2014-01-17, 22:03
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jodå, jag har tagit till mig kommentaren om att det var obsolet materiel som användes.

Men min iakttagelse kvarstår - en mekaniserad fiende kör rätt igenom spärrelden utan en skråma. Och modernt artilleri på fiendesidan skulle göra slut på det finska batteriet inom en minut.

Hur ser det ut med mörkermedel, truppradio och pansarfordon i den finska armén?
Jag har sagt mitt om artilleriets verkan.

Mörkermedel anskaffas nu till de regionala trupperna enligt pressmeddelande från 3/2013. Både bilförstärkare och olika mörkersikten. De torde finnas i de operativa trupperna.

Finska armétrupper indelas i operativa (motsvarar svenska insatsbataljoner) av vilka det finns tre brigader, regionala trupper, d.v.s. bulken av armén, och lokaltrupper, vilkas uppgifter motsvarar det svenska hemvärnets.

Bepansrade fordon och sambandsmedel får du själv luska reda på. Nokias gamla SanLa (SanomaLaite) som kopplades til LV 217 har pensionerats. Se wikipedia.

På min tid i lumpen hade artilleriets eldledare ryska radiosändare ( kommer inte ihåg typbenämningen, men den var stor och tung) som killarna måste kalibrera hela tiden... Infanteriet hade tidiga versioner av LV 217. Men det var för ett antal decennier sedan.

Jag har för mig att i samband används numera rätt mycket COTS.
Citera
2014-01-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Missförstå inte titeln, ingen urspårad diskussion om krig mellan sverige och finland. Utan helt enkelt vad gör de rätt och vi fel?

Efter att har tittat på filmen som länkades i det här inlägget igår

https://www.flashback.org/sp44813038

Så kunde jag inte låta bli som snabbast kolla lite på den finska försvarsmakten mot den svenska

Enligt wikipedia så spenderar finnarna 2.8 miljarder EUR på försvaret, mot sveriges 48 miljader sek om året.

Men, det känns ju onekligen som att finnarna får ut betydligt mer krut för pengarna?

Enligt wikipedia så har finland 2400 officerare, vilket kanske är hövdningar i paritet med indianerna. I sverige så har vi ju betydligt mer hövdningar än indianer.

Är finnarna smartare än vi, eller vad gör de rätt? Enligt wikipedia så har finnarna 700 artilleripjäser, sverige har ju inga fungerande.

Finland består till största delen av Finländare som anser sitt fosterland värt att försvaras.

Sverige består av..... Ja vadå?
Citera
2014-01-18, 00:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Jag har sagt mitt om artilleriets verkan.

Mörkermedel anskaffas nu till de regionala trupperna enligt pressmeddelande från 3/2013. Både bilförstärkare och olika mörkersikten. De torde finnas i de operativa trupperna.

Finska armétrupper indelas i operativa (motsvarar svenska insatsbataljoner) av vilka det finns tre brigader, regionala trupper, d.v.s. bulken av armén, och lokaltrupper, vilkas uppgifter motsvarar det svenska hemvärnets.

Bepansrade fordon och sambandsmedel får du själv luska reda på. Nokias gamla SanLa (SanomaLaite) som kopplades til LV 217 har pensionerats. Se wikipedia.

På min tid i lumpen hade artilleriets eldledare ryska radiosändare ( kommer inte ihåg typbenämningen, men den var stor och tung) som killarna måste kalibrera hela tiden... Infanteriet hade tidiga versioner av LV 217. Men det var för ett antal decennier sedan.

Jag har för mig att i samband används numera rätt mycket COTS.

LV 217 verkar vara samma som vår gamla RA145/46. Den är sedan 1950-talet, ursprungligen.

Såg en bild på nätet där man hade kopplat en datarapporteringsterminal till en sådan. Har finnarna inget nyare så är de körda i händelse av krig - en sådan station pejlas direkt och störfastheten är noll.
Citera
2014-01-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Det finns stora brister även när det gäller Finlands militära försvar. Antalet stridsvagnar imponerar inte direkt. De har inte jättemånga flygplan. Höghöjdsluftvärn? Nu har de väl BUK men det systemet ska tas ur bruk. Hur står det till med finska marinens slagkraft och beredskap?

