2013-08-26, 11:15
Medlem
ZIPPOZIPPOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Handlade mat idag för 200 kr. Kommer att räcka för hela veckan. 2 kilo blandfärs bland annat.
Var bor du????? Där jag bor är det dyrt som fan! sänk matpriserna NU!
Citera
2013-08-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83

jo lätt att äta billigt om man äter äckligt.

Mat är överlag dyrt i sverige, det kan man ju ganska lätt se bara genom att kika på en årsredovisning för valfri ICA butik. De gör mångmiljonvinster varje år enbart pga ockerpriser på sina varor. Som sagt att handla i tex UK är ju helt galet billigt.

Går väl att göra mycket gott med blandfärs? Både hamburgare, köttfärssås, köttbullar, Köttfärslimpa, ja u name it. Om det blir äckligt är nog starkt beroende på vem som är kocken. Med tanke på hur mycket vi tjänar i Sverige så tycker jag inte att maten är speciellt dyr. Grönsaker och sådant är ju inte så dyrt. Broccoli är ju hyfsat billig. Där får man det mesta som man behöver.
Citera
2013-08-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZIPPOZIPPO
Var bor du????? Där jag bor är det dyrt som fan! sänk matpriserna NU!

Göteborg. Handlade på Willys.
Citera
2013-08-26, 12:28
Medlem
Citat:
Går väl att göra mycket gott med blandfärs? Både hamburgare, köttfärssås, köttbullar, Köttfärslimpa, ja u name it. Om det blir äckligt är nog starkt beroende på vem som är kocken. Med tanke på hur mycket vi tjänar i Sverige så tycker jag inte att maten är speciellt dyr. Grönsaker och sådant är ju inte så dyrt. Broccoli är ju hyfsat billig. Där får man det mesta som man behöver.

jo man kan göra mycket med färs men tyvärr är ju blandfärs inte särskilt gott jämfört med nötfärs. Sen att det innehåller mer fett och överlag är av sämre kvalitet bidrar ju också till att jag klassar det som icke ätbart
Citera
2013-08-26, 12:38
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
jo man kan göra mycket med färs men tyvärr är ju blandfärs inte särskilt gott jämfört med nötfärs. Sen att det innehåller mer fett och överlag är av sämre kvalitet bidrar ju också till att jag klassar det som icke ätbart

Nu är det ju så att animaliskt fett ur hälsosynpunkt inte är farligt. Så för den sakens skull finns ingen anledning att undvika feta produkter. Tvärtom så har mättat fett en bra påverkan på hälsan.

Dessutom får maten en betydlugt godare smak med fettinnehåll. Men du är väl en sådan som fortfarande steker mat i flytande margarin och kör med lätta på brödet....då börjar vi snacka hälsofara.
Citera
2013-08-26, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Nu är det ju så att animaliskt fett ur hälsosynpunkt inte är farligt. Så för den sakens skull finns ingen anledning att undvika feta produkter. Tvärtom så har mättat fett en bra påverkan på hälsan.

Dessutom får maten en betydlugt godare smak med fettinnehåll. Men du är väl en sådan som fortfarande steker mat i flytande margarin och kör med lätta på brödet....då börjar vi snacka hälsofara.

Farligt beror ju på hur man ser det. Innehåller det fler kalorier innebär det att jag lättare överäter och därmed blir överviktig, hur farlig denna övervikten är beror ju på. Jag personligen försöker hålla mig i bra form och är därför noga med vad jag äter, inte bara att bli mätt.

Nja jag steker i smör ibland när jag känner för det men mest i olivolja, dock beronde på vad jag steker så blir det inget alls ibland. Bröd håller jag mig också ifrån överlag då det innehåller mycket socker och är väldigt energirikt kontra mättnaden det ger.

Det är väl lite som så i Sverige att vill du bli mätt, då kan du handla billigt. Vill du ha mat som är bra och nyttig och välsmakande så kostar det däremot lite mer och blir i längden ganska dyrt. Förhoppningsvis får man igen det om 30 år
Citera
2013-08-26, 12:49
Medlem
Citat:

Ähh. Tycker själv att blandfärs är lite mer saftigare. Ja lite fetare men det är ju inte något direkt problem. Men jag gillar också nötfärs bäst. Dock blir det ju lite dyrare. Men nu ska jag ju bli student igen så jag får bli lite snålare.
Citera
2013-08-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ähh. Tycker själv att blandfärs är lite mer saftigare. Ja lite fetare men det är ju inte något direkt problem. Men jag gillar också nötfärs bäst. Dock blir det ju lite dyrare. Men nu ska jag ju bli student igen så jag får bli lite snålare.

Då håller jag med om att det kan vara ett gångbart alternativ. Man måste ju trots allt rätta sig efter sin ekonomi
Citera
2013-08-26, 13:01
Medlem
Citat:
Farligt beror ju på hur man ser det. Innehåller det fler kalorier innebär det att jag lättare överäter och därmed blir överviktig, hur farlig denna övervikten är beror ju på. Jag personligen försöker hålla mig i bra form och är därför noga med vad jag äter, inte bara att bli mätt.

Nja jag steker i smör ibland när jag känner för det men mest i olivolja, dock beronde på vad jag steker så blir det inget alls ibland. Bröd håller jag mig också ifrån överlag då det innehåller mycket socker och är väldigt energirikt kontra mättnaden det ger.

Det är väl lite som så i Sverige att vill du bli mätt, då kan du handla billigt. Vill du ha mat som är bra och nyttig och välsmakande så kostar det däremot lite mer och blir i längden ganska dyrt. Förhoppningsvis får man igen det om 30 år

Vet inte om jag håller med riktigt. Så länge man vet vad man stoppar i sig så är det inget problem. Jag är både vältränad och har en hyfsad kondis(50 minuter på milen). Vet man hur mycket man kan äta så överäter man ju inte. har man inga gränser i ätandet så finns det ju mening med att gå över till fettsnåla matvanor. Själv pendlar jag mellan 66-68kg på mina 170cm. Angående välsmakande så beror det ju helt på hur du tillagar det. Det går att få oxfilé segt som gummi också.

Jag har inga problem med att trycka i mig 2 stycken 250grams hamburgare på en måltid om det är så men det funkar ju inte att alltid göra det.
Citera
2013-08-27, 12:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Vilket av fläskfärs, blandfärs och nötfärs som är godast tillhör inte topic i tråden.

Att påstå att "äta äckligt är detsamma som att äta billigt" är lika korkat som att påstå att billiga bilar är skit.
Citera
2013-08-27, 16:26
Medlem
Det är bara åka till ica maxi eller willys och bunkra upp för veckan. Det är det mest ekonomiska
Citera
2013-08-30, 10:28
Medlem
Roxanas avatar
Billig mat behöver absolut inte vara synonymt med att leva på nudlar och filmjölk. Men det kräver viss hjärnverksamhet. Att ha fantasi och förmåga att kunna laga mat bortom korv och makaroner. Att tex sätta en matbudget, göra inköpslistor, veckomatsedel, storkok etc. Att inte köpa på sig för mycket som sen får kastas. Man måste inte köpa bara för att man får många till ett mycket förmånligt pris. Att ha matlådor och kanske nån variant av mellanmål/snacks med sig till jobbet för att på så vis undvika dyra uteluncher, trötta Konsumsallader eller dyra Pressbyråbesök på väg hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in