2013-08-26, 10:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, men det gör inte jag, Ernst Mayr var en biolog om du nu inte visste det.
Jag skiter fullständigt i din definition, vilken den nu är bland flera definitioner som man inte kommit överens om.

Det var inte "min" definition utan den allmänt accepterade definitionen som jag hänvisade till. Om du hittat en annan definition, så fine men det ger dig inte rätt.

Mellanformer existerar oavsett vad du svänger dig med för etiketter på saker och ting.
Citera
2013-08-26, 10:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är ju uppenbarligen inte ogrundat då du argumenterar så som du gör.
Det går ju att sammanfatta i att "om evolutionen är sann, varför finns inga crocoducks?".

Citat:
Nej, det stämmer inte, du har en inskränkt syn.

Det är faktisk det hörn du har målat dig själv in i.

Och fortfarande inte i annat syfte än att kunne skapa en falsk diktomi mellan riktig vetenskap och bibeltro.
Citera
2013-08-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det var inte "min" definition utan den allmänt accepterade definitionen som jag hänvisade till. Om du hittat en annan definition, så fine men det ger dig inte rätt.

Mellanformer existerar oavsett vad du svänger dig med för etiketter på saker och ting.

Du blir inte så bra på att diskutera saker och ting hypotetiskt, och se saker och ting i nya synvinklar, du blir helt enkelt inte en bra forskare om du förlitar dig på etablerade och allmänt accepterade frågor.

För att du ska kunna förstå mina argument överhuvudtaget, så får du börja respektera att jag har en annan syn på saker och ting. Denna inlevelseförmåga verkar dom flesta ateisterna här sakna, dom är så inskränkta i deras föreställningsvärld att dom inte kan en längre, eller ens en kortare tid sätta sig in i hur andra tänker, utan ständigt faller in i att angripa personer. Man kan undra vad det beror på, känner dom sig hotade, dålig uppväxt, blivit mobbade kanske och nu ger igen?
Citera
2013-08-26, 11:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du blir inte så bra på att diskutera saker och ting hypotetiskt, och se saker och ting i nya synvinklar, du blir helt enkelt inte en bra forskare om du förlitar dig på etablerade och allmänt accepterade frågor.

Kreationismen är inte "ny". Den är tvärtom en döende anakronism som hör medeltiden till.

Citat:
För att du ska kunna förstå mina argument överhuvudtaget, så får du börja respektera att jag har en annan syn på saker och ting.

Såsom nödvändigheten av crocoducks för att få 'argumenten' till att hänga ihop?

Citat:
Denna inlevelseförmåga verkar dom flesta ateisterna här sakna, dom är så inskränkta i deras föreställningsvärld att dom inte kan en längre, eller ens en kortare tid sätta sig in i hur andra tänker, utan ständigt faller in i att angripa personer.

Du menar att vi inte är "ödmjuka" nog till passivt att acceptera pådyvlande mission.

Citat:
Man kan undra vad det beror på, känner dom sig hotade, dålig uppväxt, blivit mobbade kanske och nu ger igen?

Vad det än är, då är pop-psykologi varken den korrekte metodologi eller för den delen trådrelevant.
Citera
2013-08-26, 11:23
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag hoppas att jag gör någon nytta här, som en motpol till alla möjliga falska påståenden om bibeln.

Jag är mest intresserad av att prata om bibeln

Du är välkommen till den här tråden så ska vi nog kunna utröna din bibelsyn och eventuellt stöd för den:

https://www.flashback.org/t1789822p30
Citera
2013-08-26, 11:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag hoppas att jag gör någon nytta här, som en motpol till alla möjliga falska påståenden om bibeln.

Jag är mest intresserad av att prata om bibeln

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du är välkommen till den här tråden så ska vi nog kunna utröna din bibelsyn och eventuellt stöd för den:

https://www.flashback.org/t1789822p30

Fiffiniffi, jag tackar för denna information om ttsp's kommentar (jag hade faktisk inte fästat mig så mycket vid detta inlägg från honom), och hoppas att han tar emot invitationen så vi kan släppa för mera crocoduck-snack och annat kryphåls-sökande.
Citera
2013-08-26, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Titta på det lilla trängda trollet. Lite jobbigt när argumenten tar slut? Du har exakt noll och intet att hänvisa till i tråden annat än att "jag är sååå smart och jätteintelligent... och det är därför jag bara vet. Säger du emot mig är du dum!"