Storleken och stridsförmågan av den finska militären begränsades ju avsevärt av villkoren i Parisfreden ända fram till början av -90-talet. Och har man i decennier utvecklat och anpassat hela verksamheten enligt vissa begränsningar så är det inte så enkelt (och billigt) att plötligt bara uppgradera och omdimensionera allt. Utan några begränsningar hade Finland garanterat haft bl a ett större flygvapen och säkert åtminstone några u-båtar. Finland fick ju inte ha några attackvapen alls så det handlade om en ren försvarsmakt i ordets rätta bemärkelse

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parisfreden_(1947) (se 'Finlands militära begränsningar')

Men frågan är om ens det finska försvaret självt i dagsläget litar på sin förmåga att skydda landet

"Starkt stöd bland officerare för Nato"
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/0...fficerare-nato
Citera
2014-01-18, 12:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Storleken och stridsförmågan av den finska militären begränsades ju avsevärt av villkoren i Parisfreden ända fram till början av -90-talet. Och har man i decennier utvecklat och anpassat hela verksamheten enligt vissa begränsningar så är det inte så enkelt (och billigt) att plötligt bara uppgradera och omdimensionera allt. Utan några begränsningar hade Finland garanterat haft bl a ett större flygvapen och säkert åtminstone några u-båtar. Finland fick ju inte ha några attackvapen alls så det handlade om en ren försvarsmakt i ordets rätta bemärkelse

http://sv.wikipedia.org/wiki/Parisfreden_(1947) (se 'Finlands militära begränsningar')

Men frågan är om ens det finska försvaret självt i dagsläget litar på sin förmåga att skydda landet

"Starkt stöd bland officerare för Nato"
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/0...fficerare-nato

Eftersom Finland har en mycket stor försvarsmakt utan att därför ha höga försvarsanslag så leder detta till följande slutsats: Den finska armén har mycket stora brister vad gäller utbildning och materiel.

Exempel :

* Inga mörkermedel för den största delen av armén (låt vara att de tillförs i okänd takt nu) - svenska hemvärnet har haft full mörkerkapacitet i 10 år.

* Radiosambandet tycks utgöras av finsk motsvarighet till RA145/46 - svenska hemvärnet har RA180.

* Finland har 100 Strf 90 - Sverige har 500 Strf 90

Man kan fundera på om det är så att finnarna har det motsatta problemet jämfört med Sverige, alltså att Finland har för många soldater medan Sverige har för få soldater. Jag skulle tro att båda länderna behöver satsa hårt på sina respektive försvarsmakter. Sverige när det gäller numerär och Finland när det gäller materiel och utbildning.
Citera
2014-01-18, 12:12
Medlem
Jermuks avatar
Hur kan Finland ha ett fungerande försvar när Sverige misslyckas?

Därför att Alliansen prioriterat skattesänkningar framför allting annat.
Citera
2014-01-18, 12:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jodå, jag har tagit till mig kommentaren om att det var obsolet materiel som användes.

Men min iakttagelse kvarstår - en mekaniserad fiende kör rätt igenom spärrelden utan en skråma. Och modernt artilleri på fiendesidan skulle göra slut på det finska batteriet inom en minut.

Hur ser det ut med mörkermedel, truppradio och pansarfordon i den finska armén?
Jag gillar verkligen hur svenska möpar resonerar.
Finland är skit då inte all utrustning och alla fordon är top notch, äldre handjagat artilleri är helt oanvändbart då lede FI bara kommer bara utrustad med det senaste av det senaste.
Om Finnarna har lede FI's utrustning så är den värdelös och föråldrad, om lede FI har den så är den i stort osårbar.
Att finnarna har både äldre utrustad volym kombinerat med spets är ointressant?
Sverige har ingen volym och vi har några kompanier spets och några bataljoner i förråd som iofs aldrig övas.
Sveriges volym utgörs av en lättbeväpnad milis utan tillstymmelse till eldkraft som motsvarande finska förband har ändå är Finland skit.

Ditt sätt att argumentera är ett under av stupid enögdhet.
Citera
2014-01-18, 13:25
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag gillar verkligen hur svenska möpar resonerar.
Finland är skit då inte all utrustning och alla fordon är top notch, äldre handjagat artilleri är helt oanvändbart då lede FI bara kommer bara utrustad med det senaste av det senaste.
Om Finnarna har lede FI's utrustning så är den värdelös och föråldrad, om lede FI har den så är den i stort osårbar.
Att finnarna har både äldre utrustad volym kombinerat med spets är ointressant?
Sverige har ingen volym och vi har några kompanier spets och några bataljoner i förråd som iofs aldrig övas.
Sveriges volym utgörs av en lättbeväpnad milis utan tillstymmelse till eldkraft som motsvarande finska förband har ändå är Finland skit.

Ditt sätt att argumentera är ett under av stupid enögdhet.

Jag har inte sagt att Finland är skit, skärp dig. Och jag har heller inte sagt att Sverige inte är skit.
Citera
2014-01-19, 03:09
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Rent principellt så är Visby bra på ubåtsjakt, alltså som båt då. Hög fart är nyckeln till bra ubåtsjakt - och det har Visby. Det skulle dock behövas helikopter också för att bli systemmässigt effektiv.

