Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Jodå, jag har tagit till mig kommentaren om att det var obsolet materiel som användes.
Men min iakttagelse kvarstår - en mekaniserad fiende kör rätt igenom spärrelden utan en skråma. Och modernt artilleri på fiendesidan skulle göra slut på det finska batteriet inom en minut.
Hur ser det ut med mörkermedel, truppradio och pansarfordon i den finska armén?
Jag har sagt mitt om artilleriets verkan.
Mörkermedel anskaffas nu till de regionala trupperna enligt pressmeddelande från 3/2013. Både bilförstärkare och olika mörkersikten. De torde finnas i de operativa trupperna.
Finska armétrupper indelas i operativa (motsvarar svenska insatsbataljoner) av vilka det finns tre brigader, regionala trupper, d.v.s. bulken av armén, och lokaltrupper, vilkas uppgifter motsvarar det svenska hemvärnets.
Bepansrade fordon och sambandsmedel får du själv luska reda på. Nokias gamla SanLa (SanomaLaite) som kopplades til LV 217 har pensionerats. Se wikipedia.
På min tid i lumpen hade artilleriets eldledare ryska radiosändare ( kommer inte ihåg typbenämningen, men den var stor och tung) som killarna måste kalibrera hela tiden... Infanteriet hade tidiga versioner av LV 217. Men det var för ett antal decennier sedan.
Jag har för mig att i samband används numera rätt mycket COTS.