Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-03-28, 03:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
L har mer interndemokrati än de andra partierna, på gott och ont. De hånades av en del när striden om att gå med i Jöken skedde inför öppen ridå, men en stark interndemokrati är en styrka i det långa loppet.

Ja men är det demokratiskt? Väljarna kan ju inte välja en falang av ett parti utan bara partiet. Vilket ledde till Ls svek efter valet med följande ras i väljarstöd. Interndemokratin blir odemokratisk externt = i Sverige. I USA med tydliga personval är det inte samma sak men i Sverige är det odemokratiskt att partier har "interndemokrati" över huvudet på sina väljare efter att de har röstat!

I SD tror vi på sammanhållning, gemensam målbild, tydlighet inför väljarna, disciplin.

Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nyamko kan inte närma sig SD mer än vad hon redan gjort utan att överge sina "liberala värderingar". Skulle hon sätta sig ner och ficka med Åkesson skulle hon förmodligen lynchas av Liberalerna själva. Liberalerna står längst ut på GAL sidan av värdefrågorna samtidigt som SD står längst ut på TAN sidan inom svensk Riksdagspolitik.
Det är realistiskt för L och SD att komma överens i utskott om frågor som energi där de har en samsyn. Men längre än så blir det inte. Har svårt att se L gå miste om en chans att ge EU ännu mer pengar och befogenheter samtidigt som SD sätter sig på tvären. Ekvationen L+SD går helt enkelt inte och än mindre för en budget.
Även om Kristersson skulle göra som du säger så skulle i slutändan L tappa tålamodet istället för SD i det fallet. Nyamko säger i klartext att hon inte tänker göra avkall på de "liberala värderingar". Och förr eller senare kommer även anti-SD gräsrötterna inom L börja göra revolt. Och då menar jag även de som imorgon kommer att stödja Nyamko. Ty Nyamko har nu lovat dem att det går att stödja en borgerlig regering som stödjer sig på SD utan att göra avkall på sina "liberala värderingar".
Annars skulle Nyamko få världens svekdebatt i famnen och kanske tvingas avgå om hon tolererade en Kristersson regering som tvingats allt mer närmare SD.

Ja det var bara önsketänkande. Jag kan vara lite utopisk ibland.
Citera
2021-03-28, 16:24
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
L har mer interndemokrati än de andra partierna, på gott och ont. De hånades av en del när striden om att gå med i Jöken skedde inför öppen ridå, men en stark interndemokrati är en styrka i det långa loppet.

Ja vi ser det på opinionssiffrorna.

Den förlorande vänsterfalangen kommer nu att brunsmeta det egna partiet inför öppen ridå. L kommer aldrig över spärren 2022.
Citera
2021-03-28, 16:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
Ja vi ser det på opinionssiffrorna.

Den förlorande vänsterfalangen kommer nu att brunsmeta det egna partiet inför öppen ridå. L kommer aldrig över spärren 2022.
SVT har redan börjat. Jag tror fortfarande att L kommer klara sig bra efter det här beslutet.
Citera
2021-03-28, 16:48
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
SVT har redan börjat. Jag tror fortfarande att L kommer klara sig bra efter det här beslutet.

Ska erkänna att jag tyckte det var upplyftande att de röstade avslag på tillägget att inte förhandla budget med SD. Det hade jag inte förväntat mig.
Citera
2021-03-28, 16:48
Medlem
är det helt säkert att väljarna verkligen är emot brunsmetning då?
Citera
2021-03-28, 16:54
Medlem
Soterns avatar
Var ska nu Bengt Westerberg bli av? Jag tror nog hon förlorar fler än hon vinner på det här. Finns ganska många Bengt Westerberg-typer som kommer gå till centern, men jag har svårt att tro hon kommer vinna några nya röster. Varifrån skulle de då komma?
Citera
2021-03-28, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Var ska nu Bengt Westerberg bli av? Jag tror nog hon förlorar fler än hon vinner på det här. Finns ganska många Bengt Westerberg-typer som kommer gå till centern, men jag har svårt att tro hon kommer vinna några nya röster. Varifrån skulle de då komma?
Förlamningen har skadat allt för mycket. Alla kan se problemen som finns i Sverige.
Citera
2021-08-06, 05:35
Bannlyst
Lika bra att ett parti som bara kallar sig liberalt men inte är det, dör. Hade folkpartisterna varit verkliga liberaler hade de spelat verklig roll. Nu får de skylla sig själva.

Har Folkpartiet tagit avstånd från vaccin-passet, vaccinet och vansinniga Claus Schwab och WEF? Står de för frihet? Nej. Folkpartiet är bara för massinvandring och stabilitet i riksdagen som om de vore kineser. Så åt helvete med dem.
Citera
2021-08-06, 16:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
är det helt säkert att väljarna verkligen är emot brunsmetning då?

Kanske beror på vilken brun färg man använder. Men det är ingen tvekan om att L inte orkar resa sig igen före nästa val. Därmed slipper Sd dilemmat att kompromissa med dem också.

Tror även att både M och Kd ser L som ett osäkert och jobbigt kort och de är glada om de försvinner.

Den långsiktiga framtiden är mer oviss. De är starka kommunalt även delvis regionalt kanske inte heller lika splittrade så återkomst 2026 är inte omöjligt.
Citera
2021-08-06, 20:17
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Lika bra att ett parti som bara kallar sig liberalt men inte är det, dör. Hade folkpartisterna varit verkliga liberaler hade de spelat verklig roll. Nu får de skylla sig själva.

Har Folkpartiet tagit avstånd från vaccin-passet, vaccinet och vansinniga Claus Schwab och WEF? Står de för frihet? Nej. Folkpartiet är bara för massinvandring och stabilitet i riksdagen som om de vore kineser. Så åt helvete med dem.

Du blandar nog ihop 'liberal' med extremliberal. Varför skulle de ta avstånd från ett vaccin som du har rätt att att avstå från? Var glad att de inte ligger på för att kräva vaccinpass bara du går ut genom dörren, med motiveringen att du minskar av andras frihet om du inte har det. Man vet aldrig med L. De får nog corona som utspelsfråga i valet 2022.
Citera
2021-08-06, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Du blandar nog ihop 'liberal' med extremliberal. Varför skulle de ta avstånd från ett vaccin som du har rätt att att avstå från? Var glad att de inte ligger på för att kräva vaccinpass bara du går ut genom dörren, med motiveringen att du minskar av andras frihet om du inte har det. Man vet aldrig med L. De får nog corona som utspelsfråga i valet 2022.

De ska naturligtvis bete dig som sunda liberaler. Lite frihet åt läkarkåren kanske, det här varit hög tid länge, istället för att driva befolkningen mot vaccinet, exakt så som skett. Mina invändningar är inte extrema. Situationen har makthavarna förvandlat till att vara extrem.
Citera
2021-08-06, 23:49
Medlem
M.Labingis avatar
Troligen ser vi slutet för det partiet ja. De väljare som kommit tillbaka till dem från M ersätter inte de väljare de blöder till S.

Detta kommer troligen också innebära att Januari-blocket får fler röster än den blåbruna röran, och därmed kan Stefan Löfven komma att sitta kvar. Det enda som jag tycker är synd är att många kommer anta att Liberalerna förlorade röster på att välja en afrosvensk kvinna som partiledare, och därmed kommer det bli svårare för både kvinnliga partiledare och afrosvenska partiledare framöver. Jag skulle gärna sett Liberalerna med en afrosvensk partiledare ingå som en del i det demokratiska samarbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in