Det är synd och skam att vi inte drar max fördel av barriären Östersjön. Det skulle lätt kunna bli så att den som utmanar oss på Östersjön gör det på vår hemmaplan och dessutom i vår paradgren. Det får bli lite ordning på flygvapnet och flottan samtidigt som kustartilleri i form av mobil tung kustrobot tillförs. Då stänger vi Östersjön om vi vill det. Vilket vi kanske vill i händelse av oroligheter/krig i Baltikum eller i Ukraina.
Skulle vi använda helikoptrarna till sondering eller vad det kallas?

Läste lite lätt om vår visbyklass och sen var det även någon som kommenterade att dom var rätt odugliga på sina respektive uppgifter. Dom saknar väl både robotsystem och luftvärn, och är rätt harmlösa vid eventuell strid? Tack förresten för att du tar dig tid att förklara och kommentera!
Citera
2014-01-19, 10:45
Medlem
adam7s avatar
Citat:
LV 217 verkar vara samma som vår gamla RA145/46. Den är sedan 1950-talet, ursprungligen.

Såg en bild på nätet där man hade kopplat en datarapporteringsterminal till en sådan. Har finnarna inget nyare så är de körda i händelse av krig - en sådan station pejlas direkt och störfastheten är noll.
Din "läsförståelse" ser ut att vara anpassad till vad du vill tro. Jag skrev att SanLa som _var_ kopplad till LV 217 utfasats.

Själv har jag använt digitala radion i Veive-nätet för ett antal år sedan. Virve (ViranomaisVerkko) torde motsvara Rakel. Jag påstår inte saker som jag inte känner till närmare.
Citera
2014-01-19, 10:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SleighBells
Skulle vi använda helikoptrarna till sondering eller vad det kallas?

Läste lite lätt om vår visbyklass och sen var det även någon som kommenterade att dom var rätt odugliga på sina respektive uppgifter. Dom saknar väl både robotsystem och luftvärn, och är rätt harmlösa vid eventuell strid? Tack förresten för att du tar dig tid att förklara och kommentera!

Ja, man sänker ner en hydrofon ifrån en helikopter och letar efter ubåtar. När man hittat en så kommer båten i hög fart och anfaller den med sjunkbomber.

Men jag vet inte om Visby är så värst dålig, egentligen. Robotar kan de skjuta nu, eller kommer strax att kunna. Luftvärn hade man inte pengar till att köpa så båten är försvarslös om den anfalls bakifrån.

Vi får helt enkelt skjuta till de pengar som krävs för att det hela ska bli komplett. Man har alltså skitit fullständigt i att Visby har en ruskig akilleshäl samtidigt som man lagt stora pengar på fartygsklassen som sådan.
Citera
2014-01-19, 12:47
Medlem
FeedMeNows avatar
Angående truppradio är det dessa radion och fälttelefoner som används av den finska försvarsmakten. Vet inte om dessa kommer att ersättas eller ej och när. Det får nog adam7 säga. Hur som helst:
  • Fälttelefon P 78
    -P 78 är en LV- och CM-fälttelefon. Den är avsedd att användas inom fältsignalfält och den interna trafiken i stödjepunkter(motsv.) samt vid behov även som abonnent i automatcentral. Telefonen kan också användas för fjärrstyrning av radions sändare.
  • Fälttelefon P 90
    -Telefonen P-90 är en vägg- och bordstelefon , som kan användas i LB eller AT-drift och i radiobruk. Telefonen kan kopplas antingen till en pulsfrekvens- eller ljudfrekvenssystem. Man kan ta emot samtal bara om luren är i hållaren.
  • LV 217
    -LV 217 är en bärbar, analog fältradio med många kanaler och ett vattentätt metallskal. Radion kan även användas med fjärreglage.
  • LV 217 M
    -LV 217M är en sändare-mottagare för VHF-området. Med radion kan man bilda frekvenspar, varvid sändningen och mottagningen sker på olika frekvenser. Med LV 217M kan man använda all tilläggsutrustning till LV 217.
  • Snabbsändare M 90
    -Snabbsändaren M/90 är en digital mikroprocessbaserad apparat, med vilken man kan sända och ta emot meddelanden av fri eller bestämd form samt behandla dem lokalt. Som överförningskanaler kan man använda telefon- och radioförbindelser. Snabbsändare M83/90 är en modifierad snabbsändare av modell m/83 så att den fungerar på nästan samma sätt som M/90. Snabbsändarens program har under 2011 uppdaterats enligt det koordinat- och rutfältbaserade(UTMzn/MGRS) tillvägagångssättet att meddela position E-N-H(i-p-k)
  • LV 141
    LV 141 är en liten VHF-närradio för överföring av tal och data. Radion har tre funktionsätt: okrypterad, krypterad och frekvenshopp. Radion är kompatibel med LV 241.
  • LV 241,341,342
    -LV 241/341/342 är digitala fältradion. LV 241 är bärbar och LV 341/342 monteras i fordon. Alla baserar sig på samma sändare-mottagare.

Källa: Soldatens handbok 2012.
Senast redigerad av FeedMeNow 2014-01-19 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in