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Oftast brukar det gnällas över att kött och frukt/grönskar är dyrt. Men köper man tex säsongsprodukter, tar sig tid att studera affärernas reklamblad, handlar på torg etc så kan det bli billigare. Vissa köttyper så som fläskkött eller vissa styckdelar som tex högrev är så klart billigare än fina biffar.Eller att man gör sig besväret att åka utanför stan till nån Willys eller liknande. En hel del torra basvaror finns billigt på ÖB. Sen gäller det också att studera kilopriserna och kolla vilken vara som ger mest för pengarna. Sylten med 30% hallon eller den med 50% hallon?

Frukt och grönt är pinsamt svindyrt i sverige jämfört med övriga europa. Hade några utlänningar på besök under en konferens här och kunde inte fatta hur vi kunde betala 15 kr för en paprika tex. det fick de ett kg MINST för. De bara skrattade när vi gick igenom dessa diskar i butiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Handlade mat idag för 200 kr. Kommer att räcka för hela veckan. 2 kilo blandfärs bland annat.

jo lätt att äta billigt om man äter äckligt.

Mat är överlag dyrt i sverige, det kan man ju ganska lätt se bara genom att kika på en årsredovisning för valfri ICA butik. De gör mångmiljonvinster varje år enbart pga ockerpriser på sina varor. Som sagt att handla i tex UK är ju helt galet billigt.
Citera
2013-08-26, 11:09
Medlem
Koka egen ärtsoppa: ~1.80/portion
Soppa på vita bönor och makaroner: ~2.10/portion
Vanligt enkelt bondbröd på vatten olja mjöl och torrjäst: strax under 2.50kr/limpa

Visst, det är inte hela kostcirkeln men en bra bas får den extremsnåle. Knappt något arbete alls bakom heller med tanke på att det är långkok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in