Citat:
Ursprungligen postat av
ikaros2008
Nu är det ju så att animaliskt fett ur hälsosynpunkt inte är farligt. Så för den sakens skull finns ingen anledning att undvika feta produkter. Tvärtom så har mättat fett en bra påverkan på hälsan.
Dessutom får maten en betydlugt godare smak med fettinnehåll. Men du är väl en sådan som fortfarande steker mat i flytande margarin och kör med lätta på brödet....då börjar vi snacka hälsofara.
Farligt beror ju på hur man ser det. Innehåller det fler kalorier innebär det att jag lättare överäter och därmed blir överviktig, hur farlig denna övervikten är beror ju på. Jag personligen försöker hålla mig i bra form och är därför noga med vad jag äter, inte bara att bli mätt.
Nja jag steker i smör ibland när jag känner för det men mest i olivolja, dock beronde på vad jag steker så blir det inget alls ibland. Bröd håller jag mig också ifrån överlag då det innehåller mycket socker och är väldigt energirikt kontra mättnaden det ger.
Det är väl lite som så i Sverige att vill du bli mätt, då kan du handla billigt. Vill du ha mat som är bra och nyttig och välsmakande så kostar det däremot lite mer och blir i längden ganska dyrt. Förhoppningsvis får man igen det om 30 år