Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-14, 02:55
  #1
Medlem
Ordet är fritt , mina val:

1. Björn Borg
2. Ingemar Stenmark
3. Zlatan Ibrahimovic
4. Ingemar Johansson
5. Jan-Ove Waldner
6. Nicklas Lidström
7. Gunnar Nordahl
8. Börje Salming
9. Peter Forsberg
10.Gunde Svan
Citera
2013-08-14, 02:57
  #2
Medlem
Björn Borg och Foppa ligger bra till.
Citera
2013-08-14, 03:32
  #3
Medlem
Mats Sundin är definitivt en av mina kandidater till listan. Han är den svensk som gjort flest poäng i NHL någonsin, 1349 på 1346 matcher spelade. Han har även tagit 3 VM guld och 1 OS guld med Tre Kronor och blev välförtjänt invald till Hockey Hall of Fame 2012.

Zlatan Ibrahimovic är även han en klar kandidat. Faktum att han vunnit Guldbollen 7 gången säger väl det mesta!

Andra stora profiler:
Henrik Larsson
Niklas Lidström
Henrik och Daniel Sedin

Det finns säkert jättemånga fler duktiga idrottsmän i andra sporter, men det blir väldigt sällan man faktiskt tittar på någonting annat än just ishockey och fotboll, så där kan jag inte riktigt uttala mig.
Citera
2013-08-14, 07:29
  #4
Medlem
Kan hålla med er om era listor. Jag skulle dock vilja ha in Stefan Holm och Anja Pärson på min också.
Citera
2013-08-14, 07:58
  #5
Medlem
MrWins avatar
Gunder Hägg var stor på 1940-talet.

Carolina Klyft, eller listan gäller bara män?
Citera
2013-08-14, 08:44
  #6
Medlem
Oerhört svårt att jämföra idrottare i olika sporter och olika tidsepoker. Stenmark dominerade sin sport under många år, liksom Borg. Dock i förhållande små sporter.

JO är för mig lite av en personlig favorit, även om pingis inte är så jättestor i västvärlden.
Citera
2013-08-14, 09:51
  #7
Medlem
realias avatar
Hade kunnat tänka mig en spelare ur den gyllene handbollsgenerationen på listan, Wislander eller Lövgren.
Citera
2013-08-14, 10:09
  #8
Medlem
Patrik Sjöberg var ju en duktig jävel också
Citera
2013-08-14, 10:24
  #9
Medlem
En del av de där idrotterna är mycket små på världsbasis, tennis och alpin skidåkning är patetiskt små idrotter, även om tennis blivit större numera (och då finns det inte heller längre några bra svenskar!)
Citera
2013-08-14, 10:32
  #10
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
En del av de där idrotterna är mycket små på världsbasis, tennis och alpin skidåkning är patetiskt små idrotter, även om tennis blivit större numera (och då finns det inte heller längre några bra svenskar!)

Tennis litet?
Driver du?
Citera
2013-08-14, 11:15
  #11
Medlem
kostymnisses avatar
Se även på motorsport, bara att slå sig in i F1 som Ronnie P var ju extremt starkt och gör honom till en kandidat, Tony Rickardssons alla VM-guld gör även honom till en stark kandidat.
Vi ser lätt hockey som en världssport men den är ju föga existerande utanför i delar av europa och nordamerika.
Otroligt svårt att göra en riktig bedömning här...

Gunder Hägg, Eric Lemming etc?
Citera
2013-08-14, 11:19
  #12
Medlem
Witkos avatar
Nämner inga som andra redan nämnt men dessa förtjänar att nämnas:
Lennart "lillstrimma" Svedberg
Frank Andersson
Urich Salchow
Ronnie Pettersson
Tony Rickardsson
Nisse Liedholm
Sixten Jernberg
Björn Jilsen
Toini Gustafsson
Gert Fredriksson
Tomas Brolin
Bengt Baron
Helen Alfredsson
Gunder Hägg

Listan kan göras väldigt lång men nu får någon annan ta över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback