Citat:
Ursprungligen postat av
Macke85
Att Sveriges försvar är bortom all räddning vet vi redan, och att Finland valt rätt när det gäller personalförsörjning m.m. är också en sanning, men vi ska inte överdriva.
Det finns stora brister även när det gäller Finlands militära försvar. Antalet stridsvagnar imponerar inte direkt. De har inte jättemånga flygplan. Höghöjdsluftvärn? Nu har de väl BUK men det systemet ska tas ur bruk. Hur står det till med finska marinens slagkraft och beredskap?
Man behöver fler stridsvagnar, CV90 och helikoptrar, och modernisera artilleriet. Finland står inför stora utmaningar och det kommer att kosta många miljarder även för dem om de ska hänga med.
Jag håller inte med om att Sveriges försvar är bortom all räddning, men det behövs ganska stora insatser för att rädda det.
Vad gäller Finlands försvar så tycker jag inte att jag skönmålar deras försvar. Finlands försvar är inte i det skick det borde vara, men skillnaden är att Finland har ett fungerande och ganska välövat försvar, man har prioriterat organisationen när man tvingats spara. Det går trots allt att föra strid med omodern materiel, det kommer att bli dyrare och svårare, men möjligt. Att köpa eller producera ny materiel och öva en redan fungerande organisation på denna materiel går snabbare och är billigare än att köpa eller producera ny materiel och återta förmågan att utbilda rimliga mängder soldater och återta förmågan att leda normala förbandsstorlekar i manövrer och strid. Det är en enorm och väldigt relevant skillnad.
Vår försvarsbudget går till att behålla förmågan att utveckla, producera och sälja kvalificerat stridsflyg, något som givetvis är viktigt. Och till att bibehålla förmågan att utveckla, producera och sälja kvalificerade markstridsmaskiner, vilket naturligtvis är viktigt samt till att bibehålla förmågan att utveckla, producera och sälja kvalificerade örlogsfartyg såväl för ytstrid som ubåtar, något som naturligtvis är viktigt. Sedan går en stor del av budgeten vad gäller materiel som ej är flyg till tekniköverföring till Tyskland och Storbrittanien och till vinst i tyska och brittiska företag.
Allt detta är dock gott och väl, även om jag anser att vi borde se till att svenska krigsmaterielföretag är just svenska.
Det stora felet vad gäller svensk militär är att man dragit ned tre steg för långt och avvecklat förmågan till brigads strid och till utbildning och ledarskap på brigadnivå.
Frågan är, vad kostar det att ha förmågan till brigads strid och ledarskap med yrkesknektar? med värnpliktiga?
För Finland kostar det att man inte har råd att utrusta försvaret med fullt modern materiel vid dagens försvarsbudget. Vad skulle det kosta för oss med dagens budget? Hur stor budgetökning tarvar det med i övrigt bibehållna förmågor med yrkesknektar? Med värnpliktiga?
Hur långt fram i tiden kan vi sia i normalfallet? fem år? tio år? tjugo år? Hur långt innan Anschluss kunde den gode familjefadern förutse andra världskriget? Hur långt före skotten i sarajevo kunde den gode familjefadern förutse första världskriget?
Hur långt före inbördeskriget i Jugoslavien kunde den gode familjefadern förutse det kriget?
Jag tror att vi kan se att de flesta krig gått att förutse fem år framåt, inte med datum och skala, men att det politiska klimatet inte är roligt och att man måste förbereda sig.
Med denna erfarenhet framstår det för mig som att vi måste hålla vårt försvar på en nivå där vi på fem år kan växla upp vårt försvar till den nivå där vi känner oss trygga med vår förmåga att hantera vad som än händer, detta även i ett läge där alla andra samtidigt rustar upp och där man alltså ingalunda kan förvänta sig att kunna köpa krigsmateriel över disk.
Är vårat försvar idag i den formen att vi med fem års förvarning kan hantera ett storkrig i vår närhet? Ett storkrig som vi blir inblandade i?