Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-02, 15:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Om "L" drar sig ut JÖK:en nu och orsaker extraval, åker de ur riksdagen. Om de väntar tills det blir val, åker de ut i alla fall. De är körda, vilket inte är mig emot.

Det behöver inte bli extraval bara därför att L dumpar JÖK:en. Det rödgröna blocket har fortfarande egen majoritet i riksdagen om man räknar in vilden Kakabaveh. Jag har svårt att tro att Kakabaveh skulle fälla Löfven eftersom det skulle leda antingen till en moderatledd regering eller ett extraval där Kakabaveh förlorar sin riksdagsplats.
Citera
2020-12-02, 15:30
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
L har hamnat i en riktig rävsax !
De skulle nog vilja byta partiledare omgående men vågar inte riskera rasiststämpling som har blivit så poppis i landet.

Rasiststämpel har väl L redan av Kitimbwa Sabuni
Det var ett stort misstag av L att sätta Nyamko som partiledare och i dag så tror jag det är för sent att att rädda partiet kvar i riksdagen .
De satte sista spiken i kistan när de gick med i JÖKen
Citera
2020-12-02, 15:42
Medlem
321js avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidigare-partiordforanden-en-rejal-signal-till-alla-liberaler

Liberalerna kan vara lugna.

Tidigare partiordföranden:

"Jag har förtröstan att det kommer att reda upp sig."
Citera
2020-12-02, 18:22
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det behöver inte bli extraval bara därför att L dumpar JÖK:en. Det rödgröna blocket har fortfarande egen majoritet i riksdagen om man räknar in vilden Kakabaveh. Jag har svårt att tro att Kakabaveh skulle fälla Löfven eftersom det skulle leda antingen till en moderatledd regering eller ett extraval där Kakabaveh förlorar sin riksdagsplats.

Jag var lite otydlig. Jag råkade utelämna "om de orsakar". Men oavsett om det skulle bli val nu eller vid ordinarie tid, är de körda. M kanske kan locka tillbaka "L", om de i gengäld kan lova stödröster, även om det inte är troligt.
Citera
2020-12-02, 20:40
Medlem
Liberalerna kommer att klara sig kvar i Riksdagen. Moderater kommer att taktikrösta på dem. Men efter de usla SCB-siffrorna borde det nu vara dags att lämna Januariöverenskommelsen och utlysa nyval.
Citera
2020-12-02, 21:14
Medlem
Ett av problemen är väl namnet, ’liberalerna’ och att det är falsk marknadsföring? Jag hör aldrig något liberalt komma ifrån dem, de är snarare sossar, men aningens åt höger.

När jag tänker liberalism tänker jag mindre tvång, mindre social ingenjörskonst och mer The Economist och mer frihet.
Citera
2020-12-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berch123
Liberalerna kommer att klara sig kvar i Riksdagen. Moderater kommer att taktikrösta på dem. Men efter de usla SCB-siffrorna borde det nu vara dags att lämna Januariöverenskommelsen och utlysa nyval.

Vilken moderat skulle stödrösta på dem nu när de valde S framför M i förra valet? Det är nog äntligen kört för Liberalerna. Kommer gråta glädjetårar över alla politiska broilers och ungdomsförbundare som blir av med jobbet och alla sina framtidsprospekt när partiet går under. De satsade på fel häst!
Citera
2020-12-02, 22:56
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vilken moderat skulle stödrösta på dem nu när de valde S framför M i förra valet? Det är nog äntligen kört för Liberalerna. Kommer gråta glädjetårar över alla politiska broilers och ungdomsförbundare som blir av med jobbet och alla sina framtidsprospekt när partiet går under. De satsade på fel häst!
Det beror på om det blir några L-utspel under valåret 2022. De brukar vara bra på det. Fler poliser i fem utvalda utanförskapsområden! Låt hemspråksundervisningen bli frivillig! Minska arbetskraftsinvandringen med en ny regel som minskar tillstånden för okvalificerade jobb med 2%!
Citera
2020-12-03, 10:28
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det beror på om det blir några L-utspel under valåret 2022. De brukar vara bra på det. Fler poliser i fem utvalda utanförskapsområden! Låt hemspråksundervisningen bli frivillig! Minska arbetskraftsinvandringen med en ny regel som minskar tillstånden för okvalificerade jobb med 2%!
Det spelar ju ingen roll. De har visat sig vara illoja och vänsterspöken.
I dagens politiska miljö finns det nog ingen eller få som i dagsläget tänker rösta M som vill stödrösta på L.
L har bekännt färg och den är inte blå.
Citera
2020-12-04, 08:23
Medlem
grey.eagles avatar
Jag tror oxå de kommer få lämna riksdagen vid nästa val oavsett.
Sabuni trodde jag betydligt mer om, men hennes bror visade sin otroliga tacksamhet (NOT) att få komma till Sverige, å därigenom stördök all tilltro till denne människa på alla plan.

Att någon på högra sidan stödröstar på L är väl otänkbart. Så hej då L kom aldrig någonsin tillbaka till Sveriges riksdag.
Citera
2020-12-04, 12:27
Medlem
HejaFinlands avatar
I tre månader har L legat under 4 % för alla opinionsinstitut. September 2019 var senast de låg över 4 % i institutens genomsnitt.

https://val.digital/Party-L/

Jag tror inte det socialliberala blocket kommer att stödrösta på dem. C är för små själva för att deras väljare skall vilja stödrösta. V-väljare hatar L. S-väljare kommer försöka rädda MP inte L.

L kan bara överleva genom att byta block till M och KD, och tydligt säga att de kan samarbeta med SD, annars får de inga moderata stödröster och då åker de ut.
Citera
2020-12-04, 12:45
Medlem
Kongruensbojds avatar
Tror ni att ungdomsförbundet fått förhållningsregler från partiet? När de krigar för att tecknad barnporr ska vara lagligt liksom sex med lik osv så förstår ju vem som helst att ingen lockas till att rösta L.

Vad skulle en typisk, from valstugevolontär för L svara om man frågade ut denne om ungdumsförbundets synder? Tror inte de hade försvarat dem det allra minsta faktiskt.

Förr om åren var det vattentäta skott mellan sossar och folkpartister. Den socialliberalism som FP förde och L för har aldrig varit populär bland LO-sossar. Å andra sidan finns väl inga LO-medlemmar kvar i S, varför L kanske kan räkna med stödröster från just ”nya” sossar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in