Citat:
Ursprungligen postat av
RatosPipa
Jag menade inte nödvändigtvis gammal utrustning, utan bara att t ex: RK-62/92 är mindre tekniskt avancerad och förmodligen billigare än svenskarnas AK5C/D-system. Samma sak gäller för exempelvis stridsfordon och stridsflygplan; de är inte världens mest tekniktunga fordon men de fungerar alldeles utmärkt ändå (vilket Sverige inte verkar ha förstått)
Starkare flygvapen har ni, men då ni inte har piloter att skicka upp då ryssen övar. Angående AK5/RK92 så läste jag nyss att den sistnämnda vunnit ganska överlägset gällande precision och framförallt kostnad, det är en av orsakerna varför finska försvarsmakten är effektiv. Låga och sparsamma metoder.
Omoderna fordon? SISU XA 180-360 är finska och används av såval svenska som finska armén. Cb90 är svenskt det också. Visst Str 122 är lite modernare än Leo 2A4, men i princip samma sak. BMP2 kommer att ersättas av cb90 vartefter. Luftvärn är Sverige vassare på, men SA-11 ska ju ersättas inom snart tid(om det inte skett redan), artilleri har ni ju inte så det behöver vi inte diskutera
Nä skämt åsido, jag kanske romantiserar Finland som finne men det är iaf vad jag tycker.