2005-06-22, 14:17
Bannlyst
FAQ Flugsvamp

Jag gjorde denna trden fr att beskriva och frklara lite om en av Sveriges vanligaste svampar och den svamp som omges av mystik och frtal.

1 Vilka arter kan jag ta och hur ser dom ut
2 Var hittar jag arterna
3 Hur anvnder jag flugsvamp
4 Vilka r effekterna

1 Vilka arter kan jag ta och hur ser dom ut

Den vanligaste arten av flugsvamp och den som jag rekommenderar r rd flugsvamp (amanita muscaria), varfr jag tycker att man skall hlla sig till rd flugsvamp r att den r ltt att knna igen och finns ver i stort stt hela Sverige.

Rd flugsvamp (amanita muscaria)

# Rd hatt som ibland kan vara gul/orange och ibland upptbjd p lite ldre exemplar, sedan har arten alltid vita prickar ovanp hatten

# Vit fot med en vit krans/ring runt som r ganska kraftig, kan ibkand bli ljust gul

# Skivorna under hatten r vita

Brun flugsvamp (amanita regalis)
# Hatten kan skifta mellan ljust gulbrun till mrkt brun med vita prickar ovanp
# Vit fot med vit/ljusgul ring runt
# Vita skivor under hatten

Pantherflugsvamp (amanita pantherina)
# Grbrun till olivbrun hatt med vita prickar
# Vit fot med en tunnare vit ring som ibland frsvinner av regn
# Vita skivor under hatten

2 Var hittar jag arterna
Flugsvamp vxer verallt, i granskog men nnu oftare i lvskog eller blandskog. ven vldigt vanlig efter dikeskanter och ut efter vgarna. Kan hittas frn juni-oktober men frmst under augusti-september.

3 Hur anvnder jag flugsvamp
Flugsvamp ts oftast r och d oftast hattarna men kan ven torkas till ett senare tillflle. Torka r enkelt, ta av hattarna och skr dom i smbitar och lt dom ligga mrkt p tidningspapper ngra dagar, detta rekommenderas fr en trevligare tripp. Flugsvamp kan ven rkas men det gr jag inte in p hr d jag vet fr lite om det.

4 Vilka r effekterna
De olika arterna ger ett liknande rus som ofta brjar med eufori och blbehag och kanske lite kroppsliga effekter som illamende och magsmrtor. Efter detta fljer ofta ett stadium med smnighet och slhet som sedan fljs utav sjlva hallucinations fasen med hallucinationer och rena synvillor. Allt frn mindre synfrndringar till kraftiga hallucinationer kan frekomma. Man kan bli social eller bli orolig och dra sig tillbaks, knna gldje eller sorg ven agressivitet kan frekomma.
Detta var bara en liten hjlp ifall nn vill testa flugsvamp, men vad ni n gr hll er borta frn Vit flugsvamp o lmsk flugsvamp d dessa kan vara ddliga.
MVH Johan
Citera
2005-06-22, 23:07
Medlem
TomiXs avatar
Hrde ngot om att man kan trippa p enbart skinnet frn hattarna, ngon som vet eller har erfarenheter om detta?
Citera
2005-06-22, 23:09
Medlem
Smokebombs avatar
Dosering?
Citera
2005-06-22, 23:54
Medlem
FoXxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Hrde ngot om att man kan trippa p enbart skinnet frn hattarna, ngon som vet eller har erfarenheter om detta?

Vad jag vet s ska man skala av skinnet p svampen och torka det sen ska man rka det.

Hemoglobin det var en bra FAQ
Citera
2005-06-23, 01:12
Medlem
Onerrs avatar
Tack fr att du frtydligat nr dom vxer, r det lnt att ge sig ut i skogen och leta nu d?
Citera
2005-06-23, 01:39
Bannlyst
DEt var rd flugsvamp som vikingarna kkade fr att ka sin agressivitet och bli brsrkar. Hur vanligt r det med illamendet?
Citera
2005-06-23, 02:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Smokebomb
Dosering?
Det dr skulle jag ocks tnka p om jag funderade p att ta flugsvamp. Bara ett tips.
Citera
2005-06-23, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fläsk!
DEt var rd flugsvamp som vikingarna kkade fr att ka sin agressivitet och bli brsrkar. Hur vanligt r det med illamendet?

Det dr r ju en myt iofs, det r sanning att vikingarna trippade p flugsvamp men inte fr att bli brsrkar (har hrt den hr myten dementeras p flera olika hll frn olika svenska historier)

Vidare s har jag lst ngonstans att det r skinnet p svampen man inte ska ta, allts tvrtemot vad ngon annan skrev, ngon som kan bringa klarhet?

Sen har jag lite undringar om torkningen -frra ret plockade jag en riktigt flskig flugsvamp som jag la hel p en tidning, sen efter ngon vecka nr jag tittade var tidningen skrynklig och av sjlva svampen fanns det bara kvar som en slags svart siluett, varfr? varfr hnder inte detta nr man skurit upp svampen i sm delar som hemo rekommenderade?

Har dessutom lst ibland Sten Larris dokument som finns hr och dr p ntet om att det ska vara bra att hnga upp svampen i ett snre, uppochner, och lta den hnga ngra veckor. D undrar jag om min siluett-incident intrffade pga att svampen la tryck p sig sjlv p ngot stt i min lda, och att det r drfr man ska skra upp svampen fr att "behlla" den?
Citera
2005-06-23, 02:28
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläsk!

Nej, det finns det inga trovrdiga bevis fr. Flugsvamp blir man dessutom inte aggressiv av. Och angende brsrkarna s var det mer av ett andligt fenomen dr de som var brsrkar var andliga krigare och rapporterades ligga hemma p tunet medan en rasande bjrn levde loss p slagfltet. Dvs. det handlade om sk hamnskifte.
Citera
2005-06-23, 02:31
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
FAQ Flugsvamp

Flugsvamp ts oftast r

I de flesta kulturer som brukar flugsvamp tillalagas den p ngot stt, det kan handla om allt frn simpel frvllning till rent gastronomiska varianter. Det har ven rapporterats andra vgar, som t.ex. att dricka urinet frn ett djur som tit flugsvampen.

Orsaken till att svampen br tillagas beror p att det mne, som jag inte minns vad det heter, som orsakar illamende och sjukdom frsvinner vid hgre temperaturer.
Citera
2005-06-23, 02:32
Medlem
Citat:
Detta var bara en liten hjlp ifall nn vill testa flugsvamp, men vad ni n gr hll er borta frn Vit flugsvamp o lmsk flugsvamp d dessa kan vara ddliga.

Inte bara kan, de r det helt enkelt, varken mer eller mindre? Har lst ngonstans att om man ter vit flugsvamp s r en lngdragen och plgsam dd att vnta sig, typ att levern och njurarna bryts ner helt och hllet under fyra dagar ungefr, och sen dr man helt enkelt. Eller om det inte var s att kroppen inte pajjade frens efter fyra dagar, jag minns inte vilket och det r olyckligt att det var mycket lnge sedan jag lste detta fr annars hade jag kunnat hnvisa till ngon sorts klla.

sen, Hemo, tycker jag att du glmt att skriva om urinmetoden, allts det hr med att dricka sitt eget urin, minns (som vanligt) inte exakt hur det gick till, men det var ngot om att det tar lng tid fr kroppen att bryta ner muskarinet (har terigen lst ngonting om att muskarin inte skulle vara den aktiva substansen i flugsvamp, men det var bara spekulationer om jag inte minns fel) eller vad nu den aktiva substansen r, s att den helt enkelt gick ut i urinet, varfr man kan dricka sitt urin efter inmundigande av flugsvamp och helt enkelt bli bng igen, metoden ska tydligen kunna apliceras p E-knaprande ocks.
Citera
2005-06-23, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoXx
Vad jag vet s ska man skala av skinnet p svampen och torka det sen ska man rka det.
Nej, det r fel ,giftet sitter i hela svampen, ven i skinnet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in