• 1
  • 2
2013-08-24, 01:09
Medlem
Ilimitados avatar
Alla pratar hela tiden om att mat är dyrt. Jag tycker mat är billigt. Med tanke på vad man får så är det väldigt mycket för pengarna. Det som är hemligheten är att folk har en tendens att trycka i sig för mycket mat. Så länge man håller sig till sunda matransoner så är mat billigt. På vilket sätt är det dyrt med en burk sill för 15 kr?

Är mat dyrt eller billigt? Motivera erat svar i sann darwiniansk anda.
Citera
2013-08-24, 01:13
Medlem
klybans avatar
Om man tycker sig klara på begränsad föda, så kan mat vara väldigt billigt.
Vi andra somv ill ha lite variation, så blir mat dyrare.
Att mat blir dyrare är inte samma som det är för dyrt.
Citera
2013-08-24, 01:15
Medlem
Mellanbarnets avatar
Allt är relativt. Hur mycket man har i inkomst, var man handlar, vad man tillagar etc..
Köper man ett kilo köttbullar färdiglaggade och 10 packet nudlar, så har man 10 middagar för ca 80kr.
Citera
2013-08-24, 01:23
Medlem
1000kr i månaden är inga som helst problem att klara av att äta sig mätt på som killa en hel månad. Nej mat är ganska billigt. 30 kronor om dagen är ändå ganska mycket. Ja, man får undvika restaurangen. Du kan dock utan problem äta ganska mycket kött. Man ska dock hålla sig borta från lättvarianter vilket är rena skiten.
Citera
2013-08-24, 02:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Alla pratar hela tiden om att mat är dyrt. Jag tycker mat är billigt. Med tanke på vad man får så är det väldigt mycket för pengarna. Det som är hemligheten är att folk har en tendens att trycka i sig för mycket mat. Så länge man håller sig till sunda matransoner så är mat billigt. På vilket sätt är det dyrt med en burk sill för 15 kr?

Är mat dyrt eller billigt? Motivera erat svar i sann darwiniansk anda.

Jag håller med dig! Svensk mat är väl inte så enormt dyrt? Nu har jag ingen aning om hur mat kostar i andra länder. Det enda jag vet är att snabbmat är billigt i USA, vilket orsakat fetmaepidemin där.

Ta kålpudding som exempel. Det är hyffsat gott och är billig och bra mat. Eller lasange. Ställ in en ugnsform och har du mat för 4-5 stycken. Kostnaden är väl drygt 10 kronor per portion.
Senast redigerad av x13 2013-08-24 kl. 02:41.
Citera
2013-08-24, 02:33
Medlem
Lobengulas avatar
Intressant ämne med många vinklar och väl värt att diskutera.

Ja, mat är billigt i Sverige, inget snack om den saken. Men samtidigt så ska man fundera över vilken slags mat man då får som är billig. Det är mat som inte alla gånger är så nyttig. Besprutade grönsaker, ägg från hönors koncentrationsläger, kött från koncentrationsläger, fisk från förorenade vatten. Margarin som är en äcklig oljeprodukt jämfört med ett rent smör.

Om man handlar ekologiska produkter (färre tillsatser) och smör i stället för margarin, ja då är det inte så billigt längre.
Citera
2013-08-24, 02:41
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Intressant ämne med många vinklar och väl värt att diskutera.

Ja, mat är billigt i Sverige, inget snack om den saken. Men samtidigt så ska man fundera över vilken slags mat man då får som är billig. Det är mat som inte alla gånger är så nyttig. Besprutade grönsaker, ägg från hönors koncentrationsläger, kött från koncentrationsläger, fisk från förorenade vatten. Margarin som är en äcklig oljeprodukt jämfört med ett rent smör.

Om man handlar ekologiska produkter (färre tillsatser) och smör i stället för margarin, ja då är det inte så billigt längre.
Det är väl inte riktigt sant, om vi ser till priserna om kring oss i Europa.
Var väl inte så himla längesedan i en undersökning att vi låg typ 10% över(?!?) en antal länder i EU.

En sak som jag tycker är rätt lustigt.
Att de som säger att de inte har råd med mat, köper dessa halv/hel fabrikat.
Som jag personligen har svårt att se som billigare(rent generellt då, givetvis är en del av dom sjukt billiga).
Som även har en del att fundera på hur nyttiga de är.
Citera
2013-08-24, 07:51
Medlem
dePauls avatar
Europeiskt konsumentprisindex för privathushåll 2011:

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/sta...7%3D100%29.png

Det är bara Norge, Danmark och Schweiz som har högre matpriser än vi.

~Paul~

PS Helt klart har priserna stigit under de 10 åren som indexet följts.
Senast redigerad av dePaul 2013-08-24 kl. 07:53.
Citera
2013-08-24, 08:13
Medlem
Jag tycker inte mat är dyrt om man ser hur många procent människor idag avsätter till mat jämfört med tidigare.
Citera
2013-08-24, 08:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver-Shield
Jag tycker inte mat är dyrt om man ser hur många procent människor idag avsätter till mat jämfört med tidigare.
Jämför du mat överlag eller mat inom inrikes gränser?

~Paul~
Citera
2013-08-24, 08:33
Medlem
morkfromorks avatar
Helt klart, råvarorna är relativt sett mycket billiga.

Det som är dyrt är halvfabrikat, taco-tillbehör mm. Folk skulle lära sig att göra själv istället för att köpa felix köttfärssås på burk.
Citera
2013-08-24, 08:50
Medlem
kostymnisses avatar
Mat är väl knappast dyrt om vi snackar vardagsmat, jag har dessutom svårt för märkeshysteri etc när det kommer till mat.
Nu har jag förvisso en ekonomi som tillåter att jag kan köpa de dyrare märkena om jag så önskar men jag tvivlar på att folk i allmänhet i ett blindtest skulle känna någon skillnad och rangordna det dyrare märket som godare i jämförelse med t.ex Eldorado eller Ica Basic.

Sedan finns det givetvis andra aspekter som gör det motiverat att köpa dyrare märken (djurhållning, miljö, arbetsmiljö etc) men just smakmässigt är det ytterst få produkter som folk skulle känna någon större skillnad på. Det handlar mer om tillagning.

Sedan är min känsla att folk som gnäller på att mat är dyrt är sådana som sedan gladeligen lägger pengar på "skit" och sedan gnäller i slutet av månaden när pengarna tryter om hur dyrt mat är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in