2020-11-15, 12:05
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Det finns dom som läger av med knark på egenhand, eller lagt av för att dom fått hjälp och stöd från annat håll!
Att dom fått hjälp av Narconon att sluta med knark bevisar således ingenting!
För att hävda att Narconon fungerar måste dom visa att deras program är effektivare, eller ger mer än vad man kan tänka sig att missbrukare behöver i form av hjälp och stöd för att ta sig ur knarket!
Jag tror inte Narconon har bättre resultat än vad normal hjälp och stöd kan ge!

Jag tror inte på Narconons behandling eller scientologin överhuvudtaget. Aktar mej noga för dem och deras olika sällskap. Man måste vara vaksam gör de talar aldrig om att de är scientologer. De tror tex att ADHD inte finns. Mm. De är emot psykiatrin de har sina ”egna metoder”

Här är ett boktips
Avhopparen : mina 20 år inom scientologin
Robert Dam
Citera
2020-11-15, 15:30
Medlem
Jag var med i Scientologikyrkan 1982 – 1989, men lämnade för jag insåg med tiden att jag levde i en fantasivärld, berusad av L. Ron Hubbards skrifter, och inte bara jag utan hela församlingen gjorde/gör det fortfarande!
Jag tror idag inte ett dugg på vare sig Scientologin eller Narconon eller något som har med Scientologins grundare L. Ron Hubbard att göra!
Jag har läst Robert Dams hemsida!
Jag har läst böcker och myndighetsrapporter sen 1997, så det är 23 år på internet!
Jag rekommenderar Bare-Faced Messiah 1987 av Russell Miller, han har följt L. Ron Hubbard från Vaggan, till Graven och dokumenterat hans liv och intervjuat Hubbards omgivning!
https://www.cs.cmu.edu/~dst/Library/Shelf/miller/

Russel Miller rundar av sin bok med 2 domar sommaren 1984, en i Superior Court of Los Angeles, och en i High Court of London där domstolarna fullständigt dömer ut kyrkan och dess grundare L. Ron Hubbard!
Kyrkan Svarade med några få meningar i sin Pledge To Mandkind; ”vi har blivit utsatta för häxprocesser i två länder av två domare som inte kan förnimma sanning!” Punkt slut, punkt slut!

Men jag tog mig besväret att läsa domarna. Den i Los Angeles är på ungefär 6 tusen sidor, men har läst ungefär hälften. Plus dess domslut! Den och andra dokument finns här på Kyrkans motpart Gerry Armstrongs hemsida!
http://www.gerryarmstrong.org/50grand/legal/index.html

Den i London läser man på någon timme, det är en vårdnadstvist där en kvinna med barn som hoppar av kyrkan efter att kyrkans Kaplan dömt till Manens fördel som var Scientolog, hon flyr till domstolen!
https://www.xenu.net/archive/audit/latey.html

Scientologikyrkans Pledge To Mankind!
http://www.digitaleditiononline.com/....php?id=158978
Citera
2020-11-18, 16:54
Medlem
Mark Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Bo Strandman och Leif Nordström var bara syndabockar enligt Rolf Sjögren år 1988 i Artikeln sidan 7!
Dom har en Firma som heter Detecta som kyrkan har anlitat vid ett flertal tillfällen efteråt!
Ett litet smakprov från Artikeln!

Expressen 1988
Tre dagar innan Expressens serie om scientologimaffian inleddes började detektiven Bo Strandman göra förfrågningar om Expressens reporter
https://docplayer.se/2824860-Och-val...juni-1988.html
Det Rolf menar är väl att hela Guardian Office (World Wide), alla dess lokalkontor och alla som jobbade där blev syndabockar...

https://www.xenu.net/archive/go/gohist.htm

I slutet av 1982 hade GO bantats ner rejält; de skötte nu endast de viktigaste av sina forna uppgifter, de som hade att göra med "underrättelse/spionage", "offensiv och defensiv PR" samt "juridiska frågor". Den GO-byrå som kallades "Social Coordination" och som bl.a. hade hand om Narconon blev mer extern och transformerades så småningom till ABLE, Association for Better Living and Education.

I Stockholm hade flera GO-medarbetare blivit omplacerade och innehade i slutet av 1982 höga befattningar i den vanliga orgen; bl.a. var kyrkans Commanding Officer/Executive Director och Flag Banking Officer samt cheferna för divisionerna 1 och 2 gamla GO-medarbetare. På högre ort hade det bestämts att GO skulle avvecklas och personalen "reformeras". Även de som hade blivit omplacerade och inte längre jobbade för GO blev skickade till "arbetsläger" i Köpenhamn i början av -83.

Rolf (som kallas "Mikael" i Expressen-artikeln från den 7 juni 1988) var en av dem som "överlevde" arbetslägret. Han blev postad som chef för Stockholmsavdelningen av det som skulle bli känt som "Office of Special Affairs"...

Drygt fyra år senare, 1987 hoppade han av Scientologikyrkan...

Här är en artikel i Nerikes Allehanda från 1991:

http://www.rolfpalmgren.se/whoami_defector.html

Mycket av det som hände inom scientologirörelsen på 1980-talet skulle kunna vara uppslag till en thriller!

http://smokyhole.org/cos/sweden-polive-raid1980.htm
Citera
2020-11-18, 18:07
Medlem
ZigXigCigs avatar
Scientologikyrkan - egna erfarenheter?

Lyssnar just nu på podcasten om journalisten som går undercover i scientologikyrkan i Stockholm, Slutna Sällskap. Blir sjukt nyfiken. Kollade upp dom på google och vissa reviews beskriver våld och att folk pressas på pengar.

Någon här som har egna erfarenheter med scientologi?
Citera
2020-11-18, 18:11
Bannlyst
Ingen aning men våld och utpressning låter ju roligare än vanliga kyrkan som är tämligen händelsefattig
Citera
2020-11-18, 18:18
Medlem
Ett klassiskt pyramidspel, ingenting annat.
Citera
2020-11-18, 18:31
Bannlyst
Tom Cruise swears by it
Citera
2020-11-18, 18:42
Medlem
Timoteuss avatar
Gjorde i ungdomen ett av deras tester, långt som ett ösregn och fullt av en massa frågor,några mer allmänna, andra mer långsäkta och med ett antal konstiga scenarier där man skulle välja bland några handlingsalternativ. Jag minns inte vad de gick ut på nu, bara att det inte alls var några tydliga svar där man kunde gissa vilket som skulle ge höga och låga poäng, om något skulle utvisa tex extraversion eller introversion etc., ja, ni vet sådär det kan vara i personlighetstester. Det här var mer i stil med: Du sitter på ett tåg och någon lägger upp en väska på hatthyllan ovanför dig. Vad gör dU? A, stiger av i Södertälje och köper en igelkott, b, viker ihop min överrock och går till restaurangvagnen C, tänker på barndomens sommarlov

Sedan fick jag se ett diagram och en graf som visade mina svar, framlagda av en klart nervig person med breda sorgkanter på naglarna. (konstigt, vilka detaljer som fastnar)Sedan visade de medelvärdet för alla tidigare deltagandes svar låg, då kunde man utläsa att jag låg en bra bit under det önskvärda. dvs, jag behövde gå på kurs!
Första kursen skulle kosta 500 kr, men det här var i början av 90-talet då en femhundring var lite för mycket pengar för en biljett till en visserligen lovande freakshow.

Jag frågade faktiskt om medelvärdet för "alla", hur det hade räknats ihop. Medlemmarna tog testet regelbundet, visade det sig, så mitt dåliga resultat var alltså inte jämfört med alla andra förstagångstestade, utan med miljoner resultat från personer i olika stadier av hjärntvätt vari de förstagångstestades siffror drunknade.

En annan gång gjorde jag en läsnig med deras maskiner, typ som en lögndetektor, där det går ut på att om man blir svettig i händerna antas man ljuga på frågor om ens innersta som de ställer. Det var utomlands någonstans, har glömt var nu, en kmis och jag gick in i vad jag tror var en nyss igenslagen butik som de hyrt för att ordna teststation på . Måste ha varit på något större stråk, har för mig att vi var ute på stan och skulle på en pub, men tittade in för lite dianetisk underhållning. Givetvis var vi psykiskt undermåliga, på vilket vi skålade ocgh sade: amen!
Citera
2020-11-18, 18:54
Medlem
En vanlig scientologimedlem blir snabbt fattig då alla kurser och allt material är så dyrt. Men om de lyckas värva en ny så får de en procentandel av det paket som den nye medlemmen köper.
Citera
2020-11-18, 19:39
Medlem
ZigXigCigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Gjorde i ungdomen ett av deras tester, långt som ett ösregn och fullt av en massa frågor,några mer allmänna, andra mer långsäkta och med ett antal konstiga scenarier där man skulle välja bland några handlingsalternativ. Jag minns inte vad de gick ut på nu, bara att det inte alls var några tydliga svar där man kunde gissa vilket som skulle ge höga och låga poäng, om något skulle utvisa tex extraversion eller introversion etc., ja, ni vet sådär det kan vara i personlighetstester. Det här var mer i stil med: Du sitter på ett tåg och någon lägger upp en väska på hatthyllan ovanför dig. Vad gör dU? A, stiger av i Södertälje och köper en igelkott, b, viker ihop min överrock och går till restaurangvagnen C, tänker på barndomens sommarlov

Sedan fick jag se ett diagram och en graf som visade mina svar, framlagda av en klart nervig person med breda sorgkanter på naglarna. (konstigt, vilka detaljer som fastnar)Sedan visade de medelvärdet för alla tidigare deltagandes svar låg, då kunde man utläsa att jag låg en bra bit under det önskvärda. dvs, jag behövde gå på kurs!
Första kursen skulle kosta 500 kr, men det här var i början av 90-talet då en femhundring var lite för mycket pengar för en biljett till en visserligen lovande freakshow.

Jag frågade faktiskt om medelvärdet för "alla", hur det hade räknats ihop. Medlemmarna tog testet regelbundet, visade det sig, så mitt dåliga resultat var alltså inte jämfört med alla andra förstagångstestade, utan med miljoner resultat från personer i olika stadier av hjärntvätt vari de förstagångstestades siffror drunknade.

En annan gång gjorde jag en läsnig med deras maskiner, typ som en lögndetektor, där det går ut på att om man blir svettig i händerna antas man ljuga på frågor om ens innersta som de ställer. Det var utomlands någonstans, har glömt var nu, en kmis och jag gick in i vad jag tror var en nyss igenslagen butik som de hyrt för att ordna teststation på . Måste ha varit på något större stråk, har för mig att vi var ute på stan och skulle på en pub, men tittade in för lite dianetisk underhållning. Givetvis var vi psykiskt undermåliga, på vilket vi skålade ocgh sade: amen!

Aa, det verkar vara vanligt att man kommer in via personlighetstestet. Hur kom det sig att du tog testet?
Citera
2020-11-18, 20:11
Medlem
Mark Gs avatar
Länken till Association for Better Living and Education blev fel...

https://en.wikipedia.org/wiki/Associ..._and_Education
Citera
2020-11-18, 20:41
Medlem
Timoteuss avatar
varför jag tog testet? hade hört talas om dem och ville kolla in dem. gillar religiösa tokar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in