Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 19:43
  #157
Medlem
Evaristos avatar
Har nyss sett filmen, gillade den inte. Snyggt gjord, och de konstnärliga pretentionerna går inte att missa.

I huvudpersonens värld är det fortfarande dagen efter skolavslutningen i nian, och hon drömmer 20 år senare om att krascha in i sina upplevda mobbares liv för att ge igen, under täckmantel av konstnärligt projekt. Jag sitter genom hela filmen och tycker illa om huvudpersonen, och jag misstänker att det inte är avsikten.

Förväntningarna som byggdes upp under inledningen av festen var för mig att huvudpersonens anklagelsetal skulle skapa en förändrad dynamik bland de övriga festdeltagarna, att olika roller skulle utkristalliseras, konflikter komma till ytan, saker skulle komma upp på bordet och processer starta som skulle leda nånstans, åtminstone för några och i alla fall för huvudpersonen. Förstå, växa och gå vidare liksom. Som publik vill man hänga med i en utveckling. Men nej, filmens hela tema blir huruvida huvudpersonen bjöds till festen eller ej. Penetrerande frågor, vem bjöd in, vad konstigt när den och den säger att du bjöd in, men vi kan väl prata om det, osv i det oändliga.

Filmen står och stampar på samma punkt hela tiden, och sen är den slut.
Citera
2014-04-13, 18:13
  #158
Medlem
femmas avatar
Jag tycker filmen är helt fantastisk! Undrar dock om det är någon som har klassfoton från deras klass? Skulle vara intressant och se hur hela klassen såg ut, och hur Anna såg ut på bilderna (gruppfotot ni vet).

Bara skummat tråden, men det är dom riktiga från hennes klass, är det verkligen dem riktiga?! Har så svårt att förstå varför dom vill framstå som mobbare igen, vilken jag tycker att dom gör. Aja, det höjer ju filmen något enormt just att den är så himla ärlig!


Fem av fem.
Citera
2014-04-13, 19:09
  #159
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femma
Jag tycker filmen är helt fantastisk! Undrar dock om det är någon som har klassfoton från deras klass? Skulle vara intressant och se hur hela klassen såg ut, och hur Anna såg ut på bilderna (gruppfotot ni vet).

Bara skummat tråden, men det är dom riktiga från hennes klass, är det verkligen dem riktiga?! Har så svårt att förstå varför dom vill framstå som mobbare igen, vilken jag tycker att dom gör. Aja, det höjer ju filmen något enormt just att den är så himla ärlig!


Fem av fem.

Första delen, där odell blir utslängd från klassträffen, är fantasi, och med skådespelare.
Andra delen av filmen beskriver verkligheten - men det är skådisar som spelar hennes "riktiga" klasskamrater. Denna del ska dock, vad jag förstått, vara baserat på vad som verkligen hände. Dvs, skådisarnas repliker sa hennes gamla klasskamrater på riktigt till henne.
Citera
2014-04-14, 20:40
  #160
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femma
Jag tycker filmen är helt fantastisk! Undrar dock om det är någon som har klassfoton från deras klass? Skulle vara intressant och se hur hela klassen såg ut, och hur Anna såg ut på bilderna (gruppfotot ni vet).

Bara skummat tråden, men det är dom riktiga från hennes klass, är det verkligen dem riktiga?! Har så svårt att förstå varför dom vill framstå som mobbare igen, vilken jag tycker att dom gör. Aja, det höjer ju filmen något enormt just att den är så himla ärlig!


Fem av fem.

Skolkataloger är väl en offentlig/allmän handling så det kan säkerligen efterfrågas.
Citera
2014-04-15, 14:53
  #161
Medlem
InnesIs avatar
Jag såg filmen för någon vecka sedan, lite orolig då jag hade en bild framför mig om vad det skulle vara. En kollega rekommenderade den dock varm för mig och jag beslöt mig för att ge den en chans. Det enda jag visste var att den skulle skildra en klassåterträff. Hur, var och i vilket sammanhang visste jag inte.

När jag började se filmen tyckte jag att den var snygg men också att den hela tiden riskerade att gå ner i träsket jag på förhand trott den skulle göra. När allt flippar ut mot slutet av återträffen trodde jag ha fått mina farhågor besvarade. Det som i början helt självklart var en film där man skulle sympatisera med Anna blev där till något underligt där man nästan började förstå de andra. Visserligen presenterades Anna som en produkt av de andras behandling men ändå.

Men här blev jag förvånad. Andra delen, som jag inte visste fanns, fick ge filmen ett ordentligt djup och jag såg på första delen på ett helt annat sätt. Den blev rörande och den blev djupare av att föra fram andras perspektiv samt, vad vi får anta vara, Annas verkliga jag. Ibland med komik, som när de två bästisarna diskuterar filmen de just sett, ibland med missförståelse, som med mannen som inte förstod att han var del av mobbningen, och ibland med personen som fortfarande verkar vara ett svin.

Överlag blev jag glatt överraskad och kan rekommendera filmen varmt. Hade dock gärna sett originalupptagningarna av Annas möten med de gamla klasskamraterna men jag förstår givetvis varför de valde att gestalta det med skådespelare istället.
Citera
2014-04-19, 12:44
  #162
Medlem
Lost-Highways avatar
Den ska tydligen ha setts av 170000 på bio. Inte så illa måste jag säga, kan det blir fler filmer från Anna Odell i framtiden?
Citera
2014-04-19, 21:31
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Den ska tydligen ha setts av 170000 på bio. Inte så illa måste jag säga, kan det blir fler filmer från Anna Odell i framtiden?

Tror du hon har mer i sig av den här storleken? Hon baserar ju sina grejer på henne själv. Först hennes psykiska problem och nu det här med att hon varit mobbad.

Nu har hon fått det ur sig. Men det kanske är det som blir problemet.
Citera
2014-04-20, 21:00
  #164
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Tror du hon har mer i sig av den här storleken? Hon baserar ju sina grejer på henne själv. Först hennes psykiska problem och nu det här med att hon varit mobbad.

Nu har hon fått det ur sig. Men det kanske är det som blir problemet.

Det har du iof rätt i. Vem vet, hon kanske börjar spela in musik nu, skriver en teaterpjäs eller börjar med bildkonst?

Jag undrar dock hur mycket mer hon kan använda sig, å andra sidan så är hon sannerligen kreativ så vilka begränsningar hennes erfarenheter egentligen är är svårt att föreställa sig.
Citera
2014-04-21, 00:06
  #165
Medlem
tuffkatts avatar
Jag såg just filmen. Hon känns som en väldigt, väldigt trasig människa. Jag tycker synd om henne, men det var säkert skönt för henne att kunna glänsa med filmpriser, höga tittarsiffror och hyllande recensioner.

Jag kan inte låta bli att tänka ett steg längre. Provokation i all ära, någon slags upprättelse likaså. Hennes forna klassvänner upplevde det säkerligen som väldigt jobbigt att behöva se det här i efterhand, vilket naturligtvis var hennes huvudsakliga syfte. Men vad sen? När Annan Odell och hennes film inte längre uppmärksammas, inte längre recenseras i sveriges största tidningar, och när hennes forna klassvänner återgår till sina liv, med vänner, arbete och familj, utan att längre ägna en tanke åt Anna - vad blir då kvar? En ensam Anna Odell, som det alltid varit. Det finns någonting väldigt tragiskt i det.
Citera
2014-04-23, 01:32
  #166
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamdit
Såg filmen för några dagar sedan - jag hade höga förväntningar eftersom den blivit så prisad i alla möjliga sammanhang. Odell verkade vara en spännande (nyskapande?) konstnär.
Filmen är också snyggt förpackad och skådisarna och "Odell" är helt ok.
Men jag började ganska snart skruva mig i stolen. Ju mer filmen led ju mer bekymrad blev jag.
Här har Odell tillskrivit sina forna klasskamrater ord som sitter fast i det förflutna. Hon har givit dem repliker utan att veta hur de förändrats och kanske genomgått omvärderingar som radikalt ändrat deras sätt att vara. Odell är kvar i högstadiet (mellanstadiet) och hon vill nagla de andra till den tiden. Detta är extremt fördomsfullt och elakt gjort, på gränsen till demoni. Det är bitvis löjligt hur hon nästan förföljer de gamla "ondskefulla" kamraterna med frågan: "Hur upplevde du det?". Det spelar ingen roll vad de svarar. Odell är inte där för att fråga och få svar som kan lösa något av hennes trauman utan hon är där för att ställa till svars, för att avkräva något (vill hon ha förlåtelse? vill hon ha underkastelse?). Hon skruvar upp hetsen mot dem till nästan förbrytarstatus.
Bara det faktum att hon kommer som SISTA GÄST (surprise surprise) är suspekt utifrån den självbild hon vill förmedla om hennes status (prinsessan?). HON går inte runt och hälsar på alla - istället står hon häpen och näpen och iakttar hur alla andra närmar sig henne. Varför tar hon inga initiativ? Hennes allmänmänskliga osäkerhet (vem har inte känt den?) gör också de andra osäker (vem har inte känt den?). Hon vill samtidigt bli sedd - men VISAR hon sig? Hon verkar hoppas att de andra ska förstå och lösa hennes smärta - (så frågar jag mig iaf). Hon själv verkar (i filmen) vara hjälplös på just det planet (inget fel i det).
Jag tycker filmen är ytlig och rapsodisk och hennes trauma blir aldrig fördjupat eller problematiserat på ett sätt där jag känner att jag leds in i hennes smärtsamma atmosfär. De exempel som anförs anser jag inte vara så grymma att de andra förtjänar att spikas på korset. Exemplen är inte heller acceptabla - barn kan vara elaka - någon som aldrig upplevt det?
Dessutom fann jag delen där hon försöker utröna vem som skött inbjudningarna dåligt gestaltat. Det var - för mig - sandlådenivå. Tyvärr. Det kunde bli stor humor - men den lyser med sin frånvaro helt och hållet.
Och när hon leker Janne Josefsson på slutet, sittandes i bilen, rusandes ut med "livvakt" - och det ska väl vara den dramaturgiska höjdpunkten? - för att fånga ärkebusen - då är det istället höjdpunkten av pinsamhet. Den skådisen spelar f.ö. sin roll ruskigt bra - och Odell framstår som liten, småaktig och osynkad med uteblivna förlösningar. En stark scen, absolut - men inte till Odells favör.
Dessutom - i efterhand - när jag förstår att "Odell" inte är den riktiga Odell i filmens första del (hennes egna ord) - ja då blir jag riktigt besviken. Om hennes klasskamrater skulle leka tillbaka med samma mynt? "Det var inte jag - det var en annan som låtsades vara mig"...
Tills sist: när man har ett så mäktigt verktyg som FILM som kan manipulera sanningar på ett raffinerat sätt - ska man vara jävligt noga med att rannsaka sig själv först. Det tycker jag inte Odell gör tillräckligt.
Jag kan bara önska Odell lycka till med nästa projekt. Gå mer på djupet, ner till existensnerven och smärtan - visa verkligen hur du är konstituerad - och låt inte konsten ge dig alibi att manipulera med andra människors åsikter om dig.

Utmärkt sågning!
Citera
2014-05-01, 20:55
  #167
Medlem
Originell film, och sånt gillas alltid.
Blir bara så osäker på om huvudkaraktären (Anna Odell) medvetet eller omedvetet ska ogillas?

Det är nämligen ganska svårt att hålla med om vad hon sysslar med. Och jag kommer på mig själv med att ställa mig på de andras sida..inte alla, men de flesta. Det kanske är meningen?

Kan tänka mig att hon har haft svårigheter med den sociala biten större delen av sitt liv.
Lite aspergers över henne. Hon uppfattades säkert som udda när hon var yngre. Det gör att andra barn drar sig undan lite. Det uppfattade Anna i sin tur som mobbing. Jag vet inte..

Hygglig film i alla fall. Betyg 6 av 10
Citera
2014-05-02, 15:21
  #168
Medlem
Trumpeters avatar
Hon är bra på att göra reklam och få uppmärksamhet för sig själv och det hon gör, det msåte medges. Var rätt skeptisk innan, men jag tyckte ändå filmen var sevärd, till och med bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback