2014-01-19, 13:41
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedMeNow
Angående truppradio är det dessa radion och fälttelefoner som används av den finska försvarsmakten. Vet inte om dessa kommer att ersättas eller ej och när. Det får nog adam7 säga. Hur som helst:
  • Fälttelefon P 78
    -P 78 är en LV- och CM-fälttelefon. Den är avsedd att användas inom fältsignalfält och den interna trafiken i stödjepunkter(motsv.) samt vid behov även som abonnent i automatcentral. Telefonen kan också användas för fjärrstyrning av radions sändare.
  • Fälttelefon P 90
    -Telefonen P-90 är en vägg- och bordstelefon , som kan användas i LB eller AT-drift och i radiobruk. Telefonen kan kopplas antingen till en pulsfrekvens- eller ljudfrekvenssystem. Man kan ta emot samtal bara om luren är i hållaren.
  • LV 217
    -LV 217 är en bärbar, analog fältradio med många kanaler och ett vattentätt metallskal. Radion kan även användas med fjärreglage.
  • LV 217 M
    -LV 217M är en sändare-mottagare för VHF-området. Med radion kan man bilda frekvenspar, varvid sändningen och mottagningen sker på olika frekvenser. Med LV 217M kan man använda all tilläggsutrustning till LV 217.
  • Snabbsändare M 90
    -Snabbsändaren M/90 är en digital mikroprocessbaserad apparat, med vilken man kan sända och ta emot meddelanden av fri eller bestämd form samt behandla dem lokalt. Som överförningskanaler kan man använda telefon- och radioförbindelser. Snabbsändare M83/90 är en modifierad snabbsändare av modell m/83 så att den fungerar på nästan samma sätt som M/90. Snabbsändarens program har under 2011 uppdaterats enligt det koordinat- och rutfältbaserade(UTMzn/MGRS) tillvägagångssättet att meddela position E-N-H(i-p-k)
  • LV 141
    LV 141 är en liten VHF-närradio för överföring av tal och data. Radion har tre funktionsätt: okrypterad, krypterad och frekvenshopp. Radion är kompatibel med LV 241.
  • LV 241,341,342
    -LV 241/341/342 är digitala fältradion. LV 241 är bärbar och LV 341/342 monteras i fordon. Alla baserar sig på samma sändare-mottagare.

Källa: Soldatens handbok 2012.

Då såg det genast bättre ut. LV 241 är snarlik RA 180. Har alla finska förband den? Hur mycket är LV 141 kompatibel?
Citera
2014-01-19, 15:18
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedMeNow
Angående truppradio är det dessa radion och fälttelefoner som används av den finska försvarsmakten. Vet inte om dessa kommer att ersättas eller ej och när. Det får nog adam7 säga. Hur som helst:
  • Fälttelefon P 78
    -P 78 är en LV- och CM-fälttelefon. Den är avsedd att användas inom fältsignalfält och den interna trafiken i stödjepunkter(motsv.) samt vid behov även som abonnent i automatcentral. Telefonen kan också användas för fjärrstyrning av radions sändare.
  • Fälttelefon P 90
    -Telefonen P-90 är en vägg- och bordstelefon , som kan användas i LB eller AT-drift och i radiobruk. Telefonen kan kopplas antingen till en pulsfrekvens- eller ljudfrekvenssystem. Man kan ta emot samtal bara om luren är i hållaren.
  • LV 217
    -LV 217 är en bärbar, analog fältradio med många kanaler och ett vattentätt metallskal. Radion kan även användas med fjärreglage.
  • LV 217 M
    -LV 217M är en sändare-mottagare för VHF-området. Med radion kan man bilda frekvenspar, varvid sändningen och mottagningen sker på olika frekvenser. Med LV 217M kan man använda all tilläggsutrustning till LV 217.
  • Snabbsändare M 90
    -Snabbsändaren M/90 är en digital mikroprocessbaserad apparat, med vilken man kan sända och ta emot meddelanden av fri eller bestämd form samt behandla dem lokalt. Som överförningskanaler kan man använda telefon- och radioförbindelser. Snabbsändare M83/90 är en modifierad snabbsändare av modell m/83 så att den fungerar på nästan samma sätt som M/90. Snabbsändarens program har under 2011 uppdaterats enligt det koordinat- och rutfältbaserade(UTMzn/MGRS) tillvägagångssättet att meddela position E-N-H(i-p-k)
  • LV 141
    LV 141 är en liten VHF-närradio för överföring av tal och data. Radion har tre funktionsätt: okrypterad, krypterad och frekvenshopp. Radion är kompatibel med LV 241.
  • LV 241,341,342
    -LV 241/341/342 är digitala fältradion. LV 241 är bärbar och LV 341/342 monteras i fordon. Alla baserar sig på samma sändare-mottagare.

Källa: Soldatens handbok 2012.
Motsvarande lista över fältradio från försvarets hemsida, hittade ingen svensk version men går väl att stoppa i translatorn.
Citat:
LV 217
LV 217 M
LV 317 M
LV 665
LV 141
LV 241
LV 341
LV 342
LV 441
LV 541
LV 641
http://www.puolustusvoimat.fi/portal...2ebeb81d585751

Och fälttelefoner
Citat:
Fälttelefon P 78
Fälttelefon P 90
Digital fälttelefon ET-10

http://www.puolustusvoimat.fi/portal...10bfb81d585751
Citera
2014-01-19, 23:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Motsvarande lista över fältradio från försvarets hemsida, hittade ingen svensk version men går väl att stoppa i translatorn.

http://www.puolustusvoimat.fi/portal...2ebeb81d585751

Och fälttelefoner

http://www.puolustusvoimat.fi/portal...10bfb81d585751

Någonstans ifrån poppade det upp ett minne av att Finland köpte truppradio av Ericsson Radio Systems. Någon som vet om det stämmer? I så fall är nog LV 217 en moderniserad variant av RA 180. Vilka mängder köptes och hur skiljer den sig från RA 180, bortsett från användargränssnittet?
Citera
2014-01-20, 13:19
Medlem
"Kommendör Puheloinen: Nato ingen lösning"
http://hbl.fi/nyheter/2014-01-20/556...-ingen-losning
Citera
2014-01-20, 13:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Kommendör Puheloinen: Nato ingen lösning"
http://hbl.fi/nyheter/2014-01-20/556...-ingen-losning

Jag tror att min jämförelse och min reflektion håller.

Sverige har för få soldater (av något ideologiskt skäl) medan Finland har för många soldater (av ett annat ideologiskt skäl). Samt att båda länderna behöver öka sina försvarsanslag för att nå säkerhetspolitisk trovärdighet.
Citera
2014-01-20, 13:56
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Sverige har för få soldater (av något ideologiskt skäl) medan Finland har för många soldater (av ett annat ideologiskt skäl). Samt att båda länderna behöver öka sina försvarsanslag för att nå säkerhetspolitisk trovärdighet.

Inte bara ideologiska skäl i något av fallen. Det är två olika strategier betingade av respektive lands geografiska och industriella läge. Det stora problemet är att bägge länderna dragit ner för mycket på försvarsbudget.
Citera
2014-01-20, 17:45
Medlem
REALINs avatar
Finland har inte för många soldater utan ligger nu på en balanserad nivå som ändå kommer kräva större försvarsanslag i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Inte bara ideologiska skäl i något av fallen. Det är två olika strategier betingade av respektive lands geografiska och industriella läge. Det stora problemet är att bägge länderna dragit ner för mycket på försvarsbudget.

Sverige har dock dragit ner mycket mer. Finland har fortfarande en acceptabel nivå!
Citera
2014-01-20, 18:10
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Puheloinens tal innehöll ingen sågning av NATO, som rubriken påstår.

Han noterade att NATO inte är en lösning som råder bot på det problem Finland har, d.v.s. för låga försvarsanslag. Han har inte vid något skede påstått att Finalnd skulle ha för mycket krigstrida trupper.

Vad han sade, var att anslagsnivån inte räcker till adekvat nivå av materialanskaffningar efter 2015.
Citera
2014-01-20, 18:14
Medlem
Svaret på frågan är enkelt. Finland beslöt att inte ändra på nånting och endast kassera material som blivit totalt nedslitet. Med nästan gränslöst understöd för värnplikt står man nu med en rätt stor försvarsmakt med semi ok material med knappt någon offensiv förmåga. I Finland hade skrotningen av vägbassystemet, ersta, boforshaubitsen och det tunga kustrobotsystemet varit landsförräderi.
Citera
2014-01-20, 22:01
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Puheloinens tal innehöll ingen sågning av NATO, som rubriken påstår.

Han noterade att NATO inte är en lösning som råder bot på det problem Finland har, d.v.s. för låga försvarsanslag. Han har inte vid något skede påstått att Finalnd skulle ha för mycket krigstrida trupper.

Vad han sade, var att anslagsnivån inte räcker till adekvat nivå av materialanskaffningar efter 2015.

Det är jag som generaliserar, och skojar lite, om att Sveriges och Finlands problem är motsatta men leder till samma sak.

Det vore bra om tråden kunde leda till en granskning av Finlands försvarsmakt. Den är stor ja, men vad har den för kapacitet? Menvisst, jag hade föredragit de finländska politikernas agerande istället för de svenskas.
Citera
2014-01-20, 22:20
Medlem
george.sthlms avatar
Ett Finskt försvar utan möjlighet att ha luftherravälde är inte långlivat.
72 timmars luftangrepp av Finland så är det inte mycket kvar av försvarsförmågan och
därmed ett ganska billigt land att invadera om nu någon skulle få för sig att invadera Finland.
F18 C som Finland har räcker inte till i framtiden och man har inga planer på nyanskaffning.
Citera
2014-01-20, 22:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stmst
Svaret på frågan är enkelt. Finland beslöt att inte ändra på nånting och endast kassera material som blivit totalt nedslitet. Med nästan gränslöst understöd för värnplikt står man nu med en rätt stor försvarsmakt med semi ok material med knappt någon offensiv förmåga. I Finland hade skrotningen av vägbassystemet, ersta, boforshaubitsen och det tunga kustrobotsystemet varit landsförräderi.

Tja, nu har ju Finland LV 217 truppradio. Men finns de i tillräcklig mängd? Jag såg en översikt över det ryska brigadsystemet. Nu vet jag inte hur det slutade, men planen då var att ha en telekrigsbataljon till varje brigad. (Eller om det var division).

Före RA 180 i Sverige så övade man att anfalla med tråd. Alltså folk som hade rullar med tvåtråd på ryggen som rullades ut allteftersom anfallet pågick.

Detta med tråden var f ö en finsk specialitet under 2VK, som tyskarna kopierade, men nu tror jag att den taktiken är en aning obsolet. Och mörkermedel verkar man inte heller ha i några större mängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in