Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Det närmaste vi kan komma idag att validera sanningshalten i det jag skriver är genom kvantmekaniken. För en kvantfysiker uppträder våra minsta beståndsdelar "mystiskt" och "ologiskt". Hur kan atomerna vara över 99, 9 % tomhet? Hur kan tiden vara en illusion eller hur kan en partikel vara på två ställen samtidigt? För mig är det självklart, men tolkar man världen enbart genom intellektet blir det helt ologiskt och förmodligen väldigt konstigt.
Kvantmekanikens värld fungerar inte alls så som vi upplever världen genom våra fem sinnen. Jag tror dock att en dag kommer kvantfysiken bevisa det som jag anser självklart.
Teoretisk fysik i new-age tappning, med den vanliga selektivitet av vad man kan plocka fram och efterrationalisera och vad som bör ignoreras.
Nu är du plötslig reduktionist och tittar på mikrokosmos, där vi är långtifrån att veta hur saker hängar ihop som dom gör i makrokosmos .... ännu mindre vetande än om hur ett 'det hängar ihop' i makrokosmos, som har blivit till 'allt är étt'-dogma.
Hurvida din "magkänsla" metodologi efterhand kommer att bevisas av ökad kunskap inom teoretisk fysik bör du nu nog vara lite försiktig med att ta ut på förskott; särskild med tanke på att den teoretisk fysik du åberopar dig sannoliken inte är samma teoretiska fysik som riktiga fysiker sysslar med.