Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-19, 23:39
  #1
Medlem
Lost-Highways avatar
Såg på Kulturnyheterna att konstnären Anna Odell ska i november ha premiär för sin debutfilm Återträffen (som förövrigt nu ska visas på filmfestivalen i Venedig) och därmed kan det jag tycka att det finns ett intresse för att diskutera filmen här.

För er som inte kommer ihåg så var det Anna Odell som gjorde ett konstprojekt 2009 där hon iscensatte ett fejkat självmordsförsök på Liljeholmsbron i Stockholm; som i sin tur skapade en debatt om "vad är konst?" och "kan man göra vad som helst i konstens namn?". För att inte tala om att hon blev åtalad på köpet.

Så vad tror ni om denna kontroversiella konstnärs film?

Den ska handla om en klassåterträff där Anna Odell (hon spelar sig själv), som var mobbad när hon gick i skolan, måste konfronteras med de personer som skapat djupa trauman hos henne som ung. Något som har förföljt henne hela hennes liv.

Jag tycker temat känns igen men av det lilla klippet jag såg i nyhetsinslaget blev jag direkt intresserad. Jag tror det här kan bli någonting riktigt fascinerande, kanske till och med något riktigt bra!

http://www.imdb.com/title/tt2402091/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Odell
__________________
Senast redigerad av Lost-Highway 2013-08-19 kl. 23:45.
Citera
2013-08-19, 23:48
  #2
Medlem
O-Lyckligs avatar
Väldigt vacker kvinna... ska bli spännande att se denna film när den finns tillgänglig.
Citera
2013-08-20, 06:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Väldigt vacker kvinna... ska bli spännande att se denna film när den finns tillgänglig.

Vacker vet jag inte hon har ett högst konstigt uttryck i ansiktet varje gång hon fastnar på bild. Hela människan är konstig. Det sägs att konstnärer ska vara udda också. Svensk film är inte sevärd så jag tvivlar på den här också.
Citera
2013-08-20, 20:20
  #4
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vacker vet jag inte hon har ett högst konstigt uttryck i ansiktet varje gång hon fastnar på bild. Hela människan är konstig. Det sägs att konstnärer ska vara udda också. Svensk film är inte sevärd så jag tvivlar på den här också.

Hon ser ju mentalsjuk ut, vilket hon väl också är?

Människan blev ju inte bjuden på klassåterträff, så nu "skapar" hon sin egen, så hon kan stå i lite inbillat fokus igen.
Citera
2013-08-20, 21:02
  #5
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Svensk film är inte sevärd så jag tvivlar på den här också.

Så.. bara för att filmen är gjort här i Sverige så blir den dålig per automatik?
Citera
2013-08-22, 00:21
  #6
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Väldigt vacker kvinna... ska bli spännande att se denna film när den finns tillgänglig.

Det finns något mycket märkligt med hennes utseende! Hennes ögon genomskär en liksom.

För att inte tala om att hon flyter fram som en osalig ande - hela hennes väsen är väldigt "andligt" om ni frågar mig.
Citera
2013-08-22, 00:24
  #7
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Vacker vet jag inte hon har ett högst konstigt uttryck i ansiktet varje gång hon fastnar på bild. Hela människan är konstig. Det sägs att konstnärer ska vara udda också. Svensk film är inte sevärd så jag tvivlar på den här också.

Ja, att hon är udda kan jag garantera. Men filmen verkar i sig inte vara så "konstig" -- tvärtom så verkar det som att den väldigt konventionell, men jag hoppas att hon vågar ta ut svängarna. Som konstnär och särskilt som Anna Odell så förväntar jag mig att hon gör något intressant. Annars riskerar det bara bli ett självupptaget projekt för att ventilera sina egna mörka känslor och minnen.

Förövrigt håller jag helt med StonedSwede; varför denna taskiga generalisering? En film blir väl inte automatiskt dålig p g a det land den producerats i, eller?
Citera
2013-08-22, 16:11
  #8
Medlem
O-Lyckligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Det finns något mycket märkligt med hennes utseende! Hennes ögon genomskär en liksom.

För att inte tala om att hon flyter fram som en osalig ande - hela hennes väsen är väldigt "andligt" om ni frågar mig.

Precis, hon har något "udda" i blicken, det skulle vara väldigt intressant att få samtala över en öl med henne
Citera
2013-08-28, 22:54
  #9
Medlem
mishimas avatar
De som har sett den på Malmö filmdagar har varit väldigt positiva, men det är nog ingen film som kommer att uppskattas här. En tung svensk film om mobbning är inget filmtema som går hem här.
__________________
Senast redigerad av mishima 2013-08-28 kl. 23:09.
Citera
2013-08-29, 15:21
  #10
Avstängd
Är denna film så bra som alla säger?
Citera
2013-08-29, 17:05
  #11
Medlem
D_V_Ss avatar
Låter intressant. Anna Odell är rätt smart.

Sedan att konstpersoner har problem, ja, men de bleknar nog när man jämför med average Joe svennens fulla liv - grå dagar på grå dagar, med enbart stunder av hopplös glädje.
Citera
2013-08-30, 15:34
  #12
Medlem
Lost-Highways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
De som har sett den på Malmö filmdagar har varit väldigt positiva, men det är nog ingen film som kommer att uppskattas här. En tung svensk film om mobbning är inget filmtema som går hem här.

Här på flashback? Nej, verkligen inte.

Men jag är lite nyfiken på vad som har gjort att de tyckt om filmen, om du kan göra det lite mer konkret. I viss mån, av det jag läst, påminner filmen lite grand av det som skett inom litteraturen de senaste åren. Alltså att man gör något självbiografisk. Från att varit en litterär genrer som på 30-,40- och 50-talet var reserverad åt de intellektuella till ha blivit en B-kändisgrej med låg status till att nu återigen hamna hos de "intellektuella" - eller ja, hos det som brukar räknas som kvalitativt.

Kan detta vara något som även sker inom film nu? Att regissörer inte bara är auteurer utan även självutlämnande och biografiska?

Det finns ju risken att detta blir väldigt självcentrerat och svårt för utomstående att ta till sig, men om de som sett den verkar positiva så finns det ju hopp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback