2015-11-21, 14:49
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pankreas
Jag skulle vilja påstå att Östersund är en av de absolut sämsta städerna att bo i. De som bor där är sura, negativa och högfärdiga. Anledningen till att de blivit som de är, är isoleringen och självgodheten. Alltså, jämtar är emot precis allting. De är emot Bryssel, de är emot Stockholm, de är emot Sundsvall. De är emot företagsetableringar, de är emot utbölingar, de är emot samer. Om det går att vara emot någonting så är jämten det. Kort sagt så är de djävulsdyrkare och det är inget skämt. Bo där ett tag så får ni själva uppleva att jag har rätt. Jag har hört flera personer som sagt att de aldrig varit med om värre ställe än Östersund.

Man kan kanske gå i korttröja en vecka om året. Resten av året får man finna sig i en evig blåst från väster och gå omkring och undra vart livet tog vägen.

https://www.youtube.com/watch?v=57A7qJvMrSo

Är detta definitionen av en Östersundsbo?
Citera
2015-11-22, 15:50
Medlem
för att vända på steken: vilken är den minst deprimerande staden efter (och jag säger inte att dessa är deprimerande, jag menar att de inte är alternativ): Stockholm, Uppsala, Göteborg, Linköping, Umeå, Norrköping, Malmö, Lund? jag tänker typ Helsingborg, Örebro, Västerås, Eskilstuna och den storleken, inte hålor på landet (men hålor på landet går bra också så länge de inte är för deprimerande!).
Senast redigerad av Akademian 2015-11-22 kl. 15:53.
Citera
2015-11-22, 15:53
Medlem
Hallsberg är misär överallt...
Citera
2015-11-22, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
för att vända på steken: vilken är den minst deprimerande staden efter (och jag säger inte att dessa är deprimerande, jag menar att de inte är alternativ): Stockholm, Uppsala, Göteborg, Linköping, Umeå, Norrköping, Malmö, Lund? jag tänker typ Helsingborg, Örebro, Västerås, Eskilstuna och den storleken, inte hålor på landet (men hålor på landet går bra också så länge de inte är för deprimerande!).

Nu blir väl detta automatiskt off topic. Men Eskilstuna, Norrköping och Örebro vill jag faktiskt, de relativa storlekarna till trots, hävda är ganska så deprimerande. De första två har ett ganska så bedrövligt befolkningsunderlag, och den sistnämnda tycker jag bara rent subjektivt som tidigare nämnt är jäkligt oskön.

Västerås tycker jag är betydligt bättre än sitt rykte. Ganska så ful stad rent estetiskt, men trevliga ganska "okomplicerade" människor och gynnsamt geografiskt läge.

Helsingborg ligger bra geografiskt, har fantastiskt fin omgivande natur och många sevärdheter. Ordentligt med havskänsla och många attraktiva stadsdelar att bo i. Nackdelen är väl att centrum utarmas av det jättelika köpcentret Väla utanför staden. Men det är å andra sidan ett problem som den staden delar med de flesta andra städer i Sverige. Norr om Helsingborg ligger Ängelholm som är en småstad med stort utbud, bra kommunikationer och sex kilometer sandstrand mellan Kullahalvön och Bjärehalvön. Dessutom bättre socioekonomiskt än de flesta andra städerna i Sverige. Alltså något så ovanligt som en plats som inte är en större stad, men inte heller en "håla".
Citera
2015-12-15, 22:55
Medlem
fulsnuss avatar
Är Lessebo nämnt? Borde sälla sig till skaran, helt klart.
Citera
2015-12-15, 23:46
Medlem
Djurdyrkares avatar
Sunne och Munkfors i värmland är otroligt deprimerande, det bara andas ångest.
Citera
2015-12-16, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pankreas
Jag skulle vilja påstå att Östersund är en av de absolut sämsta städerna att bo i. De som bor där är sura, negativa och högfärdiga. Anledningen till att de blivit som de är, är isoleringen och självgodheten. Alltså, jämtar är emot precis allting. De är emot Bryssel, de är emot Stockholm, de är emot Sundsvall. De är emot företagsetableringar, de är emot utbölingar, de är emot samer. Om det går att vara emot någonting så är jämten det. Kort sagt så är de djävulsdyrkare och det är inget skämt. Bo där ett tag så får ni själva uppleva att jag har rätt. Jag har hört flera personer som sagt att de aldrig varit med om värre ställe än Östersund.

Man kan kanske gå i korttröja en vecka om året. Resten av året får man finna sig i en evig blåst från väster och gå omkring och undra vart livet tog vägen.

Håller till största delen med.
Inte att de är emot allt kanske...
men tex Storsjö Torg och att det tar lång tid för det att dyka upp butiker och sådär...
några gnällde om att de säkert lagt av och att det inte verkar bli något
istället för att vara glada över att något HÄNDER i den här skitstaden.
Men det låter typiskt människor i sig...
Senast jag kollade så gick det inga kvällståg till Östersund... men det gör det minsann till Sundsvall.
Enda anledningen man haft att bo här är att det har känts tryggt.
Men så kommer det mer och mer kriminalitet.
Kan bara säga såhär... Jag grät över att jag behövde flytta tillbaka hit för några år sedan.
Hade inte ens brytt mig om staden blev sönderbombad... så länge jag och mitt barn haft tid på oss att fly.
Citera
2015-12-16, 13:05
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskislask
Håller till största delen med.
Inte att de är emot allt kanske...
men tex Storsjö Torg och att det tar lång tid för det att dyka upp butiker och sådär...
några gnällde om att de säkert lagt av och att det inte verkar bli något
istället för att vara glada över att något HÄNDER i den här skitstaden.
Men det låter typiskt människor i sig...
Senast jag kollade så gick det inga kvällståg till Östersund... men det gör det minsann till Sundsvall.
Enda anledningen man haft att bo här är att det har känts tryggt.
Men så kommer det mer och mer kriminalitet.
Kan bara säga såhär... Jag grät över att jag behövde flytta tillbaka hit för några år sedan.
Hade inte ens brytt mig om staden blev sönderbombad... så länge jag och mitt barn haft tid på oss att fly.

Är det deppigt att bo nära fjällvandring och utförsåkning? Måste ju vara ett paradis på vintern, eller hur? Och nu har ni ett lag i Allsvenskan också.

Det måste vara folket det är fel på i Östersund och inte förutsättningarna.

För att återknyta till ämnet: döda bruksorter i valfri del av landet. Ingen nämnd, ingen glömd.
Citera
2015-12-22, 03:18
Medlem
Måste säga att jag är lite förvånad över att så många nämner Örebro. Är inte den lite småmysig? Är inte folket ganska vanligt för en svensk stad i den storleken? Jag saknar lite alternativen som är bättre.

Kramfors däremot känns som hopplös misär. Finns inget kul där, tråkiga byggnader, mycket socialfall osv.
Citera
2015-12-24, 19:04
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Får la dra till några städer utanför Göteborg som jag tycker är skittråkiga men sen är jag en grov stadsråtta är uppvuxen i centrala stan. Men här kommer dom Uddevalla, Stenungsund, Alingsås!!!! Dom där orterna besöker jag aldrig mer om jag inte är tvungen att åka igenom eller behöver ut föra något jobb där. Men kan förstå om man vill bo där om man är gammal och folkskygg. Borås där i mot är jag ganska imponerad över den staden är det iallafall lite liv i trots den lilla storleken.
Citera
2015-12-24, 19:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vadstena, har av ett par orsaker besökt och sovit i staden ett antal gånger, upp mot en vecka. Fy faaen för att vara ung och bo där. Finns absolut ingenting. Heliga Birgittas kloster och 2 pizzerior. Nej, pass!

Hässleholm. Allmänt off och trist.

Eskilstuna, mängden problemmänniskor och problem områden är deprimerande högt i antal för en stad av den storleken. Alla som ej inberäknas i problemmänniska- kategorin är för övrigt kommunister, råsossar, raggare och zigjenare. Arbetslösheten hög. Utbrett missbruk.

Fillipstad. Fy... Har aldrig sett så många wt och raggare på samma plats, samt även heller ej så stor andel av alla människor man ser, som i denna gudsglömda håla. Dialekten är direkt vidrig.

Göteborg. Mindervärdskomplex utbrett hos befolkningen, måste hävda sig. En totalt failad uppbyggnad av vägnätet, det är en disaster att köra i byn. Dyra vägtullar. Fula, äckliga förorter.
Citera
2015-12-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian

Helsingborg är okej, där har du strand och vatten, nära till Danmark med färjan och bra kommunikationer till Malmö och Lund.
Örebro, Västerås och Eskilstuna kan jag inte se som annat än deprimerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in