2013-08-24, 19:51
Medlem
Muppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
Levde på 100kr i månaden nått år.

Såg ut så här varje månad:

Jättepåse makaroner(ca:2dl varje dag)
En flaska ketchup
Ett paket margarin
Och ett paket multivitamin

Snacka om kul liv

Varför endast 100 spänn i månaden?
Citera
2013-08-24, 20:04
Medlem
Astrofaess avatar
Jag tror åtminstone att dagens medelsvensson lägger en mindre andel av sin månadslön på mat än han gjorde på 1970-talet. Idag kan en vanlig knegare käka lax till lunch på vilken vardag som helst, så var det inte förr. Vi har färre handelshinder och saknar man samvete kan man köpa färsk oxfilé från Sydamerika för en spottstyver.
Citera
2013-08-24, 20:18
Medlem
ADHD-kontots avatar
Jag gick och kollade när jag läste tråden och mat kan vara både billigt och dyrt. På konsum (där jag kollade) så fanns det saker för 2kr och saker för 200kr och jag tror att det är undervärderat efter som oljan vi använder oss av för att göra allt detta inte är förnybar och vi betalar alltså inte fullt pris för den. Hade vi tagit det priset och lagt till på maten så hade det säkert blivit 10 gånger så dyrt!

Mat är billigt men fel pris! Ska va dyrt tycker jag!
Citera
2013-08-24, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astrofaes
Vi har färre handelshinder och saknar man samvete kan man köpa färsk oxfilé från Sydamerika för en spottstyver.

Samvete?
Citera
2013-08-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-kontot
Jag gick och kollade när jag läste tråden och mat kan vara både billigt och dyrt. På konsum (där jag kollade) så fanns det saker för 2kr och saker för 200kr och jag tror att det är undervärderat efter som oljan vi använder oss av för att göra allt detta inte är förnybar och vi betalar alltså inte fullt pris för den. Hade vi tagit det priset och lagt till på maten så hade det säkert blivit 10 gånger så dyrt!

Mat är billigt men fel pris! Ska va dyrt tycker jag!

Oljan är snarare för dyr tack vare Opec kartellen. För att inte tala om hur sönderbeskattad bensinen är.
Citera
2013-08-24, 20:44
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Oljan är snarare för dyr tack vare Opec kartellen. För att inte tala om hur sönderbeskattad bensinen är.
Nej den är för billig med tanke på att den är inte är förnybar. Den borde kosta massa mer.
Citera
2013-08-24, 20:52
Medlem
Citat:
Nej den är för billig med tanke på att den är inte är förnybar. Den borde kosta massa mer.

Vad grundar du den kostnadsanalysen på?

Det finns idag mängder med olja efter hand som det blir en bristvara så kommer priset att gå upp. Det kallas för utbud och efterfrågan.
Citera
2013-08-24, 20:58
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Vad grundar du den kostnadsanalysen på?

Det finns idag mängder med olja efter hand som det blir en bristvara så kommer priset att gå upp. Det kallas för utbud och efterfrågan.
Jag pratar inte om slipsnisse-bankman-priser. Men det riktiga priset. För det betalar vi ju inte. Det tar ju en miljard år att göra olja men ändå så betalar vi bara för kostnaden att suga upp oljan ur marken och köra den hit. de är för billigt! dyrare olja åt folket!
Citera
2013-08-24, 21:00
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om slipsnisse-bankman-priser. Men det riktiga priset. För det betalar vi ju inte. Det tar ju en miljard år att göra olja men ändå så betalar vi bara för kostnaden att suga upp oljan ur marken och köra den hit. de är för billigt! dyrare olja åt folket!

Hur mycket kostar proccesen att göra ny olja då som tar miljarder år?
Citera
2013-08-24, 21:02
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Hur mycket kostar proccesen att göra ny olja då som tar miljarder år?
Tid är pengar.
Citera
2013-08-24, 21:03
Bannlyst
Jag spenderar alldeles för mycket på mat varje månad, runt 10.000;- och jag trivs.
Min fru är inte i extas direkt av det.
Citera
2013-08-24, 21:08
Medlem
Citat:
Tid är pengar.

Jag behöver en siffra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto