Citat:
Ursprungligen postat av
Eerieye
Mer eller mindre direkt fråga till adam7:
Det finns ett par klipp på nätet där finnarna skjuter med artilleri (Finland mycket stora mängder "arty"). Klippet har bl a titeln "Inside an artillery barrage".
Men så klena kalibrar, så kort räckvidd, avsaknad av zonrör samt helt oskyddad personal?
Enligt min mening skulle en mekaniserad fiende köra rätt igenom spärrelden. Eftersom man inte använder zonrör så förtas ju i princip all explosionskraft av den utmärkt dämpande finska sandjorden. Samma gäller splittret. För att inte tala om vad som skulle hända om fienden har något archer-liknande plus en artillerispaningsradar. Då blir det inga finska artillerister kvar efter några minuter.
Är inte det finska försvaret väldigt omodernt?
Klippet du hänvisar till har en gammal haubits, nyare splitterskydd i sköldpaddaform och ett skjul på målområdet. Här har väl avsikten varit att se på vad händer med målet.
Sköldpaddaformen ska i princip vara över en grop där artilleristerna tar skydd i fall av motartillerield.
Skjutlägren i Rovajärvi är ju för att öva både pjäspersonal eldlednidare och eldledning av sammansatt artillerield. Jag har för mig att i förra sommarövning, varifrån klippet är, sköt man en hel del med en utgående pjäsmodell. Pjäsen utgick vad jag förstår för att ammunitionen håller på att bli gammal.
Visst kör stridsvagnar igenom artillerield, men de lättare vagnarna kör nog inte helt oskadda igenom.
I filmen fanns pjäsen med för att illustrera att den är rätt okänslig för artillerield (förutom siktanordningen).
Huruvida man använder zonrör eller inte kan jag inte uttala mig om. I skogbeklädd terräng når man ju samma effekt genom att skjuta med anslagsröret högkänsligt och flack bana.
Sedan har jag för mig att man sprider på pjäserna numera just pga eventuellt motartilleri. Räcker sedan Fi:s artilleriradar till alla platser är ju en annan fråga. Har man 24 pjäser, kan även Fi koncentrera sina artilleriradar enheter. Har man lite mera, så är det kanske ett anna scenarium.
Jag är inte artillerist, så jag kan inte ämnet värst bra.