2013-11-18, 12:36
Medlem
soulslayer6s avatar
Jag tycker att filmen verkar jätteintressant, man är ju dock nyfiken på hur hennes gamla klasskamrater tar det. Det måste ju trots allt vara ganska jobbigt efter svinigheten i att inte bjuda henne på klassträffen och i stället så får hela Sverige veta vilka svin dom var, det e väl de som kallas karma .
Citera
2013-11-18, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Är det inte ganska uppenbart varför hon blev mobbad? Hon verkar inte direkt skön och rolig att ha att göra med. Snarare enerverande jobbig och socialt avvikande. En typiskt självupptagen och neurotiskt lagd person som hela tiden ska stå i centrum, utan att egentligen tillföra något av värde.

Inget ont om människor som inte är charmiga, men kan vi inte få slippa dessa när det ska handla om underhållning?

Hon får mig att känna avsmak för livet och människor.
Tycker inte det är rätt att mobba en person för att hon är självupptagen/socialt avvikande, inte på några villkors vis. Stör mig på att folk har frågat henne "varför" hon blev mobbad. Som om det fanns en ursäkt. Barn är som de är, men det finns tillräckligt många vuxna i skolan för att de ska kunna förhindra sådana saker. Skulle vara hårda straff på lärare och andra vuxna i skolmiljön som inte ingriper när ett barn blir trakasserat. För jag är övertygad att de ser, men har inte ork att bry sig. Kanske ogillar de själva det mobbade barnet. Vidrigt.

För övrigt handlar inte film enbart om "underhållning". Om en film har kvalitet så har den nåt att säga. Kanske inte ett direkt budskap, men ändå. Såvida man inte är ute efter filmer av typen Saw6. Men då har man inte mycket i skallen. Är du sån?

Jag ska absolut se filmen.
Senast redigerad av eufori9 2013-11-18 kl. 12:47.
Citera
2013-11-18, 12:43
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Är det inte ganska uppenbart varför hon blev mobbad? Hon verkar inte direkt skön och rolig att ha att göra med. Snarare enerverande jobbig och socialt avvikande. En typiskt självupptagen och neurotiskt lagd person som hela tiden ska stå i centrum, utan att egentligen tillföra något av värde.
Du är riktigt tragisk om du legitimerar mobbning för att någon inte är som dig. Dessutom, va fan vet du om henne? Av intervjuer att döma verkar hon under sin skoltiden varit väldigt blyg. Hierarkiska maktstrukturer som trycker ner människor är sjuka, men sjukare är än ändå den tysta majoriteten, fårskocken, som hjälper ledaren att förtrycka. Du verkar tillhöra fårskocken.
Citera
2013-11-18, 12:49
Medlem
RandolphCaers avatar
Jag har ingenting till övers för Anna Odell. Hennes konstprojekt var fullkomligt smaklöst och jag önskar att de hade behållit henne inlåst.
Det känns som en enormt självupptagen film med usla skådisar.
Citera
2013-11-18, 12:53
Medlem
Francos avatar
Filmen har tydligen höjts till skyarna av någon kulturjournalist, den skall vi se såklart. Dock blir det en nedladdad version. Anna skall inte tjäna ett öre på mig.
Citera
2013-11-18, 13:04
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Filmen har tydligen höjts till skyarna av någon kulturjournalist, den skall vi se såklart. Dock blir det en nedladdad version. Anna skall inte tjäna ett öre på mig.
Stämmer inte. Den har fått väldigt bra kritik i samtlig press och dessutom vunnit för bästa debutfilm i Venedig. Vilket säger en del. Är det någon film som behöver ekonomiskt uppbackning är det denna typ av independentproduktioner.
Citera
2013-11-18, 15:37
Medlem
Caligulinas avatar
Filmen 'Återträffen' får fin kritik - men varför?

Är filmen originell? (Kopia på 'Festen' i kombination med iscensättning = nej.)

Sanningen är ju att filmens form blev till för att klasskamraterna vägrade medverka.

Hur 'genialt' är det?

Säkert har producenten och filmteamet gjort ett bra jobb - med det är vad som förväntas med stöd från SFI på 3 miljoner för produktion. Allt annat vore underligt.

PR- värdet på personen A.Odell är så högt att man har översikt med bristen på innehåll.

Det intressanta är varför filmen får så lysande kritik. Självklart är det en viktig faktor, att A. O är en ''skörstark''(citat) kvinna med ett trasigt förflutet, en som 'kämpat sig upp' mot alla odds genom svårigheter. Vilken kulturskribent vill namnge & belysa problem, brister och svagheter i en sådan persons projekt? Ingen.

Det finns en ny uppsättning regler kring 'konstnären' A. Odell ('konstnär' som aldrig skapat något annat än dagboksmaterial och egenterapi genom 100% självfokus). Debatten som lyft denna person har skapat en persona, ett symbolvärde, något som ligger långt utanför personen A.O själv, där hon själv inte varit samtalsledaren, utan samtalsämnet.

Det går helt enkelt inte att sakligt kritisera en person som bygger sin 'karriär' på sin personliga neuros, sitt själsliv och sina subjektiva upplevelser (mobbning, utanförskap, psykvård, felbehandling, det ständiga offret som bara har fått svårigheter i sitt liv, bereoende på andra människors agerande).

Det går inte att skilja personen A.O från projektet A.O. På det sättet är projektet lyckat, men fortfarande; Kejsarens nya kläder.

Här är den första kritiska recensionen, i den totala avsaknaden av recensioner utanför Sverige:

Hollywood Reporter:

Citat:
If Odell really wanted to blur the boundaries of fiction and reality, she should surely have made this second half of The Reunion a "straight" documentary and elicited input from her former schoolmates. Instead, this a fictional film about the making of a fictional art project, and only those already aware of Odell's career, methods and concerns are likely to find the results of more than passing interest.

It's all pretty small beer compared with the national furore stoked by Odell's 2009 university graduation-project Unknown Woman 2009-349701 in which she staged a fake suicide attempt on a city bridge and was confined to a psychiatric ward before owning up to the artistic nature of her actions. This led to a court case and a small fine for Odell, but it also made her a household name almost overnight, sparking an anguished debate on the treatment of the mentally ill in a country horrified by the recent "explosion" in psychiatric cases.

The idea of nasty skeletons rattling around in Scandinavia's immaculate pale-wood closets is now a familiar one to international readers and viewers, of course, most obviously in the form of The Girl With the Dragon Tattoo and its many imitators. But Odell's investigation of how Sweden (mis-)treats naysayers, non-conformists and troublemakers doesn't throw up any fresh insights, and if anything the ambitious structure of The Reunion, a consistently slick and sleek production on the technical side, ultimately comes across as more narcissistic than analytical.
Citera
2013-11-18, 17:50
Medlem
Danieloss avatar
Jag uppfattar också filmen som väldigt pretentiös och narcissistisk. Är det inte sorgligt att som vuxen gräva ner sig så mycket i vad som hände för 20 år sedan? Tonåren är en jobbig tid för många, och jag är övertygad att det fanns många andra i hennes klass som också hade det tufft och mådde dåligt, men som visade det på andra sätt.

Det värsta var väl egentligen inte att högstadieungdomar saknar empati och beter sig som grymma idioter som trycker ner varandra. Utan som det skildrades i första delen av filmen verkar inte någon av klasskamraterna vuxit upp till vuxna människor. Fanns det en enda sympatisk person i den klassen? Riktigt dryga och äckliga människor om man ska tro den här filmen.

Gillade scenen där den "riktige" klasskamraten träffade sin alter ego i filmen. Visst är det ett oerhört ansvar att skildra verkliga människor på det här sättet. Jag hoppas Odell gjorde en rättvis bild av dom.

För övrigt saknade filmen tillbakablickar till ungdomsåren ifråga. En film ska "show, not tell!", och det hade varit effektfullt med att få se verkligheten som Odell upplevde den (en subjektiv verklighet, men åtminstone bättre än ett högtravande tal).
Citera
2013-11-18, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Du är riktigt tragisk om du legitimerar mobbning för att någon inte är som dig. Dessutom, va fan vet du om henne? Av intervjuer att döma verkar hon under sin skoltiden varit väldigt blyg. Hierarkiska maktstrukturer som trycker ner människor är sjuka, men sjukare är än ändå den tysta majoriteten, fårskocken, som hjälper ledaren att förtrycka. Du verkar tillhöra fårskocken.

Jag legitimerar inte mobbning. Däremot har jag förståelse för varför vissa personer blir utfrysta ur den sociala gemenskapen. Beter man sig som Anna Odell har gjort hela sitt liv så är det inte så konstigt att man inte blir önskvärd och omtyckt som person. Filmen handlar om henne själv, precis som hela hennes liv har gjort. I hennes huvud finns det inte plats för någon annan.

Inte heller något nytt att det förekommer mobbning och att tonåren kan vara en fruktansvärt påfrestande tid för många ungdomar. Att däremot vältra sig i detta (och dessutom påstå att man har kommit över det) är inget annat än ett sjukligt narcissistiskt förhållningssätt till sig själv som person.

Odell är väldigt duktig på att utnyttja de mobbade åren som ett slags verktyg för att på nytt få uppmärksamhet och stå i rampljuset. Återigen; detta trots att hon egentligen inte tillför något av värde till andra människor. ALLT handlar om henne själv. Kolla klippet från TV4 när hon var med i Jenny Strömstedts program. Då kommer du förstå vad jag menar och hålla med mig.

Hon är ett stort blödande narcissistiskt sår som aldrig kommer läka.
Citera
2013-11-18, 22:18
Medlem
Har jävligt svårt för Odell och skulle vanligtvis ignorerat denna film, men med alla hyllningar känner jag mig ändå tvungen att se den .

Hade de varit en platta med nåt lojt svenskt indiepop band som hade hyllats hade ja bara sagt pass, men på nåt sätt har ja bilden av filmrecensioner som lite viktigare, mer universala . Vetefan varför eg..
Citera
2013-11-19, 00:38
Bannlyst
Ronny gav den bara en 3:a och menade på att det var mer som en dokumentär.

Tyvärr verkar denna film vara ännu en sån där svensk film som hyllas av kritiker utan att ha samma genomslag hos folket.
Citera
2013-11-19, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caligulina
Filmen 'Återträffen' får fin kritik - men varför?

Är filmen originell? (Kopia på 'Festen' i kombination med iscensättning = nej.)

Jasså handlar den om en dysfunktionell familj där pappan har förgripit sig på sina barn denna med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in