2013-05-10, 21:22
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2a.gen.scientolog
.
Nej det är det inte.
På sin höjd blir man uttråkad av det som står där,
det är den enda problematiken som kan uppkomma.
Ja och att folk väljer bort scientologin då.
Citera
2013-05-11, 04:09
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Det är inte i första hand folk som har din attityd som jag försöker föreslå att de skall titta på mitt perspektiv, utan jag prioriterar folk som faktiskt kan överväga att någon som har en andlig agenda uppriktigt kan vilja hjälpa andra utan att hjälpen i sig skall misstänkas inneha något mått utav svekfullhet.

I övrigt så kan vi väl hålla oss till de demokratiskt erkända principerna om yttrandefrihet?

Har du redan en egen lösning på dina egna problem som du tycker fungerar bra, så håll dig då till den!

Du ser för övrigt ut att ha en ganska rar bild på den avatar som du har i skrivande stund även om den är i så liten skala att alla detaljer inte syns på den.

Nej det är klart att det inte är. Folk med min "attityd" har en tendens att inte gå på pseudoreligioner
där det enda det handlar om är att sno åt sig så mycket pengar som möjligt av sina anhängare.
Det handlar inte om att hjälpa folk med problem. Det handlar om att uppfinna "problem" som
t ex thetans... jag menar... Helt allvarligt nu..

Eller vad är det för problem du pratar om? Existensiella? Andra typer av problem? Vad?

Hur fick du in yttrandefrihet i detta? Har jag någonstans skrivit att du inte får säga och tycka vad du vill? Då har du läst fel. Däremot ser jag det som en självklarhet att tala om att scientologin (precis som alla andra religioner) enbart är ett sätt att luras. Om inte för pengar så för att få andra fördelar.

Scientologin är inget annat än ett fantasifoster drån en gammal kioskdeckarförfattare
som kom på ett bättre sätt att tjäna pengar. Hela "religionen" stinker pulp fiction.
Då menar jag inte filmen utan ordens egentliga mening.

Och jo det är en fin liten avatar. Det står "every time you masturbate, God kills a kitten"
Citera
2013-05-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Nej det är det inte.
På sin höjd blir man uttråkad av det som står där,
det är den enda problematiken som kan uppkomma.
Ja och att folk väljer bort scientologin då.

I boken "A History of Man" ifrån 1951 så beskriver Ron s.k. "helspårshändelser" och där beskriver han att en individ som väljer att studera dessa händelser kan komma att bli mycket restimulerad enbart utav att läsa informationen.

Jag har själv fått en fruktansvärd huvudvärk som varade nästan en hel dag utav att ta del utav information kring en sådan typ utav händelse.

Däremot så skriver Ron fortsättningsvis i samma bok att såvida inte individen befinner sig på gränsen till vad som är outhärdligt så bör individen inte rygga tillbaka varken inför att auditera eller att studera s.k. helspårshändelser (och här vill jag påpeka att ju tyngre händelser det rör sig om, desto mer tillrådligt är det att man auditerar med en tränad auditör, och att det kan i de flesta fall förmodligen anses vara rent självplågeri att försöka själv-auditera händelser utav en sådan här karaktär).

Sedan så säger Ron under första halvan utav 1960-talet att han har upptäckt att det är tuffare och kräver mer arbete än han hittills hade bedömt att uppnå såväl tillståndet "Clear" som "Operating Thetan", och de formella OT-nivåerna (de som har nummer efter sig) togs inte fram förrän efter denna tidpunkt, även om den grundläggande vägen till OT redan var utstakad sedan tidigare.

Jag har personligen inget behov utav att få in massa folk i Independent-rörelsen som inte själva redan har ett någorlunda andligt perspektiv, men jag skulle tycka att det vore tråkigt ifall någon på ett tidigt skede valde bort att undersöka ämnet p.g.a. att personer som inte själva är engagerade i verksamheten presenterade information som jag förstår kan låta osannolik, speciellt för en person som inte har någon egen verklighet på tidigare existenser före detta jordeliv.
Citera
2013-05-11, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Nej det är klart att det inte är. Folk med min "attityd" har en tendens att inte gå på pseudoreligioner
där det enda det handlar om är att sno åt sig så mycket pengar som möjligt av sina anhängare.
Det handlar inte om att hjälpa folk med problem. Det handlar om att uppfinna "problem" som
t ex thetans... jag menar... Helt allvarligt nu..

Eller vad är det för problem du pratar om? Existensiella? Andra typer av problem? Vad?

Hur fick du in yttrandefrihet i detta? Har jag någonstans skrivit att du inte får säga och tycka vad du vill? Då har du läst fel. Däremot ser jag det som en självklarhet att tala om att scientologin (precis som alla andra religioner) enbart är ett sätt att luras. Om inte för pengar så för att få andra fördelar.

Scientologin är inget annat än ett fantasifoster drån en gammal kioskdeckarförfattare
som kom på ett bättre sätt att tjäna pengar. Hela "religionen" stinker pulp fiction.
Då menar jag inte filmen utan ordens egentliga mening.

