Citat:
Ursprungligen postat av BEing
Hur förklarar du någonting som ligger bortom intellektet för någon som enbart tolkar genom intellektet? Jag är mer säker på det jag skriver än någonting jag någonsin varit säker på innan.
Fråga en person som "vaknat" om livet är evigt. Eller om allt i grund och botten är ett.
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Snälla, vad för betydelse läger du i "att vakna"
Ursäkta att jag läggar mig i, men här är mitt försök på att förklara det i en rationell terminologi:
Människan är mönstersökande i relationen till sin specifika omgivning. På köpet med detta mönstersökande utvecklar vi filtrer som sorterar mellan relevant och icke-relevant från mönstrets perspektiv.
Mönstret med tillhörande filtrer blir efterhand mentale rutiner, som 'låsar' individen i en statisk rigiditet således att perceptions- och verklighets-upplevelses verktyget "mönster" blir herre istället för att vara ett verktyg, så vi till slut upplevar det vi förväntar-oss/är-vana-vid att uppleva. Vi blir roboter eller zombies.
Varje individs mönster är mer eller mindre unikt, med avgränsade variationer inom samma kultur och större variationer mellan olika kulturer. Och det kan med en viss säkerhet antas, att det inte är det samma som filtreras bort i alla.
Från detta kan konkluderas att människan (allegorisk) gör sig själv till en existentiell dogmatiker (~robot), och att hela det stora perceptions- och verklighets-upplevelses området som passivt har 'dogmatiserats' (robotiserats) bort finns som ett outnyttjad potential i individen (dock inte samma del i varja individ). Det sägas t.ex., att vi endast användar 5-10% av vår hjärnkapacitet ..... vilket är en fasett av detta.
Av olika anledninger* kollapser mönster/filtrer-mekanismen iblant i ett individ, som så får tillgång till en större del av sitt mentala potential; detta kan kallas att "vakna". Det är dock sällan att ett individ får tillgång till hela sitt outnyttjade potential, och det är sällan att mönster/filter-mekanismens kollaps blir permanent (om inte man aktivt strävar efter att permanentisera den, vilket kan göras i viss omfattning).
Eftersom 'uppvaknaden' vanligen endast är partiell finns den vanliga risk för att täppa igen kunskapsgap med 'arguments from ignorance'. Uppvakning per se blir i sin tur dogmatiserat som 'metod' och för det mesta ledar detta till en återgång till ruta étts 'sömn' .... tyvärr med en ny mental rigiditet: Men har 'somnat' igen, men inbillar sig att man fortfarande är 'vaken'.
* Det blev lite långt och krångligt, så kanske fler detaljer i ett senare inlägg.