Flashback bygger pepparkakshus!
2005-06-24, 15:07
Medlem
Smokebombs avatar
Det är oklart ifall röd flugsvamp kan ge fysiska skador i längden och därför är det fan inte värt att experimentera med skiten!

Håll er till toppisar.
Citera
2005-06-24, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
I de flesta kulturer som brukar flugsvamp tillalagas den på något sätt, det kan handla om allt från simpel förvällning till rent gastronomiska varianter. Det har även rapporterats andra vägar, som t.ex. att dricka urinet från ett djur som ätit flugsvampen.

Orsaken till att svampen bör tillagas beror på att det ämne, som jag inte minns vad det heter, som orsakar illamående och sjukdom försvinner vid högre temperaturer.

torkad är ju att föredra men att värma svampen förstör bara ämnena inget att rekommendera, äta svampen och sen dricka pisset så gjorde vissa i norden!

dosering kolla erowid,, allt från 1 hatt till ett flertal,, men storleken på hattar och styrkan kan variera!

MVH Johan
Citera
2005-06-24, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onerr
Som sagt, är det lönt att leta nu? Har suttit och funderat på detta ett tag, men jag skulle aldrig ge mig ut och leta om jag inte vet att möjligheten finns att jag hittar något.

Du kan hitta den redan nu men är inte så himmla vanligt, vänta helst till augusti för att hitta fler!!

Hur pass giftigt det är?? : har läst att en vuxen man behöver äta runt 90 vuxna svampar för att dö!!! så nån fara är det inte, röd flugsvamp skall inte vara värre för levern än några snapsar brännvin!!

MVH J
Citera
2005-06-25, 08:52
Medlem
organiss avatar
här är en igenkännande sida om någon blir osäker.

http://www.dipbot.unict.it/funghi_etna/photogallery/page_01.htm
Citera
2005-06-28, 04:25
Medlem
Onerrs avatar
Förtjänar inte denna tråden att bli klistrad? Är ju trots allt en kort faq.
Citera
2005-06-28, 04:39
Medlem
Bloodhounds avatar
Låter onekligen intressant men som någon sa, det är FEL att äta flugsvamp. Man har lärt sig det enda sen man var liten, det är FELFELFELFEL, går inte. Dock kanske det slinker ner en tripp i höst om man orkar, just pga. lättillgängligheten.
Citera
2005-06-28, 05:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Låter onekligen intressant men som någon sa, det är FEL att äta flugsvamp. Man har lärt sig det enda sen man var liten, det är FELFELFELFEL, går inte. Dock kanske det slinker ner en tripp i höst om man orkar, just pga. lättillgängligheten.
Klart man ska prova. Har ju som sagt fått höra att man dör om man bara tittar på en flugsvamp, men de verkar ju rätt kul. Blir nog en tripprapport eller två så fort de små rödvita svamparna tittar upp ur marken.

Förresten, när dyker den upp? Det har ju varit ganska kallt för årstiden, och rätt fuktigt här på västkusten - kan man hoppas på att de kommer upp redan i juli? Annars brukar de väl inte dyka upp förrän i augusti/september såhär pass långt söderut?
Citera
2005-06-28, 12:34
Medlem
WeeMaans avatar
Någon som testat att trippa på flugsvamp här?`
Effekter?
Tripprapport någon?
Citera
2005-06-28, 16:47
Bannlyst
borde inte det här klistras?
Citera
2005-06-28, 21:02
Bannlyst
Muskarin finns bara som spårämnen i flugsvamp, det som ger den mesta effekten är muscimol, som ibotensyra omvandlas till vid torkning.
Det är svårt att ge doseringsanvisningar eftersom halterna varierar så mycket beroende på hur gammal svampen är, var den växt m.m
Jag tycker att man kan börja med två hattar, har man bråttom kan man torka dem i en ugnssäker form på ganska låg värme med luckan på glänt, 80-100C i två timmar ungefär. Det blir du inte särskilt trippad av, mer speedad som av amfetamin/lågdos meskalin med skarpare färger. Det är lite kul, även om man röker gammal skosulebrass efter att man käkat flugsvamp så känns det som att det förvandlats till världens piggaste sativa.
Tungmetallerna som ansamlas i svampen är förmodligen giftigare än den i sig.
Citera
2005-06-30, 12:04
Medlem
nosight69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
Man har även lärt sig sen man var liten att det är fel med alla droger.
Jag har själv inte testat flugsvamp än, men jag tänkte gå ut idag och kolla om jag hittar lite. Hittade några toppisar häromdagen men det var väldigt lite.
Citera
2005-06-30, 12:25
Bannlyst
Det vore kul om fler här i Göteborgstrakten ville testa. Kanske kunde man ordna en liten Skogsmulle-utflykt framåt hösten, där vi kan botanisera bland skogens läckerheter, för att sedan avnjuta vår skörd i goda vänners lag? Det tycker i alla fall jag vore trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in