Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Med anledning av ovan post som nämner Sea Org mm så väljer jag att ställa en fråga till.
Personligen när jag kikar runt på nätet uppfattar jag Sea Org som en organisation liknande ett kloster. Dit man söker sig om man helt och fullt vill tjäna sin religion.
Jag ser detta med att barn och föräldrar till stor del skilts från varandra när de bott där som att de varit första generationen av vad som ska bli ett "renodlat" kloster. Alltså har man barnen med, men tanken är att man precis som nunnor och munkar inte ska ha massa köttsliga förbindelser eller barn. Man servar ett higher purpose.
Jag vill gärna hänvisa till något som Ron har skrivit, och som en person som gör anspråk på att vilja vara med i Sea Org i allra högsta grad borde känna till att detta tillhör några utav grunderna i Rons filosofi:
Ur Dianetics: The Modern Science of Mental Health:
Citat:
A society which suppresses sex as evil and which is so aberrated that any member of it
will attempt an abortion is a society which is dooming itself to ever-rising insanity.
Citat:
Anyone attempting an abortion is committing an act against the whole society and the future; any judge or doctor recommending an abortion should be instantly deprived of position and practice, whatever his „reason.“
Ur Science of survival:
(Tonnivåerna 4.0 till 3.0 innebär att personen är en tillgång för samhället och som vän, 2.5 innebär att personen är ok som vän, men till väldigt lite nytta för samhället, och tonnivåerna 2.0-0.1 innebär att personen är en belastning både för samhället och som vän)
Citat:
P - Sexual Behaviour
--------------------
4.0 - Sexual interest high but often sublimated to creative thought.
3,5 - High interest in opposite sex. Constancy.
3,0 - Interest in procreation.
2,5 - Disinterest in procreation.
2,0 - Disgust at sex; revulsion.
1,5 - Rape. Sex as punishment.
1,1 - Promiscuity, perversion, sadism, irregular practices.
0,5 - Impotency, anxiety, possible efforts to reproduces.
0,1 - No effort to procreate.
Attitude toward children
-----------------------
4.0 - Intense interest in children.
3,5 - Love of children.
3,0 - Interest in children.
2,5 - Vague tolerance of children.
2,0 - Nagging of and nervousness about children.
1,5 - Brutal treatment of chldren.
1,1 - Use of children for sadistic purposes.
0,5 - Anxiety about children.
0,1 - No effort to procreate.
Command over Environment
--------------------------
4.0 - High self mastery.
Aggressive toward environ.
Dislikes to control people.
High reasoning, volatile emotions.
3,5 - Reasons well.
Good control.
Accepts ownership.
Emotion free.
Liberal.
3,0 - Controls bodily functions.
Reasons well.
Free emotion still inhibited.
Allows rights to others.
Democratic.
2,5 - In control of function and some reasoning powers.
Does not desire much ownership.
2,0 - Antagonistic and destructive to self, others and environ.
Desires command in order to injure.
1,5 - Smashes or destroys others or environ.
Failing this, may destroy self. Fascistic.
1,1 - No control of reason or emotions, but apparent organic control.
Uses sly means of controlling others, especially hypnotism.
Communistic.
0,5 - Barest functional control of self only.
0,1 - No command of self, others, environ. Suicide
Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Vi lever i ett modernt samhälle där, om man nu har sex kan bli med barn. Lösningen på denna förseelse är abort. Hade du varit nunna i ett kristet kloster hade ju ju inte ens fått vara kvar, inom scientologin verkar det dock vara något som kan förlåtas? Utåt sett så tvingas de till abort, men det kanske har varit mer diskussioner i stil med "Du kan inte vara kvar i Sea Org om du har barn förstår du väl. Nu får du välja hur du ska göra?"
Jag har inga förstahands-upplevelser kring detta, men det framstår för mig som att de förekommande påtryckningarna ofta är hårdare än vad du föreslår.
Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
När man läser om de som hoppat av så säger de ofta att de är besvikna för de lovades så mycket på Sea Org, en del i min fråga är: Vad är det de lovats?