Jag är inte upprörd över att jag förstår att din tro är en snuttefilt och låtsaskompis för rädda och svagsinta människor som inte kan eller orkar ta till sig kunskap. Jag är däremot upprörd över att denna skara, som du så tydligt är en del av, utgör en kvarnsten runt halsen på mänskligheten och vår sanna potential.

Håll du ett krampaktigt tag om din snuttefilt och läs för all del inga böcker. Det hade ju kunnat ta dig ur din lilla bubbla.
Du låter extremt avundsjuk för att vara någon som inte är upprörd.
Citera
2013-08-26, 12:36
Medlem
udons avatar
Citat:
Jag hoppas bara att sådana sura gubbar aldrig får jobb som lärare där det verkligen översvämmas av frågande elever som kan göra det surt för sura gubbar.

Men nu tror jag att dom sura gubbarna som är här, är sura för att dom inte lyckats någon annanstans. Här känner dom sig betydelsefulla när dom kan trampa på och förnedra människor med en annan livssyn.

Hur många av dessa som finns här skulle få ett arbete med elever om dom använde samma taktik mot eleverna, bara för att dom frågar och ifrågasätter saker och ting?

Vilket gnäll! Du häver ur dig felaktiga påståenden och blir upprepade gånger rättad. Skärpning!
Citera
2013-08-26, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindtumblr
Titta på det lilla trängda trollet. Lite jobbigt när argumenten tar slut? Du har exakt noll och intet att hänvisa till i tråden annat än att "jag är sååå smart och jätteintelligent... och det är därför jag bara vet. Säger du emot mig är du dum!"

Jag är inte upprörd över att jag förstår att din tro är en snuttefilt och låtsaskompis för rädda och svagsinta människor som inte kan eller orkar ta till sig kunskap. Jag är däremot upprörd över att denna skara, som du så tydligt är en del av, utgör en kvarnsten runt halsen på mänskligheten och vår sanna potential.

Håll du ett krampaktigt tag om din snuttefilt och läs för all del inga böcker. Det hade ju kunnat ta dig ur din lilla bubbla.

Citat:
Ursprungligen postat av Djavulstroll
Du låter extremt avundsjuk för att vara någon som inte är upprörd.

Du sägar ju ingenting med detta "goddag ... yxskaft".
Citera
2013-08-26, 12:54
Medlem
Mindtumblrs avatar
Större delen av den här tråden har kommit att handla om ttsp och hans försök att punktera evolutionsteorin då den omkullkastar hans religiösa tro.

Finns ju hur mycket bevis som helst. T.ex de genetiska markörerna för gemensamma förfäder.

Cytokrom C är en gen som finns hos allt från bakterier till människor. Inbyggd redundans innebär att genens funktion är densamma oavsett vilken proteinsekvens genen bygger upp. Proteinsekvensen kan se drastiskt olika ut beroende på livsform.

Endast ARV kan förklara att två arter bär liknande eller samma proteinsekvens. Vi har exakt samma sekvens som schimpanser trots att det finns 1e+46 olika möjligheter. Oddsen för detta är ungefär som att släppas på slumpmässig plats i Sahara med tio års mellanrum och båda gångerna plocka upp samma sandkorn.

Eftersom endast arv för genen vidare betyder det att människan och schimpansen har ett gemensamt ursprung. Varje genetiskt bevis visar sig stämma med det evolutionsträd vi har idag.

http://www.tellapallet.com/tree_of_life.htm
Citera
2013-08-26, 13:14
Avslutad
Creationister blundar, alternativt behöver reflektera över faktumet att evolutionsteorin står starkare förankrad av bevis än gravitationsteorin.

Skall man ge sig på någon av teorierna så är det snäppet lättare att hävda att en osynlig hand drar saker neråt än att evolution inte existerar. Men bara snäppet lättare alltså...
Citera
2013-08-26, 14:30
Medlem
Norrbottenss avatar
Hmmm.... En sak slog mig.

Enligt Ernst Mayr definitionen är vi människor och gud samma art.
Eller så var Maria också av "arten" gud... Vad det nu innebär?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in