Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 17:34
  #1357
Medlem
Det finns så otroligt många bra filmer.
Men Fargo (1996), den ligger mig varmt om hjärtat.
Citera
2017-04-17, 17:38
  #1358
Medlem
HGs avatar
Den första Star Wars filmen. Helt klart den bästa filmen någonsin!
Citera
2017-04-17, 17:47
  #1359
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om jag inte minns fel nu, så var det rena tortyrscenerna? När en man höll på att dö av törst, och den andre mannen inte gav honom vatten, utan i stället retade honom genom att tvätta fötterna i vatten? Var det inte den filmen?
Det där är ju ett spel mellan Blondie och Tuco. Man vet att Tuco kommer att klara sig. Det ligger i hans och filmens karaktär. Filmen är ju i viss mån också gjord med glimten i ögat. Den har en hel del humoristiska undertoner.

Sammantaget håller jag den som världens bästa film och har så gjort sedan jag såg den för ungefär 35 år sedan. Det finns ingen film som förmedlar den stämning som Leone lyckas göra tillsammans med Morricones musik och skådespelarensemblen. Ett mästerverk helt enkelt.
Citera
2017-04-23, 13:03
  #1360
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stureplansmannen
Älskar Kubrick men 2001 är helk klart hans sämsta rulle. Försökt se den flera ggr och somnat.

Då har du inte sett Barry Lyndon.

Withnail and I ligger bland top 10.
Citera
2017-04-23, 17:13
  #1361
Medlem
1. The Good the Bad and the Ugly.
2. The Shining.
3. Fightclub.
4. Gudfadern.
5. Terminator 2.
Citera
2017-04-23, 17:15
  #1362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det där är ju ett spel mellan Blondie och Tuco. Man vet att Tuco kommer att klara sig. Det ligger i hans och filmens karaktär. Filmen är ju i viss mån också gjord med glimten i ögat. Den har en hel del humoristiska undertoner.

Sammantaget håller jag den som världens bästa film och har så gjort sedan jag såg den för ungefär 35 år sedan. Det finns ingen film som förmedlar den stämning som Leone lyckas göra tillsammans med Morricones musik och skådespelarensemblen. Ett mästerverk helt enkelt.

Fullständigt lysande. Hela inramningen på filmen. Scenerna, bildspråket, handlingen och musiken.

The Good the bad and the Ugly​ är överlägset världens bästa film genom tiderna i alla kategorier. Ingen annan film har kommit i närheten.
Citera
2017-04-23, 21:17
  #1363
Medlem
Ev1ld1cks avatar
1-Jaws
2-Lost Highway
3-Blood In, Blood Out
4-Oldboy
5-The Killer
Citera
2017-04-24, 14:50
  #1364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
1-Jaws
2-Lost Highway
3-Blood In, Blood Out
4-Oldboy
5-The Killer
Jag har inte sett den tidigare och kollade upp den nu på IMDB. 3 timmar lång, blir den inte seg eller så?
Citera
2017-04-24, 16:38
  #1365
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag har inte sett den tidigare och kollade upp den nu på IMDB. 3 timmar lång, blir den inte seg eller så?


Denna var en klassiker när man var liten, vatos locos ese! Att kalla den ett mästerverk eller att den kvalar in på topp 5 är dock lite väl generöst. Skulle kanske komma in på topp 500 i slutet nån gång.
Citera
2017-04-24, 16:49
  #1366
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Western- och maffiafilmer känns som typiska "mansgenrer", haha. Har i alla fall aldrig träffat en kvinna som uppskattar såna filmer.

Håller med. Finns väll någon kvinna som jag har träffat som uppskattar maffiafilmer. Men har aldrig träffat en kvinna som gillar en Westernfilm.
Citera
2017-04-24, 16:53
  #1367
Medlem
Merwinnas avatar
Jag kanske har skrivit det här förut, men bästa filmen genom tiderna om man måste välja en, är Cleopatra från 1963: http://www.imdb.com/title/tt0056937/

(OBS innehåller spoilers, men jag sätter inte ut spoilertaggar eftersom det ändå är tvåtusen år gamla historiska händelser det handlar om.)

Den har allt: kärlek och passion, krigsscener, spänning och äventyr, stora gestalter att beundra, extremt genomtänkt och välskriven dialog, många statister och mycket påkostade kulisser, dräkter, vapen o.s.v., skådespelare som inte bara är stora skådespelare, utan även till utseendet helt perfekta i sina roller. Rex Harryson som en stilig, charmig, självsäker och maktfullkomlig Caesar, Richard Burton som den starke och manlige, men stordrickande, obetänksamme och opålitlige Marcus Antonius, Elizabeth Taylor som en listig, retsam och brådmogen Cleopatra på höjden av sin skönhet och sexighet, Roddy McDowall som den ambitiöse, humorbefriade och fysiskt klene unge Kejsar Augustus, o.s.v o.s.v.. Det är perfekta skådespelare och rollprestationer hela vägen, något som är i det närmaste unikt.

Varje scen är som en liten pärla, väl avrundad till en helhet. Man får ofta en liten "chock" i slutet av varje scen, för det är så fulländat! Trots att filmen är nästan fyra timmar lång blir det aldrig tråkigt; man sitter trollbunden.

Och inte minst viktigt, så skildrar filmen verkliga händelser och välkända gestalter i världshistorien, som det hör till allmänbildningen att känna till. Filmmakarna har nästan inte tagit sig några friheter alls mot vad man vet. (Även om en del händelser är omstridda såklart, men de har inte tagit med något som inte NÅGON falang av riktiga historiker tror bara för att göra det mer dramatiskt, som många historiska filmer gör.) Det enda felet jag har upptäckt hittills är att Cleopatras son var en pojke i 8-9-årsåldern när han mördades i filmen, i verkligheten var han 17 år. Vidare har de uteslutit en del saker, som att Cleopatra fick tre barn med Antonius - å andra sidan sägs det ingenstans i filmen att hon INTE fick det, de kan bara ha valt att inte visa upp barnen i någon scen s.a.s..
Citera
2017-04-24, 16:53
  #1368
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
1-Jaws
2-Lost Highway
3-Blood In, Blood Out
4-Oldboy
5-The Killer

Alla filmer som du nämner utom Blood In, Blood Out är bra enligt mig. Ofta 18 åriga killar "smågangstrar" som går runt och har den som en av sina favoritfilmer. Nu fanns inte Scarface med på din lista, men det är samma sak med Scarface. Har hänt mer än en gång när man varit på pizzerian att dom "coola" småkillarna diskuterar hur otroligt häftig Tony Montana är. En av världens mest överskattade filmer. Scarface. Och Blood In, Blood Out är inte mycket att hänga i granen enligt mig heller.

Men som sagt dom andra filmerna är bra. Och Lost Highway är David Lynch 3e bästa film, efter Blue Velvet och Elefantmannen enligt mig. Den är något bättre än Mullholland Drive i mitt tycke.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback