2014-12-20, 14:38
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Visst är det underligt med Anette Norberg, och Edberg och Wilander är minst tio platser för lågt placerade.

Papperstidningen har redan hunnit till nr 15, som är Gunnar Nordahl.

Appelgren har ombetts göra sin egen tio-i-topp-lista: http://www.dn.se/sport/har-ar-applets-egen-lista/

Sånt kan ju vara sjyst att spoila.
Citera
2014-12-20, 15:08
Medlem
Citat:
Visst är det underligt med Anette Norberg, och Edberg och Wilander är minst tio platser för lågt placerade.

Papperstidningen har redan hunnit till nr 15, som är Gunnar Nordahl.

Appelgren har ombetts göra sin egen tio-i-topp-lista: http://www.dn.se/sport/har-ar-applets-egen-lista/

Jag har fortfarande problem att urskönja om Äpplet är 100% seriös eller bara raljerar.

En pingisspelare kallar hockey för smal sport, sedan tar han med två pingisspelare och fyra skidåkare på sin lista. Kina är stort men inte att misstas för världen. Då kan vi lika gärna säga att baseball är en världsidrott, det är ju stort i Nordamerika och Japan. De enda världssporterna på hans topp10-lista är tennis, golf och friidrott med en utövare vardera.
Citera
2014-12-20, 16:16
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Sånt kan ju vara sjyst att spoila.

Ber om ursäkt. Jag tänkte inte på det.
Citera
2014-12-20, 16:22
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Jag har fortfarande problem att urskönja om Äpplet är 100% seriös eller bara raljerar.

Jag tror han är allvarlig. Möjligt att han gav det en ironisk touche med "DE STORA" och liknande, men i grunden tror jag han är allvarlig.

Citat:
En pingisspelare kallar hockey för smal sport, sedan tar han med två pingisspelare och fyra skidåkare på sin lista. Kina är stort men inte att misstas för världen. Då kan vi lika gärna säga att baseball är en världsidrott, det är ju stort i Nordamerika och Japan. De enda världssporterna på hans topp10-lista är tennis, golf och friidrott med en utövare vardera.

Ett mönster på hans tio-i-topp är att det bara är individuella idrottare. Sådana är ju något lättare att värdera mot varandra, men det betyder ju inte att de generellt är bättre. Jag tror att han fortfarande inte har tänkt till ordentligt.
Citera
2014-12-20, 16:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
Ett mönster på hans tio-i-topp är att det bara är individuella idrottare. Sådana är ju något lättare att värdera mot varandra, men det betyder ju inte att de generellt är bättre. Jag tror att han fortfarande inte har tänkt till ordentligt.

Samtidigt har den bittre Äpplet fått för tok för mkt uppmärksamhet...

Håller med dig om det lättare i att värdera individuella sporter och idrottare. Zlatan och Gunnar Nordahl hör absolut hemma på top-10; i absolut översta världsklass i över 10 år i vad som otvivelaktigt är världens största sport, båda bör eg vara top-5. Hockeyspelarna är det svårare med, svårt för att Sedinarna är med, de borde ha minst 10-12 hockeyspelare framför sig, och en sådan här top-150 kan inte innehålla så mycket hockey (hur mycket jag än själv älskar sporten). När BBC News avslutar sportsändningarna på radion med "and on to the hockey news" menas landhockeyn, kan vara en påminnelse om sportens tyngd ute i stora stygga världen...

Med risk för tjat och being on repeat: Edberg och Wilander... världsettor i världens största individuella sport, och utanför top-25.... med samma konsekvens borde Borg vara 8 till 12 någonstans...
Citera
2014-12-20, 17:12
Medlem
TilleyHats avatar
Att någon annan än Björn Borg rankas etta vore en stor sensation. Tycker också att Waldner förtjänar andraplatsen före Stenmark, men att Magnus Bäckstedt inte skulle vara topp 150 i Sverige förefaller helt obegripligt med tanke på meriterna som "ende svensk som vunnit...". Jag säger detta om Bäckis eftersom jag nu gett upp hoppet om att han ska finnas med på listan.
Citera
2014-12-20, 21:02
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Att någon annan än Björn Borg rankas etta vore en stor sensation. Tycker också att Waldner förtjänar andraplatsen före Stenmark, men att Magnus Bäckstedt inte skulle vara topp 150 i Sverige förefaller helt obegripligt med tanke på meriterna som "ende svensk som vunnit...". Jag säger detta om Bäckis eftersom jag nu gett upp hoppet om att han ska finnas med på listan.

Vem är Magnus Bäckstedt?

edit: googlade. tänk på att cykling är en jävla dopingsport.
Citera
2014-12-20, 22:18
Medlem
_Monk_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Omar
Om han inte redan nämts så säger jag Ricky Bruch

Ja vafan han slog väl svenskt rekord en sådär 15 gånger i diskus och än idag så har väl ingen svensk slagit det?

men juggen som mest väntar vid mål han ska säkert ha all cred.....
Citera
2014-12-21, 00:03
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ber om ursäkt. Jag tänkte inte på det.

Ingen fara.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Vem är Magnus Bäckstedt?

Dopingsport? Folk dopar sig i alla sporter. Sen är det klart att det funnits en kultur med en viss typ av doping i tex cykel, friidrott och längdskidor.
Bäckstedts seger i Paris-Roubaix smäller otroligt högt vart som helst i Europa undantaget Sverige då.
Citera
2014-12-21, 10:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Gissar att DN's topp 10 ser ut ungefär såhär:

1. Björn Borg
2. Ingemar Stenmark
3. Peter Forsberg
4. Zlatan
5. Jan-Ove Waldner
6. Annika Sörenstam
7. Ingemar Johansson
8. Gunnar Nordahl
9. Gunde Svan
10. Gunder Hägg
Golf är ingen sport, det är ett spel.
Om golf räknas så kan svenske mästaren i bordshockey eller coronne komma med på listan.
Citera
2014-12-21, 11:59
Medlem
Snart sista 10

Min lista.

1. Björn Borg
2. Ingemar Stenmark
3. Jan-Ove Waldner
4. Ingemar Johansson
5. Gert Fredriksson
6. Gunde Svan
7. Peter Forsberg
8. Annika Sörenstam
9. Zlatan Ibrahimovic
10. Carolina Klüft
Citera
2014-12-21, 12:11
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Vem är Magnus Bäckstedt?

I sådana fall kan man ta bort friidrottare också. Fyra cyklister på listan. Bäckstedt borde så klart varit med någonstans mellan 100-150.

Även Harry Snell kunde ha varit med.

Fast man ska inte ta listan allt för seriöst. Hur ser egentligen juryns sammansättning ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in