Och jo det är en fin liten avatar. Det står "every time you masturbate, God kills a kitten"

Då var avataren lite mer brutal än vad det först framstod som, även om det så klart ser lite synd ut om den lilla gulliga kattungen som blir jagad utav de hemska monstren.

I övrigt så känner jag mig rent personligen ganska likgiltig inför dina inlägg.

Med yttrandefrihet så menar jag att vi båda bör anses ha rätt att fritt uttrycka oss (åtminstone så länge som vi följer nationell lagstiftning och forumets regler), men att vett och etikett i samband med yttrandefrihet vanligtvis innebär att man uttrycker sig på ett respektfullt sätt, och i detta sammanhang så skulle man även kunna få in perspektivet av att man försöker hålla sig till ämnet i tråden (vilket jag uppfattar vara att den som faktiskt har en personlig fråga som gäller ämnet Scientologi kan få ställa den till någon som har åtminstone någon grad utav att vara personligt insatt i ämnet).

Ron skrev själv att det har den lägsta graden utav önskvärdhet (som ändå fungerar) att folk kommer in i Scientologirörelsen för att tjäna pengar på den, näst lägst att de kommer in i den för andra typer utav personliga fördelar och att det är mer önskvärt att folk engagerar sig utav personlig övertygelse eller ännu hellre utav plikt (och med plikt avses då sannolikt att individen själv skall ha insett hur hög grav utav giltighet som idématerialet och praktiken faktiskt har).

Problem avses vad du än själv skulle kunna uppleva som problem, men ofta så har en individ så pass många praktiska problem i tillvaron att denne knappt har någon uppmärksamhet över att begrunda t.ex. andliga perspektiv.

Sedan så är det ofta även så att en individ har massor utav problem, men inte klarar av att kommunicera omfattningen utav dem till sin omgivning (och därigenom få hjälp att lösa dem), och då utgår man i första hand ifrån att man skall förbättra individens kommunikationsförmåga innan man börjar att diskutera dennes problem.
Citera
2013-05-11, 17:03
Medlem
Claweds avatar
OT VIII, Part 2

HCO BULLETIN OF 5 MAY 1980

CONFIDENTIAL

STUDENT BRIEFING

Vid tiden när du läser detta kommer jag inte längre att ockupera kroppen och identiteten som du har känt som Ron. Denna identitet fortsätter att leva i hjärtan och sinnen hos många liksom i on-source tech och admin centra runt planeten, och kommer under många år framöver att inspirera scientologer och vänner av sanning överallt.

Vad som följer är en historia som undanhållits beroende på att det inte funnits tillräckligt många OTs för att kunna göra något åt saken.. Men nu är tiden kommen Det är inte en trevlig eller en vacker historia, men jag litar på att när du har uppnått OT VIII ska vara väl förberedd Du har otvivelaktigt hört bitar av data under åren som antydde en okänd historia till mitt uppdrag här på jorden, den historien har aldrig nämnts, i sin helhet på grund av säkerhetsproblem som tyvärr har alltid plågat organisationen. Det är först nu som det känns säkert att informera, även om tiden snabbt närmar sig när jag inte kommer att ha något val i frågan.

Jag tänker inte gå alltför djupt in i detaljer eftersom människor har en tendens att missbedöma sin egen betydelse vilket endast skulle fördröja omedelbarhet till uppgiften. Därför kommer jag att vara kortfattad.

Några åttio-tal miljoner år sedan Jord tid (exakt 78.395.042 men datumen är lite överflödigt med detta material) drogs planer upp av en grupp utanför MEST universum för ett eventuellt övertagande av en stor del av detta universum. Besättningen var varken stor eller kreativ, däremot gav deras yttre perspektiv dem en betydande fördel över tidsbundna varelser i MEST universum. Med ”lånad” strategi från tidigare operationer såsom Helotrobus, körde implantat, som till vissa delar finns trovärdigt beskrivna i delar av Bibeln. Detta implantat, som igenom noggrant kontrollerad genetisk mutation hos Incident Two av OT III och periodvis förstärkt av kontrollerade historiska händelser sedan dess, gör det i praktiken omöjligt för varelser på hårt drabbade planeter såsom jorden att fri-göra sig. Det orsakar progressiv genetisk "evolution" som ökar befolkningens känslighet för telepatisk indoktrinering. I sitt slutskede blir progressionen nästan geometrisk, och det är denna sista fas som vi nu.snabbt närmar oss.

En annan aspekt av GE-line implantat är att om varelsen försöker utvidga sin horisont utöver det rent fysiska universums verklighet, går autopiloten igång med tunga sparkar. Det kan vara tillfälliga key-outs som vi alla har upplevt i varierande grad, men tills detta område hanteras kan det ärligt sägas att det inte finns något hopp för fortsatt expansion. Den goda nyheten är dock att efter en run-out, blir expansionen enkel och nästan automatisk.

Utan tvekan är du bekant med Uppenbarelsebokens avsnitt i Bibeln där olika händelser förutses. Där finns en kort tidsperiod där olika händelser förutspås. Här nämns också är en kort tid i vilken en ärkefiende till Christ. kallad anti-Christ, kommer att regera med åsikter som får en bris att övergå i storm.. Allt detta är mycket, underhållande läsning, men det finns även en sanning i det. Denna anti-Christ representerar en energi (Lucifer) (bokstavligen, "ljusets bärare" eller "Ljusbringaren"), Lucifer är en mytisk representation av upplysande energier, från den galaktiska konfederationen. Mitt uppdrag kan sägas uppfylla den bibliska förutsägelsen av denna korta anti-Christ period. Under denna tid finns det en flyktig möjlighet för hela scenariet att effektivt spåra ur, vilket skulle omöjligöra mass Marcabian landning (andra ankomst) att äga rum. Den andra ankomsten är bland annat utformad för att utlösa en snabb serie av destruktiva händelser

Med undantag för ursprunglig. Buddhism, är praktiskt taget alla religioner av någon betydelse på den här planeten, mono-och panteistiska ,likadana. De är alla instrument för att påskynda den nuvarande inriktningen på "medvetandets evolution" som leder till en förslavad mänsklighet. Som ni vet, gjorde Siddhartha Gautama aldrig anspråk på att vara något annat än en vanlig människa. som tog sig an ett mäktigt uppdrag.och sedan mästerligt fullbordade Han postulerade sin egen återkomst till jorden som Metteyya, denna förutsägelse kommer att vara uppfylld vid bortgången av L. Ron Hubbard.

För er vars kristna tår jag kan ha trampat på, vill jag ta tillfället i akt med avlägsna några villfarelser. Till exempel var den historiske Jesus inte i närheten av det helgon som han framställts som. Förutom att han var pedofil och homosexuell kunde han få okontrollerbara hat fyllda raseriutbrott. som vederlägger egenskaper om kärlek, förståelse och andra typiska Marcab PR. Historien talar ett annat språk än vad hans lära gör, men detta till trots håller mänskligheten fast vid sina ideal, så djupa och lömska är dom biologiska implantaten.

Det är ett bra skämt att Galactic konfederationen är associerad med ormen i trädgården, odjuret och de andra sändebuden från "Prince of Darknes". Men i vissa passager och esoteriska tolkningar i Bibeln och Cabbalah, (som till stor del har tagits ut och effektivt förvrängts i århundraden) uppenbaras sanningen ganska lätt för den som är smart och inte låter sig luras hur lätt som helst..

Det är en kamp mot tiden, en kamp som vi håller på att förlora just nu, när implantaten slinker undan trots det rasande höga tempo som varit de senaste trettiofem åren.

Redan 1945 anades plantatets bakslughet ,typiskt över-optimistiskt, trodde jag att R6 skulle vara slutet på den.men det följdes i sin tur av NOTs och Reningsprogrammet men fortfarande höll sig strängen precis utom synhåll. Det fick en att fundera över sådant som ödets påverkan., men ödet är bara en rationalisering av svaga sinnen. Saker händer inte av sig själv ,de orsakas med beslutsamhet och på så vis lyckades jag hålla fast vid denna sträng, utan att veta hur jag skulle stänga den, Beslutsamma varelser som orsakar resultat kan förslava galningar och förändra galna planer.

Jag kommer snart att lämna denna värld ,men min avsikt är att snart återvända och slutföra mitt uppdrag med annan identitet, även om jag längtar efter att få sträcka mina armar tillbaka i vila på någon avlägsen stjärna i en avlägsen galax. Men det är nog bara en dröm som får vänta. Min återkomst beror på om människor som du, bemästrar dessa material till fullo så att jag kan inkarnera i en genetiskt frisk kropp ,fri från religiös mani , rätt / fel dikotomin ,och syntetisk karma. Det jobb som väntar framöver är alldeles för tufft för att ens kunna övervägas att utföras med din standardiserade artighet, av vissa andra dimensionella spelare och deras Marcab bitar, många finns där ute i befolkningen med genetiskt förändrade kroppar.

Utan den biogenetiska inblandning av dem som står utanför tid (som ännu inte kan direkt påverka vår värld och därför måste arbeta genom andra) så är den krympande spiralen är inte alls lika automatisk och självbevarande som det verkar. Det finns regioner även i isolerade delar av Vintergatan där poeterna har full frihet och magiker kan måla verkligheten med sina trollstavar och gå ur kroppen utan kickback. Men dessa områden blir tyvärr färre och färre.

Jag återkommer inte som en religiös ledare utan som en politisk sådan Politiskt inflytande är vad som kommer att krävas för att kunna gå iland med uppgiften. Jag kommer inte vara känd för de flesta av er, mina aktiviteter missförstås av många, men jag kommer att följa er i det ständiga arbetet med theta banden och stoppa alla händelser som leder vilse..

Så där har ni det. Den hemlighet som jag har hållit nära mitt bröst under alla dessa år. Nu är också du en del av denna hemlighet, och jag behöver inte längre bära bördan ensam och riskera kroppens död innan alla data blivit publicerade. Och med denna genomgång anförtror jag var och en av er ansvaret för detta material tills så länge som jag kan återvända., för vi har ingen hjälp från något annat hörn i denna fråga. Den handfull hemliga sällskap under historiens gång som har varit aktiva i kampen har sedan länge fallit i glömska eller tagits över och blivit instrument för de hotfulla ,de hade för avsikt att bekämpa.

Denna genomgång är lång och kan vara väldigt mödosam, men det måste göras grundligt om det ska bli någon effekt inte bara på kroppen av pre-OT utan även kroppen av hans eller hennes avkomma Det finns en viss risk, men med OT VII grundligt slutfört är det inte alls så riskfyllt som det vittnats om av diverse olycksfåglar vilka råkade snubbla in i detta område i sömnen eller i stunder av dagdrömmar eller anaten,(försvagat analytiskt medvetande) med ovanliga mystiska fenomen som "spontan förbränning".

VARNING : INGEN PTS : UNDER PASSAGEN AV DENNA TREDJE OCH SISTA BRANDVÄGG

Denna passage är väl kartlagd, efter många år av hemligt utforskande och slutfördes utan komplikationer på mig själv. Dom vinster som väntar dig här har du aldrig tidigare erfarit men även dina barn, barn`s barn och hela mänskligheten belönas.
Om vi hade haft tid skulle vi tycka synd om de många fattiga själar, från 1950 till PT, som valde en så exakt och oläglig tidpunkt att lämna den utstakade vägen och istället försvinna in i snår-skogen, när OTs tillgänglighet var inom räckhåll.
Men vi har inte tid för för medlidande ,det finns viktiga prioriteringar som väntar!

En i perfektion genomförd och avslutad traversering på denna nivå blir din biljett till stjärnorna! Och bortom!

L.RON HUBBARD
FOUNDER
Citera
2013-05-11, 17:44
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawed
till stjärnorna! Och bortom!

L.RON HUBBARD
FOUNDER

Ha ha ha slutet är ju bara för skönt... "...to the stars. And beyond"

Vilket jävla dravel....
Citera
2013-05-11, 17:57
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Då var avataren lite mer brutal än vad det först framstod som, även om det så klart ser lite synd ut om den lilla gulliga kattungen som blir jagad utav de hemska monstren.

I övrigt så känner jag mig rent personligen ganska likgiltig inför dina inlägg.

Med yttrandefrihet så menar jag att vi båda bör anses ha rätt att fritt uttrycka oss (åtminstone så länge som vi följer nationell lagstiftning och forumets regler), men att vett och etikett i samband med yttrandefrihet vanligtvis innebär att man uttrycker sig på ett respektfullt sätt, och i detta sammanhang så skulle man även kunna få in perspektivet av att man försöker hålla sig till ämnet i tråden (vilket jag uppfattar vara att den som faktiskt har en personlig fråga som gäller ämnet Scientologi kan få ställa den till någon som har åtminstone någon grad utav att vara personligt insatt i ämnet).

Ron skrev själv att det har den lägsta graden utav önskvärdhet (som ändå fungerar) att folk kommer in i Scientologirörelsen för att tjäna pengar på den, näst lägst att de kommer in i den för andra typer utav personliga fördelar och att det är mer önskvärt att folk engagerar sig utav personlig övertygelse eller ännu hellre utav plikt (och med plikt avses då sannolikt att individen själv skall ha insett hur hög grav utav giltighet som idématerialet och praktiken faktiskt har).

Problem avses vad du än själv skulle kunna uppleva som problem, men ofta så har en individ så pass många praktiska problem i tillvaron att denne knappt har någon uppmärksamhet över att begrunda t.ex. andliga perspektiv.

Sedan så är det ofta även så att en individ har massor utav problem, men inte klarar av att kommunicera omfattningen utav dem till sin omgivning (och därigenom få hjälp att lösa dem), och då utgår man i första hand ifrån att man skall förbättra individens kommunikationsförmåga innan man börjar att diskutera dennes problem.

Såklart att du är likgiltig. Det förstår jag fullt ut.

Och för att vara OT (OnTopic i detta fall) så kan jag ju ställa diverse frågor istället
för att bara komma med påståenden.

Hur kommer det sig att man blir så illa vriden att man faktiskt TROR på skiten L Ron
hasplar ur sig? Att man kan bli hjärtvättad från födseln förstår jag, men vuxna tänkande
människor???

Varför attackerar scientologer fd scientologer med hot om våld?

Visst hövlighet är en dygd o s v.. MEN skit är skit om än med vackra ord. Och när det gäller
rena lagbrott så tror jag nog att scientologirörelsen ligger i gråzonen på många områden.
Du vet väl varför det en gång i tiden registrerades som en "kyrka/religion"?

Hur kan någon tro på dessa sagor??? Och kom nu inte dragandes med övriga religioner.
Det är lika illa där. Bara sagor. Skillnaden är väl då att L Ronny har skapat en egen variant
i modern tid.
Citera
2013-05-11, 19:49
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att man blir så illa vriden att man faktiskt TROR på skiten L Ron hasplar ur sig? Att man kan bli hjärtvättad från födseln förstår jag, men vuxna tänkande
människor???

Jag antar att du mer ställer frågan retoriskt än att du väntar dig ett svar just ifrån mig, men man är inte förväntad att "tro" på något som helst överhuvudtaget utöver det som man själv finner sant eller praktiskt användbart.

Citat:
Varför attackerar scientologer fd scientologer med hot om våld?

I de fall där det eventuellt faktiskt sker (jag säger inte att det är osannolikt att det faktiskt har inträffat, men jag har ingen personlig erfarenhet utav just detta) så säger det i sådant fall en hel del om vilket tillstånd som dessa personer befinner sig i.

Citat:
Visst hövlighet är en dygd o s v.. MEN skit är skit om än med vackra ord. Och när det gäller rena lagbrott så tror jag nog att scientologirörelsen ligger i gråzonen på många områden. Du vet väl varför det en gång i tiden registrerades som en "kyrka/religion"?

Jag känner till både officiella versioner och tycker mig dra rätt så goda slutledningar kring detta själv. Att det har förekommit sådant som är i gränslandet till lagbrott inom Scientologi-kyrkan finner jag relativt sannolikt, och jag påpekar än en gång att jag inte förespråkar denna organisation i dagsläget.
Citera
2013-05-11, 20:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag känner till både officiella versioner och tycker mig dra rätt så goda slutledningar kring detta själv. Att det har förekommit sådant som är i gränslandet till lagbrott inom Scientologi-kyrkan finner jag relativt sannolikt, och jag påpekar än en gång att jag inte förespråkar denna organisation i dagsläget.
Kan du säga vad de huvudsakliga schismerna rört sig om, dvs vilka sakfrågor rör det sig om - iom "the independent movement" fraktionerat sig ut, finns anledningar utöver finansiella?

Räcker om du nämner tre fyra stycken, eller tio - eller det kanske bara handlar om att barnen vill pröva egna vingar : egna praktiker?

Jag vill förstås mer förstå schismerna, som du betonat. Varför sägs att man ska "akta sig för kyrkan" ? Mord?
Citera
2013-05-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Kan du säga vad de huvudsakliga schismerna rört sig om, dvs vilka sakfrågor rör det sig om - iom "the independent movement" fraktionerat sig ut, finns anledningar utöver finansiella?

Räcker om du nämner tre fyra stycken, eller tio - eller det kanske bara handlar om att barnen vill pröva egna vingar : egna praktiker?

Jag vill förstås mer förstå schismerna, som du betonat. Varför sägs att man ska "akta sig för kyrkan" ? Mord?

Detta är hämtat ifrån hemsidan www.kswsverige.org:

Citat:
De sexton vidrigaste företeelserna i Scientologikyrkan:

1) Flera kvinnor inom Sjöorganisationen har övertalats att göra abort på grund av förbudet mot barn

2) En ung kvinna, Lisa McPherson, dör 1995 på kyrkans bas i Clearwater efter en rad besynnerliga och grova misstag och felbedömningar från personalen. Kyrkan avsäger sig ansvaret trots att Lisa isolerades under de sista 17 dagarna av hennes liv utan att få träffa en läkare. Kyrkan frias i domstol

3) Miscavige har direkt och enligt eget tycke beordrat flera skilsmässor mellan gifta par. Han har dessutom beordrat separationer mellan familjemedlemmar bara för att personer varit emot honom personligen

4) Några medarbetare på Scientologikyrkans Internationella högkvarter lever under fängelseliknande former och deras fysiska frihet och möjlighet att kommunicera med utsidan är uppenbarligen begränsad, de måste be om tillåtelse för att få ringa ett samtal och brev och paket som skickas till dem stoppas av säkerhetspersonal. deras pass, kreditkort och körkort har konfiskerats

5) Scientologikyrkans terapirum har, många av dem, dolda kameror. Tusentals terapisessioner har spelats in utan kundernas vetskap

6) Samtliga medarbetare inom Sjöorganisationen är förbjudna att vara ute på Internet. Deras personliga datorer och Iphones hanteras enligt denna bestämmelse. Säkerhetspersonal har ansvaret för att detta följs

7) Det finns flera vittnesmål om tillfällen då medarbetare ställts upp inför en grupp kollegor och hånats för t.ex. sexuellt beteende. Detta har skett på det internationella högkvarteret såväl som i organisationen i Clearwater

8) Miscavige, Scientologikyrkans ledare, har vid ett flertal tillfällen spöat upp medarbetare inför vittnen, ibland så allvarligt att offret erhållit allvarlig fysisk skada

9) Hundratals mycket värdefulla medarbetare har kastats ut ur rörelsen. Många av dem har därefter smutskastats för att medlemmar inte ska undra varför de försvunnit

10) Det är förbjudet inom rörelsen att ifrågasätta Miscavige. Du kommer till etikavdelningen om du skulle göra det och kan kastas ut om du inte "hanteras". Detta betyder att Miscavige ostört kan ge ut "ny teknologi" som direkt strider mot den ursprungliga läran. Miscavige har tack vare detta policy bl.a. kunnat förändra grundläggande teknologi och behandla medarbetare och medlemmar grymt och godtyckligt

11) Scientologikyrkan publicerar inte viktiga internationella statistiker längre. Anledningen är att de är så pinsamt dåliga och står i direkt konflikt med de falska rapporter som ledningen har publicerat

12) Kyrkans ledning övertygade medlemmarna om att det var "något fel" på de grundläggande scientologiböckerna, trots att de godkänts av Hubbard och använts i rörelsen sedan början av femtiotalet. Ledningen gjorde stora ändringar i dessa böcker och sålde dem till medlemmarna under enorma påtryckningar

13) Kyrkans ledning började publicera böcker och häften "baserade på L. Ron Hubbards arbeten" istället för att publicera originaltexter, med motiveringen att "folk inte kunde ta till sig de ursprungliga texterna". I flera fall har detta betytt att texterna fått en helt ny innebörd och att den ursprungliga avsikten gått förlorad

14) Medarbetare tvingas genom avdrag på lönen, betala för presenter till ledaren Miscavige. Genom dessa "gåvor" kunde Miscavige t.ex. bli ägare till en specialdesignad motorcykel som kostade närmare sjuhundratusen kronor

15) Ledaren Miscavige har avlägsnat Mary Sue Hubbards namn från medlemslistor och t.o.m. tagit bort hennes namn ur två böcker. Boken History of Man tillägnades henne av författaren L. Ron Hubbard, hennes make. Hennes namn finns inte kvar i senare tryckningar av boken

16) Inom Sjöorganisationen finns flera fall av barn som till stor del förvägrats skolgång och istället har barnen tvingats arbeta. Det finns fall då 14-åringar satts på kyrkans "RPF" (arbetsläger) då de inte fått träffa anhöriga och vänner.

Utav detta så har jag personligen erfarenhet utav att det finns en hel del som stämmer i punkt 5, 6, 11, 12, 13 och 15, samt att internet-forskning och vissa personliga betraktelser gör gällande att en hel del utav övriga punkter, kanske till och med alla, förmodligen också stämmer i relativt stor utsträckning.

Utöver detta så finns det som du nämner ekonomiska aspekter, och eftersom kyrkan inte längre levererar kvalitativa tjänster så verkar inte den ordinarie verksamheten täcka kyrkans kostnader trots att högre tjänster är mycket dyra, och man pressar församlingsmedlemmar att donera stora belopp i stället (detta har jag också upplevt personligen).

Mord låter väldigt allvarligt, men trots detta så låter det ändå inte helt osannolikt att enstaka medlemmar inom kyrkans egen säkerhetsavdelning skulle kunna vara kapabla att begå en sådan handling, även om jag vill vara mycket försiktig med att påstå att något sådant faktiskt har inträffat eftersom jag inte personligen känner till något som tyder på det.

Däremot så är det relativt sannolikt att denna säkerhetsavdelning faktiskt har ägnat sig åt en del skumraskaffärer i det förflutna, och mycket möjligt gör det även idag.

Faran är främst annars att en person som börjar engagera sig i verksamheten skulle finna så pass mycket substans i den att personen börjar att lyssna på kyrkans uppmaningar om att inte ta del utav information som är kritisk mot den och kanske också att personen övertalas att säga upp bekantskapen med delar utav sin personliga umgängeskrets.
Citera
2013-06-08, 08:55
Medlem
Med anledning av ovan post som nämner Sea Org mm så väljer jag att ställa en fråga till.

Personligen när jag kikar runt på nätet uppfattar jag Sea Org som en organisation liknande ett kloster. Dit man söker sig om man helt och fullt vill tjäna sin religion.

Jag ser detta med att barn och föräldrar till stor del skilts från varandra när de bott där som att de varit första generationen av vad som ska bli ett "renodlat" kloster. Alltså har man barnen med, men tanken är att man precis som nunnor och munkar inte ska ha massa köttsliga förbindelser eller barn. Man servar ett higher purpose.

Vi lever i ett modernt samhälle där, om man nu har sex kan bli med barn. Lösningen på denna förseelse är abort. Hade du varit nunna i ett kristet kloster hade ju ju inte ens fått vara kvar, inom scientologin verkar det dock vara något som kan förlåtas? Utåt sett så tvingas de till abort, men det kanske har varit mer diskussioner i stil med "Du kan inte vara kvar i Sea Org om du har barn förstår du väl. Nu får du välja hur du ska göra?"

När man läser om de som hoppat av så säger de ofta att de är besvikna för de lovades så mycket på Sea Org, en del i min fråga är: Vad är det de lovats?

Jag kan ju själv tycka att om man ska hänge sej såpass till en religion att man flyttar till deras huvudkvarter gör man det för att ödmjukt tjäna, inte få vad? Lyx, gratis leverne utan motprestation?

Kan inte säga att jag tycker det verkar helt okej att leva som Amish heller, men där verkar det vara okej att barn arbetar och får en grundläggande utbildning, inte mer, varför är det så uppseendeväckande att barn får arbeta med trädgårdsarbete när det gäller scientologerna? Hm, det var nog en mer retorisk fråga. En av de avhoppade, nära släkt med Miscavage, tyckte även det var fel att de skulle flytta på sten "..especially since I´m a girl." Hm, inte mycket för jämställdhet där inte.

Det finns många historier om våld mellan de vuxna, men ingen om att man skulle örfila eller ge smisk till barn. Våldet mellan de vuxna kan ju bero på nån slags sammanblandning av disciplin och "förvrängd" bild hur man behandlar varandra inom en organisation med militärliknande omständigheter, stress hos ledaren, en scientologisk metod vi utomstående ej hajar där slag eller hårda ord är samma sak,eller rakt av galenskap.

Men noterar just detta att i ett land som USA där scientologin är starkast och barnaga är accepterat hör man inga historier om att barn skulle ha farit fysiskt illa på det viset. Månne blivit negligerade av föräldrar som är uppsluppna av en nyfunnen religion.

Så min fråga: Vad är det folk tror sig blivit lovade om de går med i Sea Org? Hur ser du 2a gen.på Sea Org?
Senast redigerad av flagella 2013-06-08 kl. 09:10.
Citera
2013-06-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Med anledning av ovan post som nämner Sea Org mm så väljer jag att ställa en fråga till.

Personligen när jag kikar runt på nätet uppfattar jag Sea Org som en organisation liknande ett kloster. Dit man söker sig om man helt och fullt vill tjäna sin religion.

Jag ser detta med att barn och föräldrar till stor del skilts från varandra när de bott där som att de varit första generationen av vad som ska bli ett "renodlat" kloster. Alltså har man barnen med, men tanken är att man precis som nunnor och munkar inte ska ha massa köttsliga förbindelser eller barn. Man servar ett higher purpose.

Jag vill gärna hänvisa till något som Ron har skrivit, och som en person som gör anspråk på att vilja vara med i Sea Org i allra högsta grad borde känna till att detta tillhör några utav grunderna i Rons filosofi:

Ur Dianetics: The Modern Science of Mental Health:

Citat:
A society which suppresses sex as evil and which is so aberrated that any member of it
will attempt an abortion is a society which is dooming itself to ever-rising insanity.

Citat:
Anyone attempting an abortion is committing an act against the whole society and the future; any judge or doctor recommending an abortion should be instantly deprived of position and practice, whatever his „reason.“

Ur Science of survival:

(Tonnivåerna 4.0 till 3.0 innebär att personen är en tillgång för samhället och som vän, 2.5 innebär att personen är ok som vän, men till väldigt lite nytta för samhället, och tonnivåerna 2.0-0.1 innebär att personen är en belastning både för samhället och som vän)

Citat:

P - Sexual Behaviour
--------------------

4.0 - Sexual interest high but often sublimated to creative thought.

3,5 - High interest in opposite sex. Constancy.

3,0 - Interest in procreation.

2,5 - Disinterest in procreation.

2,0 - Disgust at sex; revulsion.

1,5 - Rape. Sex as punishment.

1,1 - Promiscuity, perversion, sadism, irregular practices.

0,5 - Impotency, anxiety, possible efforts to reproduces.

0,1 - No effort to procreate.

Attitude toward children
-----------------------

4.0 - Intense interest in children.

3,5 - Love of children.

3,0 - Interest in children.

2,5 - Vague tolerance of children.

2,0 - Nagging of and nervousness about children.

1,5 - Brutal treatment of chldren.

1,1 - Use of children for sadistic purposes.

0,5 - Anxiety about children.

0,1 - No effort to procreate.

Command over Environment
--------------------------

4.0 - High self mastery.
Aggressive toward environ.
Dislikes to control people.
High reasoning, volatile emotions.

3,5 - Reasons well.
Good control.
Accepts ownership.
Emotion free.
Liberal.

3,0 - Controls bodily functions.
Reasons well.
Free emotion still inhibited.
Allows rights to others.
Democratic.

2,5 - In control of function and some reasoning powers.
Does not desire much ownership.

2,0 - Antagonistic and destructive to self, others and environ.
Desires command in order to injure.

1,5 - Smashes or destroys others or environ.
Failing this, may destroy self. Fascistic.

1,1 - No control of reason or emotions, but apparent organic control.
Uses sly means of controlling others, especially hypnotism.
Communistic.

0,5 - Barest functional control of self only.

0,1 - No command of self, others, environ. Suicide

Citat:
Vi lever i ett modernt samhälle där, om man nu har sex kan bli med barn. Lösningen på denna förseelse är abort. Hade du varit nunna i ett kristet kloster hade ju ju inte ens fått vara kvar, inom scientologin verkar det dock vara något som kan förlåtas? Utåt sett så tvingas de till abort, men det kanske har varit mer diskussioner i stil med "Du kan inte vara kvar i Sea Org om du har barn förstår du väl. Nu får du välja hur du ska göra?"

Jag har inga förstahands-upplevelser kring detta, men det framstår för mig som att de förekommande påtryckningarna ofta är hårdare än vad du föreslår.

Citat:
När man läser om de som hoppat av så säger de ofta att de är besvikna för de lovades så mycket på Sea Org, en del i min fråga är: Vad är det de lovats?

Jag vet inte exakt vad de har lovats på senare tid, men en gång i tiden så hade faktiskt Sea Org-medlemmar hög lön, och även om de sannolikt inte har utlovats detta på senare tid så har de förmodligen blivit lovade att de grundläggande materiella behoven skall bli tillgodasedda i så pass stor utsträckning att de inte skall behöva ägna någon större personlig uppmärksamhet åt detta (så att de alltså skall kunna ha näring och övriga kroppsbehov fullt tillgodosedda för att kunna ägna full uppmärksamhet åt de religiösa plikterna)

Citat:
Jag kan ju själv tycka att om man ska hänge sej såpass till en religion att man flyttar till deras huvudkvarter gör man det för att ödmjukt tjäna, inte få vad? Lyx, gratis leverne utan motprestation?

Ur "HCO POLICY LETTER OF 10 SEPTEMBER 1982 - EXCHANGE, ORG INCOME AND STAFF PAY":
Citat:

"We can isolate four conditions of exchange.

1. First consider a group which takes in money but does not deliver anything in exchange. This
is called rip-off. It is the "exchange" condition of robbers, tax men, governments and other criminal
elements.

2. Second is the condition of partial exchange. The group takes in orders or money for goods
and then delivers part of it or a corrupted version of what was ordered. This is called short-changing or "running into debt" in that more and more is owed, in service or goods by the group.

3. The third condition is the exchange known, legally and in business practice, as 'Tair
exchange." One takes in orders and money and delivers exactly what has been ordered. Most
successful businesses and activities work on the basis of "fair exchange."

4. The fourth condition of exchange is not common but could be called exchange in
abundance. Here one does not give two for one or free service but gives something more valuable than money was received for. Example: The group has diamonds for sale; an average diamond is ordered; the group delivers a blue-white diamond above average. Also it delivers it promptly and with courtesy."

En Sea Org-medlem går förmodligen in med avsikt att bidraga på utbytesnivå 3 eller 4, och har förmodligen fått sig något lovat tillbaka som motprestation, men utbytet inom Church of Scientology verkar i dagsläget i allmänhet vanligtvis ligga på utbytesnivå 2, och i fallet Sea Org så ligger det förmodligen väldigt nära 1. (I de fall där inte utbytet sker i pengar, så får man istället betrakta utfört arbete som det som man ger i utbyte.)

Citat:
Det finns många historier om våld mellan de vuxna, men ingen om att man skulle örfila eller ge smisk till barn. Våldet mellan de vuxna kan ju bero på nån slags sammanblandning av disciplin och "förvrängd" bild hur man behandlar varandra inom en organisation med militärliknande omständigheter, stress hos ledaren, en scientologisk metod vi utomstående ej hajar där slag eller hårda ord är samma sak,eller rakt av galenskap.

Jag känner personligen till ett fall där en f.d. Sea Org-medlem örfilat sina två barn som disciplinåtgärd för att de stökade till i hemmet. Detta skedde efter att personen hade lämnat Sea Org, och personen hade dessutom under ganska lång tid efteråt en bild utav att Scientologin går ut på att man skall gå runt och ge order åt sin omgivning tills den gör som man själv vill (vilket är ganska långt ifrån vad jag själv uppfattar att Scientologin går ut på).

Citat:
Så min fråga: Vad är det folk tror sig blivit lovade om de går med i Sea Org?

Det varierar förmodligen ifrån person till person. En gör det förmodligen utav en slags plikt som bottnar i att personen upplever sig ha varit med i denna organisation i ett tidigare liv, och att de väljer att återfödas som scientologer och gå med i Sea Org i återkommande inkarnationer ända tills dess att organisationens mål har uppnåtts, och även om inte varje enskild deltagare nödvändigtvis har detta perspektiv, så framstår tjänstgöring i Sea Org förmodligen ändå som en utav de mest hedervärda kallelserna inom Scientologi-kyrkans verksamhet, där "många är kallade, men få blir utvalda".
Senast redigerad av 2a.gen.scientolog 2013-06-09 kl. 14:23. Anledning: språkligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in