Jag vet inte exakt vad de har lovats på senare tid, men en gång i tiden så hade faktiskt Sea Org-medlemmar hög lön, och även om de sannolikt inte har utlovats detta på senare tid så har de förmodligen blivit lovade att de grundläggande materiella behoven skall bli tillgodasedda i så pass stor utsträckning att de inte skall behöva ägna någon större personlig uppmärksamhet åt detta (så att de alltså skall kunna ha näring och övriga kroppsbehov fullt tillgodosedda för att kunna ägna full uppmärksamhet åt de religiösa plikterna)
Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Jag kan ju själv tycka att om man ska hänge sej såpass till en religion att man flyttar till deras huvudkvarter gör man det för att ödmjukt tjäna, inte få vad? Lyx, gratis leverne utan motprestation?
Ur "HCO POLICY LETTER OF 10 SEPTEMBER 1982 - EXCHANGE, ORG INCOME AND STAFF PAY":
Citat:
"We can isolate four conditions of exchange.
1. First consider a group which takes in money but does not deliver anything in exchange. This
is called rip-off. It is the "exchange" condition of robbers, tax men, governments and other criminal
elements.
2. Second is the condition of partial exchange. The group takes in orders or money for goods
and then delivers part of it or a corrupted version of what was ordered. This is called short-changing or "running into debt" in that more and more is owed, in service or goods by the group.
3. The third condition is the exchange known, legally and in business practice, as 'Tair
exchange." One takes in orders and money and delivers exactly what has been ordered. Most
successful businesses and activities work on the basis of "fair exchange."
4. The fourth condition of exchange is not common but could be called exchange in
abundance. Here one does not give two for one or free service but gives something more valuable than money was received for. Example: The group has diamonds for sale; an average diamond is ordered; the group delivers a blue-white diamond above average. Also it delivers it promptly and with courtesy."
En Sea Org-medlem går förmodligen in med avsikt att bidraga på utbytesnivå 3 eller 4, och har förmodligen fått sig något lovat tillbaka som motprestation, men utbytet inom Church of Scientology verkar i dagsläget i allmänhet vanligtvis ligga på utbytesnivå 2, och i fallet Sea Org så ligger det förmodligen väldigt nära 1. (I de fall där inte utbytet sker i pengar, så får man istället betrakta utfört arbete som det som man ger i utbyte.)
Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Det finns många historier om våld mellan de vuxna, men ingen om att man skulle örfila eller ge smisk till barn. Våldet mellan de vuxna kan ju bero på nån slags sammanblandning av disciplin och "förvrängd" bild hur man behandlar varandra inom en organisation med militärliknande omständigheter, stress hos ledaren, en scientologisk metod vi utomstående ej hajar där slag eller hårda ord är samma sak,eller rakt av galenskap.
Jag känner personligen till ett fall där en f.d. Sea Org-medlem örfilat sina två barn som disciplinåtgärd för att de stökade till i hemmet. Detta skedde efter att personen hade lämnat Sea Org, och personen hade dessutom under ganska lång tid efteråt en bild utav att Scientologin går ut på att man skall gå runt och ge order åt sin omgivning tills den gör som man själv vill (vilket är ganska långt ifrån vad jag själv uppfattar att Scientologin går ut på).
Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Så min fråga: Vad är det folk tror sig blivit lovade om de går med i Sea Org?
Det varierar förmodligen ifrån person till person. En gör det förmodligen utav en slags plikt som bottnar i att personen upplever sig ha varit med i denna organisation i ett tidigare liv, och att de väljer att återfödas som scientologer och gå med i Sea Org i återkommande inkarnationer ända tills dess att organisationens mål har uppnåtts, och även om inte varje enskild deltagare nödvändigtvis har detta perspektiv, så framstår tjänstgöring i Sea Org förmodligen ändå som en utav de mest hedervärda kallelserna inom Scientologi-kyrkans verksamhet, där "många är kallade, men få blir utvalda".